"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Hei, nå er det tid for en Belgisk Wit Bier. Blir min første gang, so jeg har lest mye men trenger jo en litten spark fra dere for å komme i gang,
Prosessen jeg vurderer er følgende:

Vis vedlegget 50071

Jeg har aldri brukt gylen og heller ikke karbonert på flaske - men har lyst å prøve, og derfor lurer jeg på:
  • Etter gjæring, må jeg gjøre CC eller kan jeg bare la de stå ei uke på 20 Celsius etter FG er nådd, og så stikke over og blande med gylen?
  • Jeg brukte Brewer’sfriend Gyle and Krausen Priming Calculator – ifølge kalkulatoren trenger jeg +/- 3.5 liter gylen – er det lurt at jeg tilsetter noe F2 gjær før jeg blander inn? Peker mot 3 Vol CO2.
  • Kan jeg bruke 0,75 flasker fra Kinn med patentkork?
Takk for hjelpen og hilsen fra Lommedalen

Nics.
-------------
ps
Oppskriften slik jeg har det i Brewfather nå - comments are appreciated.
Hva synes dere om type humle og mengder med Koriander, Appelsin og Blomsterte?

Vis vedlegget 50074
Diagrammet ditt viser den framgangsmåten jeg bruker. Jeg putter karboneringsvørteren (gyle/speise, kjært barn osv.) i fryseren, så slipper jeg å styre med å koke den opp igjen før bruk. Men jeg er usikker på gjærvalget der. BE-134 er en saison-gjær med diastaticus-genet. Du vil få utgjæring ned til 1.000 eller under. Den eneste tørrgjæren til wit jeg har funnet, er MJs M21. Ser at flere er lykkelige med den, så om du ikke vil bruke wlp400 (eller tilsvarende fra andre produsenter), er den kanskje det beste alternativet. (Litt diskusjon her: https://www.homebrewtalk.com/threads/dry-yeast-out-there-for-witbier.669455/)

Du trenger heller ikke bruke karboneringsgjær, men det er en slags forsikring. Vær bare klar over at den har dårligere utgjæring. Den dreper den opprinnelige gjæren, og den kan ikke ete maltoriose, så dermed må du beregne en lavere utgjæringsgrad. (Problemet oppstår ikke når du karbonerer med vanlig sukker, for all gjær kan nyttiggjøre seg det.) Jeg tror jeg hadde droppa karboneringsgjæren, og satsa på at den som har laga ølet, fikser karboneringa, også. (Bruker du M21, kan du jo bare spare litt av den, og bruke den som karboneringsgjær. Det skal ikke så mye til.)

CC? Ser ikke poenget. Dette ølet skal jo være så uklart som bare mulig. Gå direkte til flasking når ølet er klart.
 
Diagrammet ditt viser den framgangsmåten jeg bruker. Jeg putter karboneringsvørteren (gyle/speise, kjært barn osv.) i fryseren, så slipper jeg å styre med å koke den opp igjen før bruk. Men jeg er usikker på gjærvalget der. BE-134 er en saison-gjær med diastaticus-genet. Du vil få utgjæring ned til 1.000 eller under. Den eneste tørrgjæren til wit jeg har funnet, er MJs M21. Ser at flere er lykkelige med den, så om du ikke vil bruke wlp400 (eller tilsvarende fra andre produsenter), er den kanskje det beste alternativet. (Litt diskusjon her: https://www.homebrewtalk.com/threads/dry-yeast-out-there-for-witbier.669455/)

Du trenger heller ikke bruke karboneringsgjær, men det er en slags forsikring. Vær bare klar over at den har dårligere utgjæring. Den dreper den opprinnelige gjæren, og den kan ikke ete maltoriose, så dermed må du beregne en lavere utgjæringsgrad. (Problemet oppstår ikke når du karbonerer med vanlig sukker, for all gjær kan nyttiggjøre seg det.) Jeg tror jeg hadde droppa karboneringsgjæren, og satsa på at den som har laga ølet, fikser karboneringa, også. (Bruker du M21, kan du jo bare spare litt av den, og bruke den som karboneringsgjær. Det skal ikke så mye til.)

CC? Ser ikke poenget. Dette ølet skal jo være så uklart som bare mulig. Gå direkte til flasking når ølet er klart.
T-58 brukes av flere til Wit og oppgis som erstatning til WLP400 av b.la. Tunebrygget. Aner ikke om det stemmer.
 
T-58 brukes av flere til Wit og oppgis som erstatning til WLP400 av b.la. Tunebrygget. Aner ikke om det stemmer.
Den tabellen der har jeg et par kommentarer til.
  • Den skiller ikke mellom alternativer som har felles opprinnelse, og forslag til erstatninger. T-58 er ikke en wit-gjær, i motsetning til de andre tre på den samme linja.
  • Det oppgis ikke kilder. Kristen England er klassikeren; mye av dette - dvs. utforskninga av hvor gjæren til Wyeast og Whitelabs kommer fra opprinnelig - kommer fra ham, og han har bedt om at det innhentes tillatelse til å bruke det. Siden det ikke vises til ham, går jeg ut fra at det ikke er gjort. (Originalen, på Mr.Malty: http://www.mrmalty.com/yeast.htm)
T-58 kan sikkert brukes. Den nevnes i den diskusjonen jeg lenka til ovenfor. Men sjøl om jeg ikke har noe forhold til denne øltypen (jeg liker den ikke noe videre), og aldri har brygga den, har jeg en mistanke om at det er bryet verdt å skaffe seg den "riktige" typen, og helst en ferskgjær. Som regel er det sånn. Og siden jeg har veldig gode erfaringer med annen gjær fra Imperial, ville jeg tatt deres versjon, Whiteout. (Jeg tror at Strømmen Hjemmebrygg stadig er de eneste som skaffer oss Imperial.)
 
Jeg tror det blir WLP400, men da blir det også min første gang med "fersk" gjær....oioioi - hvordan skal dette gå?
 
Jeg tror det blir WLP400, men da blir det også min første gang med "fersk" gjær....oioioi - hvordan skal dette gå?
Hadde du fått tak i Imperials Whiteout, så er det dobbelt så mye gjær (minst!) i pakka. Da slipper du å tenke på starter, og det er en del billigere enn å kjøpe to fra Whitelabs.

Hvis det er første gang med fersk gjær, har du vel ikke satt starter før, heller? Det er jo et lite steg å ta, det også.

Ferskgjær uten starter kan være tricky. Jeg ville ikke drømt om å bruke noe fra Whitelabs som ikke var relativt ferskt, i alle fall, uten å sette en starter.

Mangrove Jacks har ikke noe godt rykte, sånn generelt. Men er det noen som har prøvd M21 og kan si noe om den? Det er jo ikke noe gæ'rnt med tørrgjær i seg sjøl, og kanskje M21 er OK?
 
Hadde du fått tak i Imperials Whiteout, så er det dobbelt så mye gjær (minst!) i pakka. Da slipper du å tenke på starter, og det er en del billigere enn å kjøpe to fra Whitelabs.

Hvis det er første gang med fersk gjær, har du vel ikke satt starter før, heller? Det er jo et lite steg å ta, det også.

Ferskgjær uten starter kan være tricky. Jeg ville ikke drømt om å bruke noe fra Whitelabs som ikke var relativt ferskt, i alle fall, uten å sette en starter.

Mangrove Jacks har ikke noe godt rykte, sånn generelt. Men er det noen som har prøvd M21 og kan si noe om den? Det er jo ikke noe gæ'rnt med tørrgjær i seg sjøl, og kanskje M21 er OK?
Dei forsøka eg har hatt med M21 har iallefall ikkje blitt spesielt bra. Minner altfor høg FG. Sikkert mulig å lage en bra wit med den, men eg fekk det i alle fall ikkje til
 
Dei forsøka eg har hatt med M21 har iallefall ikkje blitt spesielt bra. Minner altfor høg FG. Sikkert mulig å lage en bra wit med den, men eg fekk det i alle fall ikkje til
Kanskje samkjøre T-58 og M21 i en og samme batch? Ser at T-58 har en lavere utgjæring enn M21... Og hvis M21 "sliter" med å nå "lovet" FG, da blir det kanskje ikke så bra ..
 
Hadde du fått tak i Imperials Whiteout, så er det dobbelt så mye gjær (minst!) i pakka. Da slipper du å tenke på starter, og det er en del billigere enn å kjøpe to fra Whitelabs.

Hvis det er første gang med fersk gjær, har du vel ikke satt starter før, heller? Det er jo et lite steg å ta, det også.

Ferskgjær uten starter kan være tricky. Jeg ville ikke drømt om å bruke noe fra Whitelabs som ikke var relativt ferskt, i alle fall, uten å sette en starter.

Mangrove Jacks har ikke noe godt rykte, sånn generelt. Men er det noen som har prøvd M21 og kan si noe om den? Det er jo ikke noe gæ'rnt med tørrgjær i seg sjøl, og kanskje M21 er OK?

Da prøver jeg fersk gjær og har oppdatert min flowchart iht det. Håper dette blir bra.

1614691635885.png


Ellers lurer jeg på mengde:
- rice hulls
- hummle
- Coriander - Orange - Chamomile tea leaves.

Hilsen,
Nics
 
Sist redigert:
Skal forsøke en dry Stout på fredag. Tatt utgangspunkt i Marebrygg sin Guinness klone, men oppjustert fra 4,2 til 4,5 og byttet til Imperial darkness gjær. Har i tillegg tenkt å legge inn et par Chipotle for litt sting.

Klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal hive dem i på 10 min av kok, la de være med på hele gjæringen, eller hive dem oppi etter stormgjæring. Noen som har forsøkt og har innspill?

Screenshot_20210302-210749_Chrome.jpg

Screenshot_20210302-210816_Chrome.jpg
 
Har i tillegg tenkt å legge inn et par Chipotle for litt sting.

Klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal hive dem i på 10 min av kok, la de være med på hele gjæringen, eller hive dem oppi etter stormgjæring. Noen som har forsøkt og har innspill?
Hvis jeg skulle lagd mat med dem ville jeg vel latt dem koke med hele veien. Jeg veit ikke om det er noe triks med sein tilsetning av chili i mat, men det har isåfall gått meg hus forbi. Jeg tror jeg ville hatt dem i gryta sammen med bitterhumla.
 
Hvis jeg skulle lagd mat med dem ville jeg vel latt dem koke med hele veien. Jeg veit ikke om det er noe triks med sein tilsetning av chili i mat, men det har isåfall gått meg hus forbi. Jeg tror jeg ville hatt dem i gryta sammen med bitterhumla.
Capsaisin binder seg til fett, vil tro at mye av stinget vil forsvinne ut med trub’en hvis den går i koken.
 
Nå er det fint lite fett i vørter'n, da.
Bygg har 2,3% fett. Vil tro endel skilles ut ved mesk(?), og er en bestandel av trub’en(?), (og at dette er noe av grunnen til at noe trub er bra for gjæren(?). Men capsaicin er hydrofobt, og vil da foretrekke fett, og kanskje protein?. Ergo det binder seg i trub’en, og vil (i en grad) skilles ut som bunnfall, og ikke gi ‘spiss’ til øl’en. Derimot er capsaicin svært løslig i etanol, så hvis man tørr»humler» vil det fordele seg i øl’en(?)
 
Sist redigert:
Tenkte å teste en Milkshake-NEIPA med ekspressmetoden og vanlig gryte. Liker å holde ting enkelt - og har kokt sammen denne oppskriften med norsk bakteppe. Har ikke laget denne typen før, noen tanker?

1614799281687.png
 
Bygg har 2,3% fett. Vil tro endel skilles ut ved mesk(?), og er en bestandel av trub’en(?), (og at dette er noe av grunnen til at noe trub er bra for gjæren(?). Men capsaicin er hydrofobt, og vil da foretrekke fett, og kanskje protein. Ergo det binder seg i trub’en, og vil (i en grad) skilles ut som bunnfall, og ikke gi ‘spiss’ til øl’en. Derimot er capsaicin svært løslig i etanol, så hvis man tørr»humler» vil det fordele seg i øl’en(?)

Litt rart man aldri ser fettperler i vørtern da?
I øl er det altid oppgitt som tilnærmet 0%
 
Tilbake
Topp