MonoBryggeriet
Norbrygg-medlem
Jeg har heller ingen tester å slå i bordet med, men har ganske detaljert oversikt over bryggene mine. Og det jeg ser der er at mens jeg får noe høyere OG ved bruk av 72 steget (typisk 3-4 points), så har dette liten effekt på FG av en eller annen grunn? Jeg trenger altså ikke å ta hensyn til dette i beregning av FG har jeg kommet frem til. Bare det mine bryggelogger fortellerJeg føler (har ikke tester å slå i bordet med) at 72 graders trinnet gir litt høyere OG og litt høyere FG. Derfor ville jeg vurdert å droppe det for denne typen øl. Det utgjør neppe den store forskjellen, men vil kunne endre FG fra 1.009 til 1.011 omtrent. 69 graders innmesk er også høyt, men det ligger kanskje som en profil til bryggeutstyret? Temperaturen på meskevannet vil selvsagt synke noe når det tilsettes kald malt, men om det står på varme blir det raskt varmt igjen. Jeg bruker en kompaktbrygger – og der er det bare å tilsette på 63 grader. Grunnen til at jeg nevner det er at alfa-amylasen går overraskende fort – og om vannet er for varmt til å begynne med, vil det kunne resultere i en (litt) mindre gjærbar vørter. Dette er småting, men detaljer som kan utgjøre forskjellen et meget godt øl og et fantastisk øl.
Sist redigert: