Samsung RW33EBSS1 Vinskap som Gjæringsskap / potensiell kegerator?

Hehe! Jeg er ekstremt fristet til å prøve å sprette toppen på skapet å se om det er mulig å få til ett tappetårn på toppen....

Det burde jo være mulig. Jeg antar at det kun er bakveggen som har vitale komponenter, og side/topp kun er isolasjon. Har du flere skap, eller flytter du ut fatene når du skal gjære? Har tenkt lenge på fat, men manglende mulighet for kjøling holder meg tilbake (og det faktum at det koster litt å komme i gang med fat).
 
Har dette skapet og får akkurat plass til 2 stk 19L cornelius og 1 stk 12L cornelisfat (som står oppå kompressoren midt bak). Man er da nødt til å fjerne hyllefestene på siden (jeg sagde de av - det er plast ytterst og isopor inni. Tepiet over med svart gaffateip så det synes ikke. Monterte en bit benkeplate på toppen og tappekran med 3 kraner. Tok noen kalorier å lage det men er fornøyd!

Har forresten også en sodastream og en co2 regulator med 4 uttak inni
 
Det burde jo være mulig. Jeg antar at det kun er bakveggen som har vitale komponenter, og side/topp kun er isolasjon. Har du flere skap, eller flytter du ut fatene når du skal gjære? Har tenkt lenge på fat, men manglende mulighet for kjøling holder meg tilbake (og det faktum at det koster litt å komme i gang med fat).
Flytter fatene over til ett rælskap i boden under gjæringen. Ja det kostet litt, men det var vel verd pengene, er så mye mer behagelig!
 
Har dette skapet og får akkurat plass til 2 stk 19L cornelius og 1 stk 12L cornelisfat (som står oppå kompressoren midt bak). Man er da nødt til å fjerne hyllefestene på siden (jeg sagde de av - det er plast ytterst og isopor inni. Tepiet over med svart gaffateip så det synes ikke. Monterte en bit benkeplate på toppen og tappekran med 3 kraner. Tok noen kalorier å lage det men er fornøyd!

Har forresten også en sodastream og en co2 regulator med 4 uttak inni
Wow.. det var en hel del inni dette lille skapet. Hvordan var det å demontere toppen? Mye ledninger til bryterne osv?
 
Wow.. det var en hel del inni dette lille skapet. Hvordan var det å demontere toppen? Mye ledninger til bryterne osv?
Ingen problem å demontere toppen. Det er 2 skruer bak og man løfter opp hele plastlokk-toppen. Den er festet til resten av kjøleskapet med en kabel, den kan man bare enkelt koble av. Hele toppen er isopor så det er ingen rør som går her, iallefall kom jeg ikke borti noe da jeg boret :p
Det kan være litt vanskelig å presse inn begge 19L corneliusfatene i bredden, men det går som regel greit.
 
Et par betrakninger om skapet etter ca ett års bruk som rent gjærskap:

- Som nevnt over, kan temperaturen ligge en grad høyere enn det som står på displayet for meg også.

- Vanlig gjærbøtte må man bruke blowofftube på, (eller veldig lav vannlås ), spediel 30l bøtte må brukes uten vannlåsen, alternativ kjøpe en gummipropp som passer, med dertil egnet hull for plastslange/blowoff

- Fungerer supert til lagerøl, med mindre man "må" lagre ned mot 0. Selv har jeg skippa denne prosessen i sin helhet. Det blir sikkert enda bedre med slik lagring (og jeg er ingen ekspert på lagerøl). 'Lagringen' har vært på fat i ca 10 grader i et annet rom. Om det må lagres på lavere temperaturer for å få bra resultat får være en annen debatt, jeg har i hvert fall ikke opplevd noe dårlig øl med å ikke gjøre det.

-Temperaturen stiller seg inn til default 15 etter strøm av/på. Jeg har ikke funnet noe måte å endre dette på, og gjør bruk av STC kronglete for lagerøl. Om jeg skal gjære noe som aldri skal mer enn 18/19 grader, eller aldri over 15 grader, bruker jeg skapets egen temperaturinstilling. Med ales og hveteøl som jeg skal ha høyere på ett eller annet tidspunkt, bruker jeg STC og frostvakt.

-Plasseringsvennlig. Om jeg kunne hatt noe gulvstående uten å ha behov for å utnytte veggplassen over, ville nok en liten fryser vært bedre valg, spesielt om man ønsker ha ett skap som skal gjøre alt (og ned mot 0)

-Ser tøffere ut enn liten fryser :)

-Innsalgsargument for kjærester/koner/samboere er at dere har et vinskap når du er ferdige med å brygge. Dette er selvfølgelig blank løgn (det vil si, det er sant, men her i huset har skapet stått uten gjærbøtte totalt 5-6 dager på ett år).

-Største hjerteinfarktepisode: skrudde på lyset til skapet og så to bananfluer på innsiden, og så for meg en koloni av dyr, ødelagt øl og forklaringsproblem. Bøtta var tett, så det var bare to stk som hadde sneket seg inn. Men etter det brukte jeg aldri mer åpen gjæringskar (speidel uten vannlås)

-Største ønske: Litt høyere så det fikk plass til konsisk/bøtte i rustrfitt stål. Jeg har ikke sett noen på markedet som vil passe inn, men lurer på om det er mulig å kappe bakerste bein på en ss brewing konisk tank. Noen som har praktisk erfaring, eller vet om en annen variat som passer uten modifikasjoner ?
 
Så gøy at det er egen tråd for dette skapet! Bruker det selv til lagringsøl, plass til ca 50 ulike flasker. I tillegg til bunn pluss hylle er det to mindre hyller i bakkant, perfekt for Westvleteren 12 og Ringnes julebokk! :D

Men spørs om det ikke blir ombygging med tappetårn, har uansett 4-5 esker med lagringsøl som står i et rom med konstant temp, så kan jo like godt hive ned dette også :p

imageuploadedbytapatalk1443551101-517075-jpg.20812
 
Så gøy at det er egen tråd for dette skapet! Bruker det selv til lagringsøl, plass til ca 50 ulike flasker. I tillegg til bunn pluss hylle er det to mindre hyller i bakkant, perfekt for Westvleteren 12 og Ringnes julebokk! :D

Men spørs om det ikke blir ombygging med tappetårn, har uansett 4-5 esker med lagringsøl som står i et rom med konstant temp, så kan jo like godt hive ned dette også :p

imageuploadedbytapatalk1443551101-517075-jpg.20812

Blir tappetårn av mitt når jeg gidder legge ut peng for tårn.
 
Tilbake
Topp