Petter Mandt
Norbrygg-medlem
Jeg opplever Frydenlund Bayer som ganske .. fresh .. lettdrikkelig ... men det kan være fordi smakssansen (og preferansen) min har endret seg. Ikke vet jeg om det kommer av at jeg har begynt å brygge, eller at jeg har bikka 50, (det skjedde jo samtidig), men der jeg før opplevde Bayer som et tungt og litt "vanskelig" øl, synes jeg det nå er forfriskende. Jeg synes dog at det har en maltsødme. Min mistanke var at det hadde med karamell/krystallmalt å gjøre. Men jeg innser også at jeg bør "utdanne" meg mer når det gjelder malttyper. Jeg går med en idé om at caramunich er mindre søt, mer kompleks, enn feks tilsvarende (britisk) krystallmalt. Som toffee vs karamell. Eller karamellsaus jeg lager hjemme, (tyktflytende, uklar, seig) vs den tyntflytende man kjøper i butikken. Akkurat smaken av den siste er jeg i liten grad fan av. Det som man på engelsk(/amerikansk?) kaller "cloying". Jeg synes jeg møter den ofte i engelske øl. De gangene jeg har brukt malttyper av type "Crystal" synes jeg ølet får dette preget. Nei takk. Jeg er dog veldig fan av munich og caramunich malt, (samt carafa S).Bayer er dunkles, ja. ("Mørkt Müchen-øl".) Og det brygges med vesentlig mørkt münchener,og uten krystallmalt - skjønt du finner sikkert masse oppskrifter med en dose krystallmalt, og da gjerne Caramunich II - som jeg ikke har noe i mot i seg sjøl. Men jeg er enig med Zainasheff, som skriver følgende i Brewing Classic Styles, etter å ha gått inn for omtrent det samme som jeg foreslår:"I have seen some recipes using half Munich malt, half Pilsener malt, and a touch of Caramunich. This makes a completely different beer, with the Caramunich adding a caramel sweetness that some people enjoy, but I find it out of place in this style".
Nå blir det jo ikke Sant fordi Zainasheff mener det. Jeg veit ikke noe om det, men det skulle ikke overraske meg om norske bayere skulle inneholde Caramunich eller andre krystallmalttyper.
BJCP: "Burnt or bitter flavors from roasted malts are inappropriate, as are pronounced caramel flavors from crystal malt."
Jeg gikk ut fra at du mente Carafa Special, ja. Denhar jeg brukt en del i stedet for pale sjoko - det blir omtrent det samme, men Carafa'en er rundere.
Jeg veit ikke om noen øltype som brygges med bare lyst münchenermalt, men mange har et solid innslag av det. Det nærmeste er vel Festbier eller Lys Maibock. Helles er et veldig lett og elegant øl, og der skal du nok ikke ha så mye av det. Og uansett; i alle disse spiller nok pilsenermaltet hovedrollen. Men sjøl om du ikke treffer noen stil, så kan du vel prøve? Men det blir jo langt unna bayer.
Hvis du sitter med 15 kilo knust malt, bør du vel tenke på å få brukt det opp, men alt jeg har hørt sier at det holder seg godt så lenge du bare oppbevarer det riktig. Snakker vi om hel malt, er det ingen grunn til stress.
Jeg har inntrykk at det ligger ett svakt preg av dette i (Frydenlund) Bayer. Men det er ikke så ille at det forstyrrer meg. Men det kunne, for min del, vært svakere. Jeg har brygger en (slags) Schwartzbier som har 60% pilsmalt, 15% l.munich, 10% d.munich, 5% carafaS2, 3%choc, og den elsker jeg. Så jeg ville fram til en tilsvarende lager, men hvor den mørkeste roasten (kaffe) var byttet med kjeks/mørk brødskorpe, men jeg ville unngå at den ble tung/"chewy", og hvert fall ikke karamellsøtladen. Men jeg forstår jo fra det du skriver, og siterer, at caramunich ikke er veien å gå da.
Jeg er ikke ute etter å treffe en predefinert stil, men en smak. Ok, jeg for stoppe der før jeg begynner å parafrase Martin Luther King .
Jeg pleier å brygge gjennom pils, vienna, schwarzbier, og til slutt hoppy amber lager, på samme gjærkaka, (med litt vasking underveis). Kanskje jeg burde ta samme reis med Helles, Maibock, Märzen, Dunkel.
Malten jeg har er hel, ja. kjøpte mølle ganske tidlig i løpet. Det er sikkert ingen fare å da den liggende. Jeg bruker av den jevnt og trutt, i alt fra pils til IPA. Jeg kom over en 6-8 mnd gammel biscuit malt jeg hadde liggende som lukta harskt, dette både overraska og skremte meg litt. Derfor stressa jeg litt over å få tømt noen av de eldre kornkammerne.
Ja, ja, jeg for jekke en Bayer, og komme meg tilbake til gryta. Har ett brygg som skal syrnes, krysser fingra for at en neve pilsnerkorn gjør jobben like bra som sist, fingers crossed