Saison, WLP566 og temperatur. Skal gjæren få bestemme selv?

LarsUlv

Norbrygg-medlem
Holder på å gjære en Saison som blir gjæret med WLP566. Den ble pitchet på 19 grader og så varmet jeg den opp aktivt med et varmebelte til 20 grader i løpet av 2,5 timer.
OG 1.045, volum 24,5 liter.

Gjæringskaret står inne i et avslått kjøleskap.
Temperaturen holdt seg på 20 grader i 10 timer og da var det blitt litt aktivitet i dunken.
Siden det har temperaturen økt med 1 grad hver 3. time.
De siste 12 timene har det vært jevn, aktiv, aktivitet med bobler i flasken der blowoff tuben står, høres ut som en motorbåt :)
Etter 1 døgn er den nå opp på 24 grader og SG er på 1.023

Jeg ønsker en ganske tørr, men ikke knusktørr Saison.
Skal jeg la den stige i temp som den vil? Eller er det bedre å "bremse" den litt?
Hadde jo vært spennende å gi den frie tøyler.
 
Sist redigert:
Bare ikke la den gå nedover, saison skal vel ha høy temperatur og 24 grader er vel innafor
 
Bare ikke la den gå nedover, saison skal vel ha høy temperatur og 24 grader er vel innafor
Tenkte ikke å kjøle den ned, nei. ;)
Oppskriften sider at den skal gjæres ved 22-24 grader i 14 dager, og så skal den økes sakte mot 26 grader på slutten.
(et "7 Fjell Tippetue Petit Saison" ølsett fra Vestbrygg).
Men vi lager ikke spennende øl ved å følge oppskrifter slavisk...:D

Spørsmålet var vel egentlig todelt.
Skal den få lov å gå så høyt den vil? Nå ser det ut som den flater litt ut; den har ikke økt så mange grader/time i det siste som den har gjort etter at den startet å stormgjære. Og artikler og tråder her forteller jo at WLP566 tåler høye temperaturer, gjerne opp mot 30.

Men så er jeg redd for at den skal bli altfor tørr, og da kan jeg vel ikke la den gjære på altfor høy temperatur, eller?
Eller skal jeg bare følge med på SG?
 
Tenkte ikke å kjøle den ned, nei. ;)
Oppskriften sider at den skal gjæres ved 22-24 grader i 14 dager, og så skal den økes sakte mot 26 grader på slutten.
(et "7 Fjell Tippetue Petit Saison" ølsett fra Vestbrygg).
Men vi lager ikke spennende øl ved å følge oppskrifter slavisk...:D

Spørsmålet var vel egentlig todelt.
Skal den få lov å gå så høyt den vil? Nå ser det ut som den flater litt ut; den har ikke økt så mange grader/time i det siste som den har gjort etter at den startet å stormgjære. Og artikler og tråder her forteller jo at WLP566 tåler høye temperaturer, gjerne opp mot 30.

Men så er jeg redd for at den skal bli altfor tørr, og da kan jeg vel ikke la den gjære på altfor høy temperatur, eller?
Eller skal jeg bare følge med på SG?
Det største grunnlaget for hvor mye sukkerstoffer som ikke omdannes til alkohol er jo selvfølgelig lagt under meskingen. Der har jeg fulgt oppskriften. Jeg endte opp med litt høy OG (1.045, skulle være 1.041).
 
Stormgjæringa er nok straks over, så nå bør du passe på at tempen ikke dropper og gjæra bunnfeller...
 
Stormgjæringa er nok straks over, så nå bør du passe på at tempen ikke dropper og gjæra bunnfeller...
Ja, etter et knapt døgn med stormgjæring har det roet seg litt. Temp ligger på 25 grader. Har ikke fått automatisk styring av skapet enda, så det ble 15 minutter med varmebelte på før jeg måtte gå (belte er ikke snurret rundt dunken, men rundt en plate i kjøleskapet). Så blir det spennende å se i ettermiddag om temperaturen har droppet, eller om det var godt nok.

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp