"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

MonoBryggeriet

Norbrygg-medlem
Jeg føler (har ikke tester å slå i bordet med) at 72 graders trinnet gir litt høyere OG og litt høyere FG. Derfor ville jeg vurdert å droppe det for denne typen øl. Det utgjør neppe den store forskjellen, men vil kunne endre FG fra 1.009 til 1.011 omtrent. 69 graders innmesk er også høyt, men det ligger kanskje som en profil til bryggeutstyret? Temperaturen på meskevannet vil selvsagt synke noe når det tilsettes kald malt, men om det står på varme blir det raskt varmt igjen. Jeg bruker en kompaktbrygger – og der er det bare å tilsette på 63 grader. Grunnen til at jeg nevner det er at alfa-amylasen går overraskende fort – og om vannet er for varmt til å begynne med, vil det kunne resultere i en (litt) mindre gjærbar vørter. Dette er småting, men detaljer som kan utgjøre forskjellen et meget godt øl og et fantastisk øl.
Jeg har heller ingen tester å slå i bordet med, men har ganske detaljert oversikt over bryggene mine. Og det jeg ser der er at mens jeg får noe høyere OG ved bruk av 72 steget (typisk 3-4 points), så har dette liten effekt på FG av en eller annen grunn? Jeg trenger altså ikke å ta hensyn til dette i beregning av FG har jeg kommet frem til. Bare det mine bryggelogger forteller :)

Sist redigert:

MonoBryggeriet

Norbrygg-medlem
Jeg har heller ingen tester å slå i bordet med, men har selv ganske detaljert oversikt over bryggene mine. Og det jeg ser der er at mens jeg får noe høyere OG ved bruk av 72 steget (typisk 3-4 points), så har dette liten effekt på FG av en eller annen grunn? Jeg trenger altså ikke å ta hensyn til dette i beregning av FG har jeg kommet frem til. Bare det mine bryggelogger forteller :)
Men jeg har ikke lagt her lenge. Typisk 20 min.

Litt sent nå, men: Havregryn er jo en mye brukt ingrediens i NEIPA. Samtidig nevnes den alltid som en av ”the usual suspects” mht. oksidering i denne ølstilen, pga. sitt høye mangan-innhold. Havregryn kan til en viss grad erstattes av andre proteinrike kilder, men det gir en silkemyk munnfølelse som mange liker. 4-500 gram er jo ikke hårreisende mye, så det går vel helst bra :)

Takker!
Har enda ikke brygget denne, så svaret var ikke for sent :p

Finn Berger

Moderator
Takker!
Har enda ikke brygget denne, så svaret var ikke for sent :p
Jeg bruker havremalt - Golden Naked Oats - og har aldri opplevd problemer med oksidering. Jeg bruker forresten bare malt - også hvetemalt - ikke noe råfrukt.

Jeg har en liten mistanke om at effekten av flaka hvete og havre er oppskrytt:). Jeg trur malt funker akkurat like godt.

Jeg kjøpte 2 slike sett som skal brygges snart.

Ibu på 28 som kanskje er ørlite mer en en klassisk kølsch er. Det passer dog perfekt for meg.

Planen er å lage en super lettdrikkelig lys frisk øl med ørlite snev av tørrhumle.
En "tørsteslukker" rett og slett.

Jeg vet det ikke blir en kølsch da man tørrhumler, men la gå...

Noen som har inspill på tørrhumling av denne?

Ønsker kun et lett aromapreg av tropisk/citrus som frisker opp litt.

0,5g/liter med en amerikansk humle kanskje?
Forslag til humletype og mengde?

Kold Brygg

Norbrygg-medlem
Jeg kjøpte 2 slike sett som skal brygges snart.

Ibu på 28 som kanskje er ørlite mer en en klassisk kølsch er. Det passer dog perfekt for meg.

Planen er å lage en super lettdrikkelig lys frisk øl med ørlite snev av tørrhumle.
En "tørsteslukker" rett og slett.

Jeg vet det ikke blir en kølsch da man tørrhumler, men la gå...

Noen som har inspill på tørrhumling av denne?

Ønsker kun et lett aromapreg av tropisk/citrus som frisker opp litt.

0,5g/liter med en amerikansk humle kanskje?
Forslag til humletype og mengde?
Blir jo mer enn Blonde ale eller Pale Ale som du nevner. Klassiske C-humler er jo safe til bruken du forespeiler. Cascade, Cennential, Citra...

Petter Mandt

Norbrygg-medlem
Blir jo mer enn Blonde ale eller Pale Ale som du nevner. Klassiske C-humler er jo safe til bruken du forespeiler. Cascade, Cennential, Citra...
Jeg har med stort hell tørrhumlet en pils med Hüll Melon. Ble knallgod, og beholdt pils»preget». Tipper det funker minst like bra med Kölsch.
Sorachi Ace skal gi bra sitrus til lager/Kölsch.
Jeg personlig synes US humler (feks C humler) drar smaken veldig mot APA, (det katakteristiske «ipa-preget»).

Sist redigert:
Jeg har med stort hell tørrhumlet en pils med Hüll Melon. Ble knallgod, og beholdt pils»preget». Tipper det funker minst like bra med Kölsch.
Sorachi Ace skal gi bra sitrus til lager/Kölsch.
Jeg personlig synes US humler (feks C humler) drar smaken veldig mot APA, (det katakteristiske «ipa-preget»).
Spennende! Takker for god info. Citra har jeg liggende, og hull melon skal jeg bestille i kveld. Kanskje prøve 50/50. Hvor mye har dere erfaring med? Vil 0,5g/liter gi noe aroma i det hele tatt? Tenkte å tørrhumle med strømpe fra dag 4 til dag 9.

Petter Mandt

Norbrygg-medlem
Spennende! Takker for god info. Citra har jeg liggende, og hull melon skal jeg bestille i kveld. Kanskje prøve 50/50. Hvor mye har dere erfaring med? Vil 0,5g/liter gi noe aroma i det hele tatt? Tenkte å tørrhumle med strømpe fra dag 4 til dag 9.
Jeg brukte 2g/l av Hull Melon, og syntes den ble fantastisk. Men Citra er nok endel kraftigere i smaken. Kanskje 0.5g/l Citra og 1 g/l Melon, for «lett-humlet»? Funker nok med det dobbelte óg, serlig mtp at du humler med strømpe.

Petter Mandt

Norbrygg-medlem
Da skal jeg prøve dette! Takker så mye for tips!!
Det er jo verd å lese litt om Italiensk pilsner, («Italian pilsner»), om du er interessert i tørrhumlede lager, (Kölsch er jo en faux-lager). OG’en er «Tipo pils», hvor Tettnanger er brukt. Amerikaniseringen «Pivo pils» (Firestone Walker) bruker Saphir humle. Tenker selv å brygge kloner av begge, (samt én med Hull Melon, én Nelson Sauvin, en sushi-lager med Sorachi Ace, og SMaSHing pilsner, (som ikke er tørrhumlet, men har en solid dose i flameout)) neste «pilsner-run» (brygger gjerne 5-6 pilsners back-to-back på samme gjær(kake)).
Brooklyn Amber lager er jo ett kjent eksempel på tørrhumlet lager, (benytter bla. Cascade). Prøv den på tap neste gang du er ute, noe helt annet enn boksversjonen fra «Super’n».
Felles for disse er at de har en god dose humle også i kok (midtveis), (samt at man bruker edelhumle (eller arvtagere av edelhumle), som balanserer ut smak/aroma. Amerikansk humle blir fort for fruktig.

Sist redigert:

Cascade

Norbrygg-medlem
Siden jeg var heldig og fikk tak i Spalt humle fra @Vladimir /Rokoberget -og jeg straks har en god dose slurry fra Brewly 34/70 tenker jeg å gi et nytt forsøk på den «perfekte pils»

Har ikke noe spesialmalt, men litt ris jeg kunne tenkt meg å brukt opp.

Bryggevolum 25l. Sikter på IBU 40. 4.7ABV. 1.043/1.007
4.3Kg Bohemian Pilsen
0.2Kg Syremalt
0.3Kg Flaket Ris

60@ 26g Perle
30@ 40g Spalt
10@ 30g Spalt
2@ 10g Spalt

Koke 90min
Meske 64c 60min. 72c 45min.

Sulfat/klorid forhold?
Justere PH i mesk til 5.2 med Lactol.
Ellers noe jeg burde vurdere å endre på denne?

Finn Berger

Moderator
Siden jeg var heldig og fikk tak i Spalt humle fra @Vladimir /Rokoberget -og jeg straks har en god dose slurry fra Brewly 34/70 tenker jeg å gi et nytt forsøk på den «perfekte pils»

Har ikke noe spesialmalt, men litt ris jeg kunne tenkt meg å brukt opp.

Bryggevolum 25l. Sikter på IBU 40. 4.7ABV. 1.043/1.007
4.3Kg Bohemian Pilsen
0.2Kg Syremalt
0.3Kg Flaket Ris

60@ 26g Perle
30@ 40g Spalt
10@ 30g Spalt
2@ 10g Spalt

Koke 90min
Meske 64c 60min. 72c 45min.

Sulfat/klorid forhold?
Justere PH i mesk til 5.2 med Lactol.
Ellers noe jeg burde vurdere å endre på denne?
Ser veldig greit ut, det der.

Når det gjelder sulfat/klorid har jeg landa på en liten overvekt av sulfat i pils. @Jørgen O bruker 1,5 :1, og det passer godt med hva som har gitt best resultat for meg nå. Mengden er også et poeng, og jeg er for en litt moderat mengde; jeg vil si at 75ppm til 50 ppm er rimelig. Det gir deg en passe dose med kalsium, også.

Sist redigert:

Morten Sannerud

Norbrygg-medlem
Spørsmål vedrørende caramalt i oppskrift i tenkt eksempel. Vil det være noe merkbar forskjell på å bruke 10% av EBC 25 malt vs 5% av EBC 50 malt i en oppskrift hvor resten av gristen er lyst malt, type pale ale malt eller pilsnermalt?

MonoBryggeriet

Norbrygg-medlem
Spørsmål vedrørende caramalt i oppskrift i tenkt eksempel. Vil det være noe merkbar forskjell på å bruke 10% av EBC 25 malt vs 5% av EBC 50 malt i en oppskrift hvor resten av gristen er lyst malt, type pale ale malt eller pilsnermalt?
Det er ganske stor forskjell på smaken på caramalt i 25 og 50 området. Jeg har laget te på en del forskjellige varianter som bekrefter det. De er også nesten like smakspotente, så 10% 25EBC vil gi en del mer av den smaken enn 5% 50EBC smaken hvis det gir mening.

Brygget en tid tilbake en pils med 10% 30EBC som jeg opplevde var vel mye selv om planen var at det skulle kjennes …

Finn Berger

Moderator
Jeg har ei slags standard pilsoppskrift der jeg bruker 5% Carahell 25EBC. Her er Weyermanns beskrivelse av hva dette maltet gjør, og jeg synes den passer bra: "Weyermann® CARAHELL® is a drum-roasted caramel malt made from two-row, German barley that delivers a fuller body, improved aroma, and increased beer foam while also contributing to a more fuller, rounder body and flavor."

Jeg opplever ikke at 5% tipper over i å tilføre karamellmaltsmak. Men jeg ville ikke drømt om å bruke noe karamellmalt med høyere EBC i en pils. Og jeg ville heller ikke brukt mer Carahell; trur jeg ligger opp mot grensa der.

Helt enig med @MonoBryggeriet . Sjøl om effekten på fargen skulle bli den samme av det du foreslår som en mulighet, vil effekten på smaken bli en annen. Og det er egentlig ikke så rart. Når malteren øker temperaturen og/eller tida under maltinga, produseres det ikke mer av den samme smaken som produseres på lavere varme/kortere tid; det produseres nye og annerledes smaker.

Tenk litt på hvordan tid og temperatur påvirker smaken av karamell når du smelter sukker.

Morten Sannerud

Norbrygg-medlem
Jeg tenkte også i utgangspunktet at EBC rundt 50 var litt høyt, men synes å lese av mange amerikanske oppskrifter på lyse øl at de inneholder Caramel 20 malt - som jeg antar er i L og ikke EBC.

Følgende står også i beskrivelsen av et 60 EBC caramalt på hjemmesiden til Strømmen: «Used in Light Coloured Beers, it imparts a deliciously sweet malty flavour without the burnt character that higher colour crystals bring. Excellent for colour adjustment on delicately flavoured Lagers and Ales,»

Finn Berger

Moderator
Jeg tenkte også i utgangspunktet at EBC rundt 50 var litt høyt, men synes å lese av mange amerikanske oppskrifter på lyse øl at de inneholder Caramel 20 malt - som jeg antar er i L og ikke EBC.

Følgende står også i beskrivelsen av et 60 EBC caramalt på hjemmesiden til Strømmen: «Used in Light Coloured Beers, it imparts a deliciously sweet malty flavour without the burnt character that higher colour crystals bring. Excellent for colour adjustment on delicately flavoured Lagers and Ales,»
Det er et veldig godt malt, det der - men jeg ville aldri brukt det i en pils. Jeg ser ikke helt behovet for fargejustering i en pils, heller. Noen ville vel kunne tenke seg å bruke det i en Wiener, men ellers ser jeg ikke helt hvor.

Morten Sannerud

Norbrygg-medlem
Spesialmalt som Biscuit, Aromatic og Premium English Caramalt - disse er tilsynelatende alle caramalt og er ca 20L. Er disse mer eller mindre det samme maltet fra forskjellige malterier?

Topp