Samletråd for internettvarp av bryggerinteresse

Står at den kan styres fra 230V anlegg....
Produktinfo
Til vannoppvarming i elektriske fyrkjeler og akkumulatortanker. Med tre separate elementer, 2-trinns termostat med et temperaturområde på 30-90 °C, 3-polet overopphetingsvern samt 150 mm inaktiv del tilpasset fyrkjeler og tanker med ekstra tykk isolasjon og R50-muffe større enn 50 mm (f.eks. Anslut multifunksjonstank 418-025). Leveres koblet for 400 V. Rørmateriale i rustfritt stål. Innebygd kontaktor gir mulighet til å styre patronen fra f.eks. varmepumper med 230 V-styresignal. Krever installasjon av autorisert el-installatør.
 
Ja releet styres over 230v, mens elementet et koblet for 400v det mest interessante for de fleste av oss bryggere er vel 230v på kolben. Derfor spør jeg de elektrokyndige blandet oss: hva skjer når man gir den 230v over elementet?

Sent fra min HTC One X via Tapatalk
 
Ja releet styres over 230v, mens elementet et koblet for 400v det mest interessante for de fleste av oss bryggere er vel 230v på kolben. Derfor spør jeg de elektrokyndige blandet oss: hva skjer når man gir den 230v over elementet?

Sent fra min HTC One X via Tapatalk
Hmm. Hva skjer om man kjører dette over 230v?

Sent fra min HTC One X via Tapatalk

Det som skjer er at du trenger en større sikring for å drive den.
Den er 9kw uansett. Men når spenningen reduseres så vil den trekke mer strøm for å prøve å gi samme effekt.
Dvs: den kommer til å bruke 1,73 ganger mer strøm (roten av 3)

I følge dokumentasjonen som følger med bruker den 13ampere i 400volt 3 fas (3x 2,5mm kabel, 16a sikring)
22,5 ampere ved 3fas 230V (25a sikring og 3x6mm kabel)

Er også verdt å merke seg den ikke fungerer på 1 og 2 fas kurser

Enkelt forklart
 
Sist redigert:
Tipper den er stjerne koblet for 400v. Ved å koble elementene til trekant vil det fungere på 230v. Men selvfølgelig større strømtrekk ☺

Editerte litt feil...
 
Ja
Heter egentlig 1-fas når du tar ut 230V i et 400v anlegg og 2 fas når du tar ut en vanlig forbrukskurs i et 230v anlegg
 
HeHe
Ikke fortvil, du trenger ikke være veldig gammel for å ikke ha hørt det!
Jobber som trikker, å det brukes om hverandre. Jeg bruker begge deler, for folk har hørt det ene eller det andre. Har ingen praktisk betydning for noen egentlig. Har også litt intrykk av at hva som er mest vanlig å si endrer seg fra sted til sted.
 
Ja, har googla litt nå, forskjellig betegnelse på 230V IT og 230V TN. Men fortsatt vil 2-fase koblinger være litt "rart".
 
Tilbake
Topp