"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Jeg tror det blir WLP400, men da blir det også min første gang med "fersk" gjær....oioioi - hvordan skal dette gå?
 
Jeg tror det blir WLP400, men da blir det også min første gang med "fersk" gjær....oioioi - hvordan skal dette gå?
Hadde du fått tak i Imperials Whiteout, så er det dobbelt så mye gjær (minst!) i pakka. Da slipper du å tenke på starter, og det er en del billigere enn å kjøpe to fra Whitelabs.

Hvis det er første gang med fersk gjær, har du vel ikke satt starter før, heller? Det er jo et lite steg å ta, det også.

Ferskgjær uten starter kan være tricky. Jeg ville ikke drømt om å bruke noe fra Whitelabs som ikke var relativt ferskt, i alle fall, uten å sette en starter.

Mangrove Jacks har ikke noe godt rykte, sånn generelt. Men er det noen som har prøvd M21 og kan si noe om den? Det er jo ikke noe gæ'rnt med tørrgjær i seg sjøl, og kanskje M21 er OK?
 
Hadde du fått tak i Imperials Whiteout, så er det dobbelt så mye gjær (minst!) i pakka. Da slipper du å tenke på starter, og det er en del billigere enn å kjøpe to fra Whitelabs.

Hvis det er første gang med fersk gjær, har du vel ikke satt starter før, heller? Det er jo et lite steg å ta, det også.

Ferskgjær uten starter kan være tricky. Jeg ville ikke drømt om å bruke noe fra Whitelabs som ikke var relativt ferskt, i alle fall, uten å sette en starter.

Mangrove Jacks har ikke noe godt rykte, sånn generelt. Men er det noen som har prøvd M21 og kan si noe om den? Det er jo ikke noe gæ'rnt med tørrgjær i seg sjøl, og kanskje M21 er OK?
Dei forsøka eg har hatt med M21 har iallefall ikkje blitt spesielt bra. Minner altfor høg FG. Sikkert mulig å lage en bra wit med den, men eg fekk det i alle fall ikkje til
 
Dei forsøka eg har hatt med M21 har iallefall ikkje blitt spesielt bra. Minner altfor høg FG. Sikkert mulig å lage en bra wit med den, men eg fekk det i alle fall ikkje til
Kanskje samkjøre T-58 og M21 i en og samme batch? Ser at T-58 har en lavere utgjæring enn M21... Og hvis M21 "sliter" med å nå "lovet" FG, da blir det kanskje ikke så bra ..
 
Hadde du fått tak i Imperials Whiteout, så er det dobbelt så mye gjær (minst!) i pakka. Da slipper du å tenke på starter, og det er en del billigere enn å kjøpe to fra Whitelabs.

Hvis det er første gang med fersk gjær, har du vel ikke satt starter før, heller? Det er jo et lite steg å ta, det også.

Ferskgjær uten starter kan være tricky. Jeg ville ikke drømt om å bruke noe fra Whitelabs som ikke var relativt ferskt, i alle fall, uten å sette en starter.

Mangrove Jacks har ikke noe godt rykte, sånn generelt. Men er det noen som har prøvd M21 og kan si noe om den? Det er jo ikke noe gæ'rnt med tørrgjær i seg sjøl, og kanskje M21 er OK?

Da prøver jeg fersk gjær og har oppdatert min flowchart iht det. Håper dette blir bra.

1614691635885.png


Ellers lurer jeg på mengde:
- rice hulls
- hummle
- Coriander - Orange - Chamomile tea leaves.

Hilsen,
Nics
 
Sist redigert:
Skal forsøke en dry Stout på fredag. Tatt utgangspunkt i Marebrygg sin Guinness klone, men oppjustert fra 4,2 til 4,5 og byttet til Imperial darkness gjær. Har i tillegg tenkt å legge inn et par Chipotle for litt sting.

Klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal hive dem i på 10 min av kok, la de være med på hele gjæringen, eller hive dem oppi etter stormgjæring. Noen som har forsøkt og har innspill?

Screenshot_20210302-210749_Chrome.jpg

Screenshot_20210302-210816_Chrome.jpg
 
Har i tillegg tenkt å legge inn et par Chipotle for litt sting.

Klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal hive dem i på 10 min av kok, la de være med på hele gjæringen, eller hive dem oppi etter stormgjæring. Noen som har forsøkt og har innspill?
Hvis jeg skulle lagd mat med dem ville jeg vel latt dem koke med hele veien. Jeg veit ikke om det er noe triks med sein tilsetning av chili i mat, men det har isåfall gått meg hus forbi. Jeg tror jeg ville hatt dem i gryta sammen med bitterhumla.
 
Hvis jeg skulle lagd mat med dem ville jeg vel latt dem koke med hele veien. Jeg veit ikke om det er noe triks med sein tilsetning av chili i mat, men det har isåfall gått meg hus forbi. Jeg tror jeg ville hatt dem i gryta sammen med bitterhumla.
Capsaisin binder seg til fett, vil tro at mye av stinget vil forsvinne ut med trub’en hvis den går i koken.
 
Nå er det fint lite fett i vørter'n, da.
Bygg har 2,3% fett. Vil tro endel skilles ut ved mesk(?), og er en bestandel av trub’en(?), (og at dette er noe av grunnen til at noe trub er bra for gjæren(?). Men capsaicin er hydrofobt, og vil da foretrekke fett, og kanskje protein?. Ergo det binder seg i trub’en, og vil (i en grad) skilles ut som bunnfall, og ikke gi ‘spiss’ til øl’en. Derimot er capsaicin svært løslig i etanol, så hvis man tørr»humler» vil det fordele seg i øl’en(?)
 
Sist redigert:
Tenkte å teste en Milkshake-NEIPA med ekspressmetoden og vanlig gryte. Liker å holde ting enkelt - og har kokt sammen denne oppskriften med norsk bakteppe. Har ikke laget denne typen før, noen tanker?

1614799281687.png
 
Bygg har 2,3% fett. Vil tro endel skilles ut ved mesk(?), og er en bestandel av trub’en(?), (og at dette er noe av grunnen til at noe trub er bra for gjæren(?). Men capsaicin er hydrofobt, og vil da foretrekke fett, og kanskje protein. Ergo det binder seg i trub’en, og vil (i en grad) skilles ut som bunnfall, og ikke gi ‘spiss’ til øl’en. Derimot er capsaicin svært løslig i etanol, så hvis man tørr»humler» vil det fordele seg i øl’en(?)

Litt rart man aldri ser fettperler i vørtern da?
I øl er det altid oppgitt som tilnærmet 0%
 
Bygg har 2,3% fett. Vil tro endel skilles ut ved mesk(?), og er en bestandel av trub’en(?), (og at dette er noe av grunnen til at noe trub er bra for gjæren(?). Men capsaicin er hydrofobt, og vil da foretrekke fett, og kanskje protein. Ergo det binder seg i trub’en, og vil (i en grad) skilles ut som bunnfall, og ikke gi ‘spiss’ til øl’en. Derimot er capsaicin svært løslig i etanol, så hvis man tørr»humler» vil det fordele seg i øl’en(?)
Det er minimalt igjen når vi er framme ved det vi serverer til ølet - bare 0,1% av næringsstoffene - men hvor stor andel som skilles ut i henholdsvis mesken og i kokekjelen, veit jeg ikke.

Gjæren trenger noen fettsyrer, og det går dårlig om den ikke får dem - men mengdene den trenger, er helt minimale.
 
Litt rart man aldri ser fettperler i vørtern da?
I øl er det altid oppgitt som tilnærmet 0%
Vil tro det er en del fett bundet opp i skummet som legger seg på toppen? Fett trenger ikke alltid å legge seg på toppen av vann. Er det protein til stedet vil det kunne emulfisere inn. "[Trub] is composed mainly of heavy fats, coagulated proteins, and (when in fermenter) inactive yeast" (1).
Når det gjelder mine tanker rundt dette i forrige innlegg, (som jeg på ingen måte mener å presentere som sannheter - derav min liberale bruk av ?-tegn), så forestiller jeg meg at noe (sic) "binder seg i trub’en" som bunnfeller, mye sitter igjen i kornet, og i klar vørter er det lite igjen.
Poenget mitt var (som jeg sikkert forklarte på en lite forståelig måte); Jeg vil anta at i kok, hvor det fortsatt er mye trub, vil capsaicin binde seg opp i trub, som har mye noe fett, og derfor skille seg ut ved bunnfelling. Klart øl har, som Finn poengterer, lite fettinnhold. Derfor vil man få mer capsaicin løst i ølet hvis man har det i under gjæring, da det dannes alkohol, som capsaicin kommer svært godt over ens med, (løslighet). Hvis man da er ute etter "sting" fra chillien. Det kan jo være at man er mer interessert i smaken av chipotle - røyk, grønn paprika, osv.
Btw, koker man chipotle lenge kan den gi en del bitterhet/beskhet - har jeg hørt.

(1) Charles W Bamforth, Beer: Tap Into the Art and Science of Brewing, 2nd ed. (Oxford University Press, 2003), p. 56, (jepp, jeg stjal skamløst denne referansen fra Wikipedia :p )
 
Tenkte å teste en Milkshake-NEIPA med ekspressmetoden og vanlig gryte. Liker å holde ting enkelt - og har kokt sammen denne oppskriften med norsk bakteppe. Har ikke laget denne typen før, noen tanker?

Vis vedlegget 50116
De to siste NEIPA'ene jeg har lagd har jeg droppa koken, varma til 75 C etter mesk/sparge, og kjørt 15 min hopstand. Det skal redusere det meste av bakterier, (man kan sous vide mat på 75 C i 20 min, og det vil holde seg en god stund i kjøleskap - det finnes sous vide kalkulatorer/grafer som beregner bakteriereduksjon over temp/tid). NEIPA drikkes jo allikevel gjerne som ferskvare. Jeg brukte også lav-oksygen overføring+humling, og SMB, og de hadde fin humlearoma i flere måneder. Jeg merket ikke noe til at de surnet over tid, og er ganske fornøyd med produktet. Men er man redd for bakterieutvikling er det nok tryggest å koke det.
Dog; den blir veldig hazy, så neste gang jeg gjør dette bruker jeg nok en whirlfloc, men for en Milk Shake NEIPA er du kanskje ute etter denne tykke konsistensen?
DMS dannes fra at S-methylmethionine brytes ned ved koking, men i mindre grad under 80 C. Jeg har ihvertfall ikke merket noe DMS preg.
Det vil nok være vanskelig å nå 29 IBU, men jeg liker milkshake uten bitterhet, som jeg forbeholder b.l.a. IPA.
Den ene gangen jeg brukte laktose i NEIPA ante jeg ikke hvor mye jeg skulle bruke - og la meg på samme nivå som helmalk (3% av totalvekt, dvs 30 g/l, og fikk da faktisk en sødme som var sammenlignbar med melk. Men mange vil nok si at dette er alt for mye(?), (750 g for en batch på 25 l). Men har du 2 11 l. fat kan du jo splitte batchen - én milkshake, og én vanlig NEIPA?
 
Tilbake
Topp