Finn Berger
Moderator
Det er mulig du kan flytte Perle til 30 min, og redusere Magnum tilsvarende Grunnen er at du, i følge forskning Scott Janish har gjennomgått i boka "The New IPA", får bedre utbytte av "krydderaroma" fra en del humler - og Perle er en av dem - jo lenger du koker dem. Han sier minimum 20 min, så det holder vel i og for seg, men jeg tenker at det skader ikke å gå opp til 30.Tenkte å prøve meg på en pils. Har Saaz og Perle og litt magnum som jeg ønsker å bruke opp.
Brygger 200 liter så det bør helt klaffe på første forsøket.
35kg German Pilsner
4kg German Vienna
1,2kg German Melanoidin
2 kg German Acidulated
70g Magnum 13AA 90min
200g Perle 8,2AA 20 min
225g Saaz 3,5AA 5min
Saflager W-34/70
OG 1.049
FG 1.011
5% ABV
Ang PH, clorid og kalsium tilsetning tar jeg i mot tips.
Oppskriften er inspirert av denne: https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/656588/the-pilsner
Du har ganske mye syremalt - mellom 4 og 5% - og om du har normalt bløtt vann - hva veit du om vannet ditt? - er det mulig at det er i overkant, særlig hvis du tenker å bruke en del kalsiumsulfat og -klorid. Det er litt vanskelig å gi råd om det siste; det kommer jo an på hvilken virkning du ønsker av dem. Mye salter vil gi en mineralsk/hard karakter til ølet, men du får et "bløtt" preg om du dropper det helt, eller bare bruker litt klorid. Tipper du balansen mot sulfat, understreker du bitterhet og tørrhet, mens du omvendt, med en overvekt av klorid, legger vekta på maltpreget/"maltsødmen" i ølet.