Finn Berger
Moderator
Perle er den jeg gjerne tyr til som bitterhumle i lagerøl. (Tsjekkiske Premiant er også et greit valg, men det var jo Perle du hadde.). Saaz har gjerne veldig lite alfasyre, så den sparer jeg helst til litt seinere.Takk for hjelpen Finn og tipset om den IBU kalkulatoren (som jeg burde visst om ) .
Ser at jeg må doble mengden på humle for å nå korrekt IBU.Ellers så må jeg tømme fryseren på jakt etter noe Saaz eller Perle som jeg er ganske sikker ligger i bunnen der !
Murar fra Kinn har massive tilsetninger på 15 og i WP, henholdsvis 0,8 og 2,4 gr per liter. Men som sagt, jeg vil flytte 15-tilsetninga til 20 (eller kanskje 25) min. Det stoffet som gir kryddertonene i aroma og smak krever faktisk lengre koketid, minimum 20 minutter, i følge Scott Janish.
Men bruker du Mittelfrüh på 60, så får du jo efektivt produsert kryddertonene. Og pilsen til Kinn er en av de få som jeg virkelig synes har fått til dette her, så sånn sett kunne 15 og 5 synes greit. For Espen Lothe mente at en tilsetning ved 5 minutter hos en hjemmebrygger kunne tilsvare en WP i et brygg på 3800 liter, siden humla blir liggende lenge i WP på ganske høy temperatur i bryggeribatchen. Men da virker det logisk å flytte 15 tilsvarende mye bakover, også, altså til 20.
Det blei visst litt høyttenkning, dette. Konklusjon: Bruk 20 og 5, og hiv oppi så mye som mulig, i det mengdeforholdet mellom de to tilsetningene (1:3) som Kinn bruker, og gjerne opp til den mengden de bruker. Da blir det 20 gr ved 20 min, og 60 gr ved 5 min. Pluss selvfølgelig det som trengs som bitterhumle. Har du Perle, ville jeg brukt den som bitterhumle, og prioritert Mittelfrüh ved de seine tilsetningene. Perle gir også fint utbytte av kryddertoner.