Saison spørsmål

Hei,vi skal til å brygge en lys lett saison neste uke, med hovedsaklig pilsmalt og en OG på 1046, skal bruke wyeast 3031 saison brett blend i den, tenker å gjære den på ca 25c, her et par spørsmål her, kjøpte en pakke 3031(type smackpack) som i grunnen skal holde til et brygg på ca 25 liter,(etter hva jeg forstår)men gjæren har produksjonsdato august 2015, hvor stor starter trenger jeg til dette?1 liter nok? Og hvor lang tid vil den trenge ca på å gjøre seg ferdig? Har ikke så mye erfaring med brett.


Mvh Christer
 
Takk for svar, tror jeg går for å la den stå rolig på røreren i 6 dager før brygging på torsdag, og bare dumper hele starteren oppi.
 
Vurderer å brygge mitt første Saison. Er litt bekymret litt for gjæra, er det noen gjærtyper som er trygge å bruke? Leser jo det meste på dette forumet og ser at Belle terroriserer ølbryggere.
 
Vurderer å brygge mitt første Saison. Er litt bekymret litt for gjæra, er det noen gjærtyper som er trygge å bruke? Leser jo det meste på dette forumet og ser at Belle terroriserer ølbryggere.

Jeg har jo gjort mitt for å skremme folk - håper jeg:). Men den er spesiell pga. den nokså spesielle evnen til å lime seg til flasker og annet. Andre gjærtyper som også gjærer nokså ekstremt ut, skulle i teorien være omtrent like skumle, men så lenge du har normalt godt reinhold - la aldri noe tørke før du får skylt og vasket - så skulle du være trygg.

566, som er blant dem @Daggis nevner, og flere andre, har faktisk gener fra diastaticus - som altså er hva Belle er - men den har jeg ingen problemer med å bruke. Den er min favoritt, men det er liten forskjell på den og 565, synes jeg.

565 påstås å kunne være vrang - den skal visstnok ha det med å stoppe opp midtveis og ta seg en lang pause - men jeg har brukt den flere ganger uten å merke noe til det.
 
Vurderer å brygge mitt første Saison. Er litt bekymret litt for gjæra, er det noen gjærtyper som er trygge å bruke? Leser jo det meste på dette forumet og ser at Belle terroriserer ølbryggere.

Her er det behov for et tillegg; en enkel oppfordring:

Brygg for all del saison, det er kjempegodt! Itteno' tull med amerikanske humler og krydder. Velg en enkel oppskrift med bare pilsnermalt og noe hvetemalt, og gjerne Saaz som humle. Og lag den ikke for sterk; et par desimaler opp på 5-tallet, eller kanskje noen til, det er alt som trengs.

Og så kan du hengi deg til allslags variasjoner seinere. Men gjør det enkelt første gangen, så får du tak i "grunnsmaken".

"Saison" er egentlig en konstruksjon, det er en av de øltypene som løser seg opp i tåke om du begynner å se på historia til den. Men det betyr ikke at det ikke gir mening å tenke seg en slags enkel grunntype nå, som du kan bygge variasjoner over seinere.

Kjøp ei flaske Saison Dupont , så får du en ide. (Ikke stol for mye på historiestoffet i den lenka der. Det er markedsføring, mest. Men ølet er virkelig godt.)
 
Har en på WLP568 stående til karbonering nå. Ved flasking smakte den godt, men litt.. kjedelig, liksom. Gjæret 21-25 grader, men klarer ikke å plukke opp på noe fenoler. Og estere er gode de, men litt lite saison-aktig. Med mindre smak fra flaske virkelig snur det på hodet, så vil jeg nok holde meg til en annen framover. Ellers mye fornuftig i det Finn skrev. Les gjerne Farmohouse ales av Marowski dersom du er interessert. Lett og inspirerende lesing, isped noen bryggetips.
 
568 er lite fenolsk er min erfaring. Men jeg synes den gir noen nydelige estere. Det er som å stikke trynet ned i en fruktkurv.
 
Her er det behov for et tillegg; en enkel oppfordring:

Brygg for all del saison, det er kjempegodt! Itteno' tull med amerikanske humler og krydder. Velg en enkel oppskrift med bare pilsnermalt og noe hvetemalt, og gjerne Saaz som humle. Og lag den ikke for sterk; et par desimaler opp på 5-tallet, eller kanskje noen til, det er alt som trengs.

Og så kan du hengi deg til allslags variasjoner seinere. Men gjør det enkelt første gangen, så får du tak i "grunnsmaken".

"Saison" er egentlig en konstruksjon, det er en av de øltypene som løser seg opp i tåke om du begynner å se på historia til den. Men det betyr ikke at det ikke gir mening å tenke seg en slags enkel grunntype nå, som du kan bygge variasjoner over seinere.

Kjøp ei flaske Saison Dupont , så får du en ide. (Ikke stol for mye på historiestoffet i den lenka der. Det er markedsføring, mest. Men ølet er virkelig godt.)

Kloke ord @Finn Berger, og derfor så gikk jeg all in med Tank7 klone direkte. Nå er jeg snart tom og må få brygget igjen.
 
Kloke ord @Finn Berger, og derfor så gikk jeg all in med Tank7 klone direkte. Nå er jeg snart tom og må få brygget igjen.

Har skjønt at det er litt av et øl - men rimelig i strid med hva jeg anbefaler i det innlegget:D. Sier jeg ikke noe om amerikanske humler;)? Og alkohol over 5,5%?

Man brygga jo ikke akkurat øl på over 8% til gårdsarbeiderne - av gode grunner:confused:. Det lå vel helst ned på 3-tallet. Uten at det i og for seg betyr noe som helst. Vi brygger jo det vi liker.

Som sagt, så er dette en mildt sagt tåkete stil, om en graver litt i historia. Men ølet til Dupont definerer vel mer eller mindre den moderne saison'en, slik den har blitt utviklet etter 2. verdenskrig. Så på sett og vis mener jeg at det er der du finner "grunnsmaken". (Det er vel på 6,5%, forresten, om jeg ikke husker feil. Men det er lettere å få til et godt øl om du holder igjen litt.)
 
Har skjønt at det er litt av et øl - men rimelig i strid med hva jeg anbefaler i det innlegget:D. Sier jeg ikke noe om amerikanske humler;)? Og alkohol over 5,5%?

Man brygga jo ikke akkurat øl på over 8% til gårdsarbeiderne - av gode grunner:confused:. Det lå vel helst ned på 3-tallet. Uten at det i og for seg betyr noe som helst. Vi brygger jo det vi liker.

Tror jeg skulle lest The book of Finn FØR jeg begynte brygge
 
Tror jeg skulle lest The book of Finn FØR jeg begynte brygge

Jeg også:D.

Neida. Dette var et råd til en som vil begi seg inn i saisonverdenen for første gang. Er man veldig glad i amerikanske humler, så får man brygge Tank 7.

Men en ting jeg lurer på, er hvordan amerikanerne klarer å få i seg alt dette sterke ølet:confused:. Etter en halvliter av det der i sola en fin sommerdag hadde i alle fall jeg måttet kaste inn håndkleet. (Og jeg hadde sikkert bomma på døra:oops:.)
 
Jeg også:D.

Neida. Dette var et råd til en som vil begi seg inn i saisonverdenen for første gang. Er man veldig glad i amerikanske humler, så får man brygge Tank 7.

Men en ting jeg lurer på, er hvordan amerikanerne klarer å få i seg alt dette sterke ølet:confused:. Etter en halvliter av det der i sola en fin sommerdag hadde i alle fall jeg måttet kaste inn håndkleet. (Og jeg hadde sikkert bomma på døra:oops:.)

Neida. En 3-4 går fint så må en over på lettølet deres, en light versjon, som i motsetning til her til lands er kalorifattig ikke lav ABV.
 
De har noe som heter Bud også

- og det er riktig godt på en varm dag:).

Jeg husker ikke hvilken, men en av disse ølforfatterne som har tjent penger på min interesse for ølbrygging, skreiv noe om forskjellen på engelsk og amerikansk drikkekultur som forklaring på det åpenbare fenomenet som består i at når amerikanere oversetter engelsk øl til amerikansk, så legger de på noen prosent alkohol. Mens en amerikaner kan gå ut og ta en øl, så er det naturlige for en engelskmann å sitte/stå lenge på puben og sludre med kamerater og drikke flere pints. Og det kan kanskje stemme? (Jeg veit ikke. Men jeg har da lest dette. Husker bare ikke hvor i farten:).)
 
Tilbake
Topp