Tenkte malodextrin for ekstra fylde ja. Men tror det bare ender med fryktelig mye kalorier og lite effekt. På et punkt vil det være enklere å kjøpe en shake fra McD, og helle oppi en hopshot og en klunk vodka
(Dette hører kanskje hjemme i bryggetabber, eller en «nei, nei, nei, ja»-Reddit, men); Siste øllen jeg brygga er en ... tja, pastrystout er vel det nærmeste «standardbegrepet». Eller «candybar stout». Navnet: Pitcairn Stout. SjokoKokosStout. Skulle meske på 69 C. Men pga 1 t søvn natta før, var jeg i zombimodus, og glemte å redusere ned striketemp fra 73 C. Så det ble en varm mesk, ja. Resultatet var tykt og skremmende lite søtt. OG på 1.093, og etter å ha justert tallene i Brewfather kom det opp estimert FG på over 1.05, (hadde vart raus på melatoninene i gristen, så ..). Ååå pokker. Da var det bare å finne fram DME (1 kg) og 1/2 kg mørkt sukker. Men ville sjekke hvor langt ned jeg fikk FG på originalvørteren, så jeg satte i gang gjæring, og planla å fylle på med DME-sirup etter stormgjæringa var over. Allerede dagen etter (36 t) var den nede på 1.043(!), og klukk ..........klukk. I mellomtiden hadde jeg kommet over kakao nibs i helsesjappa på senteret, og kokt opp 3 l LME, (med 100g nibs oppi). Oppi ned det. Dagen etter (i dag): 3 kokosnøtter skivet på mandolinen og toasted i ovnen, (500 g) 50 g nibs til ... og så oppdager jeg aromabeskrivelsen på kaffebønnene på benken: «melkesjokolade og appelsin». Grovknuser 50 g, og slenger det hele i trykkoker’n for en autoclave runde. Alt går oppi brygget. Så nå har jeg 12 l Bounty som står og gjærer ferdig, og det lukter Freia-fabrikk i kjeller’n, (noen husker sikkert hvordan det lukta på Løkka før i tiden).
Har fulle fat for tiden, (og det har gått mye i lager), så nå går det i eksperimentelle/tøysete brygg for tiden. Går med skrudde tanker om å brygge en maplesyrup-pancake barleywine. Fant noen bukkehornsfrø på tyrkar’n da jeg kjøpte kokosnøttene....
Best å drikke en mot-pils
En Pilsner Urquell bør kunne kurere galskapen.