Det går nok strålende Starter eller 2 pakker på typisk 20-25 liters batch burde gjøre susen.Jeg tror det blir WLP400, men da blir det også min første gang med "fersk" gjær....oioioi - hvordan skal dette gå?
Hadde du fått tak i Imperials Whiteout, så er det dobbelt så mye gjær (minst!) i pakka. Da slipper du å tenke på starter, og det er en del billigere enn å kjøpe to fra Whitelabs.Jeg tror det blir WLP400, men da blir det også min første gang med "fersk" gjær....oioioi - hvordan skal dette gå?
Årsaken til at den er i spill på Wit er kanskje som du nevner mangelen på typeriktige tørrgjær-alternativer fra anerkjente produsenter.T-58 kan sikkert brukes.
Dei forsøka eg har hatt med M21 har iallefall ikkje blitt spesielt bra. Minner altfor høg FG. Sikkert mulig å lage en bra wit med den, men eg fekk det i alle fall ikkje tilHadde du fått tak i Imperials Whiteout, så er det dobbelt så mye gjær (minst!) i pakka. Da slipper du å tenke på starter, og det er en del billigere enn å kjøpe to fra Whitelabs.
Hvis det er første gang med fersk gjær, har du vel ikke satt starter før, heller? Det er jo et lite steg å ta, det også.
Ferskgjær uten starter kan være tricky. Jeg ville ikke drømt om å bruke noe fra Whitelabs som ikke var relativt ferskt, i alle fall, uten å sette en starter.
Mangrove Jacks har ikke noe godt rykte, sånn generelt. Men er det noen som har prøvd M21 og kan si noe om den? Det er jo ikke noe gæ'rnt med tørrgjær i seg sjøl, og kanskje M21 er OK?
Kanskje samkjøre T-58 og M21 i en og samme batch? Ser at T-58 har en lavere utgjæring enn M21... Og hvis M21 "sliter" med å nå "lovet" FG, da blir det kanskje ikke så bra ..Dei forsøka eg har hatt med M21 har iallefall ikkje blitt spesielt bra. Minner altfor høg FG. Sikkert mulig å lage en bra wit med den, men eg fekk det i alle fall ikkje til
Hadde du fått tak i Imperials Whiteout, så er det dobbelt så mye gjær (minst!) i pakka. Da slipper du å tenke på starter, og det er en del billigere enn å kjøpe to fra Whitelabs.
Hvis det er første gang med fersk gjær, har du vel ikke satt starter før, heller? Det er jo et lite steg å ta, det også.
Ferskgjær uten starter kan være tricky. Jeg ville ikke drømt om å bruke noe fra Whitelabs som ikke var relativt ferskt, i alle fall, uten å sette en starter.
Mangrove Jacks har ikke noe godt rykte, sånn generelt. Men er det noen som har prøvd M21 og kan si noe om den? Det er jo ikke noe gæ'rnt med tørrgjær i seg sjøl, og kanskje M21 er OK?
Jeg har ingen erfaring med denne øltypen, men jeg ser for meg at ei halv teksje gjærnæring kan ha noe for seg, med så mye råfrukt.Da prøver jeg fersk gjær og har oppdatert min flowchart iht det. Håper dette blir bra.
Vis vedlegget 50090
Ellers lurer jeg på mengde:
- rice hulls
- hummle
- Coriander - Orange - Chamomile tea leaves.
Hilsen,
Nics
Hvis jeg skulle lagd mat med dem ville jeg vel latt dem koke med hele veien. Jeg veit ikke om det er noe triks med sein tilsetning av chili i mat, men det har isåfall gått meg hus forbi. Jeg tror jeg ville hatt dem i gryta sammen med bitterhumla.Har i tillegg tenkt å legge inn et par Chipotle for litt sting.
Klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal hive dem i på 10 min av kok, la de være med på hele gjæringen, eller hive dem oppi etter stormgjæring. Noen som har forsøkt og har innspill?
Capsaisin binder seg til fett, vil tro at mye av stinget vil forsvinne ut med trub’en hvis den går i koken.Hvis jeg skulle lagd mat med dem ville jeg vel latt dem koke med hele veien. Jeg veit ikke om det er noe triks med sein tilsetning av chili i mat, men det har isåfall gått meg hus forbi. Jeg tror jeg ville hatt dem i gryta sammen med bitterhumla.
Nå er det fint lite fett i vørter'n, da.Capsaisin binder seg til fett, vil tro at mye av stinget vil forsvinne ut med trub’en hvis den går i koken.
Bygg har 2,3% fett. Vil tro endel skilles ut ved mesk(?), og er en bestandel av trub’en(?), (og at dette er noe av grunnen til at noe trub er bra for gjæren(?). Men capsaicin er hydrofobt, og vil da foretrekke fett, og kanskje protein?. Ergo det binder seg i trub’en, og vil (i en grad) skilles ut som bunnfall, og ikke gi ‘spiss’ til øl’en. Derimot er capsaicin svært løslig i etanol, så hvis man tørr»humler» vil det fordele seg i øl’en(?)Nå er det fint lite fett i vørter'n, da.
Bygg har 2,3% fett. Vil tro endel skilles ut ved mesk(?), og er en bestandel av trub’en(?), (og at dette er noe av grunnen til at noe trub er bra for gjæren(?). Men capsaicin er hydrofobt, og vil da foretrekke fett, og kanskje protein. Ergo det binder seg i trub’en, og vil (i en grad) skilles ut som bunnfall, og ikke gi ‘spiss’ til øl’en. Derimot er capsaicin svært løslig i etanol, så hvis man tørr»humler» vil det fordele seg i øl’en(?)
Det er minimalt igjen når vi er framme ved det vi serverer til ølet - bare 0,1% av næringsstoffene - men hvor stor andel som skilles ut i henholdsvis mesken og i kokekjelen, veit jeg ikke.Bygg har 2,3% fett. Vil tro endel skilles ut ved mesk(?), og er en bestandel av trub’en(?), (og at dette er noe av grunnen til at noe trub er bra for gjæren(?). Men capsaicin er hydrofobt, og vil da foretrekke fett, og kanskje protein. Ergo det binder seg i trub’en, og vil (i en grad) skilles ut som bunnfall, og ikke gi ‘spiss’ til øl’en. Derimot er capsaicin svært løslig i etanol, så hvis man tørr»humler» vil det fordele seg i øl’en(?)
Vil tro det er en del fett bundet opp i skummet som legger seg på toppen? Fett trenger ikke alltid å legge seg på toppen av vann. Er det protein til stedet vil det kunne emulfisere inn. "[Trub] is composed mainly of heavy fats, coagulated proteins, and (when in fermenter) inactive yeast" (1).Litt rart man aldri ser fettperler i vørtern da?
I øl er det altid oppgitt som tilnærmet 0%
De to siste NEIPA'ene jeg har lagd har jeg droppa koken, varma til 75 C etter mesk/sparge, og kjørt 15 min hopstand. Det skal redusere det meste av bakterier, (man kan sous vide mat på 75 C i 20 min, og det vil holde seg en god stund i kjøleskap - det finnes sous vide kalkulatorer/grafer som beregner bakteriereduksjon over temp/tid). NEIPA drikkes jo allikevel gjerne som ferskvare. Jeg brukte også lav-oksygen overføring+humling, og SMB, og de hadde fin humlearoma i flere måneder. Jeg merket ikke noe til at de surnet over tid, og er ganske fornøyd med produktet. Men er man redd for bakterieutvikling er det nok tryggest å koke det.Tenkte å teste en Milkshake-NEIPA med ekspressmetoden og vanlig gryte. Liker å holde ting enkelt - og har kokt sammen denne oppskriften med norsk bakteppe. Har ikke laget denne typen før, noen tanker?
Vis vedlegget 50116