Jeg ville ikke brukt mer enn 5% syremalt. Da har du brukt opp "kvoten" av mjølkesyre, og kan altså heller ikke bruke Lactol. Jeg er usikker på hvor mye én ml mjølkesyre tilsvarer, men trur det er omtrent det samme som én prosent syremalt.
Et alternativ til mjølkesyre er fosforsyre, som er smaksnøytralt (i alle fall innafor de mengdegrensene det er aktuelt å bruke). Av en eller annen grunn er det få bryggeforretninger som fører det. Jeg har bestilt fra Petit. Jeg har litt hardere vann enn normalt, og ville ikke klart meg med bare mjølkesyre. (Når vann er hardt, dvs. inneholder relativt mye kalsium, kan vi i Norge, pga. spesielle geologiske forhol, si at det er oppløst mer kalk i det enn i bløtt vann. Og i kalk - kalsiumkarbonat - er det mer karbonat enn kalsium, og dermed er effekten at jo hardere vann du har, jo mer syre trengs for å senke pH, siden karbonatet trekker pH'en opp, mens kalsiumet trekker ned.)
Når jeg sa pH på 5,2 i mesk, er det et råd fra en av de tyske bryggeprofessorene (Narziss eller Kunze) - husker ikke hvem - referert av Kai Troester. Ellers er det generelle rådet (også fra Troester) at det ideelle området for lyse øl er 5,3 - 5,5. (5,4 - 5,6 for mørke.)