Janea
Norbrygg-medlem
Takker og bukker,Finn.........da kjører jeg på .Kort og enkelt: Ja.
Takker og bukker,Finn.........da kjører jeg på .Kort og enkelt: Ja.
K-97 er riktignok ikke en køslchgjær; skulle du hatt tørrgjær er vel alternativet Lallemands Køln. Men jeg er enig med @YngveKL, ikke bruk K-97 her. 05 kan vanskelig bli feil.Noen som har brygget en Kentucky Common?
Er ganske vide rammer.
6 row (vi har jo ikke denne, antar både pils og vanlig PA malt fungerer. Evt. i en miks.
Mais (25-35%)
Sjokolade malt 1-3% for farge
Crystal malt 1-2%
Gjær nøytral amerikansk eller en kölsch-stamme.
Humle
Cluster. Med evt en nobel humle for aroma. Ingen tørrhumling.
Mao en miks mellom Cream Ale og Bitter.
Har selv satt sammen denne.
65% Pils
25% Mais
5% Rug
2% Carafa
2% Crystal
2% Syre malt
OG 1.050
EBC 29
@60 20g Cluster
@20 10g Cluster
@1 20g Mount Hood
IBU 25
K97 eller US-05
Innspill?
Ja takkHei, trenger innspill til American Pale Ale som jeg skal brygge i morgen.
Har mye forskjellig korn og endel humle hjemme slik at jeg enkelt kan gjøre endringer om noen kommer med tips:
25 liter
87,9% Pils malt
8,4 % Hvetemalt
3,7% Caramalt 29 ebc
Citra bitterhumle til ca 12 IBU
Tørrhumling:
50 g Simcoe
30 g Cascade
30 g Citra
Gjær Safale 05
CA 5% alk.
Har sett enkelte mene det kan bli litt for mye rosin-smak med over 5% Special B. Om du ikke setter starter bør du kanskje ha 2 pakker gjær? Er også vant med litt større tørrhumlemengder, minst 2 g/l.Tenker å brygge en Black IPA snart.
Noen som ser noe galt her. Skulle hatt 1318, men den har jeg ikke.
Vis vedlegget 51807
Vis vedlegget 51808
Tenkte å bruke 2 pakker ja. Men nå har jeg bestilt 1318. Da blir det enn starter med nok gjær. Skal sjekke litt angående special B.Har sett enkelte mene det kan bli litt for mye rosin-smak med over 5% Special B. Om du ikke setter starter bør du kanskje ha 2 pakker gjær? Er også vant med litt større tørrhumlemengder, minst 2 g/l.
Har ikke brygget en black IPA, men har lagt inn 7F Svartediket i Brewfather med US-05 med tanke på å brygge den en gang.
Jeg ville nok gått for variant 2, jeg er redd den første kan bli litt i overkant enkel. Mulig jeg ville vært enda mer forsiktig med krystallmaltet, særlig special b som jeg syns fort kan bli dominerende, men jeg ville nok ikke droppa det helt.Trenger hjelp til en belgisk dobbel. Finner lite oppskrifter, men har fått laga to forskjellige og trenger innspill på hva som ser mest fornuftig ut.
Forslag 1:
OG 1068
5,4 kg pils
500 gram hjemmelaget kandissirup basert på oppskrift fra forumet.
Bitter til 20 IBU og 20 gram EKG @15
Wlp 530
Forslag 2:
OG 1068
4,8 kg pils
430 g hvete
260 g hjemmelaget kandissirup
170 g crystal 120 ebc
170 g special b
90 g sjokolademalt
Likt humleskjema og gjær som ovenfor.
Er kanskje mest nyskjerrig på hvor godt sirupen bidrar i smaksbilde, for i det første forslaget er det meste basert på den. Forslag 2 er kanskje mer safe mtp kompleksiteten?
Er litt usikker, så gjerne kom med innspill.
Jeg laget en Belgisk mørk med hjemmelaget sirup. Tok utgangspunkt i Chimay Blå her.Trenger hjelp til en belgisk dobbel. Finner lite oppskrifter, men har fått laga to forskjellige og trenger innspill på hva som ser mest fornuftig ut.
Forslag 1:
OG 1068
5,4 kg pils
Wlp 530
Forslag 2:
OG 1068
4,8 kg pils
430 g hvete
170 g crystal 120 ebc
170 g special b
90 g sjokolademalt
Er kanskje mest nyskjerrig på hvor godt sirupen bidrar i smaksbilde, for i det første forslaget er det meste basert på den. Forslag 2 er kanskje mer safe mtp kompleksiteten?
Oppskriftene på: www.theelectricbrewery.com er ganske ok. Jeg karbonerer mine belgiske heller på flaske med speise, ikke tvang slik de foreslår på the electric brewery.Trenger hjelp til en belgisk dobbel. Finner lite oppskrifter, men har fått laga to forskjellige og trenger innspill på hva som ser mest fornuftig ut.
Forslag 1:
OG 1068
5,4 kg pils
Wlp 530
Forslag 2:
OG 1068
4,8 kg pils
430 g hvete
170 g crystal 120 ebc
170 g special b
90 g sjokolademalt
Det virka meningsløst lite, det der. Du får ikke mer enn 10-15 IBU, og kommer garantert ikke til å kjenne noe som helst til Mandarina'n.Er det noen som har testet oppskriftene fra Speidel sin hjemmeside og/eller har erfaring med Bavaria Mandarina? Jeg har lyst til å teste ut Bavaria Mandarina i en pale ale - 20 L batch. Oppskriften på Speidel sin hjemmeside bruker 12g Perle til bitter og deretter kun 5g @ 40 og 5g @0 av Mandarina. Virker ikke dette lite? Jeg ser litt for meg å benytte opptil 100g, hvorav 40g til tørrhumling, som jeg har lest burde ligge en stund for å fremheve mandarinsmak og -aroma?
Det du tilsetter ved 30 mister det aller meste av smaks- og aromabidraget. Skillet er forøvrig kunstig. Kanskje er bitterhumle ved 60 pluss 25 gram ved 5, og så ei større tilsetning i wp tingen? Og så tørrhumle, så klart.I forrige pale ale benyttet jeg bitterhumle til 12 IBU, deretter 135g citra og cascade fra 15min og frem til tørrhumle, total IBU 25. Dette ble nok litt for mye humle, den er god men det er bare litt mye. Mulig det hadde balansert bedre med høyere IBU, men jeg er ikke glad i bitre øl.
Tror jeg tenker et sted mellom 25-30 IBU og singel hop Mandarina.
Edit, burde jeg ha «flavor» tilsetning rundt 30min, eller kjøre kun sene tilsetninger? Mer smak mindre aroma?