Vesentlig info. Ca 50lHvor mange liter skal du ha til gjæring?
Vesentlig info. Ca 50lHvor mange liter skal du ha til gjæring?
Da tror jeg den blir knall, men kanskje flytta Cascade på 15 til mellom 5 og WPVesentlig info. Ca 50l
Du oppgir maltmengden i prosent og humlen i gram, så det er vanskelig å si noe fornuftig. BS har 11 gram Magnum i en 25 liters batch. Er dette da 100 liter?Jeg har basert denne på en mer «american blonde ale» fra bryggselv. Som jeg liker godt, men lurer litt på hva som vil skje ved å øke humlemengden. Ser denne grei ut?
Hoppy Blonde
Oppskrift
90% pale malt
5% caramel hell
5% wheat
Humle
44g magnum @ 60min
60g cascade @15min
60g mosaic @2min
50g mosaic, 25g cascade - tørrhumle
Endra nåDu oppgir maltmengden i prosent og humlen i gram, så det er vanskelig å si noe fornuftig. BS har 11 gram Magnum i en 25 liters batch. Er dette da 100 liter?
Endra nå
Du beveger deg over mot vestkyst-IPA med disse humlemengdene. Hvis det er det du ønsker, så er det bare å kjøre på. Men det er et ganske stort sprang fra amerikansk blonde til IPA. En mellomting er Amerikansk pale ale, som ofte har en bitterhet på 30-40 IBU. Tror du godt kan redusere mengden Magnum til 30-35 g. Det blir allikevel ganske bittert.Endra nå
Aner ikke .Vis vedlegget 48002 Har vært på EC Dahls og hentet gjær. Tenker å brygge Trøndersk Gull med 93.5% Bonsak fairytale pils og 5% Trippel Melanoidin. Resten surmalt. Magnum og tettnang. 0.44 Bu/gu. Vil dette gi en maltrik kobberfarger lager? Eller er jeg hel på jordet?
5 % av gristen holder 197 EBC, så det vil jo påvirke fargen. Men kobberfarget? Tror egentlig ikke det. Resten av maltet er jo svært lyst. Spennende prosjektVis vedlegget 48002 Har vært på EC Dahls og hentet gjær. Tenker å brygge Trøndersk Gull med 93.5% Bonsak fairytale pils og 5% Trippel Melanoidin. Resten surmalt. Magnum og tettnang. 0.44 Bu/gu.16 ebc Vil dette gi en maltrik kobberfarger lager? Eller er jeg hel på jordet?
Triple Melanoidin Malt (197 EBC) 1KG kr 55, 25KG kr 1237,50 - Bonsak GårdsmalteriAner ikke .
Men ville bare spørre om hva trippel melanoid er?
Fikk også tak i E.C. Dahls gjær i dag via Ole som var så snill at han hentet til meg da jeg ikke kunne hente selv.
Vil egentlig frem til litt mer dybde enn ren pilsmalt. Kan kanskje øke mengden trippel mel. Evt ha i en skjerv spesial N jeg har liggende5 % av gristen holder 197 EBC, så det vil jo påvirke fargen. Men kobberfarget? Tror egentlig ikke det. Resten av maltet er jo svært lyst. Spennende prosjekt
Vis vedlegget 48002 Har vært på EC Dahls og hentet gjær. Tenker å brygge Trøndersk Gull med 93.5% Bonsak fairytale pils og 5% Trippel Melanoidin. Resten surmalt. Magnum og tettnang. 0.44 Bu/gu.16 ebc Vil dette gi en maltrik kobberfarger lager? Eller er jeg hel på jordet?
Tenkte å prøve meg på en weizenbock. Med inspirasjon fra Vitus kom jeg frem til følgende - noen innsigelser?
Helles Weizenbock
Stamvørter: ~16,5%
Restsukker: ~4,3%
Mesk - 67 °C
60% kveitemalt ~4,8 EBC
40% pilsnermalt ~3,5 EBC
Farve: ~10 EBC
Humle:
17 IBU Hallertauer ~4% α - 90 min
Gjæres med weissbierslurry på 17 °C i ca. to uker, og modnes omtrent det dobbelte på ca. 4 °C.
Er ukjent med genren, så oppskriften kan ansees som et skudd i mørket.
Har fått lyst til å brygge en lavalkoholøl og vurderer mild og skotsk øl i det nedre området. Har ingen egenkomponert oppskrift i klassen mørk ale, så da passer jo en av disse fint tenker jeg. Når jeg leser Norbrygg og BJCP sine typedefinisjoner synes jeg det er vanskelig å skille dem fra hverandre. Det er heller ikke åpenbart for meg å se en klar forskjell ut fra oppskrifter jeg leser på nettet. Noen som vil bidra til å opplyse meg, og gjerne komme med forslag på gode referanseøl jeg kan få tak i?
Mon tro om jeg misforstod deg nå? Lenken leder tilsynelatende til en post om Kinn MurarSer greit ut for meg, det der. Og skal du gå litt ned i materien, er denne artikkelen som regel standardlesninga som anbefales: https://forum.norbrygg.no/threads/hva-slags-ol-har-du-i-handen-na.3692/page-2165#post-550141
Kjenner du til noen gode referanseøl det går an å få tak i?Jeg har tenkt det samme, og ser ingen klare grenser. Sist blei det mild av det, andre ganger har det blitt skotsk.
Nei, dessverreKjenner du til noen gode referanseøl det går an å få tak i?
Mon tro om jeg misforstod deg nå? Lenken leder tilsynelatende til en post om Kinn Murar