Kold Brygg
Moderator
Definitivt ikke Amerikansk Hveteøl. Spurte om hvor min Pacific Ale hørte hjemme i BJCP på en amerikansk side med fokus på konkurranser.Ja, eller amerikansk blond ale. Det, og APA og amerikansk hvete var hva jeg hadde i hodet da jeg begynte å tenke på dette ølet. Nå har jeg funnet ut at jeg kutter ut tørrhumlinga, og flytter den humleporsjonen til hopstand. Det blir vel nærmest en american blonde, tenker jeg - i grenselandet til APA. Hva jeg skal kalle det, vil vel avhenge av hva det smaker mest som til slutt. Jeg synes disse amerikanske øltypene går over i hverandre. Akkurat som pils/lyse lagertyper utgjør de mer et kontinuum enn et sett bokser der det man har, helt klart hører hjemme i en av dem.
Men det er klart; uten hvete blir det kanskje litt drøyt å kalle et øl hveteøl. Sjøl om ikke hveten egentlig gjør så mye med smaken.
HveteølBlond aleBeer Judge Certification Program
www.bjcp.orgAPABeer Judge Certification Program
www.bjcp.orgBeer Judge Certification Program
www.bjcp.org
Svaret var antakelig Blonde eller Golden. Både APA og AWA kunne være aktuelle, men kanskje litt for lite humle til APA, hvete aktuell om hvete preget aroma eller smak på en måte.