Hei.
Planlegger å brygge en ordinary bitter, og så en Imp. Stout på gjærkaka. Har noen gode forslag til hva som passer begge. Av tørrgjær har jeg Verdant, S-04, Nottingham, (samt K97, US05, Lal'Kölsch, ..), kunne tenkt å velge mellom disse. Alternativt defroste noe, (WLP007, WLP028, ..), men er også villig til å kjøpe (men da blir det BryggSSelv pga avstand/tidsklemme ... så deres sortiment).
Nottingham er jo en allrounder, som jeg hadde veldig lyst til å prøve), men har så hørt/lest at den lett kan gi diacetyl, (som jeg har veldig avsmak for, selv små mengder). Man blir jo kvitt det med ekstra lagring, men greit å slippe, (hvis det medfører riktighet, da).
En annen ting; jeg sliter med å finne ut av hva de forskjellige "svart"-røstet maltene" faktisk gir av karakter. Mange skriver feks at:
Black (Patent) malt er mer stram/skarp/besk, mens andre mener det er en myte.
Roasted barley er som bitter sjokolade, og gir en tørrere finnish, mens andre igjen mener den er bedre å fargejustere med, enn:
Carafa Special 2, (som jeg liker veldig godt i feks schwarsbier), og som endel mener har mer karakter enn det folk gir den credit for.
Sjokolademalt smaker vel som mørk sjokolade, (som etter min erfaring virker å stemme -- surprise, surprise).
Stouten skal lagres lenge, delvis på eiketønne, og jeg er ute etter en rund/fyldig og kompleks smak, men ikke veldig bitter/besk/stram, (så det betyr vel at jeg burde droppe Black malt'en). Noob'en i meg frister å bruke litt av alle, men det er neppe vits/rotete. Forslag? Tenker selv 2 % Carafa S2, 2% CarafaS2, og så (... siden jeg har det liggende), 1% hver av Black Malt og Roasted Barley, (for en _liten_ "snert", samt farge). Men de siste er kanskje bare tull ...
Det er selvsagt også noen karamellmalt, (skal bruke opp noen rester, så der er det også "alle trinna på stigen" opp til 500 ECB

.
Takknemlig for gode innspill.