"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Tenkte å prøve meg på en pils. Har Saaz og Perle og litt magnum som jeg ønsker å bruke opp.

Brygger 200 liter så det bør helt klaffe på første forsøket.

35kg German Pilsner
4kg German Vienna
1,2kg German Melanoidin
2 kg German Acidulated

70g Magnum 13AA 90min
200g Perle 8,2AA 20 min
225g Saaz 3,5AA 5min

Saflager W-34/70

OG 1.049
FG 1.011
5% ABV

Ang PH, clorid og kalsium tilsetning tar jeg i mot tips.

Oppskriften er inspirert av denne: https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/656588/the-pilsner
Det er mulig du kan flytte Perle til 30 min, og redusere Magnum tilsvarende Grunnen er at du, i følge forskning Scott Janish har gjennomgått i boka "The New IPA", får bedre utbytte av "krydderaroma" fra en del humler - og Perle er en av dem - jo lenger du koker dem. Han sier minimum 20 min, så det holder vel i og for seg, men jeg tenker at det skader ikke å gå opp til 30.

Du har ganske mye syremalt - mellom 4 og 5% - og om du har normalt bløtt vann - hva veit du om vannet ditt? - er det mulig at det er i overkant, særlig hvis du tenker å bruke en del kalsiumsulfat og -klorid. Det er litt vanskelig å gi råd om det siste; det kommer jo an på hvilken virkning du ønsker av dem. Mye salter vil gi en mineralsk/hard karakter til ølet, men du får et "bløtt" preg om du dropper det helt, eller bare bruker litt klorid. Tipper du balansen mot sulfat, understreker du bitterhet og tørrhet, mens du omvendt, med en overvekt av klorid, legger vekta på maltpreget/"maltsødmen" i ølet.
 
Det er mulig du kan flytte Perle til 30 min, og redusere Magnum tilsvarende Grunnen er at du, i følge forskning Scott Janish har gjennomgått i boka "The New IPA", får bedre utbytte av "krydderaroma" fra en del humler - og Perle er en av dem - jo lenger du koker dem. Han sier minimum 20 min, så det holder vel i og for seg, men jeg tenker at det skader ikke å gå opp til 30.

Du har ganske mye syremalt - mellom 4 og 5% - og om du har normalt bløtt vann - hva veit du om vannet ditt? - er det mulig at det er i overkant, særlig hvis du tenker å bruke en del kalsiumsulfat og -klorid. Det er litt vanskelig å gi råd om det siste; det kommer jo an på hvilken virkning du ønsker av dem. Mye salter vil gi en mineralsk/hard karakter til ølet, men du får et "bløtt" preg om du dropper det helt, eller bare bruker litt klorid. Tipper du balansen mot sulfat, understreker du bitterhet og tørrhet, mens du omvendt, med en overvekt av klorid, legger vekta på maltpreget/"maltsødmen" i ølet.
Takk for input. Justerer ned på Magnum da, det er ikke avgjørende å treffe en spesiell IBU, ser det ligger mye mellom 25 og 40 på pilsner. Så kanskje jeg bare flytter Perle til 30 min. Den opprinnelige oppskriften har både Saaz og Perle på siste tilsetning og bruker Perle som bitterhumle fra 90 min. Jeg har alltid tenkt at det ikke har så mye å si hva en koker i 90 min så lenge en tar høyde for alfasyrer, er det en dårlig fremstilling kanskje?

Det er typisk vestlandsvann, har ikke noe profil. Så tenkte bare å benytte verdier fra bryggekalkulator.no som dette. Halvere syremalt da kanskje?

PS: Jeg har fulgt dine råd tidligere Finn, og det har alltid gått bra. Setter stor pris på at du tar deg tid til å svare igjen :)

1616324751098.png


1616324283754.png1616324370880.png
 
Det blir nok vanligvis veldig lite aromaoljeutbytte av 90 min. tilsetninger. Unntaket er de tyske/kontinentale humlene, og Magnum er nok en av dem som gir noe, sjøl om den er kjent for å være nøytral. Men Perle gir nok mer, og har jo en del alfasyre, så jeg bruker alltid den som bitterhumle i tyske øl.

Salttilsetningene er nok greie; det er vel vanlig å se på tysk pils som et øl som skal ha den typen balanse, altså med vekt på bitterhet/tørrhet. (Jeg er ikke så sikker på det, men bruker du det der, blir det neppe vondt:).

Du kommer vel litt over 30 IBU, da - men det skal ikke skremme noen, heller.

Behold syremaltet; det er ikke så mye at det setter smak, og hvis du ikke måler og justerer pH i kok, er det sikkert greit å ligge lavt i mesken.
 
Jeg har ingen erfaring med Mandarina Bavaria, men jeg mener å huske at Espen Lothe i en Vestkastepisode sa noe om at den var av de humlene hvis aroma forsvant kjapt. (Det er grunnen til at jeg ikke har noen erfaring med den:).) Så det er mulig den vil gi deg samme opplevelsen som du hadde med Hüll Meon.

Men andre - med erfaring - kan sikkert si noe mer om det.
Var det ikke også slik (fritt fra hukommelsen) at Mandarina Bavaria burde kokes i 20-30 minutter for å tilgjengeliggjøre den ønskede mandarin-smaken?
 
Var det ikke også slik (fritt fra hukommelsen) at Mandarina Bavaria burde kokes i 20-30 minutter for å tilgjengeliggjøre den ønskede mandarin-smaken?
Hmm, veldig interessant. Har sjekka litt rundt, og ser at mange (Hopslist, themaltmiller) mener den gir mandarin i dry hop. Kegerator.com legger vekt på at man bær kjøre en lengre dry hop for å få ut mandarin preget, ("For dry hopping, it tends to give a lighter floral/fruity profile to the beer over the first couple days to about a week. Longer dry-hopping will tend to build a citrus-like profile with noticeable characteristics of tangerine.").
Hadde planer om å kjøre den med 007 i WP og BT, så Mandarina Bravaria i dry hop, men kanskje det ville være vel så interessant å kjøre en side-by-side; én med 50 g MB på 25 min kok, og én med (Hallertau i kok, og) MB i dryhop.
 
Har sittet og dilla med en oppskrift inspirert av to Firestone Walker, (BYO mag): mest Pivo, men litt 805, (med en hard høyresving). Har dratt ned bitterheten fra 40 til 28 (der jeg liker den for pils), og lagt til cara aromatic (som jeg synes har mye honningaroma), samt bytta Willamette med Fuggle, (fordi jeg har det liggende). Saphir fra Pivo, og da tenker jeg at det kan være spennende å dele den i 3 fat, (19, 9, 9), og tørrhumle 9'erne med henholdsvis Melon og Mandarina (stedet for Saphir'en). Eller kanskje i tillegg, (blir jo bare 10 g saphir på 9l, så kanskje det + 20 g Melon/Mandarina).

Er veldig åpen for innspill her.
 
Sist redigert:
Har sittet og dilla med en oppskrift inspirert av to Firestone Walker, (BYO mag): mest Pivo, men litt 805, (med en hard høyresving). Har dratt ned bitterheten fra 40 til 28 (der jeg liker den for pils), og lagt til cara aromatic (som jeg synes har mye honningaroma), samt bytta Willamette med Fuggle, (fordi jeg har det liggende). Saphir fra Pivo, og da tenker jeg at det kan være spennende å dele den i 3 fat, (19, 9, 9), og tørrhumle 9'erne med henholdsvis Melon og Mandarina (stedet for Saphir'en). Eller kanskje i tillegg, (blir jo bare 10 g saphir på 9l, så kanskje det + 20 g Melon/Mandarina).

Er veldig åpen for innspill her.
Når du dro ned bitterheten, vurderte du bitterhet ifht OG?
 
Når du dro ned bitterheten, vurderte du bitterhet ifht OG?
Vel, bu/gu på originalen blir jo veldig høy med bitterhet på 40, så noe av grunnen til å dra den ned var for å få den mer balansert. Er jo en lys lager ... Balanserte også vannprofilen noe, (mindre CaCl, og la til litt sulfat).
 
Sist redigert:
Jeg har lyst å prøve lage et surøl med bringebær, noen som har en oppskrift?
Jeg har ingen erfaring her, bortsett fra å se fristende bilder på Instagram.
Kan jeg ta utgangspunkt i et hvetebrygg feks og bare tilføre en pakke bringebær purè og bruke philly sour gjær...?
 
Jeg har lyst å prøve lage et surøl med bringebær, noen som har en oppskrift?
Jeg har ingen erfaring her, bortsett fra å se fristende bilder på Instagram.
Kan jeg ta utgangspunkt i et hvetebrygg feks og bare tilføre en pakke bringebær purè og bruke philly sour gjær...?
Jeg brygget nylig en berlinerweisse med philly sour som ble tilsatt bringebær uti gjæringa. Står til karbonering nå og lover godt: Kokte bringbær med litt laktose, OG ble vel 1.033, FG 1.006. Smaken ble mer syrlig enn sur, men det passer meg bra


65% effektivitet
Bryggevolum: 16 L
Koketid: 60 min
Meskevann: 21.97 L
Total vannmengde: 21.97 L
Kokevolum: 21.01 L
Gravity før kok: 1.024

Vitale verdier​

Original Gravity: 1.029
Total Gravity: 1.030
Final Gravity: 1.004
IBU (Tinseth): 5
BU/GU: 0.16
Farge: 4.9 EBC

Mesk​


Temperatur — 65 °C60 min

Malt (2.25 kg)

1.2 kg (40%) — Castle Malting Chateau Pilsen 2-Row — Korn — 3.5 EBC
750 g (25%) — Castle Malting Chateau Wheat Blanc — Korn — 4.5 EBC
300 g (10%) — Bonsak Gårdsmalteri Fairytale Pils — Korn — 3.5 EBC

Annet (750 g)

750 g (25%) — Raspberry (Fruit) — Annet — 0 EBC — Primær

Humle (4 g)

4 g (5 IBU) — Nelson Sauvin 10.9% — Kok — 20 min

Diverse​

2 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Mesk
0.8 g
— Gypsum (CaSO4) — Mesk
4 ml
— Lactic Acid 80% — Mesk

Gjær​

1 pkg — Lallemand (LalBrew) Philly Sour 85%

Gjæring​

Primær — 20 °C14 dager
Karbonering: 2.8 CO2-vol
 
Takk Pål, jeg har både pilsmalt og hvete på hylla. Er etter stormgjæring på dag 3-4 passende og ha i frukten eller bedre i typ dag 7 av 14?
 
Tenkte brygge en Beer Geek Breakfast-klone til uka (havrestout på 7,5% med mye spesialmat). Der er det oppgitt Wyeast 1056 American ale i oppskriften, men Brewshop har ikke denne inne.
Jeg leser det slik at US-05 egentlig er samme gjærstammen, funker det fint å slenge i en pakke til en batch på ca 16L?
 
Takk Pål, jeg har både pilsmalt og hvete på hylla. Er etter stormgjæring på dag 3-4 passende og ha i frukten eller bedre i typ dag 7 av 14?
Hei. Philly sour surner vørteren noen dager før selve gjæringa starter, så dag 7 er nok i nærheten av hva som er lurt. Uten tilsetninger skal den visstnok være ferdig på 10 dager. Min brukte 3 uker før den var klar til tapping.
 
Tenkte brygge en Beer Geek Breakfast-klone til uka (havrestout på 7,5% med mye spesialmat). Der er det oppgitt Wyeast 1056 American ale i oppskriften, men Brewshop har ikke denne inne.
Jeg leser det slik at US-05 egentlig er samme gjærstammen, funker det fint å slenge i en pakke til en batch på ca 16L?
Us05, wlp001, wy1056. Kjært barn har mange navn. Sierra Nevada-gjæra fra Chico i California
 
Us05, wlp001, wy1056. Kjært barn har mange navn. Sierra Nevada-gjæra fra Chico i California
Hei! Takk for svar. Jeg lurte egentlig mest på om det har noe for seg å doble dosen gjær, siden det er ganske mye spesialmat i brygget, eller gjærer en pk fint ned 16L fra 1.076 til 1.017?
 
Tilbake
Topp