"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Jeg veit ikke om det er noen definert stil i det hele tatt? BJCP opererer med en tredeling av sasion i table, standard og super, og der passer min greit inn i øvre del av bordversjonens område. BJCP nevner grisette under saison: A Grisette is a well-known type of Saison popular with miners; enter Grisette as 25B Saison, Session Strength, Comment: Grisette with wheat as the character grain.

Så vidt jeg kan forstå ut fra det lille jeg har lest, var grisette rett og slett en saison som blei brygga for salg til de belgiske gruvearbeiderne. Den industrien er stort sett lagt ned, og bryggetradisjonen er brutt.

Og saison har nokså vide rammer, så jeg kjenner meg på veldig trygg grunn når jeg kaller dette en sasion:).
 
All Grisette er en Saison, men ikke all Saison er en Grisette..
Det kan man jo si. Poenget mitt er mer at sjøl om grisette er et øl som har eksistert, er det for det første 60 år sida det opphørte å eksistere, og for det andre endra det seg såpass mye i løpet av de godt 150 åra det eksisterte, at jeg synes begrepet gir mer mening innafor ølhistoria enn som moderne stilbegrep. At det nå selges øl som kalles grisette, betyr ikke at disse har noe med historisk grisette å gjøre, eller at de har så veldig mye med hverandre å gjøre, heller.

Beste kilden jeg har funnet: http://www.horscategoriebrewing.com/2015/10/what-is-grisette.html?m=1 Jeg synes den sier mye om hvor vanskelig det er å definere grisette.
 
Klassisk eksempel på lokale tradisjoner hvor øl får et navn/ stil. Ikke så lette og temme og plasser ikke helt i stramme rammer som BJCP og andre definisjoner setter. De var mer opptatt av å lage sitt øl dette fikk et navn som fungerte i sitt område.

Synes dette også gjelder mange av de engelske "stilene", i Tyskland har vi vel Zoigl som er en lokal tradisjon som er vanskelig å definere.
 
Sist redigert:
Klassisk eksempel på lokale tradisjoner hvor øl får et navn/ stil. Ikke så lette og temme og plasser ikke helt i stramme rammer som BJCP og andre definisjoner setter. De var mer opptatt av å lage sitt øl dette fikk et navn som fungerte i sitt område.

Synes dette også gjelder mange av de engelske "stilene", i Tyskland har vi vel Zoigl som er en lokal tradisjon som er vanskelig å definere.
Det er jo flere grunner til at historiske stiler er litt meningsløse å bruke. Dels veit vi ikke alltid så mye om dem, dels er de umulige å gjenskape uten samtidig å gjeskape ingrediensene (hvilket er et ganske enormt prosjekt) og dels er de knytta til lokal brygging og konsumpsjon på en måte som gjør det umulig å brygge dem for servering på fat/boks/flaske.
 
Det er noe veldig sexy med en tjukk, seig krausen :p
49BBB9FD-5B58-437F-8D43-10ED42FB3DFA.jpeg
Verdent, ass. Herlig gjær!

Edit: her gikk jeg på en smell; Dette (bildet) skulle selvsagt vært postet i «Deilige bilder». Ev. «Du vet du er ølnerd» (når du synes gjærgjørme er sexy)» …. Sorry, Finn :confused:
 
Sist redigert:
Hei jeg har litt ekstra humle som trenger å bli brukt snart. Har 100g av columbus og nelson sauvin.
Passer det å tørrhumle med dem i denne oppskriften?
Eller blir det udrikklig?
Screenshot_20221213-143001_Brewfather.jpg
 
Har 100g av columbus og nelson sauvin.
Passer det å tørrhumle med dem i denne oppskriften?
Jeg er nok mer sensitiv enn en del andre. Har funnet ut at dersom jeg bikker 8-10 g/l i tørrhumle i f.eks NEIPA blir det for mye for meg.

200g tørrhumle på 5kg grist synes jeg virker mye.

Jeg laget en Columbus/ Nelson NEIPA. Synes den ble ganske bra.

Skalere denne ned til en Hazy Pale Ale med OG på ca 1.055. Fordel 200g Columbus/ Nelson tilsvarende og jeg er trygg på at du får et veldig godt øl.


Så har du @Westum Hjemmebryggeri som jeg er tipper hadde sagt kjør på med 200g tørrhumle i oppskriften din.

 
Brygget denne her med utgangspunkt i oppskriften til "Plutselig jul", men humla den opp en del. Godt fornøyd med resultatet. Synes det ble en spennende balanse mellom malt og frisk humle. Nå trenger jeg navnet på typen øl jeg brygget. Brewfather sier 89% Red IPA, men ølen har lite tegn til rødme. Hva skal jeg kalle den? Specialty IPA? Heksegryte? :)
 

Vedlegg

  • Skjermbildet.JPG
    Skjermbildet.JPG
    69,5 KB · Sett: 12
  • Skjermbilder.JPG
    Skjermbilder.JPG
    19,9 KB · Sett: 11
Brygget denne her med utgangspunkt i oppskriften til "Plutselig jul", men humla den opp en del. Godt fornøyd med resultatet. Synes det ble en spennende balanse mellom malt og frisk humle. Nå trenger jeg navnet på typen øl jeg brygget. Brewfather sier 89% Red IPA, men ølen har lite tegn til rødme. Hva skal jeg kalle den? Specialty IPA? Heksegryte? :)

Red IPA eller Amerikan red høres riktig ut det
 
Takk for svar! Ender vel opp med å bare skriva IPA på etiketten da rødfargen er veldig svak.
Nå som jeg er godt i gang her, så lurer jeg også på hva dere tror om denne oppskriften?
Her er jeg ikke opptatt av typen, men har en del bohemsk malt jeg vil bruke opp og vil brygge noe lyst undergjæret øl.
Er også glad i blomstersmak, så håper loral kan gi meg litt av det.
 

Vedlegg

  • Skjermbilde2.JPG
    Skjermbilde2.JPG
    81,6 KB · Sett: 12
Takk for svar! Ender vel opp med å bare skriva IPA på etiketten da rødfargen er veldig svak.
Bilde av ølet? Rødskjegg som jeg brygger, må jeg av og til justere med black malt for å få fargen jeg er ute etter. Nå sist ble den for lys, så måtte faktisk doble black malt i den fra 80 til 160 gram. Kan hende at dark crystal ikke gir så mye farge som røstingen tilsier.
Nå som jeg er godt i gang her, så lurer jeg også på hva dere tror om denne oppskriften?
Loral har jeg nettopp kjøpt inn, og ikke fått testa enda så jeg vet lite om hvordan den er annet enn det jeg har lest (late addition). East Kent Goldings bruker jeg relativt mye, og den liker jeg godt. Hvis Loral er litt "super-Mittelfruh" så vil EKG havne i skyggen. Det funker sikkert å bitre med Loral, men mulig Perle/Magnum gjør akkurat den jobben billigere.
 
Bilde av ølet? Rødskjegg som jeg brygger, må jeg av og til justere med black malt for å få fargen jeg er ute etter. Nå sist ble den for lys, så måtte faktisk doble black malt i den fra 80 til 160 gram. Kan hende at dark crystal ikke gir så mye farge som røstingen tilsier.

Loral har jeg nettopp kjøpt inn, og ikke fått testa enda så jeg vet lite om hvordan den er annet enn det jeg har lest (late addition). East Kent Goldings bruker jeg relativt mye, og den liker jeg godt. Hvis Loral er litt "super-Mittelfruh" så vil EKG havne i skyggen. Det funker sikkert å bitre med Loral, men mulig Perle/Magnum gjør akkurat den jobben billigere.
Skal fikse bilde i løpet av noen dager, for akkurat nå står flaskene til karbonering. Ølet var veldig mye lysere enn hva brewfather sier.
Jeg kan tenke meg rundt 18 EBC. Jeg gikk akkurat ned på lagret for å veie opp hvor som var tatt av 1 kilos Crystal Dark-posen og det stemmer med oppskriften. Må være som du sier at røstingen ikke stemmer med tallene, så jeg får klare meg uten julefargen jeg hadde håpet på.
Justerer du ved å følge med på fargen til mesken og eventuelt tilføre mer mørk malt?
Da må man kanskje ha erfaring med hvordan fargen endrer seg etter kok?
-
Takk for gode råd. Jeg skal gjøre en ny evaluering av humlevalgene mine. Mulig jeg forenkler oppskriften ytterligere ved å fjerne EKG og legge til litt mer Loral. Da er det jo nesten min første smash også..
 
Sist redigert:
Hei,

Jeg har tenkt å prøve meg på en NEIPA og har snust på nett og kommet fra til denne gristen her:

Pale malt 1,95
Flaket havre 0,6
Flaket hvete 0,3
Carapils 0,15

Til sammen 3 kg for en 10 liters batch brygget i en Speidel 20L med 10L maltrør
Meske på 68 grader i 60 minutter. Kok 60 minutter.

Er det et bra utgangspunkt for å lage en NEIPA?

Humle, så har jeg tenkt å bruke Citra og Galaxy, totalt 200gram

Første tilsetning whirlpool på 80 grader i 20 minutter
35 gram Citra og 35 gram Galaxy

Tørrhumling 1 etter 2 dager
40 gram Citra og 40 gram Galaxy

Tørrhumling 2 etter 10 dager
25 gram Citra og 25 gram Galaxy

Gjær Safale-04

Noen tips eller innspill til justering eller kan dette bli bra :)
 
Hei,

Jeg har tenkt å prøve meg på en NEIPA og har snust på nett og kommet fra til denne gristen her:

Pale malt 1,95
Flaket havre 0,6
Flaket hvete 0,3
Carapils 0,15

Til sammen 3 kg for en 10 liters batch brygget i en Speidel 20L med 10L maltrør
Meske på 68 grader i 60 minutter. Kok 60 minutter.

Er det et bra utgangspunkt for å lage en NEIPA?

Humle, så har jeg tenkt å bruke Citra og Galaxy, totalt 200gram

Første tilsetning whirlpool på 80 grader i 20 minutter
35 gram Citra og 35 gram Galaxy

Tørrhumling 1 etter 2 dager
40 gram Citra og 40 gram Galaxy

Tørrhumling 2 etter 10 dager
25 gram Citra og 25 gram Galaxy

Gjær Safale-04

Noen tips eller innspill til justering eller kan dette bli bra :)
Det blir sikkert ikke galt, det der. Så det følgende er bare mine preferanser, som ikke nødvendigvis er riktige:).

Jeg ville ikke brukt så mye umalta korn (råfrukt). Det har egentlig ingen hensikt, mener jeg. Og så bruker du veldig mye tørrhumle. Jeg ville ikke brukt mer enn 8gr/l, og jeg ville tilsatt det i en omgang, etter at hovedgjæringa er over. Biotransformasjon, som var den store snakkisen for ei stund sida, har visst vist seg å ikke ha så mye for seg, og den humla du tilsetter der, blir liggende i veldig lenge og vil kunne gi "grønne" smaker - om du ikke bruker en pose og fisker den ut, eller stikker om. (Pose er generelt en dårlig ide.)
 
Tilbake
Topp