"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Har ikke sett den, ligger en "delvis oppskrift" på sidene til Kinn...
Har sett den, men ser det nevnes her på forumet mer detaljer enn det som står på siden (2,4g/l Hallertau Mittelfrüh i Whirlpool osv), så noen må jo sitte på en oppskrift?
 
Mye godord til Murar. Ser på oppskriften at det ikke er noe ekstraordinært der, så det er nok prosessen til Kinn som er X-faktoren. Lang, kald lagering, ufiltrert og naturlig karbonert. Ikke noe nymotens lureri der, altså. Må se å få kjøpt meg en flaske eller to.
Ja er enig, ingenting spesielt bortsett fra forholdsvis høy IBU kontra andre butikkpils, (lang) kald gjæring, og en lang kaldmodning. Fikk en kompis til å kjøpe den i går, og fikk en enkel melding tilbake: Knallgod! Denne må bli god med Barke malt, @Holmentoppen ?
 
Mye godord til Murar. Ser på oppskriften at det ikke er noe ekstraordinært der, så det er nok prosessen til Kinn som er X-faktoren. Lang, kald lagering, ufiltrert og naturlig karbonert. Ikke noe nymotens lureri der, altså. Må se å få kjøpt meg en flaske eller to.
Jeg trur nok humleskjemaet er viktig. Men det må være noe med prosessen, også. Du finner ikke spor av det som ødelegger pilsopplevelsen for meg av all industripils - og som jeg ikke klarer å få noen til å fortelle meg hva er.
 
Er det noen av de aromatiske komponentene som overlever 60min kok. De er jo alle(?) flyktige.
Riktignok øker thiolet 3MH ved kok, men tror selv dette forsvinner etter lang koketid(?).
Hvis noen har innsikt på dette hadde det vært veldig interresant å lese om.

Oksidasjonsproduktene til alfa-humulene og beta-caryophylene dannes under koking, og disse gir de klassiske kryddertonene til edelhumlene. Du må koke mer enn 20 minutter for å få denne effekten.

Kilde: The New IPA av Scott Janish, s. 39.
 
Er det noen av de aromatiske komponentene som overlever 60min kok. De er jo alle(?) flyktige.
Riktignok øker thiolet 3MH ved kok, men tror selv dette forsvinner etter lang koketid(?).
Hvis noen har innsikt på dette hadde det vært veldig interresant å lese om.

Jeg har ikke så mye innsikt i dette dessverre. Men jeg har en bryggerutine hvor jeg henter ut smaksprøver av vørt under bryggedagen. Og det har blitt ganske mange slike smaksprøver etter hvert. En av disse smaksprøvene er på bitterhumlen alene. Så når jeg brygger noe, tar jeg alltid en liten smaksprøve før jeg tilsetter smakshumle osv … Min erfaring fra dette er at bitterhumle også gir smak, i hvilken grad og hvilke smaker varierer litt naturlig nok, men alltid med fokus på krydder. Med den riktige humla, som edelhumler (har ikke testet hersbrucker som bitterhumle enda …), får du veldig mye smak …
 
Oksidasjonsproduktene til alfa-humulene og beta-caryophylene dannes under koking, og disse gir de klassiske kryddertonene til edelhumlene. Du må koke mer enn 20 minutter for å få denne effekten.

Kilde: The New IPA av Scott Janish, s. 39.
Ahh. Så disse får man da altså mindre av hvis man kun bruker feks Magnum?
Interresant!
Kan man bruke Magnum ved 60, og (mindre) edelhumle ved feks 30, og få samme resultat (som en større edelhumletilsetning ved 60)?
Mao, er disse oksydasjonsproduktene også volatile?
 
Ahh. Så disse får man da altså mindre av hvis man kun bruker feks Magnum?
Interresant!
Kan man bruke Magnum ved 60, og (mindre) edelhumle ved feks 30, og få samme resultat (som en større edelhumletilsetning ved 60)?
Mao, er disse oksydasjonsproduktene også volatile?
Ikke på langt nær så volatile som de andre. Jeg opplever at de bare blir sterke og sterkere opp til ett visst punkt, og at du da trenger mer humle med en 30min tilsetning f.eks. Dersom jeg koker lengre enn 90 minutter synes jeg de begynner å tape seg.
 
Perle er en krysning av Hallertauer og Northern Brewer, så man kan vel ikke kalle den edel? Om man skal være pirkete, er det bare Hallertauer, Tettnang, Spalter (og Saaz fra tidligere Böhmen) som er tyske edelhumler.
Jeg vet jo det faktisk, så beklager at jeg var upresis … Men samtidig trodde jeg Hersbrucker var med i klubben, så der har jeg ingen unnskyldning :). Perle har jeg brukt en del, og i sammenhengen med lengre kok av bitterhumle synes jeg den oppfører den seg veldig likt Mittelfruh. Det var derfor jeg anbefalte @YngveKL å holde på den. Magnum har jeg ikke brukt :)
 
Jeg vet jo det faktisk, så beklager at jeg var upresis … Men samtidig trodde jeg Hersbrucker var med i klubben, så der har jeg ingen unnskyldning :). Perle har jeg brukt en del, og i sammenhengen med lengre kok av bitterhumle synes jeg den oppfører den seg veldig likt Mittelfruh. Det var derfor jeg anbefalte @YngveKL å holde på den. Magnum har jeg ikke brukt :)
Jeg mener man skal være ganske skarpskodd for å merke forskjell på f.eks. Hersbrucker, Tettnang og Mittelfrüh, men Saaz skiller seg ut.
 
Jeg mener man skal være ganske skarpskodd for å merke forskjell på f.eks. Hersbrucker, Tettnang og Mittelfrüh, men Saaz skiller seg ut.
Saaz skiller seg veldig ut synes jeg også! Av en eller annen grunn opplever jeg en søtlig smak jeg ikke liker. Bruker aldri Saaz etter @30 lengre. Forskjellen på de andre er mindre, men jeg opplever forskjeller som gjør at jeg velger også der med omhu. Har imidlertid bare 1 brygg med hersbrucker, som jeg synes gav et fruktig preg de andre ikke har f.eks.
 
Ahh. Så disse får man da altså mindre av hvis man kun bruker feks Magnum?
Interresant!
Kan man bruke Magnum ved 60, og (mindre) edelhumle ved feks 30, og få samme resultat (som en større edelhumletilsetning ved 60)?
Mao, er disse oksydasjonsproduktene også volatile?
Jeg veit ikke hvordan det er med Magnum. Ikke alle humler har (nok av?) disse stoffene til å gi denne effekten. Janish har ei liste i boka, og Magnum er ikke på den. Men jeg har ingen grunn til å tru at den lista er fullstendig.
 
Magnum heter vel egentlig Hallertau Magnum, så den burde vel være ok kanskje? Dyrket frem i Tyskland fra Galena i følge Bryggselv...
 
Tilbake
Topp