"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

sjekk ned denne kalkulatoren fra lallemand. Hvis du legger inn feks bry-97 som gjærtype vil jeg tro det er noenlunde sammenliknbart https://www.lallemandbrewing.com/en...orner/brewing-tools/pitching-rate-calculator/
Takk for tips, den kalkulatoren så veldig grei ut. Den anbefalte to pakker gjær med bry-97, så da blir det 2x US-05. Like greit å kjøre litt safe, tørrgjær er ikke veldig dyrt. Så får jeg heller lage starter en annen gang!
 
Hei.

Jeg går med planer om å brygge én lambic, og én .... lambic-style. Av disse skal noe lagres (lenge ... opptil 3 år), og noe skal bli Kriek, (ev også andre bær). Jeg er derfor ikke uter etter noen ekstrem lambic smak, noe i retning av Boon Kriek.
Tenker 40% flaket hvete/30% pils/30% pale ale malt. Gjære den litt kjølig (rundt 17 C). Skal stå fram til bær-høsten kommer, så jeg kan kjøpe noen saftige kirsebær, (50/50 sure/søte). Tenker å racke over til secondary (i vinballong) etter primærgjæring er ferdig, så Brett kan jobbe der, (og slippe at den ligger på gjærkaka).
  • A) I lambic'en tenker jeg bruke Wyeast 3278 Belgian Lambic Blend og turbid mash, enkelt og greit. Ev forslag til annen gjær, (som passer med målet Boon Kriek)?
  • B) I "jukse-lambic'en" tenker jeg å pitche litt gjærkake fra en Wit (WLP400) og en Saison (Belle), samt Brett Claus (WLP645). For å slippe turbid mash, lactobasselusker, og få kontroll på pH, tenkte jeg å kjøre en kettle sour (med pilskorn) i ca 2 døgn, for å få pH klar før gjæring. Har hatt suksess med dette for Berlinerweisse.
Har lambic humle.

Så spørsmålene (til "jukse-lambic" (B) fremgangsmåten):
  1. Burde jeg kanskje droppe Wit'en, for å få mer lambic preg?
  2. eller droppe saison, da den vil spise maten til Brett'en?
  3. Brett'en er gammel, har prod. dato 01.09.20, stått i kjøleskap. Har Brett gode ... overlevelsesevner, (bedre enn vanlig ale gjær)? Noe poeng å lage en starter? Denne Brett'en er jo mild og fruktig, så jeg antar at brygget vil tåle ett skikkelig preg.
  4. Når bør jeg pitche Brett? Først, (gi den litt stund først for å kunne sette ekstra preg først, ref (2.)), sammen med annen gjær, eller etter primærgjæring er ferdig.
  5. Jeg har en pose med BrewBody (maltodextrin) liggende. Hva med å gi ett par hundre gram av dette for å gi Brett ekstra mat. Vil Saison-gjæren spise opp denne? Eller dele med Brett?
  6. Vil Brett tåle pH'en fra kettle souring?
  7. Vurderer å bruke Groene Bel (belgisk humle), AA 2.1, som er fra 2017. Kan jo holde IBU lav med så svak humle. Synspunkter?
  8. Brettanomyces claussenii har negativ pasteur effekt. Vil det lønne seg å oksygenere litt når man tilsetter kirsebærene? Både for at Brett Claus jobber bedre, og at ev andre gjærrester våkner og formerer seg?
Ja, mye jeg plundrer på. Setter stor pris på om jeg får svar/tips.
 
Sist redigert:
  • Wow
Reaksjoner: Mc.
Går litt med tankene om en røykbokk
Ser dette greit ut?
I så fall blir det min første bokk

Vis vedlegget 50975røykmaltet til
Jeg ville vurdert å bytte ut tysk røykmalt med stjørdalsmalt. Jeg syns den røyksmaken funker mye bedre enn skinkesmaken jeg får av tysk røykmalt. Men hvis du liker baconøl er det jo bare å gå for det.
Det er temmelig stor forskjell på intensiteten i røyksmaken fra Weyermanns og BestMalz' røykmalt. BestMalz' - som er det jeg regner med Bryggselv fører - er vesentlig mye kraftigere enn Weyermanns, som jeg ikke veit hvem fører. Strømmen har torvrøykt fra Fawcett, som er noe helt annet, egentlig, og så har de norskt orerøykt fra Stor-Gaalaas. Det er kanskje ikke ulikt stjørdalsmalt?

Går du for BestMalz' så vær klar over at det er relativt kraftige saker.
 
Det er temmelig stor forskjell på intensiteten i røyksmaken fra Weyermanns og BestMalz' røykmalt. BestMalz' - som er det jeg regner med Bryggselv fører - er vesentlig mye kraftigere enn Weyermanns, som jeg ikke veit hvem fører. Strømmen har torvrøykt fra Fawcett, som er noe helt annet, egentlig, og så har de norskt orerøykt fra Stor-Gaalaas. Det er kanskje ikke ulikt stjørdalsmalt?

Går du for BestMalz' så vær klar over at det er relativt kraftige saker.

Har brukt den før i 50% tror jeg
Så det skal nok gå bra
 
Liker godt Frydenlund Bayer, og har lyst til å brygge noe liknende, (Marzen/Dunkel land). Kanskje litt tørrere, litt mindre av sødmen. En anelse bitrere. Antar en Munich light smash vil bli endel fyldigere enn det jeg er ute etter. Vil ha noe som er som en schwarzbier, (forfriskende), men kjeks i stedet for choc/kaffe.
Jeg har tenkt
2 kg lys Munich,
2 kg pilsner malt
200 g Carafa II
200 g Caramunich 1, 2, eller 3.
Får da FG på 1.013
Det er jo spesialmaltet jeg lurer mest på, da. Hvilket passer best?
Skulle gjerne brukt mer lys Munich, (har 15 kg jeg vil bruke mest mulig av).
WLP830, og Lublin (fordi jeg har en åpen pose).
 
Liker godt Frydenlund Bayer, og har lyst til å brygge noe liknende, (Marzen/Dunkel land). Kanskje litt tørrere, litt mindre av sødmen. En anelse bitrere. Antar en Munich light smash vil bli endel fyldigere enn det jeg er ute etter. Vil ha noe som er som en schwarzbier, (forfriskende), men kjeks i stedet for choc/kaffe.
Jeg har tenkt
2 kg lys Munich,
2 kg pilsner malt
200 g Carafa II
200 g Caramunich 1, 2, eller 3.
Får da FG på 1.013
Det er jo spesialmaltet jeg lurer mest på, da. Hvilket passer best?
Skulle gjerne brukt mer lys Munich, (har 15 kg jeg vil bruke mest mulig av).
WLP830, og Lublin (fordi jeg har en åpen pose).
Hvis du ikke ønsker så mye sødme ville jeg halvert mengden caramunich, 4-5% etterlater et veldig tydelig preg av dette maltet. Jeg har lenge ønsket å lage meg te på disse maltene for å sammenligne direkte, men ikke kommet så langt enda … Har nok drukket Frydenlund Bayer, men har ikke smaken i minne, så jeg kan ikke uttale meg om det. Har brygget en del Bayere med FG i 1014-1016 landet, og jeg tror du også trygt kan senke FG mot 1010 hvis du ønsker den friskere og mindre søt.
 
Liker godt Frydenlund Bayer, og har lyst til å brygge noe liknende, (Marzen/Dunkel land). Kanskje litt tørrere, litt mindre av sødmen. En anelse bitrere. Antar en Munich light smash vil bli endel fyldigere enn det jeg er ute etter. Vil ha noe som er som en schwarzbier, (forfriskende), men kjeks i stedet for choc/kaffe.
Jeg har tenkt
2 kg lys Munich,
2 kg pilsner malt
200 g Carafa II
200 g Caramunich 1, 2, eller 3.
Får da FG på 1.013
Det er jo spesialmaltet jeg lurer mest på, da. Hvilket passer best?
Skulle gjerne brukt mer lys Munich, (har 15 kg jeg vil bruke mest mulig av).
WLP830 og Lublin (fordi jeg har en åpen pose).
Hvor stort brygg er det snakk om (volum i kjelen etter nedkjøling)?
Jeg ville kutta ut Caramunich'en, særlig hvis du ønsker mindre sødme. (Jeg ville kutta den ut uansett:).) Mulig du har litt mye Carafa; du skal ikke ha røsta toner i denne. De 15 kiloene med lyst münchener får du da sikkert god bruk for andre steder; erstatt både det og pilsnermaltet med mørkt münchenermalt, bare pass på fargen. Weyermann har 10 L/25EBC, og det kan du fint bruke 100% av uten å få problemer med konverteringa. BestMalz - om det er det du får tak i - har det samme.

Altså: Mørkt münchener + litt carafa for farge. Det er alt som trengs. Mener jeg,da ;). 100% lyst münchener ville gitt deg et dypt gyllent øl, og sikkert et veldig godt øl, men antakelig heller lettere enn det du er ute etter.
 
Tenkte å teste ut Philly Sour gjæren i morgen. Tenkte noe helt enkelt og har landet på en slags Berliner Weisse. Snart gressklippe-sesong.
13l til gjæring
1,1kg DME wheat 7 ebc
5g mittelfruh kok 15 min
10g mittelfruh flameout
1 pakke Philly sour

Skal gi OG på 1.030 og IBU på 3.

14 dager på 18c.

Håper på en FG på 1.008 eller under. Noen som har erfaring med utgjøring på denne?
 
Tenkte å teste ut Philly Sour gjæren i morgen. Tenkte noe helt enkelt og har landet på en slags Berliner Weisse. Snart gressklippe-sesong.
13l til gjæring
1,1kg DME wheat 7 ebc
5g mittelfruh kok 15 min
10g mittelfruh flameout
1 pakke Philly sour

Skal gi OG på 1.030 og IBU på 3.

14 dager på 18c.

Håper på en FG på 1.008 eller under. Noen som har erfaring med utgjøring på denne?

Vær obs på at 14 dager kan være litt snaut på den temperaturen, Philly Sour er gørrtreig.
 
Hvor stort brygg er det snakk om (volum i kjelen etter nedkjøling)?
Jeg ville kutta ut Caramunich'en, særlig hvis du ønsker mindre sødme. (Jeg ville kutta den ut uansett:).) Mulig du har litt mye Carafa; du skal ikke ha røsta toner i denne. De 15 kiloene med lyst münchener får du da sikkert god bruk for andre steder; erstatt både det og pilsnermaltet med mørkt münchenermalt, bare pass på fargen. Weyermann har 10 L/25EBC, og det kan du fint bruke 100% av uten å få problemer med konverteringa. BestMalz - om det er det du får tak i - har det samme.

Altså: Mørkt münchener + litt carafa for farge. Det er alt som trengs. Mener jeg,da ;). 100% lyst münchener ville gitt deg et dypt gyllent øl, og sikkert et veldig godt øl, men antakelig heller lettere enn det du er ute etter.
Du mener at Frydenlund Bayer er en Dunkel? Er den ikke litt mer midt mellom Marzen og Dunkel?
Mitt inntrykk er at Dunkel er mørk munich (+ litt karaktermalt), mens Marzen er 50 pils malt og 50 lys munich/vienna+munich?
Litt av målet mitt er å få brukt opp den lyse munich'en før den blir for gammel. Kjøpte en sekk for 1/2 år siden ...
"Jeg ville kutta den ut uansett". Fordi du ikke liker caramunich?
Målene er for en 20 l batch. Skulle skrevet Carafa Special, (huskless).
Mulig det er mer formålsrettet å si: Jeg vil brygge ett øl på masse lys munich, og jeg vil ha det friskt. Hva gjør jeg? Hvilke øltype får man hvis man brygger en lager med ca 90% lys munich.
 
Skal gi OG på 1.030 og IBU på 3.

14 dager på 18c.

Håper på en FG på 1.008 eller under. Noen som har erfaring med utgjøring på denne?
Anbefalt temperatur for denne er 20-25 grader, jeg har gjæret på 20 grader. Den første lot jeg stå 3 uker da det fortsatt boblet litt mot slutten av andre uken.

#13 Berliner Weisse - OG 1.041, FG 1.007 = 82%
#21 Sour IPA - OG 1.055, FG 1.013 = 76%
 
Du mener at Frydenlund Bayer er en Dunkel? Er den ikke litt mer midt mellom Marzen og Dunkel?
Mitt inntrykk er at Dunkel er mørk munich (+ litt karaktermalt), mens Marzen er 50 pils malt og 50 lys munich/vienna+munich?
Litt av målet mitt er å få brukt opp den lyse munich'en før den blir for gammel. Kjøpte en sekk for 1/2 år siden ...
"Jeg ville kutta den ut uansett". Fordi du ikke liker caramunich?
Målene er for en 20 l batch. Skulle skrevet Carafa Special, (huskless).
Mulig det er mer formålsrettet å si: Jeg vil brygge ett øl på masse lys munich, og jeg vil ha det friskt. Hva gjør jeg? Hvilke øltype får man hvis man brygger en lager med ca 90% lys munich.
Lys münchner gir en Helles, mørk münchner gir en Dunkel :) Min mening er at Frydenlund Bayer er en dunkel, ja :)
 
Tenkte å teste ut Philly Sour gjæren i morgen. Tenkte noe helt enkelt og har landet på en slags Berliner Weisse. Snart gressklippe-sesong.
13l til gjæring
1,1kg DME wheat 7 ebc
5g mittelfruh kok 15 min
10g mittelfruh flameout
1 pakke Philly sour

Skal gi OG på 1.030 og IBU på 3.

14 dager på 18c.

Håper på en FG på 1.008 eller under. Noen som har erfaring med utgjøring på denne?
Hev tempen og la den stå til den er ferdig. Min gikk fra 1.033 til 1.006, tilsatt bringebær
 
Første brygg gikk ikke helt som planlagt. Igjen sikter jeg på stjernene. Neste brygg blir en 1664 Blanc inspirert White IPA.

@Sarge BU/GU er den grei? I følge brewfather er den litt lav. Det er jo Frukten som drar jo OG-en godt opp, har dette betydning?
Kjenner ikke denne stilen så godt, men BU:GU = 45:67 = 0.67, og det er vel en tanke lavt. De fleste IPAer ligger over 0.75, om jeg husker rett.

Edit: Ser jo ut til at jeg var lovlig sent ute her. Håper ølet ble godt.
 
Du mener at Frydenlund Bayer er en Dunkel? Er den ikke litt mer midt mellom Marzen og Dunkel?
Mitt inntrykk er at Dunkel er mørk munich (+ litt karaktermalt), mens Marzen er 50 pils malt og 50 lys munich/vienna+munich?
Litt av målet mitt er å få brukt opp den lyse munich'en før den blir for gammel. Kjøpte en sekk for 1/2 år siden ...
"Jeg ville kutta den ut uansett". Fordi du ikke liker caramunich?
Målene er for en 20 l batch. Skulle skrevet Carafa Special, (huskless).
Mulig det er mer formålsrettet å si: Jeg vil brygge ett øl på masse lys munich, og jeg vil ha det friskt. Hva gjør jeg? Hvilke øltype får man hvis man brygger en lager med ca 90% lys munich.
Bayer er dunkles, ja. ("Mørkt Müchen-øl".) Og det brygges med vesentlig mørkt münchener,og uten krystallmalt - skjønt du finner sikkert masse oppskrifter med en dose krystallmalt, og da gjerne Caramunich II - som jeg ikke har noe i mot i seg sjøl. Men jeg er enig med Zainasheff, som skriver følgende i Brewing Classic Styles, etter å ha gått inn for omtrent det samme som jeg foreslår:"I have seen some recipes using half Munich malt, half Pilsener malt, and a touch of Caramunich. This makes a completely different beer, with the Caramunich adding a caramel sweetness that some people enjoy, but I find it out of place in this style".

Nå blir det jo ikke Sant fordi Zainasheff mener det. Jeg veit ikke noe om det, men det skulle ikke overraske meg om norske bayere skulle inneholde Caramunich eller andre krystallmalttyper.

BJCP: "Burnt or bitter flavors from roasted malts are inappropriate, as are pronounced caramel flavors from crystal malt."

Jeg gikk ut fra at du mente Carafa Special, ja:). Denhar jeg brukt en del i stedet for pale sjoko - det blir omtrent det samme, men Carafa'en er rundere.

Jeg veit ikke om noen øltype som brygges med bare lyst münchenermalt, men mange har et solid innslag av det. Det nærmeste er vel Festbier eller Lys Maibock. Helles er et veldig lett og elegant øl, og der skal du nok ikke ha så mye av det. Og uansett; i alle disse spiller nok pilsenermaltet hovedrollen. Men sjøl om du ikke treffer noen stil, så kan du vel prøve? Men det blir jo langt unna bayer.

Hvis du sitter med 15 kilo knust malt, bør du vel tenke på å få brukt det opp, men alt jeg har hørt sier at det holder seg godt så lenge du bare oppbevarer det riktig. Snakker vi om hel malt, er det ingen grunn til stress.
 
Tilbake
Topp