"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Jeg tenkte å hente inspirasjon fra Sleeping Village sin Astral Insight på min neste pale ale. I beskrivelsen nevner de flaket korn og Motueka og Mosaic humle. Jeg har lite til ingen erfaring med noen av delene.

Når de nevner flaket korn tenker jeg havregryn og kanskje flaket hvete, kanskje 5% av hver sammen med pale malt og litt caramalt.

Når det kommer til humlen tenker jeg ca 30 IBU, sene tilsetninger og ratio 1:3 mosaic/motueka da jeg forstår at Mosaic er ganske potent. Tørrhumle med samme ratio, 10g Mosaic og 30g Motueka. (Edit. Ca 20 L til gjæring)

Ser dette fornuftig ut?
 
Jeg tenkte å hente inspirasjon fra Sleeping Village sin Astral Insight på min neste pale ale. I beskrivelsen nevner de flaket korn og Motueka og Mosaic humle. Jeg har lite til ingen erfaring med noen av delene.

Når de nevner flaket korn tenker jeg havregryn og kanskje flaket hvete, kanskje 5% av hver sammen med pale malt og litt caramalt.

Når det kommer til humlen tenker jeg ca 30 IBU, sene tilsetninger og ratio 1:3 mosaic/motueka da jeg forstår at Mosaic er ganske potent. Tørrhumle med samme ratio, 10g Mosaic og 30g Motueka. (Edit. Ca 20 L til gjæring)

Ser dette fornuftig ut?
"Flaket korn" høres ut som en (dårlig!) oversettelse av "flaked corn", altså valsa mais. Vær obs på at den fort blir for gammel, så ikke bruk noe du har hatt liggende en stund.

Jeg kjenner ikke dette ølet, men du har relativt moderate mengder humle til tørrhumlinga - i alle fall i forhold til hva som etter hvert er blitt vanlig. Det betyr ikke at du ikke vil merke humla, men du kan altså bruke 2 til 3 ganger så mye. (Og mange ville brukt enda mer:).) Men det komme altså an på hva slags effekt du vil ha.
 
"Flaket korn" høres ut som en (dårlig!) oversettelse av "flaked corn", altså valsa mais. Vær obs på at den fort blir for gammel, så ikke bruk noe du har hatt liggende en stund.

Jeg kjenner ikke dette ølet, men du har relativt moderate mengder humle til tørrhumlinga - i alle fall i forhold til hva som etter hvert er blitt vanlig. Det betyr ikke at du ikke vil merke humla, men du kan altså bruke 2 til 3 ganger så mye. (Og mange ville brukt enda mer:).) Men det komme altså an på hva slags effekt du vil ha.

Da nevner du noe viktig Finn - kjøper du malt eller adjuncts, alltid spør om COA - bestilte sist "Floormalted Dark" og batchen var faktisk fra 2018 - sekken var åpen. Nå venter jeg på ny leveranse, men det er jo ikke garrantert at jeg ikke får levert gammalt greie likeveld.
 
"Flaket korn" høres ut som en (dårlig!) oversettelse av "flaked corn", altså valsa mais. Vær obs på at den fort blir for gammel, så ikke bruk noe du har hatt liggende en stund.

Jeg kjenner ikke dette ølet, men du har relativt moderate mengder humle til tørrhumlinga - i alle fall i forhold til hva som etter hvert er blitt vanlig. Det betyr ikke at du ikke vil merke humla, men du kan altså bruke 2 til 3 ganger så mye. (Og mange ville brukt enda mer:).) Men det komme altså an på hva slags effekt du vil ha.
Det er et norsk bryggeri, de benytter «flaked grains» på den engelske beskrivelsen. :) Jeg mistenker at de bevisst er litt uspesifikke her, men de skriver videre «for a smooth mouthfeel» - jeg tenker derfor havregryn, men har aldri brukt det før så er usikker på mengdene man burde bruke i en pale ale.

Ok, kanskje jeg skal øke mengden til tørrhumlinga noe - jeg har endt opp med å bruke ca 40g til tidligere og synes det er blitt bra.
 
Det er et norsk bryggeri, de benytter «flaked grains» på den engelske beskrivelsen. :) Jeg mistenker at de bevisst er litt uspesifikke her, men de skriver videre «for a smooth mouthfeel» - jeg tenker derfor havregryn, men har aldri brukt det før så er usikker på mengdene man burde bruke i en pale ale.

Ok, kanskje jeg skal øke mengden til tørrhumlinga noe - jeg har endt opp med å bruke ca 40g til tidligere og synes det er blitt bra.
Nei da er det nok ikke mais, nei. Havregryn høres bra ut for meg.

Har du gjort det på en måte som har funka tidligere, ville jeg absolutt holdt fast ved den måten:).
 
Jeg har disse humler:
100 gr. Simko 12 %
500 gr. Centennial 9,1 %
400 gr. Crysral 3,4 %

tar gjerne imot tips til sammensetning i et 100 liters brygg med høy IBU UTEN tørrhumling men tenkte det slik:
100 gr. simcoe 1 time
500 gram centenial 7 min
400 gram crystal flameout
jeg liker å bruke opp pakkene så jeg slipper rester som allikevel kastes senere.
er det en dårlig humlekombinasjon så skrik ut
 
Jeg har disse humler:
100 gr. Simko 12 %
500 gr. Centennial 9,1 %
400 gr. Crysral 3,4 %

tar gjerne imot tips til sammensetning i et 100 liters brygg med høy IBU UTEN tørrhumling men tenkte det slik:
100 gr. simcoe 1 time
500 gram centenial 7 min
400 gram crystal flameout
jeg liker å bruke opp pakkene så jeg slipper rester som allikevel kastes senere.
er det en dårlig humlekombinasjon så skrik ut
Synes vel ikke dette er en dårlig humlekombinasjon. Nå har ikke jeg selv brygget med simco, men du vil nok ikke få mye glede av de tropiske smakene @60. Tror jeg ville flyttet 100g Centennial til 60/FWH, beholdt 400g @ 7 eller kanskje @10. Hatt 400g Crystal + 100g Simcoe @0, kjølt til 75 grader og hvilt der i 20 min før jeg fortsatte.
 
Går med tankene om en Belgian Single Hop inspirert av Duvel Tripel hop, men nedjustert til Session styrke. Hva tenker dere?
En slags mellomting av Belgisk Blond / Trappist Single / Belgisk IPA ?

Gjær, humle og malt er allerede bestilt så det parameteret er det (desværre) ikke no å gjøre med

Screenshot 2022-09-14 at 20.31.11.png
 
Jeg har disse humler:
100 gr. Simko 12 %
500 gr. Centennial 9,1 %
400 gr. Crysral 3,4 %

tar gjerne imot tips til sammensetning i et 100 liters brygg med høy IBU UTEN tørrhumling men tenkte det slik:
100 gr. simcoe 1 time
500 gram centenial 7 min
400 gram crystal flameout
jeg liker å bruke opp pakkene så jeg slipper rester som allikevel kastes senere.
er det en dårlig humlekombinasjon så skrik ut
Simcoe som bitterhumle er vel fornuftig med de humlene du har der. Bland de to andre, og tilsett 200 gram når det er igjen 2 minutter, og 700 gram i WP på 80 grader. Gi dem 20 minutter der før du kjøler videre.

Jeg er ikke ekspert på dette, men noe sånt har funka rimelig greit for meg.
 
Driver og skal kvitte meg med en del malt og vurderer en kitchen sink Stout imorgen. Her er det mye lageret som bestemmer, så tenkte å høre om dette blir helt corny eller bare gjør ting mer interessant og komplekst

1665835850099.png
 
Har lyst til å brygge en Imperia Stout hvor jeg splitter batchen i 2 og tilsetter rødvin og eikechips i den ene. Så ser meg om etter en passende oppskrift og kom over denne https://www.brewersfriend.com/homeb.../1848-barclay-perkins-ibst-1st-imperial-stout
Lurer på om jeg skal prøve meg på den. Har skalert etter beste evne.
Hva tror dere, både om prosjektet og base oppskriften?
Lurer kanskje mest på vannjusteringa. Aldri måttet bruke bakepulver før, men med all Brown malten ser det ut til at det kreves selv om jeg halverte mengden. Ser meg også om etter en erstatning for Wyeast - Whitbread Ale 1099
Humlen blir nok også endret noe (den er fårløbig bare skalert)

Screenshot 2022-10-19 at 11.04.09.png
 
Sist redigert:
Litt mye spessialmalt og krystalmalt kanskje, men kan gå for det
Hvilken ebc havner du på ?
Jeg brygget denne på søndag, var kreizi og brukte Lallemand Voss - men den har nå stoppet litt uventet på rundt 1.027 mot beregnet 1.019, selv om gjæren regnes som pålitelig så vidt jeg greier å lese på nett.

Det jeg begynte å tenke på er om det kan ha vært litt lite Diastic Power. Usikker på hvordan det gir utslag i praksis, opprinnelig utbytte og OG var som forventet.
 
Tilbake
Topp