"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Etter å ha fått til en California Common jeg blei godt fornøyd med, er jeg litt tent på å utforske S-189 som alternativ til alegjær i enkelte øltyper. Og Irish red er en av de typene som faktisk "kan" brygges med lagergjær, så det blir neste års brygg nr.1. Jeg satte en solid starter nå nettopp, og tenker å brygge med det meste av gjæren fra den som jeg gjorde med CalCom'en, på 17 grader.

Oppskrifta har jeg brukt før, og jeg er godt fornøyd med den. Den er inspirert av O'Hara's Irish Red, og gir et øl som i alle fall har en viss likhet. Men om noen har erfaring med å etterlikne originalen, hører jeg gjerne om det. Her er i alle fall min:

OG 1.051 (80% meskeeffektivitet, batch sparge), FG 1.014 (72% attenuasjon), 31 IBU, 28 EBC. 100 ppm sulfat, 80 ppm klorid. Meske på 67 + 72.


Malt til 33 liter før tapping
2,75 kg Pilsnermalt
2,75 kg Golden Promise
0,80 kg Crystal T50
0,30 kg Carahell
0,25 kg DRC 300
0,05 kg Mørkt sjokomalt
Humle
30 gr Target (8%) @ 60
25 gr Mt Hood (5%) @ 15
25 gr Mt Hood (5%) @ 2
Gjær
SafLager S-189
 
Sist redigert:
Etter å ha fått til en California Common jeg blei godt fornøyd med, er jeg litt tent på å utforske S-189 som alternativ til alegjær i enkelte øltyper. Og Irish red er en av de typene som faktisk "kan" brygges med lagergjær, så det blir neste års brygg nr.1. Jeg satte en solid starter nå nettopp, og tenker å brygge med det meste av gjæren fra den som jeg gjorde med CalCom'en, på 17 grader.

Oppskrifta har jeg brukt før, og jeg er godt fornøyd med den. Den er inspirert av O'Hara's Irish Red, og gir et øl som i alle fall har en viss likhet. Men om noen har erfaring med å etterlikne originalen, hører jeg gjerne om det. Her er i alle fall min:

OG 1.051 (80% meskeeffektivitet, batch sparge), FG 1.014 (72% attenuasjon), 31 IBU, 28 EBC. 100 ppm sulfat, 80 ppm klorid. Meske på 67 + 72.


Malt til 33 liter før tapping
2,75 kg Pilsnermalt
2,75 kg Golden Promise
0,80 kg Crystal T50
0,30 kg Carahell
0,25 kg DRC 300
0,05 kg Mørkt sjokomalt
Humle
30 gr Target (8%) @ 60
25 gr Mt Hood (5%) @ 15
25 gr Mt Hood (5%) @ 2
Gjær
SafLager S-189
Liten rapport: Dette ser ut til å ha blitt bra. S-189 fungerer tilsynelatende helt umerket som alegjær:) - og gjorde dessuten jobben unna på rekordtid. Rimelig godt utgjæra, og reint i smaken - det er vel det jeg kan si nå.
 
Tenker å lage en "reste pils" av hva jeg har på lager og fryst humle.

OG: 1.046 FG:1.008 ABV: 5.0%
Ca 23liter i gjæringskaret

Malt:
4,2kg Pilsnemalt
200g Syremalt (få ned PH'n)
200g Caramalt (få litt farge)

Humle:
15g Mosaic @ 90
18g Cascade @ 20
11g Citra @ 5

Gjær:
3 pakker W-34/70

Mesk 65c - 65min
Utmesk 78c -5min

Gjære 10 dager på 11c, med sakte stigning i temp neste 10dager.

Noe jeg med fordel burde endre på her?
 
Tenker å lage en "reste pils" av hva jeg har på lager og fryst humle.

OG: 1.046 FG:1.008 ABV: 5.0%
Ca 23liter i gjæringskaret

Malt:
4,2kg Pilsnemalt
200g Syremalt (få ned PH'n)
200g Caramalt (få litt farge)

Humle:
15g Mosaic @ 90
18g Cascade @ 20
11g Citra @ 5

Gjær:
3 pakker W-34/70

Mesk 65c - 65min
Utmesk 78c -5min

Gjære 10 dager på 11c, med sakte stigning i temp neste 10dager.

Noe jeg med fordel burde endre på her?
Jeg har ikke kjørt tallene inn i en kalkulator, men hva blir IBU her? Du får neppe noen særlig smaks/aroma-effekt av humlene uansett, så jeg ville prioritert å få ønsket bitterhet.

Ser du koker i 90 min. Det er jeg blitt rimelig overbevist om er helt unødvendig, men det skader vel på den annen side ikke, heller. (Noen vil påstå at du får en del maillardreaksjonsprodukter, men det tviler jeg på.)

Jeg - og en god del andre - bruker å kjøre et "dekstrinasjonssteg" på 70-72 grader. Om det holdes lenge (40 min+), skal det bidra til bedre skum og munnfølelse, og jeg har en følelse av at det stemmer. Det erstatter også utmesksteget - som egentlig er unødvendig.

Men dette er ikke ting jeg vil si at du "bør" gjøre; det er bare "mine greier":). Det går helt fint å gjøre det du har planlagt.
 
Ahh, håpet du ville svare her Finn :)
Ifølge BF er ideel IBU her mellom 22-40. Jeg havner på 33.
Kok på 90 kan utgå, bare lest at mange gjør det på denne type øl.
Bedre skum er alltid kjekt, har du noe erfaring med en neve havre i gryta for dette?
Etter endt hovedmesk på 65-65, så kan jeg øke til 70-27 i rundt 40min+. Korrekt?
Tror du det lille av syremalt tiltenkt er nok for å få ned PH tilstrekkelig, eller må jeg fortsatt frem med Lactolen?
 
Ahh, håpet du ville svare her Finn :)
Ifølge BF er ideel IBU her mellom 22-40. Jeg havner på 33.
Kok på 90 kan utgå, bare lest at mange gjør det på denne type øl.
Bedre skum er alltid kjekt, har du noe erfaring med en neve havre i gryta for dette?
Etter endt hovedmesk på 65-65, så kan jeg øke til 70-27 i rundt 40min+. Korrekt?
Tror du det lille av syremalt tiltenkt er nok for å få ned PH tilstrekkelig, eller må jeg fortsatt frem med Lactolen?
Vrient å si når det gjelder det siste, men om du har normalt norsk vann, blir det i alle fall ikke veldig galt. Har du kalsiumsulfat og -klorid, hadde jeg hevet oppi ei teskje av hver. Det drar også pH'en noe ned.

Jeg veit ikke om en neve havre gjør så mye fra eller til. Jeg tror ikke jeg hadde brukt det her. Og så vil det forstyrre erfaringa med det lange dekstrinasjonssteget. Jeg mener; dersom du får bedre skum og munnfølelse, hvordan skal du vite om det var havren eller steget som var årsaken :) ?

33 IBU virker jo greit for meg. Det er omtrent der jeg ville lagt meg, også. Bittert nok til at du merker det, men ikke så mye at det blir påtrengende.

Jeg tar sjansen på å si at du trygt kan redusere koketida til en time. Jeg kjørte en del brygg for ikke så lenge sida med bare en halvtimes kok, og merka ikke noen negative effekter (DMS). (Lenke til tråd her.) Men det har jo liten betydning, bortsett fra at du sparer litt strøm og litt tid. (Men noen ganger kan den ekstra halvtimen til en kopp kaffe i ro og fred være en god grunn til å koke i 90 minutter :).)
 
Har diverse greier jeg må få brukt opp så tenkte å prøve meg på en reste-IPA. Har fra forrige brygg litt dårlig erfaring med bruk av Mosaic da brygget fikk en relativt søt og kvalmende lukt og smak når det var ferskt. Etter noen måneder ble det imidlertid drikkenes. Mistenker at jeg var litt for ivrig med humlingen mot slutten, og burde ha tilsatt mer tidligere for å få økt bitterhet. Er generelt veldig forvirret hva gjelder humling av IPA. Noen tilsetter jo nesten ikke humle før etter kok, mens enkelte har jo et meget komplisert humleprogram i løpet av kokingen. Tilsynelatende med samme argumentasjon om fortreffelig smak og aroma?

Bryggevolum: 15 L
Original Gravity: 1.062
Final Gravity: 1.012
IBU (Tinseth): 51

Malt (3.55 kg)
3 kg Pale Ale
350 g Havregryn
200 g Crisp Extra Light Crystal 100
454 g Briess Golden Light Spraymalt

Humle (105 g)
25 g — Chinook 11.1% — Kok — 60 min
25 g — Mosaic 14.5% — Kok — 0 min
10 g — Chinook 11.1% — Kok — 0 min
25 g — Mosaic 14.5% — Aroma — 20 min hopstand @ 80 °C
20 g — Mosaic 14.5% — Tørrhumle — 5 dager

Gjær
1 pkg — Fermentis US-05 Safale American 81% @ 18 °C - 14 dager
 
Har diverse greier jeg må få brukt opp så tenkte å prøve meg på en reste-IPA. Har fra forrige brygg litt dårlig erfaring med bruk av Mosaic da brygget fikk en relativt søt og kvalmende lukt og smak når det var ferskt. Etter noen måneder ble det imidlertid drikkenes. Mistenker at jeg var litt for ivrig med humlingen mot slutten, og burde ha tilsatt mer tidligere for å få økt bitterhet. Er generelt veldig forvirret hva gjelder humling av IPA. Noen tilsetter jo nesten ikke humle før etter kok, mens enkelte har jo et meget komplisert humleprogram i løpet av kokingen. Tilsynelatende med samme argumentasjon om fortreffelig smak og aroma?

Bryggevolum: 15 L
Original Gravity: 1.062
Final Gravity: 1.012
IBU (Tinseth): 51

Malt (3.55 kg)
3 kg Pale Ale
350 g Havregryn
200 g Crisp Extra Light Crystal 100
454 g Briess Golden Light Spraymalt

Humle (105 g)
25 g — Chinook 11.1% — Kok — 60 min
25 g — Mosaic 14.5% — Kok — 0 min
10 g — Chinook 11.1% — Kok — 0 min
25 g — Mosaic 14.5% — Aroma — 20 min hopstand @ 80 °C
20 g — Mosaic 14.5% — Tørrhumle — 5 dager

Gjær
1 pkg — Fermentis US-05 Safale American 81% @ 18 °C - 14 dager
Regulær IPA: Mye humle gjennom hele kokeprosessen, og en del tørrhumling etter stormgjæring. Bitterhet er stikkord.

NEIPA: Evt bittelitt bitterhumle, solid dose humle i Whirlpool for både smak og litt bitterhet. Massive doser tørrhumling både under gjæring og etter stormgjæring. Humlejuice (smak) er stikkord.
 
Tenkte å lage en slik en Engelsk Brown Ale på fredag. Har saumfart nettet for oppskrifter og beskrivelser og har justert til hva jeg har liggende på lager. Ser oppskrifta mi grei ut?

OG: 1.048
FG: 1.012
IBU: 24,33
ABV: 4,8%

FERMENTABLES:
2.0 kg - Château Pale Ale
0.15 kg - Crystal Malt I
0.11 kg - Amber
0.11 kg - Brown Malt
0.04 kg - Low Colour Chocolate Malt

HOPS:
14 g - Goldings, Type: Pellet, AA: 4.9, Use: Boil for 45 min, IBU: 17.44
14 g - Goldings, Type: Pellet, AA: 4.9, Use: Boil for 10 min, IBU: 6.89

YEAST:
Fermentis - English Ale Yeast S-04
Fermentation Temp: 18 C
 
Sist redigert:
Tenkte å lage en slik en Engelsk Brown Ale på fredag. Har saumfart nettet for oppskrifter og beskrivelser og har justert til hva jeg har liggende på lager. Ser oppskrifta mi grei ut?

OG: 1.048
FG: 1.012
IBU: 24,33
ABV: 4,8%

FERMENTABLES:
2.0 kg - Château Pale Ale
0.15 kg - Crystal Malt I
0.11 kg - Amber
0.11 kg - Brown Malt
0.04 kg - Low Colour Chocolate Malt

HOPS:
14 g - Goldings, Type: Pellet, AA: 4.9, Use: Boil for 45 min, IBU: 17.44
14 g - Goldings, Type: Pellet, AA: 4.9, Use: Boil for 10 min, IBU: 6.89

YEAST:
Fermentis - English Ale Yeast S-04
Fermentation Temp: 18 C

Jeg har slitt med denne øltypen; den okkuperer ei ganske smal stripe mellom bitter/pale ale på den ene sida og porter på den andre. For mye røsta malt, og du har en porter. Du beveger deg nok i retning porter'n. Både amber og brown malt har ganske kraftig smak.

Men brygg den sånn den er. Litt røsta skal det være. Og så finner du ut noe om hvor grensa går med de malttypene.
 
Har prøvd og lage en oppskrift på Japansk Rislager. Hva tenker dere? :)
Jeg tenker at det er et artig forsøk - men basert på egne erfaringer med samme type brygg med ris, så er det der veldig mye ris. Det blir smakløse greier.

Bruk i alle fall godt med gjærnæring. Og tilsett gjerne en ekstra dose når gjæringa er på sitt livligste. (Gjærnæring med sink.)
 
Første forsøk på egen oppskrift. Dvs egen er den ikke, har hentet inspirasjon fra homebrew forumet og justert en annen klone av samme øl.

Kom gjerne med innspill
 

Vedlegg

  • Brewfather_Kanonball_20210124.pdf
    117,2 KB · Sett: 22
Første forsøk på egen oppskrift. Dvs egen er den ikke, har hentet inspirasjon fra homebrew forumet og justert en annen klone av samme øl.

Kom gjerne med innspill
Et par innspill:
- Med en slik oppskrift ville jeg måtte brukt 3% syremalt for å komme ned i passelig meske pH.
- Regner med du vil bruke europeisk pils-malt i stedet for 2-row, anbefaler å legge inn malttypene du vil bruke for å få mest mulig rett beregning - kan hende du må legge på litt for å beholde beregnet OG.
- Ser vannprofil anbefaling i brewfather for style american wheat tilsier litt overvekt av sulfat, tror jeg ville redusert CaCl litt og økt gips tilsvarende.
 
Et par innspill:
- Med en slik oppskrift ville jeg måtte brukt 3% syremalt for å komme ned i passelig meske pH.
- Regner med du vil bruke europeisk pils-malt i stedet for 2-row, anbefaler å legge inn malttypene du vil bruke for å få mest mulig rett beregning - kan hende du må legge på litt for å beholde beregnet OG.
- Ser vannprofil anbefaling i brewfather for style american wheat tilsier litt overvekt av sulfat, tror jeg ville redusert CaCl litt og økt gips tilsvarende.
Takker
Var ikke klar over at det er forskjell mellom 2 row Pale Ale og europeisk Pale Ale.

Har oppdatert min oppskrift. Her fant jeg forøvrig hvor jeg fant min oppskrift. Har laget den oppdaterte oppskriften med like forhold som den på homebrew-forumet. Jeg regner med å oppskalere slik at jeg får 5.4kg malt og 25 liter som skal gjæres.

Har jeg nok gjær?

Har redusert humlene slik at det blir mer på linje med originalen.
 

Vedlegg

  • f_oWKB51DkoFP3Bmr7UQne5L4GwGs2_Brewfather_Kanonball_20210125 (1).pdf
    117,4 KB · Sett: 2
Sist redigert:
Takker
Var ikke klar over at det er forskjell mellom 2 row Pale Ale og europeisk Pale Ale.

Har oppdatert min oppskrift. Her fant jeg forøvrig hvor jeg fant min oppskrift. Har laget den oppdaterte oppskriften med like forhold som den på homebrew-forumet. Jeg regner med å oppskalere slik at jeg får 5.4kg malt og 25 liter som skal gjæres.

Har jeg nok gjær?

Har redusert humlene slik at det blir mer på linje med originalen.
2-row er en korntype og kan være tørket/stekt til alt fra pils og pale til sjokolade-malt. 2-row brewers malt som du hadde lagt inn med farge på bare 3.5 EBC er da tilsvarende pils, men i referansen du oppgir nå menes det sannsynligvis 2-row pale malt (når det bare nevnes 2-row) som naturlig nok tilsvarer europeisk pale malt.

Du kan sikkert med fordel bruke to pakker gjær ja, det er i grenseland.
 
Har satt opp en oppskrift på tysk pils ,men jeg blir litt forvirret angående de sprikende mengder på humle etterhvert som jeg leter.
Mengden vørter før kok er 25 liter,den skal kokes i 60 minutter.

Humlen jeg tenkte å bruke er Hallertauer : 30 gram i 60 minutter,15 gram i 15 minutter og 15 gram i 2 minutter.
Vil den mengde humle være tilstrekkelig for å få den humlesmak/lukt som er typeriktig for denne ?
 
Har satt opp en oppskrift på tysk pils ,men jeg blir litt forvirret angående de sprikende mengder på humle etterhvert som jeg leter.
Mengden vørter før kok er 25 liter,den skal kokes i 60 minutter.

Humlen jeg tenkte å bruke er Hallertauer : 30 gram i 60 minutter,15 gram i 15 minutter og 15 gram i 2 minutter.
Vil den mengde humle være tilstrekkelig for å få den humlesmak/lukt som er typeriktig for denne ?
Sjekk IBU med denne: https://www.brewersfriend.com/ibu-calculator/

Jeg ville tilsatt ved 20 min, ikke 15, for å få mer av det krydrete preget. Ellers er vel de mengdene der "riktige" - men de vil nok ikke gi noe veldig merkbart innslag. Min erfaring er at den virkelig utpregede smaken/aromaen fra disse humlene er vanskelig å få fram.
 
Sjekk IBU med denne: https://www.brewersfriend.com/ibu-calculator/

Jeg ville tilsatt ved 20 min, ikke 15, for å få mer av det krydrete preget. Ellers er vel de mengdene der "riktige" - men de vil nok ikke gi noe veldig merkbart innslag. Min erfaring er at den virkelig utpregede smaken/aromaen fra disse humlene er vanskelig å få fram.

Takk for hjelpen Finn og tipset om den IBU kalkulatoren (som jeg burde visst om ) ;) .
Ser at jeg må doble mengden på humle for å nå korrekt IBU.Ellers så må jeg tømme fryseren på jakt etter noe Saaz eller Perle som jeg er ganske sikker ligger i bunnen der :) !
 
Tilbake
Topp