Seint ute med juleøl

Hei!

Jeg har satt mitt første brygg og det lover godt(lucky jack). Etter endt gjæring på søndag tenker jeg og sette et nytt brygg. Jeg tenkte å prøve meg på en santas self medication. Det får da stått på lagring litt under 2 måneder før julaften... Står fra 1-3 måneder i oppskriften. Noen som har erfaringer med lagring av denne?
 
Hei!

Jeg har satt mitt første brygg og det lover godt(lucky jack). Etter endt gjæring på søndag tenker jeg og sette et nytt brygg. Jeg tenkte å prøve meg på en santas self medication. Det får da stått på lagring litt under 2 måneder før julaften... Står fra 1-3 måneder i oppskriften. Noen som har erfaringer med lagring av denne?

Et såpass sterkt øl trenger nok dessverre mye tid for å "mildne" og ble skikkelig godt. Du vil definitivt få et drikkbart øl, men den kan nok oppleves som skarp og mangle mye dybde i smaken. Hva med å lage et øl av lavere styrke? Mange gode ølsett å velge i. Eventuelt, lag Santas Self-Medication OG et svakere øl, så kan du kanskje spare noe til over nyåret, eller til og med la noen flasker stå helt til neste jul!
 
Et såpass sterkt øl trenger nok dessverre mye tid for å "mildne" og ble skikkelig godt. Du vil definitivt få et drikkbart øl, men den kan nok oppleves som skarp og mangle mye dybde i smaken. Hva med å lage et øl av lavere styrke? Mange gode ølsett å velge i. Eventuelt, lag Santas Self-Medication OG et svakere øl, så kan du kanskje spare noe til over nyåret, eller til og med la noen flasker stå helt til neste jul!
Har tenkt å brygge en blonde også, for å ha til julegaver. Kanskje jeg bare skal tipse mottakerne av gaven om å kanskje spare en eller to av sterkølet for å kjenne på effekten ved lagring?
 
Kjør på med Santas Self Medication. Den er perfekt etter 3 måneder. Sikkert også etter 2 uker.

Merk at 2 uker forutsetter kontroll på gjæring i form av frisk og nok gjær, riktig mengde O2, temperaturkontroll og slikt. Det hjelper også veldig og kunne coldcrashe ned til under frysepunktet for å få ting drikkeklart fort.
 
@Håkon Lund Dette høres ut som en oppskrift på en god jul, der ølet starter godt og blir bare bedre og bedre gjennom jula.

Selv lager jeg juleøl inspirert av 7 Fjell Vinter, og må si at selv om jeg flasket mitt sent midt i oktober i fjor og det var på sitt beste mellom 3 og 6 måneder etter flasking, så smakte det veldig godt etter 1 måned på flaske også. :)
 
Slutt og tøjs nå gutter. Jeg venter en måned til (eller to) med å lage årets juleøl.
 
Slutt og tøjs nå gutter. Jeg venter en måned til (eller to) med å lage årets juleøl.

Hva lager du da? The Stig?

Mine to forsøk på årets juleøl klarte jeg elegant å botche, dette var vel i januar/februar/mars omtrent. Dvs ene fikk 565 hvor det skulle være 002, og andre forsøk fikk riktig gjær men på 21 grader så fikset den ikke demerara sukker. Ble fusel, bare å kaste, helt jævlig. 565 ble også helt jævlig forsåvidt..

Så på trass så skal jeg brygge juleøl for neste år nå i desember, helst så nære juletider som mulig. Da med 007 og uten demerara.
 
Hva lager du da? The Stig?

Mine to forsøk på årets juleøl klarte jeg elegant å botche, dette var vel i januar/februar/mars omtrent. Dvs ene fikk 565 hvor det skulle være 002, og andre forsøk fikk riktig gjær men på 21 grader så fikset den ikke demerara sukker. Ble fusel, bare å kaste, helt jævlig. 565 ble også helt jævlig forsåvidt..

Så på trass så skal jeg brygge juleøl for neste år nå i desember, helst så nære juletider som mulig. Da med 007 og uten demerara.

Ah, fusel, da er nok løpet kjørt. Kan bruke ølet som opptenningsvæske på grillen? Overrasket over at 565 ble så dårlig da, den pleier jo å legge igjen mye godt.
Vil anbefale 7 Fjell sin 7 Sorter! Skarp og ubehagelig i starten, men modner veldig godt!
 
Mitt tips til hurtigjuleøl: Lag 7 Fjell "Vinter" med Sigmund Gjernes' Vossakveik. "Vinter" er god allerede etter kort tid, og blir bare bedre over de første månedene.
 
Doppelbock :).

Da er jeg mektig imponert! Årets doppelbock her ble flasket i juli etter 4 mnd på 0 celsius, og den kan ikke kalles i nærheten av "godt øl" enda. Skarp og litt kvalmende. Doppelbocken fra i fjor derimot, den er fantastisk!
 
Da er jeg mektig imponert! Årets doppelbock her ble flasket i juli etter 4 mnd på 0 celsius, og den kan ikke kalles i nærheten av "godt øl" enda. Skarp og litt kvalmende. Doppelbocken fra i fjor derimot, den er fantastisk!

Skarp og kvalmende? Da vil jeg anta at noe ikke har gått som det skulle? Jeg sendte inn noen få uker gammel doppelbock til NM i år, og kom vel fire poeng bak NM-vinneren i innledende runde.
 
Skarp og kvalmende? Da vil jeg anta at noe ikke har gått som det skulle? Jeg sendte inn noen få uker gammel doppelbock til NM i år, og kom vel fire poeng bak NM-vinneren i innledende runde.

Doppelbock etter min oppskrift er alltid veldig spiss, eller skarp, i smaken de første 4-6 månedene. Skarpheten kombinert med fylden og sødmen i doppelbock finner jeg å være veldig kvalmende og ubehagelig. Den forrige var også slik, men ble helt fantastisk! Splitbatch eisbock og doppelbock.
 
Doppelbock etter min oppskrift er alltid veldig spiss, eller skarp, i smaken de første 4-6 månedene. Skarpheten kombinert med fylden og sødmen i doppelbock finner jeg å være veldig kvalmende og ubehagelig. Den forrige var også slik, men ble helt fantastisk! Splitbatch eisbock og doppelbock.
Hva er skarpheten? Mine har aldri vært skarpe. Hadde en helbom sist, men da gikk jeg 7 poeng over OG eller noe, men den ble ikke skarp.
 
Lar du doppelbocken stå så kort på kald temp?
Hehe, jeg bruker WLP833 på 8C til 60% utgjæring (typisk 3-4 dager) er unnagjort også skrur jeg opp til 18c i en uke. Coldcrasher i ca. en uke med gelatin og fater/flasker etter det. Det er kongedrikke med en gang. Ingen usmak som jeg eller andre kan kjenne ihvertfall...

Jeg tror varm slutt på gjæringen hjelper med å rydde opp godt og blåse ut svovel.
 
Hehe, jeg bruker WLP833 på 8C til 60% utgjæring (typisk 3-4 dager) er unnagjort også skrur jeg opp til 18c i en uke. Coldcrasher i ca. en uke med gelatin og fater/flasker etter det. Det er kongedrikke med en gang. Ingen usmak som jeg eller andre kan kjenne ihvertfall...

Jeg tror varm slutt på gjæringen hjelper med å rydde opp godt og blåse ut svovel.

Aha. Bruker og 833 på 8C, men jeg dropper temphevingen, jeg skrur bare ned, lar den gjøre seg ferdig, og så lengre ned til lagering. Godt rett ut av boksen, men blir bare bedre (sist så ble jeg misfornøyd med en gang dog, helte ut den ene, men den andre ble fin, selv om jeg var skeptisk til den).
 
Hva er skarpheten? Mine har aldri vært skarpe. Hadde en helbom sist, men da gikk jeg 7 poeng over OG eller noe, men den ble ikke skarp.

Vanskelig smak å beskrive. Nesten litt krydret, eller til og med litt brent. Jeg tror den kommer fra malten (Weyermann Munich type 2) som jeg har 20% av. Vørteren under brygging har et hint av den samme smaken. Etter modning er denne helt vekk, og ølet er som å drikke fløyel i flytende form.

Bruker selv WLP838 Southern German Lager Yeast eller WLP833 som dere, men merker ingen forskjell mellom disse i doppelbock. Har brukt samme gjærslag i lysere lagere og da blir forskjellene mer fremtredende, og da foretrekker jeg definitivt WLP838 i smak. WLP838 flokkulerer også fortere, og gir en klar lager på knappe 2-3 uker. WLP833 er gjerne tåkete noen uker til.
 
Tilbake
Topp