"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Takk det samme, Finn! Nå grubler jeg så det knaker i pannebrasken. Jeg sitter snart med 3 gjærkaker, (2 WLP800 fra de lyse pilsene, og én WLP820 fra min "Crooklyn" lager). De har jeg lyst til å bruke på nytt. Hadde planlagt en Schwarzbier, men etter å ha lest på Vienna-tråden, kom jeg på at jeg også har vært svært å sugen på å brygge en Märzen lenge, og helst smashe den, (Munich light + Mittelfrüh). Men da ender man jo opp med ganske høy FG siden Munich ikke konverterer så bra, (FG 1.018 i følge Brewfather), og temmelig lys. Så her blir vel løsningen å smugle inn en sveitser. Eller pilsner malt.... Og så litt CaraMunich III for farge. Og Carafa for farge. Og, og, og, og etter mye mikking er det nå langt fra en single malt øl. Forslag til å tørre ut denne? Skulle gjerne sett at den konverterte/gjæret ut bedre. Eller skulle jeg rykke tilbake til start, og teste en rein Munich malt øl? Ja, ja, jeg for sove på det.
Etter litt nattmat. Vis vedlegget 49590
hehe - du må nok brygge begge:). Jeg brygga en lys wiener, med 100% wienermalt, og en mørk wiener (22 EBC), som ikke er veldig ulik din mørke, bare at jeg ikke hadde noe krystall. Og begge har forsvunnet som dugg for sola.

Jeg trur ikke du skal være redd for at lyst münchenermalt ikke har nok konverteringskraft. Det går faktisk helt fint å brygge med 100% mørkt münchenermalt. Og utgjæringsgraden styrer du jo med mesketemperaturen; den har ikke noe med konverteringskrafta å gjøre (med mindre dette maltet skulle ha ei veldig skeiv fordeling av beta- og alfaamylase, noe jeg aldri har hørt om).

Ser du gjærer disse som ale. Spennende! Men jeg synes kansje du legger deg dristig høyt - jeg ville ikke starta noe øl på 20 grader. Er forklaringa at du gjærer under trykk? Jeg har greie erfaringer med å gjære med lagergjær på 16-18 grader, uten trykk.
 
Kunne du delt oppskriften på den brooklyn lageren?
Sure. Den kan kanskje fremstå som litt ubalansert på papiret, men synes den er veldig god ... og ganske lik Brooklyn hoppy lager. Bare mer deilig humlearome, og mer smooth på tungen.
PS: txt filen er xml'en, så skal du importere den, endre file ext til .xml
 

Vedlegg

  • Brewfather_CrocklynHoppyAmberLager_20210205.pdf
    117,1 KB · Sett: 10
  • Brewfather_BeerXML_CrocklynHoppyAmberLager_20210205.txt
    12,5 KB · Sett: 8
hehe - du må nok brygge begge:). Jeg brygga en lys wiener, med 100% wienermalt, og en mørk wiener (22 EBC), som ikke er veldig ulik din mørke, bare at jeg ikke hadde noe krystall. Og begge har forsvunnet som dugg for sola.

Jeg trur ikke du skal være redd for at lyst münchenermalt ikke har nok konverteringskraft. Det går faktisk helt fint å brygge med 100% mørkt münchenermalt. Og utgjæringsgraden styrer du jo med mesketemperaturen; den har ikke noe med konverteringskrafta å gjøre (med mindre dette maltet skulle ha ei veldig skeiv fordeling av beta- og alfaamylase, noe jeg aldri har hørt om).

Ser du gjærer disse som ale. Spennende! Men jeg synes kansje du legger deg dristig høyt - jeg ville ikke starta noe øl på 20 grader. Er forklaringa at du gjærer under trykk? Jeg har greie erfaringer med å gjære med lagergjær på 16-18 grader, uten trykk.
HEISANN, det var en glipp der på temperaturen. Hadde glemt å endre til lager-profil. Så også at mash-out sto på 1 min., det er jo selvsagt også en feil, (pga av at jeg skulle finne ut av feilen jeg beskriver under, litt testing). Skulle være 30/30. Både denne og schwarzbier'en går nok i kjøleskapet - de skal gjæres i Fermenter King Jr'er, så da har jeg fordelen at jeg får plass til 2 i gjærings(kjøle)skapet. Avslutter nå 3 lagere, den 3'dje den hoppy Amber lageren jeg delte med -Tormod- (over), den er gjæra på 14C under trykk. Har "rampa ned" trykket på slutten, for å ikke få øl-kanon når jeg skal tørrhumle...
Btw, jeg tror det er noe rart i Brewfather med hvordan FG beregnes - på dette munchenermaltet(?). Erfaringsmessig, så har jeg truffet bra, men her ligger det høyt. Gjæren er det ikke, den skal jo dra Crooklyn lageren min ned under 1.010, (BF oppgir 1.007), med samme mesketemp. Det skjer rart med beregninger når man endrer på en oppskrift i BF. Bare se eksempelet under, ikke pokker om denne ender på 1.010, (mens Crooklyn'en min skal ende på 1.007). Eller er det noe jeg overser...
 

Vedlegg

  • Brewfather_Ichbinnichteinpils_20210205 (1).pdf
    114 KB · Sett: 2
Skal brygge meg en "hoppy vienna lager". Ser enkelte oppskrifter bruker en liten dæsj pale chocolate i gristen. Jeg tenkte kjøre 99 % vienna malt, og 1 % pale chocolate. Vil en så lav prosent bidra med noe særlig annet enn farge? Grunnen til at jeg spør er at jeg skal benytte Mandarina Bavaria i denne i whirlpool og som tørrhumle, og er usikker på om en slik fruktig humle vil kræsje med bidraget fra pale chocolate - om det i det hele tatt bidrar noe til smaken i en så liten mengde??

EDIT: Ser Jamil i Brewing classic styles benytter Carafa Special II i små mengder i sin Vienna, så slik sett så må vel Pale chocolate være innafor..

Her er oppskriften, slik den ligger pt:

 
Sist redigert:
Ønsker tanker rundt denne her: sitter og drodler litt i Brewfather-appen.

Var litt involvert i BIAB-brygging i 2011-2014, men har ikke brygget siden.
Nå har jeg blitt voksen, fått hus med oppbeveringsplass, og står på trappene til å investere i Grainfather. Har også en del fri i februar, så tenkte prøve på første brygg på ny maskin snart.

Jeg ønsker å brygge noe som er i brytningen NEIPA/IPA (en NEIPA med en anelse for mye bitterhet til å være typeriktig, da jeg liker NEIPA godt, men ofte opplever de som litt for søte/"ubalanserte" (for min smak)). Tropiske frukter er bra, et øl som heller noe imot det tørre heller enn mye restsødme er også ønskelig.
Nå skal jeg både banne litt i egen kirke og gå litt off-topic:

Om du skal brygge mye humledrevne øl, så ville jeg vurdert om Grainfather er riktig for deg. Det er en enkelt grunn til det, og det er at både pumpefilter og ball-lock (som "alle" fjerner uansett) ikke takler mye humle så godt. Om man frekventerer Grainfather-forums, så finner man noen som får til humledrevne øl ved å vente med å bruke pumpa til etter whirlpool, men da har man utfordringer med å sirkulere varm vørter for å sanitere motstrømskjøleren. De fleste ender med å gå for humlefilter (som jeg har gått for en grovmasket variant av, og som nok gir noe reduksjon i humle-utbryttet) eller falskbunn, som jeg ikke har forsøkt så langt, men som hindrer røring i bunnen av kokeren, og som kan gi større sjanse for fastbrenning.

Så hva ville jeg valgt istedet? Det er vanskelig. Jeg er VELDIG glad i den automatiserte meskeprossesstyringen i Grainfather, samt timeren på oppvarming. Jeg bruker det i 95% av alle bryggene mine, hvor jeg "lader" maskinen med vann og knuser malt fredag kveld, og så rører inn maltet og lar maskinen kjøre mesking mens jeg spiser lørdagsfrokost med familien.

Jeg ville gått for noe som har kran for tapping i nedkant av kjelen, og altså ikke er avhengig av pumpe for å overføre vørteren etter kok. Jeg vet ikke hvordan Robobrew er skrudd sammen når det gjelder mesking og automatisering, men den fantes ikke i det norske markedet da jeg kjøpte Grainfather. Nå gjør den det, og jeg ville faktisk vurdert denne opp mot Grainfather om jeg skulle kjøpt maskin i dag. Den har sikkert også sine ulemper, men som sagt: Er det humledrevne øl du skal brygge, så ville jeg vurdert det med å ha en tappekran i nedkant som en god ting. Ellers finnes det selvsagt også mange andre alternativer, og om man ikke trenger automatisert mesking med sirkulering, så finnes det mange gode, rimelige alternativer som ikke involverer pumpe i det hele tatt (der gravitasjon gjør jobben som pumpen gjør i Grainfather).

Misforstå meg rett: Jeg har tenkt å fortsette med å brygge med Grainfather i overskuelig framtid. Men det er fordi det passer med de øltypene jeg brygger (som ofte ikke har så kraftig humling), og fordi jeg har funnet måter rundt de ulempene som gjelder for Grainfather. Uansett hvilket utstyr man velger, så er det fordeler og ulemper. Man bør bare ha åpne øyne og ikke tro at det finnes noe utstyr der ute som gjør at bryggerens kunnskap, erfaring og ferdigheter blir uvesentlige.
 
Sist redigert:
Skal brygge meg en "hoppy vienna lager". Ser enkelte oppskrifter bruker en liten dæsj pale chocolate i gristen. Jeg tenkte kjøre 99 % vienna malt, og 1 % pale chocolate. Vil en så lav prosent bidra med noe særlig annet enn farge? Grunnen til at jeg spør er at jeg skal benytte Mandarina Bavaria i denne i whirlpool og som tørrhumle, og er usikker på om en slik fruktig humle vil kræsje med bidraget fra pale chocolate - om det i det hele tatt bidrar noe til smaken i en så liten mengde??

EDIT: Ser Jamil i Brewing classic styles benytter Carafa Special II i små mengder i sin Vienna, så slik sett så må vel Pale chocolate være innafor..

Her er oppskriften, slik den ligger pt:

Jeg går ut fra at det er et poeng med å bruke den humla at du vil kjenne den. Jeg hadde droppa Carafa'en. Hvis det bare er for fargens skyld at du har den der, kan du jo bruke sukkerkulør i stedet, så risikerer du ikke at smaken blir farget, også. (Jeg er seriøs!)

Jeg brygga en etterligning av Kinns Bygdeoriginal i høst med 30 gram Carafa Special II og 5,5 kg pilsnermalt, og der gjør den litt mer enn å bare gi farge. Den ville vært annerledes i smaken uten denne vesle tilsetninga. Jeg har brukt 100 gram i en mørk wiener, og der mener jeg den er klart merkbar. Jeg liker den lille snerten den veldig godt, men ville ikke kombinert den med ei sånn humle. Det er en veldig fin balansegang når du bruker det maltet der i små mengder, tror jeg. Plutselig er den der:).

Sånn var gristen til den mørke wiener'n:

Malt til 32 liter før tapping
5,1 kg wienermalt
0,6 kg mørkt münchener
0,6 kg mørkt hvetemalt
0,1 kg Cafafa Special 2
0,1 kg syremalt
 
Nå skal jeg både banne litt i egen kirke og gå litt off-topic:

Om du skal brygge mye humledrevne øl, så ville jeg vurdert om Grainfather er riktig for deg. Det er en enkelt grunn til det, og det er at både pumpefilter og ball-lock (som "alle" fjerner uansett) ikke takler mye humle så godt. Om man frekventerer Grainfather-forums, så finner man noen som får til humledrevne øl ved å vente med å bruke pumpa til etter whirlpool, men da har man utfordringer med å sirkulere varm vørter for å sanitere motstrømskjøleren. De fleste ender med å gå for humlefilter (som jeg har gått for en grovmasket variant av, og som nok gir noe reduksjon i humle-utbryttet) eller falskbunn, som jeg ikke har forsøkt så langt, men som hindrer røring i bunnen av kokeren, og som kan gi større sjanse for fastbrenning.

Så hva ville jeg valgt istedet? Det er vanskelig. Jeg er VELDIG glad i den automatiserte meskeprossesstyringen i Grainfather, samt timeren på oppvarming. Jeg bruker det i 95% av alle bryggene mine, hvor jeg "lader" maskinen med vann og knuser malt fredag kveld, og så rører inn maltet og lar maskinen kjøre mesking mens jeg spiser frokost med familien.

Jeg ville gått for noe som har kran for tapping i nedkant av kjelen, og altså ikke er avhengig av pumpe for å overføre vørteren etter kok. Jeg vet ikke hvordan Robobrew er skrudd sammen når det gjelder mesking og automatisering, men den fantes ikke i det norske markedet da jeg kjøpte Grainfather. Nå gjør den det, og jeg ville faktisk vurdert denne opp mot Grainfather om jeg skulle kjøpt maskin i dag. Den har sikkert også sine ulemper, men som sagt: Er det humledrevne øl du skal brygge, så ville jeg vurdert det med å ha en tappekran i nedkant som en god ting. Ellers finnes det selvsagt også mange andre alternativer, og om man ikke trenger automatisert mesking med sirkulering, så finnes det mange gode, rimelige alternativer som ikke involverer pumpe i det hele tatt (der gravitasjon gjør jobben som pumpen gjør i Grainfather).

Misforstå meg rett: Jeg har tenkt å fortsette med å brygge med Grainfather i overskuelig framtid. Men det er fordi det passer med de øltypene jeg brygger (som ofte ikke har så kraftig humling), og fordi jeg har funnet måter rundt de ulempene som gjelder for Grainfather. Uansett hvilket utstyr man velger, så er det fordeler og ulemper. Man bør bare ha åpne øyne og ikke tro at det finnes noe utstyr der ute som gjør at bryggerens kunnskap, erfaring og ferdigheter blir uvesentlige.
Takk for input!

Brewtools ble vurder her, og hadde jeg hatt dobbelt så stort budsjett hadde jeg nok gått for de, hyggelig å støtte norske bedrifter og det fremstår gjennomtenkt og solid. Innkjøpsprisen er akseptabel, men tilbehøret er vesentlig høyere priset enn for GF.

Den viktigste faktoren for å gå for GF for min del er nok at det er såpass mange i miljøet mitt som har den og sitter på knowhow og deler så det er lett å utveksle erfaringer/brygge sammen osv.
Ball lock ble fjernet før montering etter tips fes samtlige jeg kjenner med BF! Er kjent med utfordringene ift humle og prøver meg med hop spider på dette brygget, men er ikke fremmed for at falskbunn kanskje blir løsningen i femtiden.

Nå har jeg forsåvidt kjøpt inn ingrediensene til dette brygget, eneste endringen er at jeg doblet gjæren og går for irish moss i stedet for whirlflock, så håper å få tid til å prøve ila de neste dagene.
Har også fåt på veg fra bryggselv, så det blir interessante uker fremover!
 
Skal brygge meg en "hoppy vienna lager". Ser enkelte oppskrifter bruker en liten dæsj pale chocolate i gristen. Jeg tenkte kjøre 99 % vienna malt, og 1 % pale chocolate. Vil en så lav prosent bidra med noe særlig annet enn farge? Grunnen til at jeg spør er at jeg skal benytte Mandarina Bavaria i denne i whirlpool og som tørrhumle, og er usikker på om en slik fruktig humle vil kræsje med bidraget fra pale chocolate - om det i det hele tatt bidrar noe til smaken i en så liten mengde??

EDIT: Ser Jamil i Brewing classic styles benytter Carafa Special II i små mengder i sin Vienna, så slik sett så må vel Pale chocolate være innafor..

Her er oppskriften, slik den ligger pt:

Enig med Finn. Jeg brukte 2% pale choc i min vienna lager, (inspirert av Marshall "Brü" Schott), ble overrasket over hvor tydelig den fremsto i smaken. Men etter hvert som jeg ble vant med den, ble jeg glad i det «preget», (tror allikevel jeg skal droppe det i neste Vienna'en jeg lager, sjoko-preget gir litt "grumsete" preg, selv om det smaker mer vagt av svak kaffe). Jeg droppa det ihvertfall i min «Crocklyn hoppy amber lager» (ref innlegg 09:08, denne tråd), jeg synes humlepreget skal spille 1. fiolin, (og ikke forstyrres av at noen stemmer en cello i bakgrunnen). Jeg drikker kaffe til frokost, men ikke til krydret mat. Synes det krasjer. Men kanskje det er bare meg. Jeg synes feks kaffe&leverpostei krasjer kraftig. Tror det er noe med jern+roast. Men sånt kan være veldig individavhengig.
 
Sist redigert:
Takk for input!

Brewtools ble vurder her, og hadde jeg hatt dobbelt så stort budsjett hadde jeg nok gått for de, hyggelig å støtte norske bedrifter og det fremstår gjennomtenkt og solid. Innkjøpsprisen er akseptabel, men tilbehøret er vesentlig høyere priset enn for GF.

Den viktigste faktoren for å gå for GF for min del er nok at det er såpass mange i miljøet mitt som har den og sitter på knowhow og deler så det er lett å utveksle erfaringer/brygge sammen osv.
Ball lock ble fjernet før montering etter tips fes samtlige jeg kjenner med BF! Er kjent med utfordringene ift humle og prøver meg med hop spider på dette brygget, men er ikke fremmed for at falskbunn kanskje blir løsningen i femtiden.

Nå har jeg forsåvidt kjøpt inn ingrediensene til dette brygget, eneste endringen er at jeg doblet gjæren og går for irish moss i stedet for whirlflock, så håper å få tid til å prøve ila de neste dagene.
Har også fåt på veg fra bryggselv, så det blir interessante uker fremover!
PS: Kjøpe BrewTools40 til meg selv i 50-års gave, (eneste måten å justifisere prisen), og den blir fort dyrere enn på papiret. Man "må" ha ny bunn i maltrøret, kjøler, flere 3-veis ventiler, ellers blir det mye styr/mye å passe på. Det er veldig greit med avtrekkshatt og dampkondensator innendørs, (jeg brukte 110mm avløpsrør ut gjennom veggen). Det ble endel tilleggsturer til BryggSelv, og brått nærmer man ser/går over 30.000.
Kompis har nettopp kjøpt Grainfather, og den er veldig enkel å brygge på, nesten "set&forget".
På min "gamle" rims-modda Digiboil, (med billigpumpe fra eBay) løste jeg i starten "grums" problemet med IPAer ved å slenge BIABen tilbake etter kjapp tøm&skyll, og humle oppi, (og det synes jeg funka veldig bra). Fram til jeg fikk meg maltrør&hop spider.
Brewtools = HM kone, Grainfather = LM kjæreste?
 
Takk for tilbakemelding @Finn Berger og @Petter Mandt . Var vel litt som "fryktet" dette. Poenget her er humlen i fokus, men jeg ville gjerne ha litt mer farge, men dersom selv så små mengder som 1 % prosent vil gi et tydelig smaksbidrag, så heller jeg vel også mot at det ikke passer seg mot en slik humle i dette ølet. Skulle gjerne hatt ølet litt mørkere, dog. Sukkerkulør kunne man brukt, men kjenner den sitter litt langt inne ;) Krystall malt kan være typeriktig i en vienna i mindre mengder, men det er heller ikke noe jeg ønsker i dette ølet.

Med 100 prosent vienna malt får jeg en EBC på 11... Kan jo så klart supplere med litt mørkere munich, men da skal man vel bruke en del får å få opp fargen noen hakk. Usikker på om det er veien å gå. Kanskje det bare må bli en vienna i ordets rette forstand da - med 100 % vienna og Mandarina Bavaria. Kan vel ikke bli vondt det ;)
 
Takk for tilbakemelding @Finn Berger og @Petter Mandt . Var vel litt som "fryktet" dette. Poenget her er humlen i fokus, men jeg ville gjerne ha litt mer farge, men dersom selv så små mengder som 1 % prosent vil gi et tydelig smaksbidrag, så heller jeg vel også mot at det ikke passer seg mot en slik humle i dette ølet. Skulle gjerne hatt ølet litt mørkere, dog. Sukkerkulør kunne man brukt, men kjenner den sitter litt langt inne ;) Krystall malt kan være typeriktig i en vienna i mindre mengder, men det er heller ikke noe jeg ønsker i dette ølet.

Med 100 prosent vienna malt får jeg en EBC på 11... Kan jo så klart supplere med litt mørkere munich, men da skal man vel bruke en del får å få opp fargen noen hakk. Usikker på om det er veien å gå. Kanskje det bare må bli en vienna i ordets rette forstand da - med 100 % vienna og Mandarina Bavaria. Kan vel ikke bli vondt det ;)
100% wienermalt er godt:).

Du kan jo trekke litt carafa og lage et todelt brygg.
 
Takk for tilbakemelding @Finn Berger og @Petter Mandt . Var vel litt som "fryktet" dette. Poenget her er humlen i fokus, men jeg ville gjerne ha litt mer farge, men dersom selv så små mengder som 1 % prosent vil gi et tydelig smaksbidrag, så heller jeg vel også mot at det ikke passer seg mot en slik humle i dette ølet. Skulle gjerne hatt ølet litt mørkere, dog. Sukkerkulør kunne man brukt, men kjenner den sitter litt langt inne ;) Krystall malt kan være typeriktig i en vienna i mindre mengder, men det er heller ikke noe jeg ønsker i dette ølet.

Med 100 prosent vienna malt får jeg en EBC på 11... Kan jo så klart supplere med litt mørkere munich, men da skal man vel bruke en del får å få opp fargen noen hakk. Usikker på om det er veien å gå. Kanskje det bare må bli en vienna i ordets rette forstand da - med 100 % vienna og Mandarina Bavaria. Kan vel ikke bli vondt det ;)
Jeg baserte min på David Heath sin (du finner den i "Library" i Brewfather), men bytta ut Carafa med Choc lite, (fordi jeg ikke hadde Carafa liggende, samt ref. Mr. Brü), samt WLP850 istedenfor kveik, (fordi jeg hadde en fersk WLP850 gjærkake, samt .... lager). Synes den var veldig god, (men nå elsker jeg Cara Munich'ene, da), vil nok brygge den igjen, (uten Carafa/Choc).

Hmmm. Mr. Heath er vist veldig fan av kveik ... bruker det i "alt" ...
 
Jeg baserte min på David Heath sin (du finner den i "Library" i Brewfather), men bytta ut Carafa med Choc lite, (fordi jeg ikke hadde Carafa liggende, samt ref. Mr. Brü), samt WLP850 istedenfor kveik, (fordi jeg hadde en fersk WLP850 gjærkake, samt .... lager). Synes den var veldig god, (men nå elsker jeg Cara Munich'ene, da), vil nok brygge den igjen, (uten Carafa/Choc).

Hmmm. Mr. Heath er vist veldig fan av kveik ... bruker det i "alt" ...

Jeg er ikke glad i kveik, og har et par pakker wlp940 liggende, og har alltid hatt lyst til å brygge en hoppy vienna :)
 
Jeg baserte min på David Heath sin (du finner den i "Library" i Brewfather), men bytta ut Carafa med Choc lite, (fordi jeg ikke hadde Carafa liggende, samt ref. Mr. Brü), samt WLP850 istedenfor kveik, (fordi jeg hadde en fersk WLP850 gjærkake, samt .... lager). Synes den var veldig god, (men nå elsker jeg Cara Munich'ene, da), vil nok brygge den igjen, (uten Carafa/Choc).

Hmmm. Mr. Heath er vist veldig fan av kveik ... bruker det i "alt" ...
Underlig greie det der med å skulle bruke kveik i alt. Det er i slekt med det å gjøre en variant av IPA av alt gjennom å hive oppi amerikanske humler.

Nåja, det er litt artig å lage hybrider mellom øltyper gjennom å bruke gjær fra en øltype på andre typer. Jeg har gjort det en del ganger, men det blir sjelden bedre enn originalene. Det betyr jo ikke at jeg ikke kommer til å prøve igjen. Min siste ide er å brygge den mørke wiener'n min med en ale-gjær - kanskje Verdant?
 
Jeg er ikke glad i kveik, og har et par pakker wlp940 liggende, og har alltid hatt lyst til å brygge en hoppy vienna :)
La merke til din # 57 Murphy's Spawn of Evil (NEIPA med Idaho 7, Citra lupomax, Columbus), ble den god/kunne jeg se oppskriften? Har nettopp kjøpt inn endel Idaho 7, (har hørt så mye bra om den), skal i WP/BT på den neste ipa'en og Neipa'en. Og jeg liker CTZ veldig godt i IPA.
PS: Artig, vi har nesten samme bryggemønster, (øltyper). Men du er en mer erfaren brygger enn meg, jeg ligger ca 5-10 brygg bak deg ... så ta rådene mine men en klype salt, jeg er amatør. Skravlete amatør, (I blame the Covid) :p
 
La merke til din # 57 Murphy's Spawn of Evil (NEIPA med Idaho 7, Citra lupomax, Columbus), ble den god/kunne jeg se oppskriften? Har nettopp kjøpt inn endel Idaho 7, (har hørt så mye bra om den), skal i WP/BT på den neste ipa'en og Neipa'en. Og jeg liker CTZ veldig godt i IPA.
PS: Artig, vi har nesten samme bryggemønster, (øltyper). Men du er en mer erfaren brygger enn meg, jeg ligger ca 5-10 brygg bak deg ... så ta rådene mine men en klype salt, jeg er amatør. Skravlete amatør, (I blame the Covid) :p

Den ble absolutt god! Jeg har en NEIPA jeg over tid har "finjustert" inn etter min gane, og føler nå at jeg har kommet akkurat der jeg vil ha den :) De går alle sammen under navnet "Murphy's law". I starten når jeg brygget disse gikk det stort sett alltid noe galt! "Murphy's Spawn of Evil" er et samarbeidsbrygg jeg gjorde med naboen min mens det nye bryggerommet mitt var under bygging. Den er noe anderledes enn slik jeg brygger mine, men rimelig lik. Tørrhumlen er her betydelig høyere i antall gram per liter. Jeg bruker å ligge ca. på 6 gram per liter fordelt på to runder med tørr. Her er oppskriften:


Idaho 7 er forøvrig en fantastisk humle til NEIPA. Det er en av de hvor man får med masse smak fra WP og videre over i det ferdige produktet. Galaxy er en annen som er helt kanon. Stort sett kjører jeg Galaxy i kombinasjon med en annen humle. Idaho 7 og Citra er så langt mine favoritter, også kjører jeg små mengder av Columbus for litt kompleksitet.

Her er min siste versjon av Murphy, slik jeg brygger de. Denne er med Galaxy og Mosaic:


Neste runde blir det trolig Galaxy og Strata, sammen med små mengder Columbus. Også tenker jeg kjøle ned til 14 grader ved andre tørrhumling. Ganske tett på kaldkræsj.
 
Den ble absolutt god! Jeg har en NEIPA jeg over tid har "finjustert" inn etter min gane, og føler nå at jeg har kommet akkurat der jeg vil ha den :) De går alle sammen under navnet "Murphy's law". I starten når jeg brygget disse gikk det stort sett alltid noe galt! "Murphy's Spawn of Evil" er et samarbeidsbrygg jeg gjorde med naboen min mens det nye bryggerommet mitt var under bygging. Den er noe anderledes enn slik jeg brygger mine, men rimelig lik. Tørrhumlen er her betydelig høyere i antall gram per liter. Jeg bruker å ligge ca. på 6 gram per liter fordelt på to runder med tørr. Her er oppskriften:


Idaho 7 er forøvrig en fantastisk humle til NEIPA. Det er en av de hvor man får med masse smak fra WP og videre over i det ferdige produktet. Galaxy er en annen som er helt kanon. Stort sett kjører jeg Galaxy i kombinasjon med en annen humle. Idaho 7 og Citra er så langt mine favoritter, også kjører jeg små mengder av Columbus for litt kompleksitet.

Her er min siste versjon av Murphy, slik jeg brygger de. Denne er med Galaxy og Mosaic:

Neste runde blir det trolig Galaxy og Strata, sammen med små mengder Columbus. Også tenker jeg kjøle ned til 14 grader ved andre tørrhumling. Ganske tett på kaldkræsj.
Heh, har en NEIPA-oppskrift selv, som har hatt sin evolusjon. Første, (i sommer), med WLP066. Andre var "appelsinjuice-forsøk ... fikk ikke fargen. Deretter døtta jeg på med juice&pure. Har gjæra min siste (og en jeg hjalp med en kompis med, hans første brygg) med Hornindal kveik, men mulig jeg tester Årset kveik (som jeg har høsta fra flaske) på neste. Skal være ganske lik Hornindal. Kveik har sitt preg, ja, men synes den er kjekk til NEIPA.
 
Den ble absolutt god! Jeg har en NEIPA jeg over tid har "finjustert" inn etter min gane, og føler nå at jeg har kommet akkurat der jeg vil ha den :) De går alle sammen under navnet "Murphy's law". I starten når jeg brygget disse gikk det stort sett alltid noe galt! "Murphy's Spawn of Evil" er et samarbeidsbrygg jeg gjorde med naboen min mens det nye bryggerommet mitt var under bygging. Den er noe anderledes enn slik jeg brygger mine, men rimelig lik. Tørrhumlen er her betydelig høyere i antall gram per liter. Jeg bruker å ligge ca. på 6 gram per liter fordelt på to runder med tørr. Her er oppskriften:


Idaho 7 er forøvrig en fantastisk humle til NEIPA. Det er en av de hvor man får med masse smak fra WP og videre over i det ferdige produktet. Galaxy er en annen som er helt kanon. Stort sett kjører jeg Galaxy i kombinasjon med en annen humle. Idaho 7 og Citra er så langt mine favoritter, også kjører jeg små mengder av Columbus for litt kompleksitet.

Her er min siste versjon av Murphy, slik jeg brygger de. Denne er med Galaxy og Mosaic:


Neste runde blir det trolig Galaxy og Strata, sammen med små mengder Columbus. Også tenker jeg kjøle ned til 14 grader ved andre tørrhumling. Ganske tett på kaldkræsj.
Favoritthumler til NEIPA er et artig tema:). Mine er kombinasjonen El Dorado, Citra og Mosaic.

Oppskrifta jeg bruker har utvikla seg fra et amerikansk øl jeg aldri har smakt. Nå ser gristen slik ut:

Malt til 33 liter etter nedkjøling
2,8 kg Simpsons lagermalt (35%)
2,8 kg Maris Otter (35%)
0,8 kg Hvetemalt (10%)
0,8 kg Chit malt (10%)
0,4 kg Golden Naked Oats (5%) (kjørt i blender).
0,2 kg Caramalt 35 (2,5%)
0,2 kg Syremalt (2,5%)
 
Erfaringer med Enigma i NEIPA? Har ikke smakt denne (ihvertfall ikke som single hop) og har ad-libet en oppskrift med Enigma, El Dorado, Galaxy og mengder Nelson Sauvign. Når jeg leser smaksbeskrivelsen tolker det som en litt Nelson-aktig smak men med litt mer fruktighet i retning røde bær?
 
Tilbake
Topp