Espen Breivik
Fylkesstyre
Interessant å droppe koking helt - men føler at jeg ikke er helt der enda. Har også spiralkjøler jeg har lyst å hive oppi i slutten av koketiden.De to siste NEIPA'ene jeg har lagd har jeg droppa koken, varma til 75 C etter mesk/sparge, og kjørt 15 min hopstand. Det skal redusere det meste av bakterier, (man kan sous vide mat på 75 C i 20 min, og det vil holde seg en god stund i kjøleskap - det finnes sous vide kalkulatorer/grafer som beregner bakteriereduksjon over temp/tid). NEIPA drikkes jo allikevel gjerne som ferskvare. Jeg brukte også lav-oksygen overføring+humling, og SMB, og de hadde fin humlearoma i flere måneder. Jeg merket ikke noe til at de surnet over tid, og er ganske fornøyd med produktet. Men er man redd for bakterieutvikling er det nok tryggest å koke det.
Dog; den blir veldig hazy, så neste gang jeg gjør dette bruker jeg nok en whirlfloc, men for en Milk Shake NEIPA er du kanskje ute etter denne tykke konsistensen?
DMS dannes fra at S-methylmethionine brytes ned ved koking, men i mindre grad under 80 C. Jeg har ihvertfall ikke merket noe DMS preg.
Det vil nok være vanskelig å nå 29 IBU, men jeg liker milkshake uten bitterhet, som jeg forbeholder b.l.a. IPA.
Den ene gangen jeg brukte laktose i NEIPA ante jeg ikke hvor mye jeg skulle bruke - og la meg på samme nivå som helmalk (3% av totalvekt, dvs 30 g/l, og fikk da faktisk en sødme som var sammenlignbar med melk. Men mange vil nok si at dette er alt for mye(?), (750 g for en batch på 25 l). Men har du 2 11 l. fat kan du jo splitte batchen - én milkshake, og én vanlig NEIPA?
Vil ikke gå helt overbord med laktose, men i mindre mengder så lager den en veldig fin munnfølelse, uten at jeg aner hva en passe mengde er i dette tilfellet. Var en Salikatt-øl i julekalenderen til Monkey Brew som var veldig god og hadde laktose, men har selvfølgelig glemt hvilken det var.