Jeg er usikker på hvordan den kalkulatoren funker, men den ignorerer et viktig prinsipp med vannjustering, nemlig at du først bestemmer hva du trenger av salter for smaksjustering, og at du justerer pH (etter at du har valgt smaksjusteringa) med syre (og eventuelt med natron/kalk om den skal opp). Kalkulatoren trur jeg baserer seg på å gjøre begge deler med saltene, og det er ikke ideelt. Men det funker sikkert; jeg trur ikke Gahr Smith-Gahrsen brygga dårlig øl på den tida han laget den tabellen som kalkulatoren bygger på
. Så hold deg til den så lenge, du.
Lactol kan brukes i stedet for syremalt, som jo innholder den samme syra (mjølkesyre). Men vær obs på at det er ei grense for hvor mye du kan bruke før mjølkesyra setter smak. Fosforsyre er et greit alternativ, som ikke gir deg det problemet. Men det er av en eller annen grunn ikke vanlig å finne i bryggeforretningene.
Det står at du skal skylle med vann som holder 100 grader. Det går jeg ut fra ikke er meninga
. Du skal vel helst ikke over 80 grader.
Hvis du skal finne ut om noe funker, skal du ikke legge til en annen teknikk med samme hensikt. Så hvis poenget er å finne ut om carapils og flaka bygg funker, bør du kutte ut steget på 72. Da ville jeg kjørt bare 67 grader. (Utmesk kan du droppe. Den har ingen hensikt.) Men jeg kan garantere deg at carapils ikke funker, og mengden flaka bygg er nok for liten til at den egentlig har noen hensikt. Når det er sagt, ser jeg ikke noen grunn til at du ikke skal få et øl med greit skum og grei munnfølelse med oppskrifta sånn som den er.
Jeg trur mange er for opptatt av at det tjukke skummet skal vare langt ned i glasset. Sånn jeg ser det, er det ikke noe poeng. Det som er viktig for meg, er at du hele tida får et lite slør på overflaten, og at det avsetter seg skum ("kirkevinduer") på glasset. Det er et tegn på god viskositet, altså på god munnfølelse. (Men det forutsetter at glasset er helt fritt for fettrester.)
Det hjelper ikke så mye å flytte fra 15 til 10 min. I NEIPA-brygging, der all vekt ligger på fruktige aromaer, er det en tendens til å flytte så å si alt til wp. Jeg vil ikke gå riktig så langt; noen humler kan godt få koke litt, mens andre gir mest om du bare har dem i wp. Som sagt; jeg er usikker på HM og NS, men jeg innbiller meg at de hører til i den siste gruppa.
Nåja; det blir sikkert godt sånn som du har komponert det nå, også. Jeg trur bare at du kan få mer ut humlene.