Nå skal jeg både banne litt i egen kirke og gå litt off-topic:
Om du skal brygge mye humledrevne øl, så ville jeg vurdert om Grainfather er riktig for deg. Det er en enkelt grunn til det, og det er at både pumpefilter og ball-lock (som "alle" fjerner uansett) ikke takler mye humle så godt. Om man frekventerer Grainfather-forums, så finner man noen som får til humledrevne øl ved å vente med å bruke pumpa til etter whirlpool, men da har man utfordringer med å sirkulere varm vørter for å sanitere motstrømskjøleren. De fleste ender med å gå for humlefilter (som jeg har gått for en grovmasket variant av, og som nok gir noe reduksjon i humle-utbryttet) eller falskbunn, som jeg ikke har forsøkt så langt, men som hindrer røring i bunnen av kokeren, og som kan gi større sjanse for fastbrenning.
Så hva ville jeg valgt istedet? Det er vanskelig. Jeg er VELDIG glad i den automatiserte meskeprossesstyringen i Grainfather, samt timeren på oppvarming. Jeg bruker det i 95% av alle bryggene mine, hvor jeg "lader" maskinen med vann og knuser malt fredag kveld, og så rører inn maltet og lar maskinen kjøre mesking mens jeg spiser frokost med familien.
Jeg ville gått for noe som har kran for tapping i nedkant av kjelen, og altså ikke er avhengig av pumpe for å overføre vørteren etter kok. Jeg vet ikke hvordan Robobrew er skrudd sammen når det gjelder mesking og automatisering, men den fantes ikke i det norske markedet da jeg kjøpte Grainfather. Nå gjør den det, og jeg ville faktisk vurdert denne opp mot Grainfather om jeg skulle kjøpt maskin i dag. Den har sikkert også sine ulemper, men som sagt: Er det humledrevne øl du skal brygge, så ville jeg vurdert det med å ha en tappekran i nedkant som en god ting. Ellers finnes det selvsagt også mange andre alternativer, og om man ikke trenger automatisert mesking med sirkulering, så finnes det mange gode, rimelige alternativer som ikke involverer pumpe i det hele tatt (der gravitasjon gjør jobben som pumpen gjør i Grainfather).
Misforstå meg rett: Jeg har tenkt å fortsette med å brygge med Grainfather i overskuelig framtid. Men det er fordi det passer med de øltypene jeg brygger (som ofte ikke har så kraftig humling), og fordi jeg har funnet måter rundt de ulempene som gjelder for Grainfather. Uansett hvilket utstyr man velger, så er det fordeler og ulemper. Man bør bare ha åpne øyne og ikke tro at det finnes noe utstyr der ute som gjør at bryggerens kunnskap, erfaring og ferdigheter blir uvesentlige.