"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Ja, ser den. Litt av grunnen er at jeg a) liker maltpreg på pilsen min, b) har ca 40 l (ganske lys) pils på fat, c) er tom for wienerlager. Hmmm. Men det er fint å være litt streng i.o.m. at jeg ikke har brygget Helles før.
Tenker jeg dropper victory og munich, og så kan vienna akkompagnere lavstemt i bakgrunnen. Så brygger jeg en wiener på kaka.
Jeg fikk endelig dreisen på Hellesen (etter mange forsøk) da jeg prøvde Weyermann Barke som basemalt. Har også litt Vienna og Victory med for å fremme loff-preget. Utsnitt fra prosessbeskrivelsen nedenfor:
––––––––––––––––
Skjermbilde 2021-04-21 kl. 15.39.39.png

Petter Mandt

Norbrygg-medlem
Jeg fikk endelig dreisen på Hellesen (etter mange forsøk) da jeg prøvde Weyermann Barke som basemalt. Har også litt Vienna og Victory med for å fremme loff-preget. Utsnitt fra prosessbeskrivelsen nedenfor:
––––––––––––––––
Vis vedlegget 51162
Så du tenker det blir feil med Böhmisk gulvmaltet? Kjøpte nettopp en sekk, det sto mellom den, og barke ....

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Så du tenker det blir feil med Böhmisk gulvmaltet? Kjøpte nettopp en sekk, det sto mellom den, og barke ....
Litt usikker. Det er et ganske velmodifisert og ”streit” malt etter min oppfatning. Skiller seg lite fra vanlig pilsmalt. Men det lager flott øl – har brukt det selv noen ganger til tsjekkiske pilsnere.

Petter Mandt

Norbrygg-medlem
Litt usikker. Det er et ganske velmodifisert og ”streit” malt etter min oppfatning. Skiller seg lite fra vanlig pilsmalt. Men det lager flott øl – har brukt det selv noen ganger til tsjekkiske pilsnere.
Mulig jeg får svinge en tur ut på Strømmen i morra. Og så senere sette en böhmer og en wiener på kaka

Finn Berger

Moderator
Ja, ser den. Litt av grunnen er at jeg a) liker maltpreg på pilsen min, b) har ca 40 l (ganske lys) pils på fat, c) er tom for wienerlager. Hmmm. Men det er fint å være litt streng i.o.m. at jeg ikke har brygget Helles før.
Tenker jeg dropper victory og munich, og så kan vienna akkompagnere lavstemt i bakgrunnen. Så brygger jeg en wiener på kaka.
Jeg er svak for Victory, og kunne godt ha funnet på å bruke den sjøl.Og ville kanskje angra på det:p. Jeg tenker det er greit å brygge noe basic første gang - så kan du skeie ut neste gang;).

Jeg sjekka opp Zainasheffs oppskrift i Brewing Classic styles nå. Han har 4,5 kg pils og 350 gram münchener til en batch på 22-23 liter før tapping.. OG 1.048. Det blir fint med wienermaltet også, trur jeg.

Jeg har brygga et par med bare pilsnermalt. Det blei egentlig ganske kjedelig.

Rikard

Norbrygg-medlem
Har en Berliner Weisse stående til gjæring med Philly Sour. Planen var å tilsette halvparten med ingefør og andre halvparten naturell. Tenkte å brygge te på 10g ingefær pr liter øl og tilsette i gjæringskaret etter jeg tapper av andre halvparten.

Spørsmålet mitt er da: Denne ølen er typeriktig lav i alkhold(OG 1030 og estimert FG 1008, er nå nede i 1012 og still going strong) samt lite humle, 3 IBU og 1ghumle/ liter ved flameout. Er det problematisk å tilsette ingefær direkte i gjæringskaret når det er så lite alkohol og humle til å "beskytte" ølet mot infeksjon? Tanken min var jo at ingefæren blir desinfisert når den står og trekker i ca 80c varmt vann og at det dermed ikke blir fare for infeksjon, men tenkte nå å spørre. Første gang jeg tilsetter fremmedlegemer i såpass alkoholsvakt øl.

Saison

Norbrygg-medlem
Drodler sammen en oppskrift på Gose. Tenkte bruke Philly Sour (som jeg ikke har brukt før), og tungt inspirert av @Niklas Trippler sine interessante innlegg i en annen tråd legger jeg til en kilo pasjonsfruktpurè (10% sukker) og trolig et par vaniljestenger.

Jeg har en del humle liggende, og lurer på å slenge i litt Centennial i en "hop stand" for å nå en moderat (i gose-land) IBU, samt å tørrhumle med noe Cascade-rester noen dager før overføring til fat.

Har derfor et par spørsmål:

Frukturè rett i fatet etter fating (og purge CO2 etterpå), eller slenge det i når stormgjæringen har lagt seg? Noe gjæring vil vel sukkeret bidra med, det frister derfor mest å slenge det i fatet, purge og så la den "karbonere naturlig" på sukkeret i purèen der for mest mulig god fruktsmak.

Så til dette med humle: er det mer safe å bare koke en humle 60 min og ha minst mulig smakshumle, eller tror dere centennial kompletterer pasjonsfrukten? Ser for meg litt sitrusaroma kan passe fint.

Så et spørsmål om philly snur og temperatur: den surner først vørteren før den lager alkohol, hvilken temperaturkurve er da hensiktsmessig, - gå ut på 23-25 og ned til ca 20 for så å gå opp igjen?

Vannjustering? Tenker uansett å slenge i salt, men "vanlig" justering utover dette?

Default​

72% effektivitet
Bryggevolum: 20 L
Koketid: 30 min
Meskevann: 17 L
Skyllevann: 9.76 L
Total vannmengde: 26.76 L
Kokevolum: 23.38 L
Gravity før kok: 1.045

Vitale verdier​

Original Gravity: 1.048
Final Gravity: 1.012
IBU (Tinseth): 8
BU/GU: 0.17
Farge: 8.5 EBC

Mesk​

Temperatur — 65 °C — 60 min
Mash Out — 77 °C — 10 min

Malt (4.5 kg)​

2.2 kg (45.8%) — Bonsak Pale Hvete — Korn — 7 EBC
2 kg (41.7%) — Bonsak Gårdsmalteri Fairytale Pils — Korn — 3.5 EBC
300 g (6.3%) — Weyermann Acidulated — Korn — 3.5 EBC

Annet (300 g)​

300 g (6.3%) — Briess Rice Hulls — Supplement — 0 EBC

Humle (75 g)​

25 g (5 IBU) — Centennial 9.2% — Aroma — 25 min hopstand
10 g (3 IBU) — Enigma 16.5% — Aroma — 25 min hopstand
40 g — Cascade 6% — Tørrhumle — dag 10

Hopstand ved 80 °C

Diverse​

15 g — Canning Salt (NaCl) — Kok — 10 min
20 g — Coriander Seed — Kok — 10 min
1000 g — Pasjonsfruktpuré — Primær
6 g — vanilje — Primær

Gjær​

2 pkg — Lallemand (LalBrew) Philly Sour 75%

Gjæring​

Primær — 22 °C — 14 dager
Karbonering: 2.4 CO2-vol

Sist redigert:

YngveKL

Norbrygg-medlem
Etter å ha blitt en stor fan av Kinn Murar, som jeg mener må være en av Norges beste pilsnere, tenkte jeg å prøve noe lignende selv. Det eneste "problemet" mitt er kaldlagringstiden.... 2 mnd ved 0°. Kan ikke beslaglegge min dedikerte fryseboks så lenge, trenger jo øl i mellomtiden også. Men oppskriften legger jo Kinn delvis ut, så her er min variant av denne. Det eneste jeg funderer litt på er humlinga. Hva mener folket? Videre er SO/Cl forholdet på 1,7, samt pH på 5,3. Stil jeg har valgt er tysk pilsner. Oppskriften er til 25 liter etter kok. Tenkt naturlig karbonert på langflasker med CBC-1/F2 gjær...

Screenshot_20210428-082452.jpg

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Mye godord til Murar. Ser på oppskriften at det ikke er noe ekstraordinært der, så det er nok prosessen til Kinn som er X-faktoren. Lang, kald lagering, ufiltrert og naturlig karbonert. Ikke noe nymotens lureri der, altså. Må se å få kjøpt meg en flaske eller to.

MonoBryggeriet

Norbrygg-medlem
Etter å ha blitt en stor fan av Kinn Murar, som jeg mener må være en av Norges beste pilsnere, tenkte jeg å prøve noe lignende selv. Det eneste "problemet" mitt er kaldlagringstiden.... 2 mnd ved 0°. Kan ikke beslaglegge min dedikerte fryseboks så lenge, trenger jo øl i mellomtiden også. Men oppskriften legger jo Kinn delvis ut, så her er min variant av denne. Det eneste jeg funderer litt på er humlinga. Hva mener folket? Videre er SO/Cl forholdet på 1,7, samt pH på 5,3. Stil jeg har valgt er tysk pilsner. Oppskriften er til 25 liter etter kok. Tenkt naturlig karbonert på langflasker med CBC-1/F2 gjær...

Vis vedlegget 51319
Mener å ha lest her inne at murar bruker en del humle i hopstand.

PetterL

Norbrygg-medlem
Har ikke sett den, ligger en "delvis oppskrift" på sidene til Kinn...
Har sett den, men ser det nevnes her på forumet mer detaljer enn det som står på siden (2,4g/l Hallertau Mittelfrüh i Whirlpool osv), så noen må jo sitte på en oppskrift?

YngveKL

Norbrygg-medlem
Mye godord til Murar. Ser på oppskriften at det ikke er noe ekstraordinært der, så det er nok prosessen til Kinn som er X-faktoren. Lang, kald lagering, ufiltrert og naturlig karbonert. Ikke noe nymotens lureri der, altså. Må se å få kjøpt meg en flaske eller to.
Ja er enig, ingenting spesielt bortsett fra forholdsvis høy IBU kontra andre butikkpils, (lang) kald gjæring, og en lang kaldmodning. Fikk en kompis til å kjøpe den i går, og fikk en enkel melding tilbake: Knallgod! Denne må bli god med Barke malt, @Holmentoppen ?

Topp