"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Det blir endel sterke øl på fat, funderer på å lage en lav AVB variant på det jeg har tilgengelig i beholdningen.
Noen synspunkter her?

--OG: 1.023--FG: 1.004--IBU:46--EBC: 6.5--

2Kg Pils malt
0.2Kg Melanoidin
0.15Kg Syre malt
0.2Kg Flaket mais

15g Magnum @60
20g Bobek @30
30g Celeia @15
30g Bobek @5
20g Celeia @Hopstand

Mesk: 67C 60min, 78C 10min. Ingen skylling.

Har to pakker Brewly W34/70 lager gjær,
14dager på 14C.

Kan det kalles Mild Ale? BF kalkulererer ganske lav FG, kan det stemme da?
Et øl med såpass lav OG kan ofte føles litt tynt. For min del ville jeg droppet mais, og kanskje brukt litt mer smakfulle malt om du har. I et svakt øl vil 46 IBU føles veldig bittert. Magnum kan ha alfa mellom 12 og 16,4, så jeg ville vært varsom.
 
Et øl med såpass lav OG kan ofte føles litt tynt. For min del ville jeg droppet mais, og kanskje brukt litt mer smakfulle malt om du har. I et svakt øl vil 46 IBU føles veldig bittert. Magnum kan ha alfa mellom 12 og 16,4, så jeg ville vært varsom.
Gode tips, skal se hva jeg har. Samt roe ned på bitterhumla.
 
På pilsen jeg linket til, er PH uten syremalt 5,75(med Stavanger-vann), og med 300g(5,3%) blir PH 5,34. Synes det var mye syremalt for en så enkel og liten(kg malt) oppskrift.

Men uansett greit å høre hva folk foretrekker, og hvorfor, så lærer man av det også. Hvis det er samme hva man bruker, så er det jo veldig enkelt og trekke opp 7ml melkesyre i ei sprøyte og tilsette i mesken.
Jeg ville ikke brukt mer enn 5% syremalt. Da har du brukt opp "kvoten" av mjølkesyre, og kan altså heller ikke bruke Lactol. Jeg er usikker på hvor mye én ml mjølkesyre tilsvarer, men trur det er omtrent det samme som én prosent syremalt.

Et alternativ til mjølkesyre er fosforsyre, som er smaksnøytralt (i alle fall innafor de mengdegrensene det er aktuelt å bruke). Av en eller annen grunn er det få bryggeforretninger som fører det. Jeg har bestilt fra Petit. Jeg har litt hardere vann enn normalt, og ville ikke klart meg med bare mjølkesyre. (Når vann er hardt, dvs. inneholder relativt mye kalsium, kan vi i Norge, pga. spesielle geologiske forhol, si at det er oppløst mer kalk i det enn i bløtt vann. Og i kalk - kalsiumkarbonat - er det mer karbonat enn kalsium, og dermed er effekten at jo hardere vann du har, jo mer syre trengs for å senke pH, siden karbonatet trekker pH'en opp, mens kalsiumet trekker ned.)

Når jeg sa pH på 5,2 i mesk, er det et råd fra en av de tyske bryggeprofessorene (Narziss eller Kunze) - husker ikke hvem - referert av Kai Troester. Ellers er det generelle rådet (også fra Troester) at det ideelle området for lyse øl er 5,3 - 5,5. (5,4 - 5,6 for mørke.)
 
Sist redigert:
Jeg ville ikke brukt mer enn 5% syremalt. Da har du brukt opp "kvoten" av mjølkesyre, og kan altså heller ikke bruke Lactol. Jeg er usikker på hvor mye én ml mjølkesyre tilsvarer, men trur det er omtrent det samme som én prosent syremalt.

Et alternativ til mjølkesyre er fosforsyre, som er smaksnøytralt (i alle fall innafor de mengdegrensene det er aktuelt å bruke). Av en eller annen grunn er det få bryggeforretninger som fører det. Jeg har bestilt fra Petit. (Jeg har litt hardere vann enn normalt, og ville ikke klart meg med bare mjølkesyre.)

Når jeg sa pH på 5,2 i mesk, er det et råd fra en av de tyske bryggeprofessorene (Narziss eller Kunze) - husker ikke hvem - referert av Kai Troester. Ellers er det generelle rådet (også fra Troester) at det ideelle området for lyse øl er 5,3 - 5,5. (5,4 - 5,6 for mørke.)
Ifølge Brewfather så synker PH med 0,06 per ml melkesyre. Så for å oppnå samme PH som med 300g syremalt(5,3%), må man bruke 7ml melkesyre.
 
Jeg ville ikke brukt mer enn 5% syremalt. Da har du brukt opp "kvoten" av mjølkesyre, og kan altså heller ikke bruke Lactol. Jeg er usikker på hvor mye én ml mjølkesyre tilsvarer, men trur det er omtrent det samme som én prosent syremalt.

Et alternativ til mjølkesyre er fosforsyre, som er smaksnøytralt (i alle fall innafor de mengdegrensene det er aktuelt å bruke). Av en eller annen grunn er det få bryggeforretninger som fører det. Jeg har bestilt fra Petit. Jeg har litt hardere vann enn normalt, og ville ikke klart meg med bare mjølkesyre. (Når vann er hardt, dvs. inneholder relativt mye kalsium, kan vi i Norge, pga. spesielle geologiske forhol, si at det er oppløst mer kalk i det enn i bløtt vann. Og i kalk - kalsiumkarbonat - er det mer karbonat enn kalsium, og dermed er effekten at jo hardere vann du har, jo mer syre trengs for å senke pH, siden karbonatet trekker pH'en opp, mens kalsiumet trekker ned.)

Når jeg sa pH på 5,2 i mesk, er det et råd fra en av de tyske bryggeprofessorene (Narziss eller Kunze) - husker ikke hvem - referert av Kai Troester. Ellers er det generelle rådet (også fra Troester) at det ideelle området for lyse øl er 5,3 - 5,5. (5,4 - 5,6 for mørke.)
Hva mener du med "kvoten" av melkesyre Finn?
Jeg tror jeg vet hva du mener, men hadde vært fint om du kunne utdype.
:)
 
Hva mener du med "kvoten" av melkesyre Finn?
Jeg tror jeg vet hva du mener, men hadde vært fint om du kunne utdype.
:)
Godt spørsmål, som de sier i Abels tårn:).

Det går ei grense for hvor mye du kan bruke av mjølkesyre før du kjenner det i smaken på ølet. Så "kvoten" er det du kan bruke før du er i risikosonen for mjøkesyresmak.

Det finnes vel ingen enighet om akkurat hvor den grensa går. 5% er nok av de mer konservative anslagene, men bedre trygg enn trist, tenker jeg. Og dessuten: Terskelnivået for alle smaker varierer fra person til person, og det er vel en god ide å brygge med tanke på de mer følsomme?
 
Godt spørsmål, som de sier i Abels tårn:).

Det går ei grense for hvor mye du kan bruke av mjølkesyre før du kjenner det i smaken på ølet. Så "kvoten" er det du kan bruke før du er i risikosonen for mjøkesyresmak.

Det finnes vel ingen enighet om akkurat hvor den grensa går. 5% er nok av de mer konservative anslagene, men bedre trygg enn trist, tenker jeg. Og dessuten: Terskelnivået for alle smaker varierer fra person til person, og det er vel en god ide å brygge med tanke på de mer følsomme?
Det var det jeg tenkte du mente med "kvote".
Det er altså en smaksmessig betraktning, ikke en eller annen teknisk grense.

For en pils er det vel smart å holde seg på den relativt konservative siden.

Brygges det et mer ekstremt øl med masse smak er det ikke sikkert det har så mye å si.
Og flytter vi oss over i kategorien surøl er jo spillereglene helt annerledes.
 
Det var det jeg tenkte du mente med "kvote".
Det er altså en smaksmessig betraktning, ikke en eller annen teknisk grense.

For en pils er det vel smart å holde seg på den relativt konservative siden.

Brygges det et mer ekstremt øl med masse smak er det ikke sikkert det har så mye å si.
Og flytter vi oss over i kategorien surøl er jo spillereglene helt annerledes.
Helt enig. Men problemet kan jo omgås helt ved å bruke fosforsyre i stedet. Det har vel festa seg en oppfatning om at fosforsyra resulterer i en reaksjon mellom fosfor og kalsium, sånn at en god del av kalsiumet kommer til å felles ut i form av kalsiumfosfat. (mulig kjemien der ikke er 100% korrekt:).) Det spiller visst heller mindre rolle, i følge Martin Brungard, som jeg har en tilbøyelighet til å stole på.

Men for å minimere alle risiki bruker jeg en trygg dose syremalt, og sper på med fosforsyre:).
 
Men for å minimere alle risiki bruker jeg en trygg dose syremalt, og sper på med fosforsyre
Jeg har brukt en kombinasjon av syremalt og fosforsyre i flere år og er vel fornøyd med resultatet. Bruker Martin Brungards Brunwater til å regne ut hvor mye jeg trenger av hver. Dette regnearket er enkelt å bruke så lenge du vet vannprofilen til der du får vann fra. I Asker har vi ganske bløtt vann og for min siste prilsoppskrift (10 kg Pilsner, 0.5 kg Munich, 0.2 kgAcid og 0.5 kg Chit malt) brukte jeg 2 ml 75% fosforsyre i 25 l meskevann og 1 ml fosforsyre i 50 liter skyllevann. I tillegg bruker jeg 5g Kalsiumklorid og 10g Gypsum i meskevannet og dobbelt dette i skyllevannet. Dette gav ifølge Brunwater en pH på 5.36. Jeg kjøpte fosforsyre fra en bryggebutikk i Irland, men ser at et par butikker i Norge selger det også. Problemet er at fosforsyre ikke kan sendes direkte med posten
 
Jeg har brukt en kombinasjon av syremalt og fosforsyre i flere år og er vel fornøyd med resultatet. Bruker Martin Brungards Brunwater til å regne ut hvor mye jeg trenger av hver. Dette regnearket er enkelt å bruke så lenge du vet vannprofilen til der du får vann fra. I Asker har vi ganske bløtt vann og for min siste prilsoppskrift (10 kg Pilsner, 0.5 kg Munich, 0.2 kgAcid og 0.5 kg Chit malt) brukte jeg 2 ml 75% fosforsyre i 25 l meskevann og 1 ml fosforsyre i 50 liter skyllevann. I tillegg bruker jeg 5g Kalsiumklorid og 10g Gypsum i meskevannet og dobbelt dette i skyllevannet. Dette gav ifølge Brunwater en pH på 5.36. Jeg kjøpte fosforsyre fra en bryggebutikk i Irland, men ser at et par butikker i Norge selger det også. Problemet er at fosforsyre ikke kan sendes direkte med posten
Jeg trenger en god del mer syre enn deg, ser jeg - men som sagt, jeg har et litt hardere vann.

Jeg bruker ikke noen kalkulator, men treffer rimelig greit basert på erfaring. Og så kontrollerer jeg underveis i prosessen med pH-meter. Det er jeg temmelig avhengig av:). Det læreboka (=Palmer) sier skal skje, skjer sjelden!

Jeg har fått fosforsyre i posten to ganger - sjøl om det nok er riktig det du sier. Det selges i literflasker, og jeg har bestilt to liter i slengen. Det varer ei stund, sjøl med mitt forbruk:). (Alltid artig når du tar tak i flaska. Stoffet har en del høyere egenvekt enn vann!)
 
Jeg mener det er på tide at Bryggselv og Strømmen tar inn fosforsyre i sortimentet. Både Brewshop og Petit-Agentur har det så det bør ikke være vanskelig for andre butikker å skaffe det. Som du sier tidligere så er det mye mer smaksnøytralt enn melkesyre
 
Jeg mener det er på tide at Bryggselv og Strømmen tar inn fosforsyre i sortimentet. Både Brewshop og Petit-Agentur har det så det bør ikke være vanskelig for andre butikker å skaffe det. Som du sier tidligere så er det mye mer smaksnøytralt enn melkesyre
Jeg maste på dem på @Strømmen Hjemmebrygg AS sist jeg var der:). Hører du Mats; det er flere som vil ha fosforsyre;).
 
Har du lyst til å ta en titt på denne Old Ale oppskriften @Finn Berger
Har søkt litt på nettet og ser at det annbefales o,5 -1 lb (227 -454 g) Blackstrap på en 19 liters (5 gallon går jeg utifra)
Hvor mye brukte du igjen?

Screenshot 2022-04-30 at 11.52.16.png
 
Sist redigert:
Har du lyst til å ta en titt på denne Old Ale oppskriften @Finn Berger
Har søkt litt på nettet og ser at det annbefales o,5 -1 lb (227 -454 g) Blackstrap på en 19 liters (5 gallon går jeg utifra)
Hvor mye brukte du igjen?

Vis vedlegget 56779
2,4% av vekta.

Jeg fulgte oppskrifta i Brewing Classic Styles, s.249, ganske nøye. Den blei sånn:

OG 1.09, FG 1.021, 10,5% ABV (Alternativ kalkulering i Brewersfriend)

Malt til 17 liter før tapping
7,00 kg Maris Otter
0,26 kg Simpson's Heritage 180
0,09 kg Black Malt
0,18 kg Lyle's Black Treacle
Humle
42 gr Magnum 14% @ 60
Gjær
Imperial A10 Darkness ("Samme" som wlp004, det er vel guinness?)

Kan drikkes nå, men har nok en del å hente på lagring. Meninga var å gi det et par år i kjelleren. Jeg brukte altså treacle her, og det er litt forskjell på de to. Men jeg veit ikke om det blir så stor forskjell i mengde.

Det er nok treacle i min. Trur det er som med krydder; det skal ikke smake sånn at det blir et treacle-øl. Det er ikke en smak jeg vil skal slå gjennom og dominere, den skal bare bidra i bakgrunnen.
 
Sist redigert:
Drakk en kølsch i dag, og tenkte at kølschgjær måtte kunne lage en god variant av APA. Når jeg googler, finner jeg ganske sterke meninger både for og mot denne ideen, hvilket forteller meg at det kan gå bra. Jeg er litt skeptisk, for det har som regel ikke gått så veldig bra når jeg har satt gjær til å gjøre sånt de ikke er oppdratt til å gjøre. Men det Whitelabs sier om 029 synes jeg gir grunnlag for håp: Known for accentuating hop flavor and bitterness while creating crisp, clean lager like characters.

Så jeg har kåla ihop ei oppskrift. Jeg vil ikke ha noe veldig humletungt, så jeg bruker moderat med humle - og tester ut Most, som jeg har fått fra Vladimir. Ønsker god maltkarakter, derav bruken av münchener, amber og aromatic. Norbryggdefinisjonen maser om karamell i APA, også - igjen til forskjell fra BJCP! - men det har jeg ikke tenkt å bekymre meg om.

OG 1.049, FG 1.010, 5,1% ABV, 32 IBU, 9,7 EBC. 2 ts sulfat og 1 ts klorid. Mesker på 67 + 72, og gjærer på 14 grader det meste av tida.


Malt til 35 liter før tapping
2,5 kg Muntons Pale Planet 3,8 EBC
2,5 kg Weyermann Extra Pale Premium Pilsner 2,8 EBC
0,5 kg Weyermann Munich type 1 15 EBC
0,3 kg Simpsons Amber Malt 60 EBC
0,2 kg Simpsons Aromatic 60 EBC
Humle
35 gr Northern Brewer @ 60
50 gr Most @ 5
50 gr Most @ dryhop
Gjær
WLP 029 Kølsch
 
Mener å huske at man ofte gikk for Kølsch-gjær når man laget amerikansk hveteøl, som jo ofte humles godt.
Ja, eller amerikansk blond ale. Det, og APA og amerikansk hvete var hva jeg hadde i hodet da jeg begynte å tenke på dette ølet. Nå har jeg funnet ut at jeg kutter ut tørrhumlinga, og flytter den humleporsjonen til hopstand. Det blir vel nærmest en american blonde, tenker jeg - i grenselandet til APA. Hva jeg skal kalle det, vil vel avhenge av hva det smaker mest som til slutt:). Jeg synes disse amerikanske øltypene går over i hverandre. Akkurat som pils/lyse lagertyper utgjør de mer et kontinuum enn et sett bokser der det man har, helt klart hører hjemme i en av dem.

Men det er klart; uten hvete blir det kanskje litt drøyt å kalle et øl hveteøl:). Sjøl om ikke hveten egentlig gjør så mye med smaken.

Hveteøl Blond ale APA
 
Tilbake
Topp