Schizosaccharomyces pombe

Herlig:). Men sånt blir jo borte, stort sett, om du bare venter med å flaske. Har sjøl en egen eim i heimen nå. Weissbier på wlp380. Her er det mye uvasket lederhosen.
Satser på det. Starteren lukta helt OK når den var ferdig Men dette er virkelig en annen liga enn weissbiergjær.
Klarer ikke helt å relatere til denne grønn apekatt-lukten. Er det bare meg?
Lukter som død og grønne apekatter er et uttrykk. Apekattene skal vel ligge en stund før de blir grønne.

Lover å fokusere mer på smak etter hvert! :)
 
Sist redigert:
Hadde med litt av gjærkulturen til forskeren for sjekk i dag. Mest for være sikker på at den ikke er kontaminert med bakterier.
Ble litt overrasket over synet. Noen stavformede pombeceller var det, men det var veldig mye mer av ovale celler. Første teori var kontaminering med cerviciae.
Men "Pombe runder seg veldig opp når kulturen blir veldig tett" og når flere av forskerne hadde studert prøven litt, var konklusjonen at det bare var pombe. Og ingen bakterier.

Så nå er neste operasjon SG-måling med sjekk av lukt og smak. Gleder meg! :)
 
God utgjæring:
e8732a77e815d8f28ef41044940d102c.jpg

Fin farge:
573f52c15071563172ddf3b7dc9f9c9b.jpg

Distinkt lukt. Veldig syrlig. Og noe jeg ikke klarer å plassere.
Smaker mye syre også. Ikke eddik. Men sliter med å plassere smakene. Veldig interessant.
Beklager at dette ikke blir mer informativt. Noen som vil smake og beskrive?
 
Distinkt lukt. Veldig syrlig. Og noe jeg ikke klarer å plassere.
Smaker mye syre også. Ikke eddik. Men sliter med å plassere smakene. Veldig interessant.
Beklager at dette ikke blir mer informativt. Noen som vil smake og beskrive?
Så spennende! Vi er nok mange her som kunne tenkt oss en smak om det er mulig ;)
 
Sist redigert:
Har et 5-litersfat Grønn apekatt stående til hurtigkarbonering. Stiller utenfor konkurranse i PF som øl nummer 54 3/4. Gudfar @Finn Berger kommer kanskje innom?
 
Har et 5-litersfat Grønn apekatt stående til hurtigkarbonering. Stiller utenfor konkurranse i PF som øl nummer 54 3/4. Gudfar @Finn Berger kommer kanskje innom?

hehe - hadde vært gøy, men jeg skal nok ikke dit. (Maybe, men antakelig ikke.)

"Ganske sær", er det kode for "relativt udrikkelig" eller "noe det kanskje går an å lære seg å like"?
 
"Ganske sær", er det kode for "relativt udrikkelig" eller "noe det kanskje går an å lære seg å like"?
Tja, testbrygget har for mye syre etter min smak. Og en del funk. Eller kanskje punk? Slett ingen vinner som det er, men vil ikke avskrive pombe av den grunn.

Syrenivå er vel mulig å påvirke med gjærinsbetingelser.
Kanskje cerviciae først og pombe etter et par dager? Eller pombe først og brett etterpå?
Er veldig mottakelig for betraktninger fra funkbryggere.
 
Tilbake
Topp