Sende ølflasker (inkludert innhold) med posten

Hei!

Jeg øsnker å sende noen flasker med hjemmbrygg til min fetter som bor ca 800km fra meg, tenkte derfor på posten som et alternativ. Utfordringen ligger selvsagt i å hindre at det kommer fram en våt eske med knust glass.

Er det noen som har erfaringer med dette, evt. noen tips?

Ser for meg en boks av aluminium eller tre, evt. Norgespakke med masse bobleplast..

Mvh.
Magnus
 
Jeg har sendt hele kasser med hell og noen flasker innpakket i bobleplast med hell. Flasker som knuser i forsendelse knuser ofte mot hverandre, så det er lurt å passe på at det ikke skjer. Ellers må man ta hensyn til at flasker som eventuelt skulle knuse ikke ødelegger andres forsendelser, noen pakker bleier inn blandt flaskene for å ta bukt med det problemet ;D
 
Dette er standardproblemstillingen ved flaskekonkurransen til NM.

Bobleplast og bleier er en slæger. Temaet er behandlet under NM2012 tråden
 
Når jeg sender flasker, sender jeg dem pakket inn i litt bobleplast, i en enkel papp eske. Deretter printer jeg ut mange A4 ark, der det står "FORSIKTIG, GLASS" i stor font, mange ganger som dekker hele arket. Hver eneste side av esken får et slikt ark.

Når jeg gjør dette, har jeg ikke opplevd en eneste skramme på esken når den blir levert. Nesten så jeg tør å sende dem uten bobleplasten. Posten prøver ikke med vilje å ødelegge pakkene dine, så hvis du gir dem et intrykk av at pakkens innhold må behandles forsiktig, så gjør de det. Vet bare at de små "fragile" klistremerkene ikke fungerer like bra.
 
carlsenth skrev:
Når jeg sender flasker, sender jeg dem pakket inn i litt bobleplast, i en enkel papp eske. Deretter printer jeg ut mange A4 ark, der det står "FORSIKTIG, GLASS" i stor font, mange ganger som dekker hele arket. Hver eneste side av esken får et slikt ark.

Det er lite som tyder på at Posten tar speseitl mye hensyn til dette. Veldig mye pakkesortering foregår maskinelt, og detter esken ned fra en pall eller kommer i klem på et samlebånd blir innholdet knust. Som Roger sier: Løsningen er bleier. Absorberende, billig og støtdempende. Jeg har pakket ut flasker fra bleier, der flaska har vært knust og ikke en dråpe har lekket ut.

Du bør sørge for at ei knust flaske ikke ødelegger noe. Jeg har i minst et tilfelle hørt at Posten ville kreve erstatning fra en NM-deltager, fordi øl fra knuste flasker hadde ødelagt annen post.
 
Takk for gode innspill!

Skal gjøre et forsøk med heavy doser bobleplast og bleier da, samt "forsiktig, glass!"-lapper!
 
gustavf skrev:
carlsenth skrev:
Når jeg sender flasker, sender jeg dem pakket inn i litt bobleplast, i en enkel papp eske. Deretter printer jeg ut mange A4 ark, der det står "FORSIKTIG, GLASS" i stor font, mange ganger som dekker hele arket. Hver eneste side av esken får et slikt ark.

Det er lite som tyder på at Posten tar speseitl mye hensyn til dette. Veldig mye pakkesortering foregår maskinelt, og detter esken ned fra en pall eller kommer i klem på et samlebånd blir innholdet knust. Som Roger sier: Løsningen er bleier. Absorberende, billig og støtdempende. Jeg har pakket ut flasker fra bleier, der flaska har vært knust og ikke en dråpe har lekket ut.

Du bør sørge for at ei knust flaske ikke ødelegger noe. Jeg har i minst et tilfelle hørt at Posten ville kreve erstatning fra en NM-deltager, fordi øl fra knuste flasker hadde ødelagt annen post.

Dette er veldig godt mulig. Som sakt; dette er noe jeg vet fra erfaring. Mulig at jeg bare har hatt masse flaks hver gang jeg sender øl markert med forsiktig, og heller uheldig med alt annet jeg sender uten slike lapper. En ting er da sikkert, det er samtlige ledd i postens system som behandles av folk, og ikke maskiner. Inn og ut fra biler, lasting inn på postkontor etc. På min måte er du i ihvertfall bedre sikret i de leddene  :skitbra:. Desuten er det ingen dyr eller vanskelig løsning. Koster meg et par minutter, 6 ark og litt printer blekk. Man sparer tilogmed printer blekket hvis man slår seg løs og tar frem den gode gamle tusjen.
 
Bestill noe snacks fra nettbutikken til Vinmonopolet og gjenbruk kassene. Kassene du får levert varene i er tydelig merket og inneholder skillevegger i papp. Litt avispapir (eller uadressert reklame) i tillegg så er du veldig sikker. Win-win situasjon :)

Øystein
 
Ei løysing er å ikkje bruka glasflasker - det er flotte brune plastflasker frå Coopers med oksygenbarriere i handelen.  Og dei kan brukast omigjen.  Og omigjen. 
 
katla skrev:
Ei løysing er å ikkje bruka glasflasker - det er flotte brune plastflasker frå Coopers med oksygenbarriere i handelen.  Og dei kan brukast omigjen.  Og omigjen. 

Så lenge man ikke skal sende inn øl til konkurranse :)
 
Bjarte H skrev:
Så lenge man ikke skal sende inn øl til konkurranse :)

No leste eg vel ein eller annan stad at bryggeria hadde tenkt å kutta ut bjørnungane - så då får ein jo ei utfordring i konkurransesamanheng før eller seinare?   
 
Det har veldig mye med logistikk å gjøre. Vi håndterer opp mot en pall med ølkasser, og å skulle gjøre det uten standardiserte flasker og greie kasser blir nesten umulig.

Skulle bryggeriene slutte med 0,33-glassflasker får vi heller ta det problemet når det kommer. Starte Norbryggs snekkerverksted for å lage noen gode løsninger for å håndtere flaskene, eller noe slikt.
 
Bjarte H skrev:
katla skrev:
Ei løysing er å ikkje bruka glasflasker - det er flotte brune plastflasker frå Coopers med oksygenbarriere i handelen.   Og dei kan brukast omigjen.  Og omigjen. 

Så lenge man ikke skal sende inn øl til konkurranse :)

Plastflasker ville i hvert fall løse trådstarters problem. Og de behøver da ikke være dyre Coopers-flasker heller, med mindre de skal stå utsatt for lys over tid. I oppstartsfasen min for rundt fem år siden brukte jeg halvliters pet-brusflasker fra Rimi/Rema/Kiwi, og det gikk veldig bra. Kanskje mest av image-hensyn gikk jeg riktignok over til glassflasker etter hvert, flasker jeg tigget til meg ved et håndverksbryggeri ikke så langt unna bopel :)
 
gustavf skrev:
Det har veldig mye med logistikk å gjøre. Vi håndterer opp mot en pall med ølkasser, og å skulle gjøre det uten standardiserte flasker og greie kasser blir nesten umulig.

Skulle bryggeriene slutte med 0,33-glassflasker får vi heller ta det problemet når det kommer. Starte Norbryggs snekkerverksted for å lage noen gode løsninger for å håndtere flaskene, eller noe slikt.

Hvis ikke anonymitet er et poeng burde jo andre flasketyper som passer i de grønne ølkassene kunne tillates?
 
Tilbake
Topp