Petter Mandt
Norbrygg-medlem
Hei.
Jeg går med planer om å brygge én lambic, og én .... lambic-style. Av disse skal noe lagres (lenge ... opptil 3 år), og noe skal bli Kriek, (ev også andre bær). Jeg er derfor ikke uter etter noen ekstrem lambic smak, noe i retning av Boon Kriek.
Tenker 40% flaket hvete/30% pils/30% pale ale malt. Gjære den litt kjølig (rundt 17 C). Skal stå fram til bær-høsten kommer, så jeg kan kjøpe noen saftige kirsebær, (50/50 sure/søte). Tenker å racke over til secondary (i vinballong) etter primærgjæring er ferdig, så Brett kan jobbe der, (og slippe at den ligger på gjærkaka).
Så spørsmålene (til "jukse-lambic" (B) fremgangsmåten):
Jeg går med planer om å brygge én lambic, og én .... lambic-style. Av disse skal noe lagres (lenge ... opptil 3 år), og noe skal bli Kriek, (ev også andre bær). Jeg er derfor ikke uter etter noen ekstrem lambic smak, noe i retning av Boon Kriek.
Tenker 40% flaket hvete/30% pils/30% pale ale malt. Gjære den litt kjølig (rundt 17 C). Skal stå fram til bær-høsten kommer, så jeg kan kjøpe noen saftige kirsebær, (50/50 sure/søte). Tenker å racke over til secondary (i vinballong) etter primærgjæring er ferdig, så Brett kan jobbe der, (og slippe at den ligger på gjærkaka).
- A) I lambic'en tenker jeg bruke Wyeast 3278 Belgian Lambic Blend og turbid mash, enkelt og greit. Ev forslag til annen gjær, (som passer med målet Boon Kriek)?
- B) I "jukse-lambic'en" tenker jeg å pitche litt gjærkake fra en Wit (WLP400) og en Saison (Belle), samt Brett Claus (WLP645). For å slippe turbid mash, lactobasselusker, og få kontroll på pH, tenkte jeg å kjøre en kettle sour (med pilskorn) i ca 2 døgn, for å få pH klar før gjæring. Har hatt suksess med dette for Berlinerweisse.
Så spørsmålene (til "jukse-lambic" (B) fremgangsmåten):
- Burde jeg kanskje droppe Wit'en, for å få mer lambic preg?
- eller droppe saison, da den vil spise maten til Brett'en?
- Brett'en er gammel, har prod. dato 01.09.20, stått i kjøleskap. Har Brett gode ... overlevelsesevner, (bedre enn vanlig ale gjær)? Noe poeng å lage en starter? Denne Brett'en er jo mild og fruktig, så jeg antar at brygget vil tåle ett skikkelig preg.
- Når bør jeg pitche Brett? Først, (gi den litt stund først for å kunne sette ekstra preg først, ref (2.)), sammen med annen gjær, eller etter primærgjæring er ferdig.
- Jeg har en pose med BrewBody (maltodextrin) liggende. Hva med å gi ett par hundre gram av dette for å gi Brett ekstra mat. Vil Saison-gjæren spise opp denne? Eller dele med Brett?
- Vil Brett tåle pH'en fra kettle souring?
- Vurderer å bruke Groene Bel (belgisk humle), AA 2.1, som er fra 2017. Kan jo holde IBU lav med så svak humle. Synspunkter?
- Brettanomyces claussenii har negativ pasteur effekt. Vil det lønne seg å oksygenere litt når man tilsetter kirsebærene? Både for at Brett Claus jobber bedre, og at ev andre gjærrester våkner og formerer seg?
Sist redigert: