Samsung RW33EBSS1 Vinskap som Gjæringsskap / potensiell kegerator?

Andreas_87

Norbrygg-medlem
Hei,

Noen her inne som bruker Samsung Rw33EBSS1 som gjærskap?
Er det grei plass til gjæringsfat? Evt, hvor mange corneliusfat 19 L er det plass til?
på nettsidene til samsung oppgir de ihvertfall "netto" mål på: 511 x 850 x 550 mm - dette er vel innvendige mål?
I første omgang tenker jeg meg et skap som fungerer fint til å kontrollere gjæringstemperatur - som dette virker bra egnet til (3-19C).
Men, tenker etterhvert også å begynne med fat, og muligens mekke meg en kegerator - Det kan vel kanskje være noe problematisk å drille gjennom toppen her, siden temp-kontrollpanelet er lokalisert der. Noen som har gjort noe lignende?

Er på tilbud på komplett i dag, så tenkte å kanskje slenge inn en bestilling..
https://www.komplett.no/samsung-rw33ebss1-vinskap/627479#!tab:reviews
 
får fint plass til lav gjærspann i vinskap. Men må kutte litt i gjærlås. Enklere tempkontroll på vinskap. Bruker dette mye.
mvh
bårdd
 
Da har jeg også hevet meg på denne vinskap bølgen. Var oppom Lefdal og hentet meg ett RW33EBSS. Klarte ikke helt å finne forskjell på den og RW33EBSS1? Uansett, i bunn av skapet er det jo mindre dybdeplass enn oppe. Har dere da laget til en plate for dunken å stå på, eller har dere bare slengt 25kg + oppå risten?
 
For å utfylle litt info her. Første brygg går i skapet i løpet av dagen. Siden bunnen av skapet inneholder litt hardware til skapet, så lagde jeg til en kryssfiner plate for å tåle vekta av en gjæringsdunk. Denne er satt så lavt så jeg kunne ha den. Samtidig måtte jeg kappe endel i gjærlåsen også for at den skulle få plass.

Så nå håper jeg alt går gullefint.
Om noen har tips om andre typer gjæringsdunker (smalere, høyere) så tar jeg gladelig i mot tips.
Sett litt på den koniske til Speidel, tror den kan funke, men den koster jo nesten det samme som skapet....
 
For å utfylle litt info her. Første brygg går i skapet i løpet av dagen. Siden bunnen av skapet inneholder litt hardware til skapet, så lagde jeg til en kryssfiner plate for å tåle vekta av en gjæringsdunk. Denne er satt så lavt så jeg kunne ha den. Samtidig måtte jeg kappe endel i gjærlåsen også for at den skulle få plass.

Så nå håper jeg alt går gullefint.
Om noen har tips om andre typer gjæringsdunker (smalere, høyere) så tar jeg gladelig i mot tips.
Sett litt på den koniske til Speidel, tror den kan funke, men den koster jo nesten det samme som skapet....

Hvordan har det fungert? Jeg leste en review på komplett.no at den reelle temperatur inne i skapet var høyere enn hva som var angitt i displayet. Har du erfart noe der?
Jeg vurderer dette skapet selv (etter å ha satt et brygg til gjæring uten temperaturkontroll de to ukene dette hundreåret hvor gradestokken har lagt mellom 20 og 33 i Bergen (!) :eek:
Det frister hakket mer enn å bruke 500 kroner på et lørvete gammelt kjøleskap som man risikerer kan dø nårsomhelst.
 
Hvordan har det fungert? Jeg leste en review på komplett.no at den reelle temperatur inne i skapet var høyere enn hva som var angitt i displayet. Har du erfart noe der?
Jeg vurderer dette skapet selv (etter å ha satt et brygg til gjæring uten temperaturkontroll de to ukene dette hundreåret hvor gradestokken har lagt mellom 20 og 33 i Bergen (!) :eek:
Det frister hakket mer enn å bruke 500 kroner på et lørvete gammelt kjøleskap som man risikerer kan dø nårsomhelst.

Vel. Er det ikke slik at før i tiden laget de ting for å vare? Har vært borti en del rimelig gamle Gram kjøleskap som har tikket og gått i mange år og kjøler bedre enn mange moderne. Hvis jeg ser at noen gir bort eller selger et slikt billig på finn så ruller jeg opp oppkjørselen til vedkommende på flekken :)
 
Hvordan har det fungert? Jeg leste en review på komplett.no at den reelle temperatur inne i skapet var høyere enn hva som var angitt i displayet. Har du erfart noe der?
Jeg vurderer dette skapet selv (etter å ha satt et brygg til gjæring uten temperaturkontroll de to ukene dette hundreåret hvor gradestokken har lagt mellom 20 og 33 i Bergen (!) :eek:
Det frister hakket mer enn å bruke 500 kroner på et lørvete gammelt kjøleskap som man risikerer kan dø nårsomhelst.

Det stemmer. Men det er null problem på Ales! Skapet ligger ca 3grd høyere i forkant ut mot glasset enn angitt temperatur. Men det er dønn stabilt, og jeg forventer egentlig at det er litt kaldere i bakkant på skapet. Jeg må rett og slett teste mer. Uansett godt fornøyd med kjøpet!
 
Tilleggsinfo, termometeret er limt på gjæringsbøtten i forkant. Så er nok litt varmere der enn andre steder i skapet.
 
Da klør det godt i bestillingsfingeren! Komplett har fri frakt, og hjemkjøring koster bare en 229-lapp ... o_O
 
Litt dårlig lys på rommet. Men du skjønner sikkert tegninga.

Vurderer å bygge en ny plate med bein, sånn at jeg får karet noen cm ned.

Det beste hadde vært å funnet ett konisk gjæringskar som er slankere, så jeg får plassert karet helt på bunnen.

IMG_20140807_165217.jpg

IMG_20140807_165307.jpg

IMG_20140807_163208.jpg
 
Takk for bilder!
Det ser jo veldig pent ut. Jeg er nettopp ferdig med å flaske en amerikansk IPA, og kan med hånden på hjertet si at det er mitt siste brygg som ikke har temperaturkontroll under gjæringen.. lukten var ikke helt der den skulle være, men sluttresultatet blir nok drikkbart.

Tør jeg spørre hva som koser seg i karet på bildene?

*bestille vinskap*
:D
 
Akkurat nå står en Nelson Pale Ale og koser seg i skapet der. Er jeg som var den største pådriveren i lauget når det gjaldt å få kontroll på gjærinstemp, så da tok jeg saken i egene hender.

Vi hadde en Kölsh som fikk smake 25+ nå i sommer, ble øl av den også, men vet ikke helt hva usmaker jeg skal lete etter.

Kan jo lagre vin i det med tid og stunder også ;)

Har ett slikt klistretermometer i skapet også, men det tror jeg er litt unøyaktig.
 
Øl blir det åkkesom!
Det første brygget her var en pale ale, hvor mye gikk feil. Feil mesketemp, vanndrypp fra koblingene til kjøler, for hly gjæringstemp etc. Men ølet bøe helt knall! Problemet er at det er umulig å gjenskape
Har bestilt vinskap nå, og tror nok det nedte brygget blir en juleøl (ale).

Her er dagens resultat:
uploadfromtaptalk1407447101326.jpg
 
Tilbake
Topp