"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Ja, eller amerikansk blond ale. Det, og APA og amerikansk hvete var hva jeg hadde i hodet da jeg begynte å tenke på dette ølet. Nå har jeg funnet ut at jeg kutter ut tørrhumlinga, og flytter den humleporsjonen til hopstand. Det blir vel nærmest en american blonde, tenker jeg - i grenselandet til APA. Hva jeg skal kalle det, vil vel avhenge av hva det smaker mest som til slutt:). Jeg synes disse amerikanske øltypene går over i hverandre. Akkurat som pils/lyse lagertyper utgjør de mer et kontinuum enn et sett bokser der det man har, helt klart hører hjemme i en av dem.

Men det er klart; uten hvete blir det kanskje litt drøyt å kalle et øl hveteøl:). Sjøl om ikke hveten egentlig gjør så mye med smaken.

Hveteøl Blond ale APA
Definitivt ikke Amerikansk Hveteøl. Spurte om hvor min Pacific Ale hørte hjemme i BJCP på en amerikansk side med fokus på konkurranser.
Svaret var antakelig Blonde eller Golden. Både APA og AWA kunne være aktuelle, men kanskje litt for lite humle til APA, hvete aktuell om hvete preget aroma eller smak på en måte.
 
Definitivt ikke Amerikansk Hveteøl. Spurte om hvor min Pacific Ale hørte hjemme i BJCP på en amerikansk side med fokus på konkurranser.
Svaret var antakelig Blonde eller Golden. Både APA og AWA kunne være aktuelle, men kanskje litt for lite humle til APA, hvete aktuell om hvete preget aroma eller smak på en måte.

Jeg har brygga noen amerikanske hveteøl, og jeg mener at snakket om "hvetekarakter"er sterkt overdrevet. Jeg har lest om en undersøkelse som har vært gjort for å finne ut om hvete egentlig bidrar med noen egen tydelig smakskarakter - og svaret var negativt. Den klarer jeg ikke å finne igjen, og jeg skal ikke si at minnet mitt om å ha lest en undersøkelse er nok til å konkludere med at hvete ikke spiller noen rolle. Men erfaringa mi stemmer med det jeg husker av undersøkelsen.

I den grad jeg mener å ha registrert at hvete bidrar med noe, stemmer det ikke med hva folk påstår at hvete gjør, heller:).
 
Betyr det at hvete smaker "mindre" enn bygg eller bare at det smaker det samme :rolleyes:?
Min erfaring er hvete bidrar. Og du kan fint si det smaker mindre. Opplever at øl med en betydelig andel hvete er mer lettdrikkelig enn tilsvarende hvor det er byggmalt. Mulig det er placebo, men det er min opplevelse. Synes også hvete bidrar med en kremet munnfølelse og en udefinerbar fylde. Litt avhengig av oppskriften tipper jeg du må opp i minst 20%, og på de fleste oppskriftene enda høyere for å få et bidrag som er tydelig.
 
Tenkte og brygge dette i kveld. Litt rydding i malt hyllen, så litt rare prosenter. Vet ikke hvilken type øl det blir, men ser ut som definisjonen på Märzen passer best.

Plasse Møøønik

OG: 1.054
FG: 1.013
IBU: 24
EBC: 24
Koketid 90 min.

Lyst Munich Malt - 62%
Mørkt Munich Malt - 33%
Caramunich II - 3,6%
Caramunic I - 1,4%

Magnum - FWH 20 IBU
Tettnanger - 10 min. 1g/L

Gjær - Wlp830

Meskes på 68°C i 60 min, 72°C 10 min. og 78°C 10 min..
Gjæres i 21 dager, 18 dager på 10°C og 3 dager på 16°C
 
Min erfaring er hvete bidrar. Og du kan fint si det smaker mindre. Opplever at øl med en betydelig andel hvete er mer lettdrikkelig enn tilsvarende hvor det er byggmalt. Mulig det er placebo, men det er min opplevelse. Synes også hvete bidrar med en kremet munnfølelse og en udefinerbar fylde. Litt avhengig av oppskriften tipper jeg du må opp i minst 20%, og på de fleste oppskriftene enda høyere for å få et bidrag som er tydelig.
Her er hva Simpsons skriver: Wheat Malt is known for that citrusy, almost tart taste, combined with a crusty bread flavour that makes it quite complex. It can be depended upon to add depth of flavour on its own or as a combination with other malts – depending on the beer type. (https://www.simpsonsmalt.co.uk/blog/malt-of-the-month-wheat-malt/)

"Tart" er hva jeg har sagt tidligere at jeg trur hvete bidrar med, men jeg fikk lite medhold i det - sånt som kalles voksenkjeft;) - så jeg regna med at det heller var bryggeprosessen min som var årsaken. Litt mye mjølkesyre, tenkte jeg vel. Men kanskje det ikke var så dumt?

Bryggosof-xbeeriment: https://brulosophy.com/2018/06/25/the-impact-of-wheat-malt-on-beer-exbeeriment-results/ Panelet hadde ikke mange nok som klarte å skille en kølsch brygga med 23% hvetemalt fra en uten hvetemalt. Det stemmer med hva jeg ville vente. En eventuell forskjell - som jeg sjølsagt ikke kan si ikke er der fordi jeg ikke kjenner den - er såpass liten at de fleste ikke klarer å legge merke til den. Mener jeg.

Bruker jeg hvetemalt til annet enn hveteøl? Jada, det hender. Men kanskje stadig mindre. Den sekken har vart veldig lenge nå:).
 
Her er hva Simpsons skriver: Wheat Malt is known for that citrusy, almost tart taste, combined with a crusty bread flavour that makes it quite complex. It can be depended upon to add depth of flavour on its own or as a combination with other malts – depending on the beer type. (https://www.simpsonsmalt.co.uk/blog/malt-of-the-month-wheat-malt/)

"Tart" er hva jeg har sagt tidligere at jeg trur hvete bidrar med, men jeg fikk lite medhold i det - sånt som kalles voksenkjeft;) - så jeg regna med at det heller var bryggeprosessen min som var årsaken. Litt mye mjølkesyre, tenkte jeg vel. Men kanskje det ikke var så dumt?

Bryggosof-xbeeriment: https://brulosophy.com/2018/06/25/the-impact-of-wheat-malt-on-beer-exbeeriment-results/ Panelet hadde ikke mange nok som klarte å skille en kølsch brygga med 23% hvetemalt fra en uten hvetemalt. Det stemmer med hva jeg ville vente. En eventuell forskjell - som jeg sjølsagt ikke kan si ikke er der fordi jeg ikke kjenner den - er såpass liten at de fleste ikke klarer å legge merke til den. Mener jeg.

Bruker jeg hvetemalt til annet enn hveteøl? Jada, det hender. Men kanskje stadig mindre. Den sekken har vart veldig lenge nå:).
Jeg gir aldri voksenkjeft, men kan bli engasjert og hevde mine synspunkter litt for tydelig :cool: .

Med andre ord må jeg en del høyere enn 20% for å kjenne forskjell. Det er smaksforskjell på Hefeweizen og Dampfbier. Det er vel en grunn til at du lager Weizen med hvete og ikke bare pilsmalt? Enig i at det er en svak syrlighet i Weizen, om det kommer av gjæren eller hveten skal jeg ikke si noe om.
 
Jeg gir aldri voksenkjeft, men kan bli engasjert og hevde mine synspunkter litt for tydelig :cool: .

Med andre ord må jeg en del høyere enn 20% for å kjenne forskjell. Det er smaksforskjell på Hefeweizen og Dampfbier. Det er vel en grunn til at du lager Weizen med hvete og ikke bare pilsmalt? Enig i at det er en svak syrlighet i Weizen, om det kommer av gjæren eller hveten skal jeg ikke si noe om.
Det er gjæren, trur jeg. Den drar pH'en godt ned. En trenger derfor visst ikke bekymre seg så mye om pH når en brygger weissbier.

Nå fikk jeg litt lyst til å prøve meg på en weissbier med bare bygg - men antakelig ikke nok til å faktisk gjøre det:). Jeg trur det kanskje får konsekvenser for balansen mellom nellik og banan. Jo mer bygg du bruker, jo tydeligere blir nelliken.

Men jeg brygger det nå med like deler av begge - eller jeg blander inn mye rart, bl.a. rug - og jeg kan ikke si at det blir annerledes enn med 70% hvete.
 
Det er gjæren, trur jeg. Den drar pH'en godt ned. En trenger derfor visst ikke bekymre seg så mye om pH når en brygger weissbier.

Nå fikk jeg litt lyst til å prøve meg på en weissbier med bare bygg - men antakelig ikke nok til å faktisk gjøre det:). Jeg trur det kanskje får konsekvenser for balansen mellom nellik og banan. Jo mer bygg du bruker, jo tydeligere blir nelliken.

Men jeg brygger det nå med like deler av begge - eller jeg blander inn mye rart, bl.a. rug - og jeg kan ikke si at det blir annerledes enn med 70% hvete.
Du kan jo vurdere Grytetippen fra Senja om du får tak i den.

Hei,
Jeg tror du vil like denne: Senja Handbryggeri Grytetippen Dampfbier.

Uten at det forteller så mye, siden vi ikke har en Weizen med samme "oppskrift" fra samme bryggeri.
 
Det er gjæren, trur jeg. Den drar pH'en godt ned. En trenger derfor visst ikke bekymre seg så mye om pH når en brygger weissbier.

Nå fikk jeg litt lyst til å prøve meg på en weissbier med bare bygg - men antakelig ikke nok til å faktisk gjøre det:). Jeg trur det kanskje får konsekvenser for balansen mellom nellik og banan. Jo mer bygg du bruker, jo tydeligere blir nelliken.

Men jeg brygger det nå med like deler av begge - eller jeg blander inn mye rart, bl.a. rug - og jeg kan ikke si at det blir annerledes enn med 70% hvete.
Du kan jo vurdere Grytetippen fra Senja om du får tak i den.

Hei,
Jeg tror du vil like denne: Senja Handbryggeri Grytetippen Dampfbier.

Uten at det forteller så mye, siden vi ikke har en Weizen med samme "oppskrift" fra samme bryggeri.

Nå skal det sies at jeg ikke har smakt noen norske weizen som er på høyde med de beste tyske. Samme med Helles.
 
Har noe Whiteout som blei samla fra blowoff slangen på forrige Wit. Lurer litt på hva jeg skal bruke den til. Nå gidder jeg ikke mer øl med skall og ekstrakt og skit, så hva med..

OG 1.048, 27 IBU
47% Pale
47% Pils
6% Cara Hell

Simcoe til 20 IBU v/60 min
0.75 gr/L Styrian Golding v/15 min
0.25 gr/L Cascade v/15 min
0.75 gr/L Styrian Golding v/flameout
0.25 gr/L Cascade v/Flameout
 
Sist redigert:
Har noe Whiteout som blei samla fra blowoff slangen på forrige Wit. Lurer litt på hva jeg skal bruke den til. Nå gidder jeg ikke mer øl med skall og ekstrakt og skit, så hva med..

OG 1.048, 27 IBU
47% Pale
47% Pils
6% Cara Hell

Simcoe til 20 IBU v/60 min
0.75 gr/L Styrian Golding v/15 min
0.25 gr/L Cascade v/15 min
0.75 gr/L Styrian Golding v/flameout
0.25 gr/L Cascade v/Flameout

En slags «Wit» Pale ale?
Kan vel funke det
 
Planlegger en barley wine. Finner ikke så mange oppskrifter på nett, så den er sterkt prega av Gahr sitt vinnerøl. Ser dette greit ut?

Lurer egentlig mest på gjærvalg. Og satte 120 min kok, oppnår man egentlig noen maillardreaksjon i en grainfather?
 
Planlegger en barley wine. Finner ikke så mange oppskrifter på nett, så den er sterkt prega av Gahr sitt vinnerøl. Ser dette greit ut?

Lurer egentlig mest på gjærvalg. Og satte 120 min kok, oppnår man egentlig noen maillardreaksjon i en grainfather?
13 ganger er engelsk Barleywine premiert i NM. Du finner lenke til alle oppskriftene her.

Det bør gi et fint om hvilke gjær som fungerer :cool:.
 
Planlegger en barley wine. Finner ikke så mange oppskrifter på nett, så den er sterkt prega av Gahr sitt vinnerøl. Ser dette greit ut?

Lurer egentlig mest på gjærvalg. Og satte 120 min kok, oppnår man egentlig noen maillardreaksjon i en grainfather?
Zainasheff råder til å bruke noe som gir god utgjæring, og lister opp wlp 013, wlp 028 og Nottingham. Jeg trur Guinness-gjæren (wlp 004) også skulle funke bra. Jeg har brukt den i en old ale som den dro godt ned. (Jeg brukte Imperials A10 Darkness.)

Jeg ser ikke noen grunn til at du ikke skal få maillardreaksjoner i en Grainfather, så framt den bare klarer å koke vørteren:). Maillerdreaksjoner påvirkes av flere forhold, bl.a. pH. De går raskere jo høyere pH'en er. Jeg veit ikke hvor viktig en forskjell på 5,2 og 5,4 er, men om du kan styre den, så er det kanskje ikke så dumt å legge den på 5,4?
 
Har akkurat drukket enn NØ Old Salt Tavern, og den skal jeg definitivt brygge!!!! Oppskrifta er jo lagt ut. Så det er "oppskrifta mi" - men jeg lurer litt på krystallmaltet. Pale crystal regner jeg med er 70 EBC fra Fawcettt, men hva er det som bare kalles crystal? 120EBC, f.eks.?
 
Har akkurat drukket enn NØ Old Salt Tavern, og den skal jeg definitivt brygge!!!! Oppskrifta er jo lagt ut. Så det er "oppskrifta mi" - men jeg lurer litt på krystallmaltet. Pale crystal regner jeg med er 70 EBC fra Fawcettt, men hva er det som bare kalles crystal? 120EBC, f.eks.?
Fawcett har 2 som heter Crystal. En for EU 150 EBC og en for UK 120 EBC
 
Har akkurat drukket enn NØ Old Salt Tavern, og den skal jeg definitivt brygge!!!! Oppskrifta er jo lagt ut. Så det er "oppskrifta mi" - men jeg lurer litt på krystallmaltet. Pale crystal regner jeg med er 70 EBC fra Fawcettt, men hva er det som bare kalles crystal? 120EBC, f.eks.?

Jeg vil anta det. Brukte TF Crystal 120
 
Tilbake
Topp