PetterL
Norbrygg-medlem
Bør jeg redusere,og heller legge til lactol tror du?
Det blir akkurat det samme, lactol/melkesyre eller syremalt er bare to forskjellige metoder å tilsette melkesyre til mesken
Bør jeg redusere,og heller legge til lactol tror du?
Som @PetterL sier. Mjølkesyre er mjølkesyre, uansett kilde. Og den gir smak, som blir merkbar om du bruker nok. Fosforsyre er langt mer nøytral. Men ta det med ro, ingen grunn til panikk. Det blir bra, dette.Bør jeg redusere,og heller legge til lactol tror du?
(Og her er vi framme ved den vanlige undringa mi over at bryggeforretningene - med ett unntak - ikke fører fosforsyre.)
Kommer ann på hvor store justeringer du må gjøre, jeg må bruke 5ml 75% til et 22 liter brygg bare i mesk og ytterligere 2ml i skyllevannet. Så er ikke vanskelig å få målt opp den med 75%.Fosforsyre 10% 236 ml - Vannjustering - Ølbrygging - Ølbrygging AS
Her finner du tilsetninger Fosforsyre 10% 236 ml (8 Oz). Vi tilbyr en rekke produkter og utstyr til ølbryggingen. Besøk oss i dag for en hyggelig handel!...www.olbrygging.no
Fosforsyre 75% 1L
Fosforsyre 75%, Kan brukes som desinfisering og som tilsetning. Blandingsforhold på desinfisering er 10ml per 10L.bryggmann.no
Så ut til at de fleste solgte dette, i varierende blandingsforhold.
10% er helt meningsløst, og blir vel urimelig dyrt.Fosforsyre 10% 236 ml - Vannjustering - Ølbrygging - Ølbrygging AS
Her finner du tilsetninger Fosforsyre 10% 236 ml (8 Oz). Vi tilbyr en rekke produkter og utstyr til ølbryggingen. Besøk oss i dag for en hyggelig handel!...www.olbrygging.no
Fosforsyre 75% 1L
Fosforsyre 75%, Kan brukes som desinfisering og som tilsetning. Blandingsforhold på desinfisering er 10ml per 10L.bryggmann.no
Så ut til at de fleste solgte dette, i varierende blandingsforhold.
Jeg leste en post nylig hvor Martin Brungaard skrev at 1 mL lactol (88%) / 3,7 L vann skulle være problemfritt med tanke på smak fra melkesyra. Men jeg har aldri pushet så høyt selv, så skal ikke si at det er fasit.10% er helt meningsløst, og blir vel urimelig dyrt.
Prøv Petit.Jeg leste en post nylig hvor Martin Brungaard skrev at 1 mL lactol (88%) / 3,7 L vann skulle være problemfritt med tanke på smak fra melkesyra. Men jeg har aldri pushet så høyt selv, så skal ikke si at det er fasit.
Ser noen nettbutikker fører 75% og 85% fosforsyre, men som ikke sendes i post…
Har testa 1ml syre pr. L vann, (fosfor- og melke-).Jeg leste en post nylig hvor Martin Brungaard skrev at 1 mL lactol (88%) / 3,7 L vann skulle være problemfritt med tanke på smak fra melkesyra. Men jeg har aldri pushet så høyt selv, så skal ikke si at det er fasit.
Ser noen nettbutikker fører 75% og 85% fosforsyre, men som ikke sendes i post…
Det skal de ha Petit. De tar inn en del som er vanskelig å finne andre steder.Prøv Petit.
Det blir sikkert godt - men krysser du ikke ei grense mellom hovedtyper av de aromakraftige humlene der? Jeg skal ikke påstå at du ikke kan brygge en klassisk vestkyst-IPA med et innslag av Mosaic, men jeg tenker at den liksom blir litt mindre klassisk? Hvilke andre alternativer har du? (Regner med at det er mangel på Simcoe som driver deg til en sånn desperat handling.)Dette blir vel bra. Ei stund siden jeg har brygga Vestkyst nå. Tenker det må gå greit å bytte Simcoe med Mosaic i whirlpool og tørrhumla?
Kanskje heller bytte 30 min humla med noe annet da, Cascade? Så bruke Simcoe på resten. Da har jeg akkurat nok.Det blir sikkert godt - men krysser du ikke ei grense mellom hovedtyper av de aromakraftige humlene der? Jeg skal ikke påstå at du ikke kan brygge en klassisk vestkyst-IPA med et innslag av Mosaic, men jeg tenker at den liksom blir litt mindre klassisk? Hvilke andre alternativer har du? (Regner med at det er mangel på Simcoe som driver deg til en sånn desperat handling.)
Om Columbus, Centennial og Simcoe ikke akkurat er Den Hellige Treenighet, er det ikke langt unna. Det kan straffe seg å vanhellige sånt.
Så du har 150 gr Simcoe? Det skulle holde til 60 liter Vestkyst etter Kinns originaloppskrift - med forbehold om at hueregninga mi ikke har gjort noen feil. Her er originalskjemaet (som du sikkert har, men til glede for mer uopplyste sjeler):Kanskje heller bytte 30 min humla med noe annet da, Cascade? Så bruke Simcoe på resten. Da har jeg akkurat nok.
Tenkte å fylle tre 20-litere, men kan vel redusere batch størrelsen litt for å gjøre alt mye enklere. Gå for 2x 20L og 1x 12L kanskje. Går en del ekstra tid ved å makse kapasiteten. Forrige erfaring med Verdant ble og relativt "eksplosiv" så kanskje det er lurt å ikke fylle helt opp til gjæring igjen...Så du har 150 gr Simcoe? Det skulle holde til 60 liter Vestkyst etter Kinns originaloppskrift
Er det en mulighet å tørrhumle den siste 20L med en annen humle enn Simcoe? Dersom det er en mulighet gir det erfaring på hva som skjer ved bytte av Simcoe.Tenkte å fylle tre 20-litere, men kan vel redusere batch størrelsen litt for å gjøre alt mye enklere. Gå for 2x 20L og 1x 12L kanskje. Går en del ekstra tid ved å makse kapasiteten. Forrige erfaring med Verdant ble og relativt "eksplosiv" så kanskje det er lurt å ikke fylle helt opp til gjæring igjen...
Jepp - og Two Captains, også, om jeg ikke husker feil. Det er defor jeg snakker om Hellig treenighet.Kinn har kikket veldig mye på nabopulten under eksamen her Russian River - Pliny the Elder klon kan den vel nesten kalles