"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Takk for hjelpen Finn og tipset om den IBU kalkulatoren (som jeg burde visst om ) ;) .
Ser at jeg må doble mengden på humle for å nå korrekt IBU.Ellers så må jeg tømme fryseren på jakt etter noe Saaz eller Perle som jeg er ganske sikker ligger i bunnen der :) !
Perle er den jeg gjerne tyr til som bitterhumle i lagerøl. (Tsjekkiske Premiant er også et greit valg, men det var jo Perle du hadde:).). Saaz har gjerne veldig lite alfasyre, så den sparer jeg helst til litt seinere.

Murar fra Kinn har massive tilsetninger på 15 og i WP, henholdsvis 0,8 og 2,4 gr per liter. Men som sagt, jeg vil flytte 15-tilsetninga til 20 (eller kanskje 25) min. Det stoffet som gir kryddertonene i aroma og smak krever faktisk lengre koketid, minimum 20 minutter, i følge Scott Janish.

Men bruker du Mittelfrüh på 60, så får du jo efektivt produsert kryddertonene. Og pilsen til Kinn er en av de få som jeg virkelig synes har fått til dette her, så sånn sett kunne 15 og 5 synes greit. For Espen Lothe mente at en tilsetning ved 5 minutter hos en hjemmebrygger kunne tilsvare en WP i et brygg på 3800 liter, siden humla blir liggende lenge i WP på ganske høy temperatur i bryggeribatchen. Men da virker det logisk å flytte 15 tilsvarende mye bakover, også, altså til 20.

Det blei visst litt høyttenkning, dette:). Konklusjon: Bruk 20 og 5, og hiv oppi så mye som mulig, i det mengdeforholdet mellom de to tilsetningene (1:3) som Kinn bruker, og gjerne opp til den mengden de bruker. Da blir det 20 gr ved 20 min, og 60 gr ved 5 min. Pluss selvfølgelig det som trengs som bitterhumle. Har du Perle, ville jeg brukt den som bitterhumle, og prioritert Mittelfrüh ved de seine tilsetningene. Perle gir også fint utbytte av kryddertoner.
 
@Janea Dette er forresten oppskrifta jeg brukte i den siste pilsen min. Som du ser, her ryker det mye Mittelfrüh:):

Malt til 32 liter før tapping
6,3 kg pilsnermalt (Gulvm.)
0,2 kg syremalt
Humle
25 gr Perle @ 60
50 gr Mittelfrüh @ 30
40 gr Mittelfrüh @ wp 80 grader/15 min
Gjær
Imperial L17 Harvest
 
@Janea Dette er forresten oppskrifta jeg brukte i den siste pilsen min. Som du ser, her ryker det mye Mittelfrüh:):

Malt til 32 liter før tapping
6,3 kg pilsnermalt (Gulvm.)
0,2 kg syremalt
Humle
25 gr Perle @ 60
50 gr Mittelfrüh @ 30
40 gr Mittelfrüh @ wp 80 grader/15 min
Gjær
Imperial L17 Harvest

Da prøver jeg denne.Det eneste problemet er at jeg ikke hadde Perle,men Magnum som har litt høyere alfasyreinnhold.
Jeg får justere mengden av humle i IBU kalkulatoren så blir dette bra :) .
Takk for hjelpen.
 
Da prøver jeg denne.Det eneste problemet er at jeg ikke hadde Perle,men Magnum som har litt høyere alfasyreinnhold.
Jeg får justere mengden av humle i IBU kalkulatoren så blir dette bra :) .
Takk for hjelpen.
Hvis du mente at du skulle bruke den oppskrifta i sin helhet, så vil jeg bare advare om at det blir veldig lyst. Jeg har egentlig slutta å brygge pils med 100% pilsnermalt, men denne blei til ved et lite uhell, og så tenkte jeg at det kunne få være sånn, for å se hvordan det blei nå. (Jeg har endra litt på måten jeg brygger pils på på andre måter, også. Så derfor.)

Men jeg skal brygge en til i morra, og der ser gristen sånn ut:

Malt til 32 liter i kjelen etter nedkjøling
4,5 kg pilsnermalt (75%)
1,0 kg lyst münchenermalt (16,6%)
0,3 kg Carahell (5%)
0,2 kg syremalt (3,4%)

Jeg har akkurat fått smakt på denne, som jeg brygga tilbake i desember, og jeg brygger den om igjen nå fordi den har truffet akkurat dit jeg ville med gristen. Litt mer smak fra maltet, ganske enkelt, uten at det blir for tjukt. Fremdeles crisp og fin.
 
Hvis du mente at du skulle bruke den oppskrifta i sin helhet, så vil jeg bare advare om at det blir veldig lyst. Jeg har egentlig slutta å brygge pils med 100% pilsnermalt, men denne blei til ved et lite uhell, og så tenkte jeg at det kunne få være sånn, for å se hvordan det blei nå. (Jeg har endra litt på måten jeg brygger pils på på andre måter, også. Så derfor.)

Men jeg skal brygge en til i morra, og der ser gristen sånn ut:

Malt til 32 liter i kjelen etter nedkjøling
4,5 kg pilsnermalt (75%)
1,0 kg lyst münchenermalt (16,6%)
0,3 kg Carahell (5%)
0,2 kg syremalt (3,4%)

Jeg har akkurat fått smakt på denne, som jeg brygga tilbake i desember, og jeg brygger den om igjen nå fordi den har truffet akkurat dit jeg ville med gristen. Litt mer smak fra maltet, ganske enkelt, uten at det blir for tjukt. Fremdeles crisp og fin.
Kommer ikke til og følge hele oppskriften din Finn,men den oppskriften du kommer med der ser spennende ut til neste pils ;) . Har 5 kg Best Pilsen og 200 gram Victory malt.Og siden jeg kun bruker tørrgjær så blir det den trofaste Saflager W-34/70 til gjæring.
 
Kommer ikke til og følge hele oppskriften din Finn,men den oppskriften du kommer med der ser spennende ut til neste pils ;) . Har 5 kg Best Pilsen og 200 gram Victory malt.Og siden jeg kun bruker tørrgjær så blir det den trofaste Saflager W-34/70 til gjæring.
Det blir bra. Victory er et malt jeg har sans for, og å bruke litt i en pils er en spennende ide:).

34/70 blir aldri galt!
 
Neste batch blir en Vienna Lager - oppskriften er basert på "Geburtstagparty ved Derek Springer" - jeg tviler lit på gjæringsprofilen fra han Derek. Hva synes dere?

14BC074E-EA9C-458B-A4C6-F1372164283A.jpeg
 
Neste batch blir en Vienna Lager - oppskriften er basert på "Geburtstagparty ved Derek Springer" - jeg tviler lit på gjæringsprofilen fra han Derek. Hva synes dere?

Vis vedlegget 49439
Jeg ville droppa utmesksteget, som ikke har noen funksjon, og i stedet forlenga dekstrinasjonssteget til 45 minutter for å få bedre munnfølelse og skum. Ellers ser det vel bra ut. Gjæringsprofilen har jeg ikke noen mening om. Det funker sikkert, som så mange andre gjæringsprofiler:). Men du kan garantert like gjerne gjære flatt på 10 grader. (Eller på 15 for min del.)

Jo, også ville jeg bytta humle til Saaz. Det var det gamle Anton Dreher brukte:). Og dessuten er det godt.
 
Ønsker tanker rundt denne her: sitter og drodler litt i Brewfather-appen.

Var litt involvert i BIAB-brygging i 2011-2014, men har ikke brygget siden.
Nå har jeg blitt voksen, fått hus med oppbeveringsplass, og står på trappene til å investere i Grainfather. Har også en del fri i februar, så tenkte prøve på første brygg på ny maskin snart.

Jeg ønsker å brygge noe som er i brytningen NEIPA/IPA (en NEIPA med en anelse for mye bitterhet til å være typeriktig, da jeg liker NEIPA godt, men ofte opplever de som litt for søte/"ubalanserte" (for min smak)). Tropiske frukter er bra, et øl som heller noe imot det tørre heller enn mye restsødme er også ønskelig.

Valget av malt er litt bingo, men jeg synst det så litt gøy ut å kunne bruke så mye lokal malt. Det er ikke viktig at ølet er typeriktig, men tar gjerne imot innspill på malttypene.

Når det kommer til humletypene jeg brukt Nelson før (som jeg er veldig glad i) og galaxy, men enigma og El Dorado er upløyd mark.

Jeg kommer ikke til å gå for gjærstarter på dette førstebrygget. Mulig jeg kjører en rehydrering. Ser safale 04 er anbefalt, men leste også at Lallemand sin Verdant IPA kunne gjøre seg? Lallemand har også en tørrgjær for NEIPA, men denne har ikke min lokale sjappe på lager nå.
Om andre gjærer er fornuftige, så si gjerne ifra.

Når jeg brygget BIAB i gamle dager var det hverken snakk om stegmesking, cold crash, mash out, whirlpooling eller hopstand, men jeg har altså prøvd med på noe av dette i oppskriften (det blir en form for temperaturkontroll på gjæringen, enten hjemmemekk via inkbird eller ferminator)

Mvh


oppskrifttest.jpg
 
Sist redigert:
Ønsker tanker rundt denne her: sitter og drodler litt i Brewfather-appen.

Var litt involvert i BIAB-brygging i 2011-2014, men har ikke brygget siden.
Nå har jeg blitt voksen, fått hus med oppbeveringsplass, og står på trappene til å investere i Grainfather. Har også en del fri i februar, så tenkte prøve på første brygg på ny maskin snart.

Jeg ønsker å brygge noe som er i brytningen NEIPA/IPA (en NEIPA med en anelse for mye bitterhet til å være typeriktig, da jeg liker NEIPA godt, men ofte opplever de som litt for søte/"ubalanserte" (for min smak)). Tropiske frukter er bra, et øl som heller noe imot det tørre heller enn mye restsødme er også ønskelig.

Valget av malt er litt bingo, men jeg synst det så litt gøy ut å kunne bruke så mye lokal malt. Det er ikke viktig at ølet er typeriktig, men tar gjerne imot innspill på malttypene.

Når det kommer til humletypene jeg brukt Nelson før (som jeg er veldig glad i) og galaxy, men enigma og El Dorado er upløyd mark.

Jeg kommer ikke til å gå for gjærstarter på dette førstebrygget. Mulig jeg kjører en rehydrering. Ser safale 04 er anbefalt, men leste også at Lallemand sin Verdant IPA kunne gjøre seg? Lallemand har også en tørrgjær for NEIPA, men denne har ikke min lokale sjappe på lager nå.
Om andre gjærer er fornuftige, så si gjerne ifra.

Når jeg brygget BIAB i gamle dager var det hverken snakk om stegmesking, cold crash, mash out, whirlpooling eller hopstand, men jeg har altså prøvd med på noe av dette i oppskriften (det blir en form for temperaturkontroll på gjæringen, enten hjemmemekk via inkbird eller ferminator)

Mvh


Vis vedlegget 49527
Ang gjæringsprofil, noen spesiell grunn til å ha 3 dager på lavere temp i et annet kar?

Er ikke noe ekspert på Verdant IPA, men har fått gode resultater på 19 C 7 dager og 21 C 3 dager de gangene jeg har prøvd.

Cold Crash kjører jeg aldri selv.
 
Takk for svar!
Tenkte ikke stikke om, men leste om en kar som pleide å kjøle ned til 14 grader før den siste runden med tørrhumlimg for å være ennå mer skånsom med humlen (har dessverre ikke link til kilden).

Cold crash har jeg ingen erfaring med heller, men slenger meg på siden det virker å være i vinden
 
Hei.

Har brygget en 40 l. batch med ganske lys og lettbent vårpils:
7 kg (81%) — Castle Malting Chateau Pilsen 2-Row — Grain — 3.5 EBC
700 g (8.1%) — Briess Corn Yellow, Flaked — Grain — 2.6 EBC
375 g (4.3%) — BestMalz Caramel Pils — Grain — 5 EBC
300 g (3.5%) — Castle Malting Chateau Vienna — Grain — 5.5 EBC
270 g (3.1%) — BestMalz Acidulated — Grain — 6 EBC
og så er jeg veldig glad i Saaz, og ville prøve å få mye smak ut, sååå
30 g (22 IBU) — Magnum 12% — First Wort
50 g (3 IBU) — Saaz 3% — Boil — 5 min
50 g
(1 IBU) — Saaz 3% — Aroma — 10 min hopstand @ 80 °C,
... ja, sen humle.
OG: 1.046, FG: 1.009, 6 ECB. Gjæret på 2 stk Fermenter King Jr. Den er snart klar for coldcrash.
Nå er jeg veldig fristet til å teste å tørrhumle den ene med litt Hüll Melon, men så lurer jeg på:
Er det noe vits? Vil det funke?
Og: hvordan blir pils som er tørrhumlet med Saaz? Skal man virkelig smake Saaz kunne det vært interessant å få med litt av farnesenen, (iom at det er mye av den i Saaz, og man oftest koker den bort).
 
Sist redigert:
Hei.

Har brygget en 40 l. batch med ganske lys og lettbent vårpils:
7 kg (81%) — Castle Malting Chateau Pilsen 2-Row — Grain — 3.5 EBC
700 g (8.1%) — Briess Corn Yellow, Flaked — Grain — 2.6 EBC
375 g (4.3%) — BestMalz Caramel Pils — Grain — 5 EBC
300 g (3.5%) — Castle Malting Chateau Vienna — Grain — 5.5 EBC
270 g (3.1%) — BestMalz Acidulated — Grain — 6 EBC
og så er jeg veldig glad i Saaz, og ville prøve å få mye smak ut, sååå
30 g (22 IBU) — Magnum 12% — First Wort
50 g (3 IBU) — Saaz 3% — Boil — 5 min
50 g
(1 IBU) — Saaz 3% — Aroma — 10 min hopstand @ 80 °C,
... ja, sen humle.
OG: 1.046, FG: 1.009, 6 ECB. Gjæret på 2 stk Fermenter King Jr. Den er snart klar for coldcrash.
Nå er jeg veldig fristet til å teste å tørrhumle den ene med litt Hüll Melon, men så lurer jeg på:
Er det noe vits? Vil det funke?
Og: hvordan blir pils som er tørrhumlet med Saaz? Skal man virkelig smake Saaz kunne det vært interessant å få med litt av farnesenen, (iom at det er mye av den i Saaz, og man oftest koker den bort).
Tettnanger anbefales i alle fall som alternativ om man skal tørrhumle med tysk edelhumle, og den er den av de tyske humlene som har et godt innhold av farnesene. Amerikanske Sterling skal også være et interessant alternativ; den har mye farnesene. Jeg har et par poser av den liggende, og overveier et massivt angrep på en lys lager:).

Farnesene er, som du sier, veldig volatilt, men et alternativ er vel også å kjøre en solid tilsetning i wp? Et kvarter på 80 grader? Så slipper du sølet med tørrhumling.

edit: Sorry, det er litt vrient å kjøre wp post festum:).
 
Tettnanger anbefales i alle fall som alternativ om man skal tørrhumle med tysk edelhumle, og den er den av de tyske humlene som har et godt innhold av farnesene. Amerikanske Sterling skal også være et interessant alternativ; den har mye farnesene. Jeg har et par poser av den liggende, og overveier et massivt angrep på en lys lager:).

Farnesene er, som du sier, veldig volatilt, men et alternativ er vel også å kjøre en solid tilsetning i wp? Et kvarter på 80 grader? Så slipper du sølet med tørrhumling.

edit: Sorry, det er litt vrient å kjøre wp post festum:)
Hadde da 50g saaz i WP, så den er jo grei, (in festum) . Men mente (å ha lest) at farnasene er såpass volatilt at det forsvinner i WP, (fordunster selv nede i 26C)? Også var jo tanken å «makse ut» saaz smaken. Men har litt Sterling liggende, det er vel basicly «US saaz»?
 
Sist redigert:
Hadde da 50g saaz i WP, så den er jo grei, (in festum) . Men mente (å ha lest) at farnasene er såpass volatilt at det forsvinner i WP, (fordunster selv nede i 26C)? Også var jo tanken å «makse ut» saaz smaken. Men har litt Sterling liggende, det er vel basicly «US saaz»?
Ja - fikk den kraftig anbefalt, men husker ikke av hvem. Tenker å kjøre noe lyst og ganske lett med den - en APA i nedre enden av spekteret, kanskje? Sånn jeg forstår det, lener den seg mot det amerikanske. Kanskje den skulle kombineres med litt Citra?

Tørrhumling er visst helt klart det beste for å ta best mulig vare på farnesene, ja: https://byo.com/article/save-hops-post-boil/
 
Ja - fikk den kraftig anbefalt, men husker ikke av hvem. Tenker å kjøre noe lyst og ganske lett med den - en APA i nedre enden av spekteret, kanskje? Sånn jeg forstår det, lener den seg mot det amerikanske. Kanskje den skulle kombineres med litt Citra?

Tørrhumling er visst helt klart det beste for å ta best mulig vare på farnesene, ja: https://byo.com/article/save-hops-post-boil/
Kjøpe 2 pakker skit-billig på Strømmen i fjor vår, brygget en pils med den. Jeg synes den ble litt ... parfymert i smaken. Men det var da også min første lager, så det kan være mange gode grunner til at den ikke ble så god. Brülosophy testa den i en Pale Ale, (Hop Chronicles), tilførte vist ikke all verden. Amerikansk humle i pils er jo tricky. Btw, jeg brygger en Brooklyn Hoppy Amber Lager clone, med Hallertau Mittelfrüh og Cascade (som originalen), den er jeg veldig fornøyd med.

Men tilbake til start; Ingen som har testa Hüll Melon i lager (dry hop)? Finner ikke så mye på nettet heller. Får kanskje bare kline til? Vårpils med en anelse melon og jordbær? Som kan man drømme om en varm sommer.
 
Sist redigert:
Kjøpe 2 pakker skit-billig på Strømmen i fjor vår, brygget en pils med den. Jeg synes den ble litt ... parfymert i smaken. Men det var da også min første lager, så det kan være mange gode grunner til at den ikke ble så god. Brülosophy testa den i en Pale Ale, (Hop Chronicles), tilførte vist ikke all verden. Amerikansk humle i pils er jo tricky. Btw, jeg brygger en Brooklyn Hoppy Amber Lager clone, med Hallertau Mittelfrüh og Cascade (som originalen), den er jeg veldig fornøyd med.

Men tilbake til start; Ingen som har testa Hüll Melon i lager (dry hop)? Finner ikke så mye på nettet heller. Får kanskje bare kline til? Vårpils med en anelse melon og jordbær? Som kan man drømme om en varm sommer.
Har du smakt Rygrs "Transatlantisk pils"? Den har Centennial som bitterhumle og Mosaic i wp. Preget er ganske diskret, men det er der. I forhold til definisjonene skal den vel inn under "Moderne lys lager": En lys karakterfull undergjæret øl med et markant bidrag fra humlen, alle humlesorter er tillatt. Et godt øl, en av de sjeldne norske pilsnerne jeg kan si jeg liker. Har den på lista over øl som skal brygges.

Syns nesten jeg må lage et brygg med Sterling - men brülosophytesten var jo egentlig ikke så oppløftende. Antakelig er det en god ide å kombinere med f.eks. Citra.
 
@Petter Mandt trigga en oppskriftprosess omkring Sterling. Denne APA'n blir nok neste brygg:

OG 1.048 (81% effektivitet), FG 1.011 (77% utgjæring), 4,9% ABV, 35 IBU. 10 EBC (deep golden). Meske på 65 + 72. 1 ts hver av magnesiumsulfat, kalsiumsulfat og kalsiumklorid.


Malt til 32 liter etter kjøling
4,8 kg pale malt
0,3 kg mørkt münchenermalt
0,3 kg hvetemalt
0,3 kg Victory
0,2 kg syremalt
Humle
50 gr Sterling @ 30
50 gr Citra @ wp 80/15
100 gr Sterling @ tørrh.
Gjær
Verdant
 
Sist redigert:
@Petter Mandt trigga en oppskriftprosess omkring Sterling. Denne APA'n blir nok neste brygg:

OG 1.048 (81% effektivitet), FG 1.011 (77% utgjæring), 4,9% ABV, 35 IBU. 10 EBC (deep golden). Meske på 65 + 72. 1 ts hver av magnesiumsulfat, kalsiumsulfat og kalsiumklorid.


Malt til 32 liter etter kjøling
4,8 kg pale malt
0,3 kg mørkt münchenermalt
0,3 kg hvetemalt
0,3 kg Victory
0,2 kg syremalt
Humle
50 gr Sterling @ 30
40 gr Citra @ wp 80/15
100 gr Sterling @ tørrh.
Gjær
Verdant
Takk det samme, Finn! Nå grubler jeg så det knaker i pannebrasken. Jeg sitter snart med 3 gjærkaker, (2 WLP800 fra de lyse pilsene, og én WLP820 fra min "Crooklyn" lager). De har jeg lyst til å bruke på nytt. Hadde planlagt en Schwarzbier, men etter å ha lest på Vienna-tråden, kom jeg på at jeg også har vært svært å sugen på å brygge en Märzen lenge, og helst smashe den, (Munich light + Mittelfrüh). Men da ender man jo opp med ganske høy FG siden Munich ikke konverterer så bra, (FG 1.018 i følge Brewfather), og temmelig lys. Så her blir vel løsningen å smugle inn en sveitser. Eller pilsner malt.... Og så litt CaraMunich III for farge. Og Carafa for farge. Og, og, og, og etter mye mikking er det nå langt fra en single malt øl. Forslag til å tørre ut denne? Skulle gjerne sett at den konverterte/gjæret ut bedre. Eller skulle jeg rykke tilbake til start, og teste en rein Munich malt øl? Ja, ja, jeg for sove på det.
Etter litt nattmat. IMG_0868.jpeg
 

Vedlegg

  • Brewfather_Mrzen_20210204.pdf
    114,2 KB · Sett: 4
  • Brewfather_IchbineinMnchener_20210204 (1).pdf
    113,6 KB · Sett: 3
Kjøpe 2 pakker skit-billig på Strømmen i fjor vår, brygget en pils med den. Jeg synes den ble litt ... parfymert i smaken. Men det var da også min første lager, så det kan være mange gode grunner til at den ikke ble så god. Brülosophy testa den i en Pale Ale, (Hop Chronicles), tilførte vist ikke all verden. Amerikansk humle i pils er jo tricky. Btw, jeg brygger en Brooklyn Hoppy Amber Lager clone, med Hallertau Mittelfrüh og Cascade (som originalen), den er jeg veldig fornøyd med.

Men tilbake til start; Ingen som har testa Hüll Melon i lager (dry hop)? Finner ikke så mye på nettet heller. Får kanskje bare kline til? Vårpils med en anelse melon og jordbær? Som kan man drømme om en varm sommer.
Kunne du delt oppskriften på den brooklyn lageren?
 
Tilbake
Topp