"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Blir ikke det noe av det samme? Dersom det ikker greier å konvertere alt stivelse til sukker vil det vel påvirke utgjæring? Har ikke gjort noen jod-test, er kanskje fortsatt mulig?
Skulle tru det.

Og ja, det vil påvirke utgjæringa om du har ukonvertert stivelse i vørteren. Men du har ingen mulighet til å beregne utgjæringa.

Så lenge det gjærende ølet smaker søtt, er det gjærbart sukker igjen. Kjenner du ikke sødme, er ølet utgjæret sjøl om har en høy SG.
 
Brygget du den på BZ gen 4? I såfall på hvilken temperatur mesket du? Jeg spør fordi jeg brygget havrestouten(som jeg har brygget uttalige ganger) på BZ gen 4 for første gang, den har pleid å lande på 1.012 så jeg gikk fra 67 til 68 grader under mesk for å kanskje få FG et par poeng høyere . Denne endte altså på 1.018. Dette forteller meg at temperaturen i mye av maltet under mesk må ha vært over 68 grader.

Jeg har i alle fall bestemt meg at noe fintuning av temperatur blir uaktuelt før heat exchange dish er på plass, så intill da blir det øl hvor utgjæring skal være høy og ferdig med det :D
Ja var gen 4, og jeg så at den varmet for mye innimellom - selv med PID, så kan være noe i det i tillegg.
 
Ja var gen 4, og jeg så at den varmet for mye innimellom - selv med PID, så kan være noe i det i tillegg.
Ja, problemet sånn den kommer rett ut av boksen er jo at veldig mye av sirkulering bare følger midten av maltrøret og rett ned i midten igjen, så det meskevannet den prøver å varme er sjeldent innom termostaten på siden av bunnen og derfor tror jeg det fort kan bli 2-3 grader forskjell, med mindre man rører hele tiden, som jeg mener burde være unødvendig.

Jeg ser enormt frem til den disken kommer så kan man heller gjøre kontrollmålinger da, for sånn som det er nå blir det håpløst rett å slett.
 
Tenkte å prøve philly sour.
10liter vann
5g magnum 30min
1kg spraymalt 8ebc
250g dekstrose
250g laktose
1kg bringebær som er fryst
1pk philly sour gær

Ser det bra ut og er det nok bær ?
 
Tenkte å prøve philly sour.
10liter vann
5g magnum 30min
1kg spraymalt 8ebc
250g dekstrose
250g laktose
1kg bringebær som er fryst
1pk philly sour gær

Ser det bra ut og er det nok bær ?
Ser greit ut det der. Jeg tilsatte bringebær kokt sammen laktose i en øl med philly sour. Det ble bra det. Skal du ha i bærene hele?
 
Ja tenkte bruke humlepose
Anbefaler mellom 1:5 og 1:3 (2-3.3 kg) bringebær, hvis du skal ha den opp i samme smaksintensitet som en framboise. Du får ut mye mer smak på kortere tid hvis du knyster bærene med fingene, (ev med latexhansker, eller godt vaskede hender - hvis du er redd for tilleggsinfeksjon. Du kan fortsatt helle det i en humlepose, (den vil flyte øverst, så du kan ev veie den ned - ellers vil det gro en pellicle-aktig koloni oppe på posen).
 
Anbefaler mellom 1:5 og 1:3 (2-3.3 kg) bringebær, hvis du skal ha den opp i samme smaksintensitet som en framboise. Du får ut mye mer smak på kortere tid hvis du knyster bærene med fingene, (ev med latexhansker, eller godt vaskede hender - hvis du er redd for tilleggsinfeksjon. Du kan fortsatt helle det i en humlepose, (den vil flyte øverst, så du kan ev veie den ned - ellers vil det gro en pellicle-aktig koloni oppe på posen).
Prøver med 2kg :)
Skal pasteurisere bringebær før jeg har det i gjæringskaret.
Er det bedre å ikke bruke humlepose? Kan cold crashe vil bæra synke da?
 
Prøver med 2kg :)
Skal pasteurisere bringebær før jeg har det i gjæringskaret.
Er det bedre å ikke bruke humlepose? Kan cold crashe vil bæra synke da?
Jeg bruker humlepose, fungerer det. Har du noen klinkekuler. Kan disse brukes til å senke posen. Jeg har et par kraftige magneter som jeg bruker i humleposer. Kjøpt til formålet billig på Aliexpress.
 
Jeg brukte 1,8 kg kirsebær til 7,5 liter øl
Bada de i starsan og pressa de ned petkaret uten no pose. Mesteparten fløt på toppen (og noe samla seg på bånn)
Var ikke no problen å tappe etter 3 -4 måneder
 
Man må vel ha en saison i huset. Egentlig er det ikke et øl jeg er så veldig glad i, men kanskje går det an å gjøre det litt annerledes? Mindre alkohol, mer maltkjøtt på beina? Men fremdeles ganske lettdrikkelig.

Det er gristen jeg har sittet og spekulkert på. Gjæren jeg har - hvis jeg får liv i den - er Imperials B56 Rustic, som er fra Blaugies (som visstnok har den fra Dupont, så sånn sett er det vel opprinnelig Dupont-gjær). Den gjærer gjerne ned mot 1.000, så jeg får jo ikke brukt så veldig mye malt om jeg vil lande rundt 4,5-5%. Men hvis jeg dropper pilsnermaltet og bruker Golden Promise i stedet? Og hvis jeg bruker en del malt med mer proteiner og noe med litt mer farge - og en porsjon litt snilt krystallmalt? Rugmalt har mye ferulsyre, så det skulle hjelpe til å få litt ekstra nellik, siden gjæren er POF-positiv, dvs. den omdanner ferulsyra til 4-vinylguaiacol.

Jeg tenker meg noe sånt:

64% Golden Promise
10% Hvetemalt
10% Mørkt hvetemalt 17 EBC
10% Rugmalt
6% Simpson's Crystal Light 105 EBC

Vil det funke, eller blir det fullt kræsj med gjæren?
 
Jeg tror det blir litt rotete
Hvis du ikke liker Saison, hvorfor ikke brygge no annet
Tenkte det gikk an å vri litt på stilen. Jeg har gjort noe lignende med weissbier, og det blei godt. Men der har du jo flere understiler å bevege deg mellom. Blanda inn litt rug der også, som en peker mot roggenbier, og syntes det funka.

Saison er jo strengt tatt nesten ikke en stil, om vi ser bort fra konkurransedefinisjonene. Det var et lagringsdyktig, men ikke veldig sterkt øl, brygget med det man hadde. Man kan sånn sett gjøre mye med en saison. Det er mest den karakteren gjæren gir - eventuelt med brett i tillegg - som holder den sammen. Mener jeg, da. Men det er også diskutabelt: https://beerandbrewing.com/brasserie-de-la-sennes-yvan-de-baets-explains-saisons-greatest-myth-the/
 
Tenkte det gikk an å vri litt på stilen. Jeg har gjort noe lignende med weissbier, og det blei godt. Men der har du jo flere understiler å bevege deg mellom. Blanda inn litt rug der også, som en peker mot roggenbier, og syntes det funka.

Saison er jo strengt tatt nesten ikke en stil, om vi ser bort fra konkurransedefinisjonene. Det var et lagringsdyktig, men ikke veldig sterkt øl, brygget med det man hadde. Man kan sånn sett gjøre mye med en saison. Det er mest den karakteren gjæren gir - eventuelt med brett i tillegg - som holder den sammen. Mener jeg, da. Men det er også diskutabelt: https://beerandbrewing.com/brasserie-de-la-sennes-yvan-de-baets-explains-saisons-greatest-myth-the/

Har prøvd noe «tilsvarende» selv, men kommer ikke til å gjenta det.

8B751F96-4342-47AE-8125-435E193FF2E8.png

jeg husker ikke dette som en minnerik smak. Mine øvrige Saisoner er mye enklere, og dessuten har jeg brukt en, etter min oppfatning, bedre gjær WLP670.

2F64F5B4-86DB-4DD0-85D1-71B53E8675C5.jpeg
 
Tenkte det gikk an å vri litt på stilen. Jeg har gjort noe lignende med weissbier, og det blei godt. Men der har du jo flere understiler å bevege deg mellom. Blanda inn litt rug der også, som en peker mot roggenbier, og syntes det funka.

Saison er jo strengt tatt nesten ikke en stil, om vi ser bort fra konkurransedefinisjonene. Det var et lagringsdyktig, men ikke veldig sterkt øl, brygget med det man hadde. Man kan sånn sett gjøre mye med en saison. Det er mest den karakteren gjæren gir - eventuelt med brett i tillegg - som holder den sammen. Mener jeg, da. Men det er også diskutabelt: https://beerandbrewing.com/brasserie-de-la-sennes-yvan-de-baets-explains-saisons-greatest-myth-the/

Jeg syntes bare mye mørk malt og rug kræsjer med Saison gjær
 
Jeg syntes bare mye mørk malt og rug kræsjer med Saison gjær
Denne blir ikke særlig mørk; bare 10 EBC, som er "deep golden". Grensene Norbrygg setter er 7-25 EBC - hvilket i og for seg er litt snålt. Bruker du bare pilsnermalt, som Dupont, ender du på 4,5, så den må få trekk av dommerne:).

"Mørkt hvetemalt" høres kanskje tvilsomt ut, men det er ikke mørkere enn lyst münchnermalt. Jeg har brukt en del av det i NEIPA:).

Rugen skal jeg nok beholde. Historisk har rug vært brukt, uten at det er noe argument for at det er godt:). Jeg har lyst til å teste det ut, særlig for å se om det kan ha noe for seg at det vil gi mer nellik. Men det er kanskje litt mye med 6% krystallmalt, så jeg funderer på å halvere den mengden.
Har prøvd noe «tilsvarende» selv, men kommer ikke til å gjenta det.

Vis vedlegget 59492

jeg husker ikke dette som en minnerik smak. Mine øvrige Saisoner er mye enklere, og dessuten har jeg brukt en, etter min oppfatning, bedre gjær WLP670.

Vis vedlegget 59493
Den var jo nesten dobbelt så mørk som min, så ikke helt sammenlignbar. 50 gram sjokomalt er avgjort merkbart på smaken. Det kan ha vært den som rota det til?

Ser at du bruker pale malt, som jeg også har tenkt. Det er ikke "feil" - om jeg skal tru hva jeg har lest - men pilsnermalt er vel det vanlige? Fint å høre at det funker.
 
Tenkte kanskje jeg skulle brygge en IPA i morgen
Noen som har innspill på denne

Og burde jeg bruke jeg gjærnæring når jeg bruker de nye https://brewshop.no/produkt/ravarer...rnia-ale-yeast-70ml-purepitch-next-generation fra WhiteLabs uten å sette starter?

14,5 liter
Vis vedlegget 59793
Synes den ser fin ut. Jeg liker jo gristen;(.

Trur du ikke trenger gjærnæring. Den gjæren der har nok greie lagre av sink, i alle fall. Skulle du bruke noe, ville jeg eventuelt slengt i et gram - ikke mer, faktisk - i det stormgjæringa er kommet over toppen.
 
Man må vel ha en saison i huset. Egentlig er det ikke et øl jeg er så veldig glad i, men kanskje går det an å gjøre det litt annerledes? Mindre alkohol, mer maltkjøtt på beina? Men fremdeles ganske lettdrikkelig.

Det er gristen jeg har sittet og spekulkert på. Gjæren jeg har - hvis jeg får liv i den - er Imperials B56 Rustic, som er fra Blaugies (som visstnok har den fra Dupont, så sånn sett er det vel opprinnelig Dupont-gjær). Den gjærer gjerne ned mot 1.000, så jeg får jo ikke brukt så veldig mye malt om jeg vil lande rundt 4,5-5%. Men hvis jeg dropper pilsnermaltet og bruker Golden Promise i stedet? Og hvis jeg bruker en del malt med mer proteiner og noe med litt mer farge - og en porsjon litt snilt krystallmalt? Rugmalt har mye ferulsyre, så det skulle hjelpe til å få litt ekstra nellik, siden gjæren er POF-positiv, dvs. den omdanner ferulsyra til 4-vinylguaiacol.

Jeg tenker meg noe sånt:

64% Golden Promise
10% Hvetemalt
10% Mørkt hvetemalt 17 EBC
10% Rugmalt
6% Simpson's Crystal Light 105 EBC

Vil det funke, eller blir det fullt kræsj med gjæren?
mulig for sent, men om du vil ha en (relativt) lavalkohol saison, går det an å kaste et blikk på hva Kinn har gjort med Kveldsbris. (men jeg har nå saison som bortimot min favorittøltype)
 
Tilbake
Topp