"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

espie

Norbrygg-medlem
Kanskje vurdere en annen gjær
Ja har tenkt på det - ser f.eks. at Lallemand Diamond Lager har lavere antatt utgjæring, så da vil FG være høyere og skulle tro det har en viss effekt på smak. Men samtidig leser jeg fler "tester" på nettet som ikke greier å kjenne forskjell på denne og W34/70 som jeg har brukt.

loebrygg

Norbrygg-medlem
Ja har tenkt på det - ser f.eks. at Lallemand Diamond Lager har lavere antatt utgjæring, så da vil FG være høyere og skulle tro det har en viss effekt på smak. Men samtidig leser jeg fler "tester" på nettet som ikke greier å kjenne forskjell på denne og W34/70 som jeg har brukt.

men W34/70 er vel kjent for å gi et relativt tørt og crisp øl, du har ikke vurdert våtgjær?

espie

Norbrygg-medlem
men W34/70 er vel kjent for å gi et relativt tørt og crisp øl, du har ikke vurdert våtgjær?

Har vurdert det men vil helst bruke tørrgjær dersom det finnes noen alternativ. Litt av grunnen er at jeg har 0 erfaring + ingen utstyr for startere og jeg innfører da potensielt enda fler usikkerhetsmoment og feilkilder inn i prosessen min.

Eramik

Norbrygg-medlem
Jeg tror ikke det er veldig stor forskjell i utgjæring på de 2. Står ikke mye her enda, men du finner samme info på nettet.

Tråd 'Lallemand Diamond Lager' https://forum.norbrygg.no/threads/lallemand-diamond-lager.44346/

Mener jeg har lest at noen har god erfaring med Diamond i litt mørkere øl som Vienna og Märzen.

loebrygg

Norbrygg-medlem
Nå har jeg rota mye rundt med denne oppskriften, men tror jeg har slått meg til ro med no slik
Ser det greit ut? Tenker mest på humlinga
Har 35 g Azacca Cryo jeg gjerne skulle brukt opp og en pose hver (100 g) av Simcoe Cryo og Galaxy

1634985369406.png

Sist redigert:

Runesu

Norbrygg-medlem
Trenger hjelp til oppskrift:
Fant denne i ei bryggebok, men litt tynn i metode og detaljnivået. Får forskjellige svar i ulike programmer . Brewzilla 65L som bryggemaskin

20 l til gjæringskaret og ca 17-18 l ut på flaske, tenker jeg.
Ingrediensene er greie, men velger tørrgjær Safale 04 isteden for wlp002.
Spørsmål:
Mener de meskesteg på 67’C og 72’C med skylling på 78, eller skylle ferdig på 72 etter 15 min?
Koketid: 90min?
Gjærpakker: holder 2 pakker? Får forskjellig svar i ulike programmer( BeerSmith 1,6 pk, mens 4 pk i Brewfather)

Ønsker tanker og forslag.
CA33FFEC-1E52-4D06-AB66-D1CABD300155.jpeg

erikraude

Norbrygg-medlem
Trenger hjelp til oppskrift:
Fant denne i ei bryggebok, men litt tynn i metode og detaljnivået. Får forskjellige svar i ulike programmer . Brewzilla 65L som bryggemaskin

20 l til gjæringskaret og ca 17-18 l ut på flaske, tenker jeg.
Ingrediensene er greie, men velger tørrgjær Safale 04 isteden for wlp002.
Spørsmål:
Mener de meskesteg på 67’C og 72’C med skylling på 78, eller skylle ferdig på 72 etter 15 min?
Koketid: 90min?
Gjærpakker: holder 2 pakker? Får forskjellig svar i ulike programmer( BeerSmith 1,6 pk, mens 4 pk i Brewfather)

Ønsker tanker og forslag.
Vis vedlegget 54160
Det spiller ingen fornuftig rolle om du skyller på 72 eller 78 grader. Du kan skylle med kaldtvann uten at det spiller større rolle.
To pakker holder nok. Tror ikke jeg hadde giddi bruke mer. Men jeg hadde kanskje rehydrert siden det var så sterkt.

loebrygg

Norbrygg-medlem
Det Erik skrev
Forøvrig en nydelig porter, utrolig lenge siden jeg har smakt den
Takk for oppskrift :)

Sist redigert:

Forvirret

Norbrygg-medlem
Med S-04 på 20/21 grader og volum i standard bøtte, så er det kanskje bruk for utblåsingsslange.
Start ikke for høyt er mitt tips.
-Men så har jeg liten erfaring med denne gjæren da :)

Runesu

Norbrygg-medlem
Det spiller ingen fornuftig rolle om du skyller på 72 eller 78 grader. Du kan skylle med kaldtvann uten at det spiller større rolle.
To pakker holder nok. Tror ikke jeg hadde giddi bruke mer. Men jeg hadde kanskje rehydrert siden det var så sterkt.
Takk. Så rart at Brewfather dobler gjærmengden på samme oppskrift.

loebrygg

Norbrygg-medlem
Takk. Så rart at Brewfather dobler gjærmengden på samme oppskrift.

De dobler ikke gjærmengden, de bare beregner litt forskjellig hvor mye som er i hver pakke
Ser du trenger 300 milliarder celler (kanskje 400 siden det er sterkt øl)
Noen kalkulatorer beregner 100 milliarder i hver pakke, noen 200

Jeg har stort sett sluppet unna med å beregner 200 M i hver Fermentis pakke

Vedlegg

• Screenshot 2021-10-27 at 10.25.48.png
    Screenshot 2021-10-27 at 10.25.48.png
    760,4 KB · Sett: 2

loebrygg

Norbrygg-medlem
Takk for tips. Glemte å melde at jeg bruker fermzilla med trykkgjæring, og det pleier å kontrollere gjærkraften godt på 0,8-1 bar.

Tror foresten ikke jeg ville brukt trykkgjæring på dette ølet det kan i værste fall gi dårlig utgjæring og hindre esterproduksjon (kanskje noe du vil ha litt av i dette ølet)

RealGone

Norbrygg-medlem
Sitter og funderer på en enkel variant av ingefærøl.
Ekstrakt. Ser det selges ferdige sett, men eg vil prøve å lage selv. Dessuten så tror eg ikkje eg "trenger" 23 liter.

Hva om en blander ut en slik:
Med 10-15 liter vann, en engelsk tørrgjær og masse ingefær.
Noe som te, og noe som er kokt med litt maltekstrakt.
Kan det bli noe drikkende?
Hvor mye ingefær trenger en til noe slikt?

dojonieu

Norbrygg-medlem
Hei - jeg prøver å finne riktig mash-schedule og temperatur for mine tre Belgiske favoriter. Hare dere noe innspil ang Mashing schedule?

1637078235009.png

Når det gjelder vann profil så bruker jeg "Balanced" som standard.

Problemet er at jeg nesten aldri klarer å gjære ut - vær j...vla gang stopper det opp 5-6 poeng over FG.

Takk for hjelpen.

Nics

Finn Berger

Moderator
Steget på 55 har lite for seg med moderne malt. Jeg ville også droppa halvtimen på 68 etter at du har brukt 90 min på et lavere trinn; jeg ser ikke helt hva du skal få ut av det. Går du i stedet opp til 72, og holder det i tre kvarter, får du produsert glycoproteiner, som er bra for munnfølelse og skumfasthet. Effekten er ikke dramatisk, men jeg mener at den er der.

Dårlig utgjæring skyldes nok ikke meskeregimet; jeg ville heller kikka på gjæringsprosedyrene.

Til en trippel ville jeg brukt vesentlig mye mer sukker, og gjerne bare vanlig sukker, eventuelt druesukker. Westmalle har opp mot 20% sukker - og ellers bare pilsnermalt.

dojonieu

Norbrygg-medlem
Flott - 1000 takk for det @Finn Berger
Mesking blir da for all tre 63 + 72 + 78 - det finnes, however, en del oppskrifter hvor hoved steget for dubbel og trippel er på 65 Celsius. Jeg lurer.....

Gjæringsprosedyre er som følge:
- pitch @ 17 Celsius - hold 2 dager
- Blonde: OG 1.063 - 25 liter - 400 B Cells - 3787
- Dubbel: OG 1.069 - 25 liter - 480 B Cells - 3787 eller B48
- Tripple: OG 1.079 - 25 liter - 630 B Cells - B48
- øk temp till 22 Celsius @ 1 Celsius per dag
- Dubbel og Trippel: tilsett sukker/syrup etter noe dager/etter stormgjæring er over - kok sukker i 1 liter speise fra samme batchen.
- Etter FG er nådd, senk temp till 10 Celsius - hold to - tre uker - dump yeast
- Senk till 6 Celsius - hold 2 dager - dump yeast
- Bottling - Carbonation. (jeg bruker F2 + Sukker)

Nici

Topp