Finn Berger
Moderator
Diagrammet ditt viser den framgangsmåten jeg bruker. Jeg putter karboneringsvørteren (gyle/speise, kjært barn osv.) i fryseren, så slipper jeg å styre med å koke den opp igjen før bruk. Men jeg er usikker på gjærvalget der. BE-134 er en saison-gjær med diastaticus-genet. Du vil få utgjæring ned til 1.000 eller under. Den eneste tørrgjæren til wit jeg har funnet, er MJs M21. Ser at flere er lykkelige med den, så om du ikke vil bruke wlp400 (eller tilsvarende fra andre produsenter), er den kanskje det beste alternativet. (Litt diskusjon her: https://www.homebrewtalk.com/threads/dry-yeast-out-there-for-witbier.669455/)Hei, nå er det tid for en Belgisk Wit Bier. Blir min første gang, so jeg har lest mye men trenger jo en litten spark fra dere for å komme i gang,
Prosessen jeg vurderer er følgende:
Vis vedlegget 50071
Jeg har aldri brukt gylen og heller ikke karbonert på flaske - men har lyst å prøve, og derfor lurer jeg på:
Takk for hjelpen og hilsen fra Lommedalen
- Etter gjæring, må jeg gjøre CC eller kan jeg bare la de stå ei uke på 20 Celsius etter FG er nådd, og så stikke over og blande med gylen?
- Jeg brukte Brewer’sfriend Gyle and Krausen Priming Calculator – ifølge kalkulatoren trenger jeg +/- 3.5 liter gylen – er det lurt at jeg tilsetter noe F2 gjær før jeg blander inn? Peker mot 3 Vol CO2.
- Kan jeg bruke 0,75 flasker fra Kinn med patentkork?
Nics.
-------------
ps
Oppskriften slik jeg har det i Brewfather nå - comments are appreciated.
Hva synes dere om type humle og mengder med Koriander, Appelsin og Blomsterte?
Vis vedlegget 50074
Du trenger heller ikke bruke karboneringsgjær, men det er en slags forsikring. Vær bare klar over at den har dårligere utgjæring. Den dreper den opprinnelige gjæren, og den kan ikke ete maltoriose, så dermed må du beregne en lavere utgjæringsgrad. (Problemet oppstår ikke når du karbonerer med vanlig sukker, for all gjær kan nyttiggjøre seg det.) Jeg tror jeg hadde droppa karboneringsgjæren, og satsa på at den som har laga ølet, fikser karboneringa, også. (Bruker du M21, kan du jo bare spare litt av den, og bruke den som karboneringsgjær. Det skal ikke så mye til.)
CC? Ser ikke poenget. Dette ølet skal jo være så uklart som bare mulig. Gå direkte til flasking når ølet er klart.