Samsung RW33EBSS1 Vinskap som Gjæringsskap / potensiell kegerator?

Veldig god ide å bruke det til gjæring. Problemet er at det er fult av god vin. Når dere har satt inn plate, hvor mange flasker kan jeg plassere under platen? Jeg har noen flasker jeg har lyst til å lagre i omtrent riktig temperatur.

Jeg har vertfall plass til 2 hyller med Vin øverst, før ølplaten tar resten. Så har jeg plass til en fin vin i bunn som ligger i en trekasse ;)

Edit: Det er selvfølgelig ølen som har prioritet pålagringstemperatur!
 
Tester kjøleskapet nå de første dagene for å bli litt kjent med det før jeg bruker det til gjæring. Har stilt det inn på 15C og ser det varierer mellom 14.8C og 13.8C på termometeret mitt. Om det er kjøleskapet eller termometeret som er off med 0.2C vet jeg ikke, men dette ser vel ganske stabilt og fint ut? Variasjoner innenfor 1C er vel akseptabelt?
vinskap.PNG
 
Hvor i skapet plasserte du føleren? Og når det er sagt, hvilket termometer/software er det? Ser artig ut å kunne følge temperaturen på den måten!
 
Det er en Temper1 USB-føler som for øyeblikket henger i lufta rett bak døra, ca 5cm fra døra tenker jeg. Skal flytte den lenger bak i skapet i kveld og se hvordan det ser ut der.

Termometeret er koblet til en Raspberry PI som kjører noen scripts som pusher data til Tempo-DB.com. Plottet kommer fra Tempo-DB.com.
 
Spennende! Du kan med andre ord følge med på temperaturen fra hvorsomhelst?
Jeg tror det er kjøligere lenger bak i skapet, men har ikke målt så mye selv. Det viktigste er vel at det er stabilt, og selv vil jeg si at 1 grad er innafor :)
 
Jepp, kan følge med på temperaturen selv når jeg er på jobb :) Får også varsel på epost hvis Raspberry Pi'en ikke har lastet opp noe nytt de siste 30 minuttene.

1 grad er vel stabilt nok ja, det er jo grenser for hvor mye vørteren vil bli påvirket av 1C variasjon innenfor ca 20 minutter.

Flytter sensoren lenger bak etter jobb, så får vi se hva den sier der. Skal forsøke å få kalibrert med et annet termometer også.
 
Nå ble jeg virkelig glad! En egen tråd for vinskapet:p
Har hatt et slikt siden i sommer og tenkte å dele noen erfaringer:
I bunnen får man akkurat plass til 24 0,33l flasker (bjørnunger). Der får man også plass til 25l vanndunken fra europris (også oppi kurven) om man vil gjære i denne.
30l gjæringsbøtte (europris) får plass inni. Sett kurven opp ned. Bruk slange ned i et glass med star san som gjærlås så går det fint.
Displayet viser som oftest 1c for høyt hos meg, så reel temp blir 4c-19c. Ved stormgjæring på 18c må jeg sette termostat på 15-16c for å holde tempen nede.
Ved stappfullt skap (25l lagerøl på flasker ++) går ikke tempen under 5c, selv om det står på laveste temp, 3c.
Har aldri kjent luktlekasje under gjæring. Å åpne døren når IPAen står og bobler der inne er helt fantastisk! :rolleyes:

-Andre som har tips eller erfaringer? Noen som har moddet skapet på noe vis? Har bare satt inn hyller. Lurer på om noen har forsøkt å overstyre/koble ut termostaten slik at tempen kan gå enda lavere mot 0c. Pilsneren ble bra, men skulle gjerne vært lagret kaldere...
 
Jeg har et slik vinskap fra før, og vurderer et til for brygging. Jeg er imidlertid svært usikker på om dette egentlig er fullt ut egnet for pils/lager, eller om det kommet et par grader til kort. Jeg heller litt mot at dette blir litt for spakt for en full prosess med lager.
Noen tanker på dette fra lager/pilsbryggere?

A
 
Jeg piffer opp denne tråden, da jeg har samme spørsmål som AndyHagen.

Er det noen som bruker skapet til å gjære lagerøl?
 
Har ikke testet lager, men skulle tro det går. Hvorvidt det er ideelle forhold skal jeg ikke uttale meg om... Jeg er en ale-hore :)
 
Vi har snakket om å kjøre i gang med en lager. Men har ikke kommet så langt enda. Men jeg vil tro at det skal funke i dette skapet.

Problemet mitt er at jeg mister kaldlagringen til all øllen jeg har stående. Luksusproblem.
 
Det har faktisk oppstått ett luksusproblem med dette skapet! Fikk presset inn fat nr 2 nå! Men, det er ekstremt kronglete å holde på med disse picknic kranene, og flytte gassen frem og tilbake.

Finnes det noen petter-smart løsninger jeg kunne benyttet meg av? Første tanke var noe oppheng til picknic kranene, på sideveggen kanskje. Samtidig så er Co2 slangen, stiv og vrang å ha med å gjøre...

IMG_20150903_211334.jpg

IMG_20150903_211316.jpg
 
Tilbake
Topp