Sammensetting av eget brygg

Etter 3 brygg er det på høy tid å sette sammen et eget brygg, eller ihvertfall prøve.

Er det noen som har en oversikt over malt og deres egenskaper i en brukbar oppløsning som jeg kan printe ut på et A3 ark? Jeg har sett noe sånt på forumet her, men finner det ikke igjen.

Jeg har ikke sett noen oversikt over Humler og dets egenskaper noen plass. Er det noen som har dette også?
Og så var det selvfølgelig gjæroversikt/info. Jeg har sett noen som kommenterte at de var overrasket over et gjærvalg til et gitt øl, så informasjonen må eksistere der ute en plass. Er dette noe som kommer med erfaring, eller er det noe litteratur som kan anbefales for å lære mer om gjær og slikt?

Post gjerne lenker, navn på bøker, artikler og annet som kan være til nytte.
 
Sist redigert:
, Jeg har samlet beskrivelser av de malttypene jeg sjøl har på lager hjemme, i et dokument. Kan maile deg det, hvis jeg får adressen.
 
Jeg har samlet beskrivelser av de malttypene jeg sjøl har på lager - det begynner å bli noen, nå - i ett dokument. Jeg kan maile deg det, hvis jeg får adressen. (Min: finn.berger at hadeland-energi.net)
 
Her er et tips som jeg også bruker til å lage basic oppskrift. Man experimenterer også med mer spesialmalt utover dette.
Pale Ale - base malt plus a half pound of caramel malt,
Amber Ale - pale ale plus a half pound of dark caramel malt,
Brown Ale - pale ale plus a half pound of chocolate malt
Porter - amber ale plus a half pound of chocolate malt,
Stout - porter plus a half pound of roast barley.
 
Takk for all tilbakemeldingen. Blir en Pale ale til helgen.

5000 g Pale malt
100 g Caramel malt
60 g Amarillo 70 min
40 g Amarillo 5 min
Wyeast 1272 / Wyeast 1318
Meske bruker jeg 17 l, med 10 l skylling.
65 grader funker vel fint i en times tid.
Koke i 70 min
Gjære en 14 dagers tid på 14-18 grader

Regner med dette blir 21 - 23 liter ferdig vare.

Prøver meg med 2 batcher, der jeg bytter ut Wyeast 1272 med en Wyeast 1318. Dette kolliderer sikkert katastrofalt med citrusen i Amarilloen, men da får jeg se hva gjæren har å si for smak :D

Vi får se om dette blir drikkandes.
 
Det der må da bli godt. Jeg ville ikke gjære den engelske gjæren så lavt, men det vil sikkert ikke du, heller. Det er vel den Kinn bruker, og de mesker Vestkyst på den temperaturen der, tror jeg, og lar gjæringen begynne på 19 og stige til 21. Det blir nok en Vestkyst light, det der:)!
 
Tilbake
Topp