Finn Berger
Moderator
"Flaket korn" høres ut som en (dårlig!) oversettelse av "flaked corn", altså valsa mais. Vær obs på at den fort blir for gammel, så ikke bruk noe du har hatt liggende en stund.Jeg tenkte å hente inspirasjon fra Sleeping Village sin Astral Insight på min neste pale ale. I beskrivelsen nevner de flaket korn og Motueka og Mosaic humle. Jeg har lite til ingen erfaring med noen av delene.
Når de nevner flaket korn tenker jeg havregryn og kanskje flaket hvete, kanskje 5% av hver sammen med pale malt og litt caramalt.
Når det kommer til humlen tenker jeg ca 30 IBU, sene tilsetninger og ratio 1:3 mosaic/motueka da jeg forstår at Mosaic er ganske potent. Tørrhumle med samme ratio, 10g Mosaic og 30g Motueka. (Edit. Ca 20 L til gjæring)
Ser dette fornuftig ut?
Jeg kjenner ikke dette ølet, men du har relativt moderate mengder humle til tørrhumlinga - i alle fall i forhold til hva som etter hvert er blitt vanlig. Det betyr ikke at du ikke vil merke humla, men du kan altså bruke 2 til 3 ganger så mye. (Og mange ville brukt enda mer.) Men det komme altså an på hva slags effekt du vil ha.