"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Er i tenkeboksen når det gjelder årets første IPA.Maltsammensetningen er tenkt med 80% Maris Otter og 20% Vienna.
Gjær har jeg ikke bestemt meg for(bruker tørrgjær),men som humle i hopstand og til tørrhumling har jeg vurdert New Zealandske humler (Wai-Iti,Rakau,Motueka).
Ser dette greit ut ?
Kort og enkelt: Ja:).
 
Noen som har brygget en Kentucky Common?

Er ganske vide rammer.
6 row (vi har jo ikke denne, antar både pils og vanlig PA malt fungerer. Evt. i en miks.
Mais (25-35%)
Sjokolade malt 1-3% for farge
Crystal malt 1-2%

Gjær nøytral amerikansk eller en kölsch-stamme.

Humle
Cluster. Med evt en nobel humle for aroma. Ingen tørrhumling.

Mao en miks mellom Cream Ale og Bitter.


Har selv satt sammen denne.
65% Pils
25% Mais
5% Rug
2% Carafa
2% Crystal
2% Syre malt

OG 1.050
EBC 29

@60 20g Cluster
@20 10g Cluster
@1 20g Mount Hood

IBU 25

K97 eller US-05

Innspill?
 
Noen som har brygget en Kentucky Common?

Er ganske vide rammer.
6 row (vi har jo ikke denne, antar både pils og vanlig PA malt fungerer. Evt. i en miks.
Mais (25-35%)
Sjokolade malt 1-3% for farge
Crystal malt 1-2%

Gjær nøytral amerikansk eller en kölsch-stamme.

Humle
Cluster. Med evt en nobel humle for aroma. Ingen tørrhumling.

Mao en miks mellom Cream Ale og Bitter.


Har selv satt sammen denne.
65% Pils
25% Mais
5% Rug
2% Carafa
2% Crystal
2% Syre malt

OG 1.050
EBC 29

@60 20g Cluster
@20 10g Cluster
@1 20g Mount Hood

IBU 25

K97 eller US-05

Innspill?
K-97 er riktignok ikke en køslchgjær; skulle du hatt tørrgjær er vel alternativet Lallemands Køln. Men jeg er enig med @YngveKL, ikke bruk K-97 her. 05 kan vanskelig bli feil.
 
Hei, trenger innspill til American Pale Ale som jeg skal brygge i morgen.

Har mye forskjellig korn og endel humle hjemme slik at jeg enkelt kan gjøre endringer om noen kommer med tips:

25 liter

87,9% Pils malt
8,4 % Hvetemalt
3,7% Caramalt 29 ebc

Citra bitterhumle til ca 12 IBU

Tørrhumling:
50 g Simcoe
30 g Cascade
30 g Citra

Gjær Safale 05

CA 5% alk.
 
Tenker å brygge en Black IPA snart.
Noen som ser noe galt her. Skulle hatt 1318, men den har jeg ikke.
Screenshot_20210522-205811-picsay.png

Screenshot_20210522-205839-picsay.png
 
Hei, trenger innspill til American Pale Ale som jeg skal brygge i morgen.

Har mye forskjellig korn og endel humle hjemme slik at jeg enkelt kan gjøre endringer om noen kommer med tips:

25 liter

87,9% Pils malt
8,4 % Hvetemalt
3,7% Caramalt 29 ebc

Citra bitterhumle til ca 12 IBU

Tørrhumling:
50 g Simcoe
30 g Cascade
30 g Citra

Gjær Safale 05

CA 5% alk.
Ja takk :D
Jeg har ikke erfart selv, men jeg har lest at citra kan gi litt gressaktig smak ved så lang koketid. Så jeg hadde brukt Simcoe til 20 IBU ved 60 og til 5 IBU ved 10 og tørrhumlet kun med citra og cascade slik du skriver
 
Tenker å brygge en Black IPA snart.
Noen som ser noe galt her. Skulle hatt 1318, men den har jeg ikke.
Vis vedlegget 51807

Vis vedlegget 51808
Har sett enkelte mene det kan bli litt for mye rosin-smak med over 5% Special B. Om du ikke setter starter bør du kanskje ha 2 pakker gjær? Er også vant med litt større tørrhumlemengder, minst 2 g/l.

Har ikke brygget en black IPA, men har lagt inn 7F Svartediket i Brewfather med US-05 med tanke på å brygge den en gang.
 
Har sett enkelte mene det kan bli litt for mye rosin-smak med over 5% Special B. Om du ikke setter starter bør du kanskje ha 2 pakker gjær? Er også vant med litt større tørrhumlemengder, minst 2 g/l.

Har ikke brygget en black IPA, men har lagt inn 7F Svartediket i Brewfather med US-05 med tanke på å brygge den en gang.
Tenkte å bruke 2 pakker ja. Men nå har jeg bestilt 1318. Da blir det enn starter med nok gjær. Skal sjekke litt angående special B.
 
Skal bestille malt til 26L splitt Cream Ale/ Kentucky Common

3300 g pils 61%
1000 g flaket mais 19%
500 g hvete 9%
400 g flaket ris 7%
200 g syre malt 4%

20g Cluster@60/ 20g Mount Hood@20
US-05

Etter 13L er tappet tilsettes dette for KC (meskes no sparge i egen gryte) skal gi 2L.
300 g pale ale
100 g rug
50 g Crystal 120
50 g Carafa S III

Kokes 10 min

20g Cluster@70
20g Mount Hood@30
20g Mount Hood@5

OG rundt 1.050 på begge.

Innspill?
Skal jeg droppe humle @5 på KC?
Har aldri brygget med flaket mais og ris. Her er det 25%, bør jeg bruke risskall i tillegg?
 
Trenger hjelp til en belgisk dobbel. Finner lite oppskrifter, men har fått laga to forskjellige og trenger innspill på hva som ser mest fornuftig ut.

Forslag 1:
OG 1068
5,4 kg pils
500 gram hjemmelaget kandissirup basert på oppskrift fra forumet.

Bitter til 20 IBU og 20 gram EKG @15

Wlp 530

Forslag 2:
OG 1068
4,8 kg pils
430 g hvete
260 g hjemmelaget kandissirup
170 g crystal 120 ebc
170 g special b
90 g sjokolademalt

Likt humleskjema og gjær som ovenfor.

Er kanskje mest nyskjerrig på hvor godt sirupen bidrar i smaksbilde, for i det første forslaget er det meste basert på den. Forslag 2 er kanskje mer safe mtp kompleksiteten?

Er litt usikker, så gjerne kom med innspill.
 
Trenger hjelp til en belgisk dobbel. Finner lite oppskrifter, men har fått laga to forskjellige og trenger innspill på hva som ser mest fornuftig ut.

Forslag 1:
OG 1068
5,4 kg pils
500 gram hjemmelaget kandissirup basert på oppskrift fra forumet.

Bitter til 20 IBU og 20 gram EKG @15

Wlp 530

Forslag 2:
OG 1068
4,8 kg pils
430 g hvete
260 g hjemmelaget kandissirup
170 g crystal 120 ebc
170 g special b
90 g sjokolademalt

Likt humleskjema og gjær som ovenfor.

Er kanskje mest nyskjerrig på hvor godt sirupen bidrar i smaksbilde, for i det første forslaget er det meste basert på den. Forslag 2 er kanskje mer safe mtp kompleksiteten?

Er litt usikker, så gjerne kom med innspill.
Jeg ville nok gått for variant 2, jeg er redd den første kan bli litt i overkant enkel. Mulig jeg ville vært enda mer forsiktig med krystallmaltet, særlig special b som jeg syns fort kan bli dominerende, men jeg ville nok ikke droppa det helt.
 
Trenger hjelp til en belgisk dobbel. Finner lite oppskrifter, men har fått laga to forskjellige og trenger innspill på hva som ser mest fornuftig ut.

Forslag 1:
OG 1068
5,4 kg pils
500 gram hjemmelaget kandissirup basert på oppskrift fra forumet.

Bitter til 20 IBU og 20 gram EKG @15

Wlp 530

Forslag 2:
OG 1068
4,8 kg pils
430 g hvete
260 g hjemmelaget kandissirup
170 g crystal 120 ebc
170 g special b
90 g sjokolademalt

Likt humleskjema og gjær som ovenfor.

Er kanskje mest nyskjerrig på hvor godt sirupen bidrar i smaksbilde, for i det første forslaget er det meste basert på den. Forslag 2 er kanskje mer safe mtp kompleksiteten?

Er litt usikker, så gjerne kom med innspill.
Jeg laget en Belgisk mørk med hjemmelaget sirup. Tok utgangspunkt i Chimay Blå her.

Det finnes flere klassiske dubbel oppskrifter der.
 
Trenger hjelp til en belgisk dobbel. Finner lite oppskrifter, men har fått laga to forskjellige og trenger innspill på hva som ser mest fornuftig ut.

Forslag 1:
OG 1068
5,4 kg pils
500 gram hjemmelaget kandissirup basert på oppskrift fra forumet.

Bitter til 20 IBU og 20 gram EKG @15

Wlp 530

Forslag 2:
OG 1068
4,8 kg pils
430 g hvete
260 g hjemmelaget kandissirup
170 g crystal 120 ebc
170 g special b
90 g sjokolademalt

Likt humleskjema og gjær som ovenfor.

Er kanskje mest nyskjerrig på hvor godt sirupen bidrar i smaksbilde, for i det første forslaget er det meste basert på den. Forslag 2 er kanskje mer safe mtp kompleksiteten?

Er litt usikker, så gjerne kom med innspill.
Oppskriftene på: www.theelectricbrewery.com er ganske ok. Jeg karbonerer mine belgiske heller på flaske med speise, ikke tvang slik de foreslår på the electric brewery.
 
Er det noen som har testet oppskriftene fra Speidel sin hjemmeside og/eller har erfaring med Bavaria Mandarina? Jeg har lyst til å teste ut Bavaria Mandarina i en pale ale - 20 L batch. Oppskriften på Speidel sin hjemmeside bruker 12g Perle til bitter og deretter kun 5g @ 40 og 5g @0 av Mandarina. Virker ikke dette lite? Jeg ser litt for meg å benytte opptil 100g, hvorav 40g til tørrhumling, som jeg har lest burde ligge en stund for å fremheve mandarinsmak og -aroma?
 
Sist redigert:
Er det noen som har testet oppskriftene fra Speidel sin hjemmeside og/eller har erfaring med Bavaria Mandarina? Jeg har lyst til å teste ut Bavaria Mandarina i en pale ale - 20 L batch. Oppskriften på Speidel sin hjemmeside bruker 12g Perle til bitter og deretter kun 5g @ 40 og 5g @0 av Mandarina. Virker ikke dette lite? Jeg ser litt for meg å benytte opptil 100g, hvorav 40g til tørrhumling, som jeg har lest burde ligge en stund for å fremheve mandarinsmak og -aroma?
Det virka meningsløst lite, det der. Du får ikke mer enn 10-15 IBU, og kommer garantert ikke til å kjenne noe som helst til Mandarina'n.

Jeg ville avgjort ikke brukt Perle som bitterhumle, heller. Vil du ha litt amerikansk smak, så kan du jo ta Simcoe. Eller Magnum, om du vil ha minst mulig som forstyrrer Madarina'n.

Jeg har ikke noe erfaring med Mandarina, men 4 gr./l til tørrhumling er vanligvis ganske optimalt i en pale ale, synes jeg. Bruk 2 poser, så har du 120 gram som du kan tilsette i wp, eller eventuelt fordele mellom ei sein tilsetting i kok og i wp.

Er jeg blitt et humlehue? Nei, jeg trur da ikke det. Men jeg har kasnkje brygga for mye NEIPA:).
 
I forrige pale ale benyttet jeg bitterhumle til 12 IBU, deretter 135g citra og cascade fra 15min og frem til tørrhumle, total IBU 25. Dette ble nok litt for mye humle, den er god men det er bare litt mye. Mulig det hadde balansert bedre med høyere IBU, men jeg er ikke glad i bitre øl.

Tror jeg tenker et sted mellom 25-30 IBU og singel hop Mandarina.

Edit, burde jeg ha «flavor» tilsetning rundt 30min, eller kjøre kun sene tilsetninger? Mer smak mindre aroma?
 
I forrige pale ale benyttet jeg bitterhumle til 12 IBU, deretter 135g citra og cascade fra 15min og frem til tørrhumle, total IBU 25. Dette ble nok litt for mye humle, den er god men det er bare litt mye. Mulig det hadde balansert bedre med høyere IBU, men jeg er ikke glad i bitre øl.

Tror jeg tenker et sted mellom 25-30 IBU og singel hop Mandarina.

Edit, burde jeg ha «flavor» tilsetning rundt 30min, eller kjøre kun sene tilsetninger? Mer smak mindre aroma?
Det du tilsetter ved 30 mister det aller meste av smaks- og aromabidraget. Skillet er forøvrig kunstig. Kanskje er bitterhumle ved 60 pluss 25 gram ved 5, og så ei større tilsetning i wp tingen? Og så tørrhumle, så klart.
 
En ESB blir helt sikkert brygget på et tidspunkt. Har lagt Nøgne sin inn i Brewfather. Det er jo flere her som har brygget den.

Reagerer på humlemengden og teoretisk bitterhet. Men har skjønt at denne er rimelig humlerik. Har jeg fått alt riktig?

Får se om det er mulig å finne orginalen før jeg bestemmer meg.
 
Tilbake
Topp