Finn Berger
Moderator
hehe - du må nok brygge begge. Jeg brygga en lys wiener, med 100% wienermalt, og en mørk wiener (22 EBC), som ikke er veldig ulik din mørke, bare at jeg ikke hadde noe krystall. Og begge har forsvunnet som dugg for sola.Takk det samme, Finn! Nå grubler jeg så det knaker i pannebrasken. Jeg sitter snart med 3 gjærkaker, (2 WLP800 fra de lyse pilsene, og én WLP820 fra min "Crooklyn" lager). De har jeg lyst til å bruke på nytt. Hadde planlagt en Schwarzbier, men etter å ha lest på Vienna-tråden, kom jeg på at jeg også har vært svært å sugen på å brygge en Märzen lenge, og helst smashe den, (Munich light + Mittelfrüh). Men da ender man jo opp med ganske høy FG siden Munich ikke konverterer så bra, (FG 1.018 i følge Brewfather), og temmelig lys. Så her blir vel løsningen å smugle inn en sveitser. Eller pilsner malt.... Og så litt CaraMunich III for farge. Og Carafa for farge. Og, og, og, og etter mye mikking er det nå langt fra en single malt øl. Forslag til å tørre ut denne? Skulle gjerne sett at den konverterte/gjæret ut bedre. Eller skulle jeg rykke tilbake til start, og teste en rein Munich malt øl? Ja, ja, jeg for sove på det.
Etter litt nattmat. Vis vedlegget 49590
Jeg trur ikke du skal være redd for at lyst münchenermalt ikke har nok konverteringskraft. Det går faktisk helt fint å brygge med 100% mørkt münchenermalt. Og utgjæringsgraden styrer du jo med mesketemperaturen; den har ikke noe med konverteringskrafta å gjøre (med mindre dette maltet skulle ha ei veldig skeiv fordeling av beta- og alfaamylase, noe jeg aldri har hørt om).
Ser du gjærer disse som ale. Spennende! Men jeg synes kansje du legger deg dristig høyt - jeg ville ikke starta noe øl på 20 grader. Er forklaringa at du gjærer under trykk? Jeg har greie erfaringer med å gjære med lagergjær på 16-18 grader, uten trykk.