Saison som er litt "off"

Brygget nylig denne: Saison Recipe - Autumn Saison | Brewgr
Pitchet på 20C så lot jeg den stige naturlig til 26C før jeg økte på opp mot 31C ila 3-4 dager. Tanken var å ha moderat med humle og krydderier og bare la gjæra komme til sin rett. Det ble forsåvidt godt men er noe som skurrer litt i smaken. Det er laang ettersmak som utvikler seg etter hvert som jo er spennende men samtidig litt krevende, er litt emmen og besk. Egentlig smaker det muligens rett og slett for mye gjær. Er ikke veldig erfaren med Saison men har noen brygg bak meg, alle med wlp566 og har liksom aldri blitt helt fornøyd.
Noen som vet noe om hva denne usmaken/gjærsmaken kan komme av? Leser om mange som gjærer høyt, til og med picher på 26C med denne gjæren.
Har høstet gjæren så har tenkt å bruke den i neste rygg også men har lyst til å prøve lav temperatur, noen som har prøvd seg ned mot lager-temp?
Og ikke minst, noen som har en kick-ass Saison oppskrift? Kan godt være litt mer vågal og mindre tradisjonell denne gangen..
 
Sist redigert:
Brygget nylig denne: Saison Recipe - Autumn Saison | Brewgr
Pitchet på 20C så lot jeg den stige naturlig til 26C før jeg økte på opp mot 31C ila 3-4 dager. Tanken var å ha moderat med humle og krydderier og bare la gjæra komme til sin rett. Det ble forsåvidt godt men er noe som skurrer litt i smaken. Det er laang ettersmak som utvikler seg etter hvert som jo er spennende men samtidig litt krevende, er litt emmen og besk. Egentlig smaker det muligens rett og slett for mye gjær. Er ikke veldig erfaren med Saison men har noen brygg bak meg, alle med wlp566 og har liksom aldri blitt helt fornøyd.
Noen som vet noe om hva denne usmaken/gjærsmaken kan komme av? Leser om mange som gjærer høyt, til og med picher på 26C med denne gjæren.
Har høstet gjæren så har tenkt å bruke den i neste rygg også men har lyst til å prøve lav temperatur, noen som har prøvd seg ned mot lager-temp?
Og ikke minst, noen som har en kick-ass Saison oppskrift? Kan godt være litt mer vågal og mindre tradisjonell denne gangen..
Et ganske trygt opplegg er å starte på 17-18 grader og la det meste skje rundt 20-22 grader. Så kan den få stå varmere - 24 grader - når gjæringa begynner å avta. Der kan den bli stående lenge, for den tar seg god tid med å gjøre seg helt ferdig. Den skal jo langt ned.

Lager-temperaturer har jeg ikke prøvd, og jeg er skeptisk. Om det i det hele tatt går, vil du antakelig få et litt vel fenolsk øl. Men jeg tror ikke disse gjærtypene vil trives i kulda.
 
Ble litt fristet til å følge oppskriften fra @cjohansen og den er jo ganske plain ift smakstilsettinger så tenker å la gjæra få litt høye temperaturer denne gangen også for å få frem litt særpreg. Har null erfaring med BE-134 men tenker noe ala det samme som sist, starte rundt 20C men holde den der noen dager og så ta den gradvis opp til 28C. Tror jeg må slenge oppi litt Kazbek mot slutten også i tillegg til en base av edelhumler. Syns Kazbek er nydelig i trdisjonelle øl man vil gi et subtil anslag av fruktighet og krydder.
 
BE-134 liker best å få fritt spillerom. Kjøl til 18C, sett i romtemperatur med et håndkle eller noe annet mellom dunk og gulv, og la det stå til.
Jeg har gjæringsskap så kan styre dette selv men da tenker jeg å begynne på 18 i litt svalt rom, så lan den stige til rundt 26, holde den der og evnt dra opp til 29C etter gjæring har avtatt.
 
Jeg har gjæringsskap så kan styre dette selv men da tenker jeg å begynne på 18 i litt svalt rom, så lan den stige til rundt 26, holde den der og evnt dra opp til 29C etter gjæring har avtatt.
Jeg og har gjæringsskap, men BE-134 lar jeg få fritt spillerom.
 
BE-134 gjør en fin jobb nesten uansett forutsetning ja. Har bomma bare én gang, og det var litt lite gjær og litt høy OG når det var nokså varmt. Ellers har jeg fått fint øl med temperatursvingninger som annen gjær hadde ødelagt øl over en lav sko av. Den gir forøvrig stabilt fint esterpreg både på relativt lav og høyere temperatur.
 
Tilbake
Topp