Ser disse oppskriftene ok ut?

Poster her på nybegynnerforumet i håp om at noen vil kommentere mine to neste brygg. Er blitt rimelig tom på lageret og må kompromisse en hel del. Med disse bryggene er jeg oppe i 7 brygg, fortsatt fersk i faget og holder meg til tørrgjær foreløpig!

Første brygg blir en IPA:
OG: 1,061
Color 27 EBC (drep amber/light copper)
IBU 74 (tinseth)
15 liter
Pale malt (7) 3000 g
Crystal (120) 500 g
Munich malt (20) 500 g
Flaket hvete 100 g

Meske 60 min, 15 min utmesking

Warrior (15,3) 20 g @ 60 min
Cascade (7,2) 20 g @ 15 min
Cascade 20 g @ 5 min
Cascade 20 g dry
Nå er jeg tom for cascade, føler at tørrhumlongen er litt tam. Jeg har litt East Kent goldings (6,4) liggende, samt litt Hersbrucker (5,9). Kan jeg tørrhumle evnt koke noen av disse sammen med de øvrige eller alene for et godt resultat. Tørrgjær blir safale 05 tror jeg.

Neste brygg: stout:
OG 1,052
Color EBC 77 (black)
IBU 38 (tinseth)
15 L
Pale malt 1500 g
Munich malt 1500 g
Crystal 750 g
Chocolate 350 g
Havre 100 g

Meske 60 min 67 grader, meske ut 15 min
East Kent goldings 20 g@ 60
East Kent Goldings 20 g @ 15
East Kent Goldings 20 g @ 5

Irish Moss 

Kommentarer? Har ikke mer basemalt igjen... Ønsker meg en liten brygger jeg.... Er allerede lei av 22 L kjele og kjølig i oppvaskkummen ;)
 
Hei!
Du har for mye Crystal i begge ølene dine. IPA er ca 5-7 % passelig, så ikke mer enn ca 200 gram tror jeg er nok.
Ang humle på IPA så hadde jeg tatt 20 gram EKG på flameout,  før jeg hadde startet kjølinga. Og kanskje 10 gram tørrhumle i tillegg. US 05 er super på dette.
Stout: 25% spesialmalt er for mye. Reduser Crystal til ca 100g og kompenser ev OG med litt havregryn. Kan bruke opp mot 400g. Har du ikke noe roasted barley eller svart malt. Har du det reduserer du litt på sjokolade, og tilsetter det i stedet.
Lyke til  :biersmile:
 
Takk for svar :) problemet er at jeg er tom for basemalt... Har en kg hvete da om det kan hjelpe... Ikke noe roasted barley, bare sjokolade som er mørkere enn crystal. Jeg får kanskje bare krype til korset og redusere mengden?  Tipset med humlingen av ipa tas til følge :)
 
Du kan bruke litt hvete i ipa Bjørns lettkokte havregryn finner du på butikken til stouten
 
Tusen takk :) det er lett å brygge når man akkurat har vært på bryggebutikken - men når man må ta det man har så blir det en helt annen historie ;) da øker jeg med havren på stouten og legger til hvete i ipaen - Og reduserer skikkelig på crystal! Starter første batch i dag og tar neste i morgen - da kan jeg tappe over samtidig. Ønsker meg en skikkelig bryggekjele - litt slitsomt med disse småbatchene ;)

Forresten noen som vet hvor man kan få tak i humle til å ha i hagen velegnet som humle til brygging?
 
Jeg synes 74 IBU er litt i overkant på en enkel IPA. Jeg brygget min siste på 43 IBU, den holder 6% og dette synes jeg absolutt er bittert nok. Men det kommer vel litt an på hvor mye spesialmalt du bruker. Min hadde jeg 92% basemalt så mesket jeg lavt slik at den gjæret ned til 1.010 så den ble jo relativt tørr. Ville kuttet ned både crystal og munich til 200 gram per. Ville brukt 85-90% basemalt i en IPA.

Selv sverger jeg til ca 90% basemalt og 5% hvetemalt samt 5% lys crystal (20 ebc) Da kommer humlen godt frem og ølet blir ikke så tungt i kroppen.
 
Er enig med deg Ghar, brygget ipaen din (ren pale malt og cascade, dog brukt tørrgjær Safale05) sist batch og den ble ytterligere noe humlet grunnet feil estimering av volum. Den ble knallgod :) vi tåler litt humle her i huset ;)

Uansett går jeg ned på crystal og legger til hvete. Må komme meg til bryggesjappa igjen (bare så synd den er langt unna!)

Takk for tips om humle, må nok på jakt etter stiklinger i sommer :)
 
Godt mulig at 70+ IBU er kurrant.

Ølet mitt er jo relativt tørt, så godt mulig at det er derfor det føles bitrere.
Enig i at humle er snadder  :yes:
 
Krise! Fikk altfor lav OG på ipaen, landet på 1.050 og ikke på 1.061 som planlagt. Første gang jeg prøver på skylling i bøtte (tok over meskekaret og helte på 3,6 L vann (3,6 kg korn). Kokte med lokk på med tre cm glipe. Tidligere har jeg slitt med for høy OG og lavt volum etter mesking (da har jeg prøvd å skylle og holde meskekaret over kjelen samtidig. Dette har ført til lavt skyllevolum. Pleier dere å ta ut prøver underveis for å måle OG underveis? Bruker m07 tørrgjær, den gjæret godt ut sist jeg brukte den. Blir dette bare skvip? Noe jeg kan gjøre?
 
Har du spraymalt liggende kan du bruke det, ellers så blir det en godt humlet pale ale ;-)
 
Tilbake
Topp