"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Jeg brygget denne på søndag, var kreizi og brukte Lallemand Voss - men den har nå stoppet litt uventet på rundt 1.027 mot beregnet 1.019, selv om gjæren regnes som pålitelig så vidt jeg greier å lese på nett.

Det jeg begynte å tenke på er om det kan ha vært litt lite Diastic Power. Usikker på hvordan det gir utslag i praksis, opprinnelig utbytte og OG var som forventet.
Hvilken temperatur?
 
Diastic power påvirker normalt ikke utgjæringa, men det kan jo kanskje tenkes at hvis du fikk dårlig konvertering at noe av stivelsen fulgte med og det påvirket utgjæringa
 
Som sagt over kan du alltids prøve å tilsette en god dose(4 gram) gjærnæring i litt oppkokt vann, dumpe det i også swirle litt før du øker et par grader til.
Gikk akkurat tom for gjærnæring, så fikk også litt for lite in the first place - får prøve å handle imorgen
 
Trur ikke den der inneholder sink - av en eller annen grunn. Det gjør derimot Servomyces, som de også har.

Gjærnæring er i de fleste tilfeller unødvendig - i alle fall i brygget. Jeg trur behovet er større i en starter, der det blir mindre næring pr. celle. I den grad det blir mangel på noe, er det gjerne sink det kan bli lite av - i følge Palmers How to Brew.

Teksten til Brewshop overdriver kraftig: "Gjærnæring er viktig for gjærhelsen og å bidra til optimale gjæringsforhold. Gjærnæring bidrar til raskere formering av gjærceller og raskere gjæring, forbedret flokkulering, gjærcellene blir mindre påvirket for stress, du reduserer faren for at gjæringen stopper opp, og senker risikoen for usmaker. ... . "

Teksten får det til å virke som direkte dumt å ikke bruke gjærnæring. Men har du sunn gjær i et brygg som ikke har større mengder sukker eller umalta korn, vil ikke gjærnæringa gjøre noe av dette. Er det nok næring i vørteren, er det ikke noe som blir bedre av å tilføre mer. Tvert i mot kan det bli dårligere. Scott Janish refererer i en bloggartikkel der han så på faktorer som hadde betydning for produksjonen av estere og fuselalkoholer, et forsøk som viste det. (Scroll ned til du finner avsnittet om nutrients.) Hans konklusjon er at det kan være en ide å begrense bruken av gjærnæring til startere. (Palmer anbefaler forøvrig det samme.)
 
Trur ikke den der inneholder sink - av en eller annen grunn. Det gjør derimot Servomyces, som de også har.

Gjærnæring er i de fleste tilfeller unødvendig - i alle fall i brygget. Jeg trur behovet er større i en starter, der det blir mindre næring pr. celle. I den grad det blir mangel på noe, er det gjerne sink det kan bli lite av - i følge Palmers How to Brew.

Teksten til Brewshop overdriver kraftig: "Gjærnæring er viktig for gjærhelsen og å bidra til optimale gjæringsforhold. Gjærnæring bidrar til raskere formering av gjærceller og raskere gjæring, forbedret flokkulering, gjærcellene blir mindre påvirket for stress, du reduserer faren for at gjæringen stopper opp, og senker risikoen for usmaker. ... . "

Teksten får det til å virke som direkte dumt å ikke bruke gjærnæring. Men har du sunn gjær i et brygg som ikke har større mengder sukker eller umalta korn, vil ikke gjærnæringa gjøre noe av dette. Er det nok næring i vørteren, er det ikke noe som blir bedre av å tilføre mer. Tvert i mot kan det bli dårligere. Scott Janish refererer i en bloggartikkel der han så på faktorer som hadde betydning for produksjonen av estere og fuselalkoholer, et forsøk som viste det. (Scroll ned til du finner avsnittet om nutrients.) Hans konklusjon er at det kan være en ide å begrense bruken av gjærnæring til startere. (Palmer anbefaler forøvrig det samme.)
Jeg syns det virker som det er nitrogenet det blir mangel av, og hvis det stemmer for kveiken så vil den han har tenkt å plukke med seg fungere, men jeg har aldri hatt etn kveik gi seg tidlig så skal ikke være for bastant :)
 
Pleier å være litt mer raus med gjærnæring når jeg bruker kveik. Får bedre utgjæring når jeg begynte med det.
@Jørgen O ga meg ei lenke til et foredrag Garshol nettopp holdt på kornølfestivalen. Der sier han bl.a. noe om at kveiken kan slite med utgjæringa fordi den pga. en spesiell genetisk egenskap - som gjør at den tåler tørking - sliter med å ta inn maltotriose. Løsninga er å meske ekstra lenge for å få brutt ned mer av maltotriosen, hvilket fører til at du får bedre og raskere utgjæring.

Men om kveiken har et større behov for nitrogen,veit jeg ikke noe om. Jeg brygger ikke med kveik, så jeg kan ikke si noe om egne erfaringer, heller:).

Foredraget (som var veldig interessant, sjøl for en som ikke brygger med kveik:)):
 
Jeg syns det virker som det er nitrogenet det blir mangel av, og hvis det stemmer for kveiken så vil den han har tenkt å plukke med seg fungere, men jeg har aldri hatt etn kveik gi seg tidlig så skal ikke være for bastant :)
Endte opp med å koke opp noe desiliter i går, tilsatt næring, kokte i noen minutter, avkjølte og helte opp i roterte litt og satt opp temp 2 C. Det endte opp med at Hydrometer som lå der gikk opp med 2 poeng, og ingen aktivitet. Jeg smakte på det dagen før jeg gjorde dette, og det var ikke super-ille, men siden det var ganske fyldig og kraftig smak så tenker jeg at jeg kjører sukkerlake - må jo uansett få spist opp nærings-slurry tenker jeg. Og den har ikke vondt av tynnere kropp og mer alkohol.

Dette går mot fullstendig havari, men moro for læringen om ikke annet.
 
Endte opp med å koke opp noe desiliter i går, tilsatt næring, kokte i noen minutter, avkjølte og helte opp i roterte litt og satt opp temp 2 C. Det endte opp med at Hydrometer som lå der gikk opp med 2 poeng, og ingen aktivitet. Jeg smakte på det dagen før jeg gjorde dette, og det var ikke super-ille, men siden det var ganske fyldig og kraftig smak så tenker jeg at jeg kjører sukkerlake - må jo uansett få spist opp nærings-slurry tenker jeg. Og den har ikke vondt av tynnere kropp og mer alkohol.

Dette går mot fullstendig havari, men moro for læringen om ikke annet.
Brett it!
 
Haha ja kanskje det - må stikke om i tilfelle. Skal vurdere det!

Driver fortsatt med denne - ikke meningen å ødelegge tråden - men kort oppsummert:
  • Stoppet brått på 1.027 med Voss Kveik
  • Funket ikke med Yeast Nutrients
  • Funket ikke med sukkerlake
  • Pitchet Nottingham Ale, da startet gjæring igjen
  • Per nå ser det ut til å ha begynt å flate ut på samme SG rundt 1.027
  • Jeg har nå beregnet diastic power til 45 Lintner (under anbefalt på 60)
  • Har ikke funnet noe god dokumentasjon på hva lav DP fører til i praksis - men antar nå at det betyr at gjærbarheten går ned (meskeeffektivitet var som forventet)
"Mikroblogg" (finnes det fortsatt i 2022?)


1666725258848.png
 
DP skal som sagt ikke ha noe med utgjæring å gjøre, men et mål på maltets evne til å konvertere stivelse til sukker (burde også holde med 45 L så vidt jeg husker. Fikk du negativt svar på evt. jod test?)
 
DP skal som sagt ikke ha noe med utgjæring å gjøre, men et mål på maltets evne til å konvertere stivelse til sukker (fikk negativt svar på evt. jod test?)
Blir ikke det noe av det samme? Dersom det ikker greier å konvertere alt stivelse til sukker vil det vel påvirke utgjæring? Har ikke gjort noen jod-test, er kanskje fortsatt mulig?
 
Blir ikke det noe av det samme? Dersom det ikker greier å konvertere alt stivelse til sukker vil det vel påvirke utgjæring? Har ikke gjort noen jod-test, er kanskje fortsatt mulig?
Brygget du den på BZ gen 4? I såfall på hvilken temperatur mesket du? Jeg spør fordi jeg brygget havrestouten(som jeg har brygget uttalige ganger) på BZ gen 4 for første gang, den har pleid å lande på 1.012 så jeg gikk fra 67 til 68 grader under mesk for å kanskje få FG et par poeng høyere . Denne endte altså på 1.018. Dette forteller meg at temperaturen i mye av maltet under mesk må ha vært over 68 grader.

Jeg har i alle fall bestemt meg at noe fintuning av temperatur blir uaktuelt før heat exchange dish er på plass, så intill da blir det øl hvor utgjæring skal være høy og ferdig med det :D
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp