Petter Mandt
Norbrygg-medlem
Heh, har en NEIPA-oppskrift selv, som har hatt sin evolusjon. Første, (i sommer), med WLP066. Andre var "appelsinjuice-forsøk ... fikk ikke fargen. Deretter døtta jeg på med juice&pure. Har gjæra min siste (og en jeg hjalp med en kompis med, hans første brygg) med Hornindal kveik, men mulig jeg tester Årset kveik (som jeg har høsta fra flaske) på neste. Skal være ganske lik Hornindal. Kveik har sitt preg, ja, men synes den er kjekk til NEIPA.Den ble absolutt god! Jeg har en NEIPA jeg over tid har "finjustert" inn etter min gane, og føler nå at jeg har kommet akkurat der jeg vil ha den De går alle sammen under navnet "Murphy's law". I starten når jeg brygget disse gikk det stort sett alltid noe galt! "Murphy's Spawn of Evil" er et samarbeidsbrygg jeg gjorde med naboen min mens det nye bryggerommet mitt var under bygging. Den er noe anderledes enn slik jeg brygger mine, men rimelig lik. Tørrhumlen er her betydelig høyere i antall gram per liter. Jeg bruker å ligge ca. på 6 gram per liter fordelt på to runder med tørr. Her er oppskriften:
Idaho 7 er forøvrig en fantastisk humle til NEIPA. Det er en av de hvor man får med masse smak fra WP og videre over i det ferdige produktet. Galaxy er en annen som er helt kanon. Stort sett kjører jeg Galaxy i kombinasjon med en annen humle. Idaho 7 og Citra er så langt mine favoritter, også kjører jeg små mengder av Columbus for litt kompleksitet.
Her er min siste versjon av Murphy, slik jeg brygger de. Denne er med Galaxy og Mosaic:
Neste runde blir det trolig Galaxy og Strata, sammen med små mengder Columbus. Også tenker jeg kjøle ned til 14 grader ved andre tørrhumling. Ganske tett på kaldkræsj.