Ønsker tanker rundt denne her: sitter og drodler litt i Brewfather-appen.
Var litt involvert i BIAB-brygging i 2011-2014, men har ikke brygget siden.
Nå har jeg blitt voksen, fått hus med oppbeveringsplass, og står på trappene til å investere i Grainfather. Har også en del fri i februar, så tenkte prøve på første brygg på ny maskin snart.
Jeg ønsker å brygge noe som er i brytningen NEIPA/IPA (en NEIPA med en anelse for mye bitterhet til å være typeriktig, da jeg liker NEIPA godt, men ofte opplever de som litt for søte/"ubalanserte" (for min smak)). Tropiske frukter er bra, et øl som heller noe imot det tørre heller enn mye restsødme er også ønskelig.
Valget av malt er litt bingo, men jeg synst det så litt gøy ut å kunne bruke så mye lokal malt. Det er ikke viktig at ølet er typeriktig, men tar gjerne imot innspill på malttypene.
Når det kommer til humletypene jeg brukt Nelson før (som jeg er veldig glad i) og galaxy, men enigma og El Dorado er upløyd mark.
Jeg kommer ikke til å gå for gjærstarter på dette førstebrygget. Mulig jeg kjører en rehydrering. Ser safale 04 er anbefalt, men leste også at Lallemand sin Verdant IPA kunne gjøre seg? Lallemand har også en tørrgjær for NEIPA, men denne har ikke min lokale sjappe på lager nå.
Om andre gjærer er fornuftige, så si gjerne ifra.
Når jeg brygget BIAB i gamle dager var det hverken snakk om stegmesking, cold crash, mash out, whirlpooling eller hopstand, men jeg har altså prøvd med på noe av dette i oppskriften (det blir en form for temperaturkontroll på gjæringen, enten hjemmemekk via inkbird eller ferminator)
Mvh
Vis vedlegget 49527