"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Hvis jeg da reduserer litt på umaltet korn slik at det blir
Pale malt 80%
Flaket havre 10%
Flaket hvete 5%
Carapils 5%

så er det kanskje bedre balanse i gristen.

Tørrhumling, så hadde jeg jo lest litt om biotrans ja :)
Hvis jeg da heller tar en tørrhumling med 40 gram hver av Citra og Galaxy så er vi på 8gr/L
 
Hvis jeg da reduserer litt på umaltet korn slik at det blir
Pale malt 80%
Flaket havre 10%
Flaket hvete 5%
Carapils 5%

så er det kanskje bedre balanse i gristen.

Tørrhumling, så hadde jeg jo lest litt om biotrans ja :)
Hvis jeg da heller tar en tørrhumling med 40 gram hver av Citra og Galaxy så er vi på 8gr/L
Trur reduksjonen av andelen råfrukt er lur. Råfrukten bidrar ikke til tåka, om det var grunnen til at du hadde så mye av den. (Jeg bruker 0% råfrukt, og får veldig stabil tåke.) Noen mener vel havren bidrar til munnfølelsen. Hvete gir proteiner, men du kan like gjerne få dem fra hvetemalt, som gir mye mer smak.

Forskning tyder på at utbyttet av å øke humletilsetninga flater kraftig ut ved 8 gr/l. (Det er vel særlig forskninga til prof. Tom Shellhammer som referes når det er snakk om dette). Samtidig som du ikke får noe særlig mer av de aromatiske oljene øker du mengden plantemateriale, og det er ikke gunstig på noen måte.

Men du må jo sjøl finne ut hva som funker, så ta ikke det jeg sier her som noen fasit du må følge. Det meste innafor dette faget er gjenstand for diskusjon:).
 
Takk for innspill, jeg trodde at råfrukten skulle gi tåke :)
Prøver meg på en batch, eneste måten å finne ut av dette, men helt fint å unngå de helt innlysende bommertene.
 
Planer om å brygge mye i løpet av romjula. Blant annet denne, en amerikansk brown ale. Tanker?

OG: 1.057 Est FG: 1.013
IBU: 48. EBC: 30.7

4.5kg Pale malt
0.5kg Munich malt
0.5kg Biscuit malt
0.3kg Caramunich 150ebc
0.3kg Carared 50ebc
0.2kg Havregryn
60gram Chocolate malt mørk

60min 20gr Chinook
15min 20gr Willamette
15min 20gr Simcoe
0min 30gr Willamette
0min 30gr Simcoe

Gjæres med Verdant IPA-gjær (topphøstet) i bod som holder jevnt 17-18 grader, i mangel av tempstyrt kjøleskap enn så lenge. Settes varmere på slutten av gjæringsforløpet.

Tørrhumles med 30gram hver av Simcoe og Willamette fem dager før fating.

Og bare sånn for ordens skyld, jeg er glad i humle i Brown Ale.
 
Lefler litt med å tilsette whisky i den neste imp stouten min. Har en rugporter med belgisk kandis som klokket inn på noe over 15%, som jeg nå skjenket 2.5 dl i et tulip glass, og satte til 10 gram med Glendronach single malt. Kjenner at det er rundt maks, kanskje halvparten er nok for å få smaksbidraget. Hvor ligger folket her på tilsetning av brennevin?
 
Mulig du har et godt poeng der. Skal vurderes på det sterkeste. Takk for innspill
Jeg har ikke noe erfaring med Willamette, men det er jo en amerikansk versjon av Fuggles, og ikke veldig ulik, så vidt jeg veit. Og Fuggles er ei humle jeg liker veldig godt. Men jeg er enig med @Steinar Huneide, den vil bli overskygga av Simcoe.

Det kommer vel an på hvilket preg du vil ha på ølet; typisk amerikansk humlesmak, eller noe som balanserer mer mellom engelsk og amerikansk. Både Chinook og Simcoe er ganske aggressive, så når du bruker dem, vil vel rollen til Willamette bli å "fylle ut" med noe mildere, rundere, uten at du vil kjenne dens egenart. Og det vil sikkert bli veldig godt.

Jeg trur 100% Willamette hadde blitt veldig godt, men det blir noe helt annet, så klart. En ide er å la Willamette spille hoverollen, men legge inn en bakgrunn av amerikansk humle - og da trur jeg Cascade er tingen. Jeg synes den går veldig fint sammen med engelske humler.

Her er en tråd om bruk av Willamette:
 
Takk for svar. Likte den tanken om å la Willamette spille hovedrollen, med en liten touch av det fruktige fra Simcoe. Har brukt Willamette i et par Brown Ale tidligere, og liker den veldig godt.

Så da blir det
20gr Chinook@60min
30gr Willamette @15min
10 gr Simcoe@15min
30gr Willamette @0min
10 gr Simcoe@0min
30gr Willamette @5dager
10 gr Simcoe@5dager
 
Man må vel ha en saison i huset. Egentlig er det ikke et øl jeg er så veldig glad i, men kanskje går det an å gjøre det litt annerledes? Mindre alkohol, mer maltkjøtt på beina? Men fremdeles ganske lettdrikkelig.

Det er gristen jeg har sittet og spekulkert på. Gjæren jeg har - hvis jeg får liv i den - er Imperials B56 Rustic, som er fra Blaugies (som visstnok har den fra Dupont, så sånn sett er det vel opprinnelig Dupont-gjær). Den gjærer gjerne ned mot 1.000, så jeg får jo ikke brukt så veldig mye malt om jeg vil lande rundt 4,5-5%. Men hvis jeg dropper pilsnermaltet og bruker Golden Promise i stedet? Og hvis jeg bruker en del malt med mer proteiner og noe med litt mer farge - og en porsjon litt snilt krystallmalt? Rugmalt har mye ferulsyre, så det skulle hjelpe til å få litt ekstra nellik, siden gjæren er POF-positiv, dvs. den omdanner ferulsyra til 4-vinylguaiacol.

Jeg tenker meg noe sånt:

64% Golden Promise
10% Hvetemalt
10% Mørkt hvetemalt 17 EBC
10% Rugmalt
6% Simpson's Crystal Light 105 EBC

Vil det funke, eller blir det fullt kræsj med gjæren?
Denne blei brygga, og nå er den ferdig. Oppskrift her: https://forum.norbrygg.no/threads/hva-skal-du-brygge-idag.5718/post-595834

Jeg fikk noen skeptiske kommentarer på gristen, særlig på bruken av rugmalt (@Einar Michelsen og @loebrygg ), men jeg vil påstå at denne blei vellykka. Sitter akkurat og tester den opp mot en Dupont. Fargen er faktisk helt lik, så for mørk er den i alle fall ikke. Dupont er noe bitrere, og noe mer fenolsk, men de er forbausende like, egentlig. Min er litt "snillere", for å si det sånn - og det er kanskje ikke så rart, siden den bare er på 4,9%. Men jeg synes den blei en god saison:).

Rugen trur jeg ikke gjør så mye, og jeg kunne sikkert brukt mer. Bidraget fra den er helst til munnfølelsen - og det er positivt.
 
Denne blei brygga, og nå er den ferdig. Oppskrift her: https://forum.norbrygg.no/threads/hva-skal-du-brygge-idag.5718/post-595834

Jeg fikk noen skeptiske kommentarer på gristen, særlig på bruken av rugmalt (@Einar Michelsen og @loebrygg ), men jeg vil påstå at denne blei vellykka. Sitter akkurat og tester den opp mot en Dupont. Fargen er faktisk helt lik, så for mørk er den i alle fall ikke. Dupont er noe bitrere, og noe mer fenolsk, men de er forbausende like, egentlig. Min er litt "snillere", for å si det sånn - og det er kanskje ikke så rart, siden den bare er på 4,9%. Men jeg synes den blei en god saison:).

Rugen trur jeg ikke gjør så mye, og jeg kunne sikkert brukt mer. Bidraget fra den er helst til munnfølelsen - og det er positivt.
Gleder meg til prøvesmak 13. januar. :)
 
Ja tror jeg jeg tar bort den og bytter den med mer brownmalt. Kanskje litt mer Choco og carafa for farge .
Høres lurt ut. Tror ikke Fullers London Porter er så langt unna. Jeg brukte ei kloneoppskrift av den sist jeg brygga porter. Ligner litt på oppskrifta di, uten special B
 
Tilbake
Topp