"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Finn Berger

Moderator
Ja, jeg gikk nok mest for kryddernotene. Som en bakgrunnsdimensjon.
Men det er vanskelig å vite, det er så mye forskjellig man leser. Noen skriver at etter 20-30 min kok er det bare rein bitterhet igjen, og så leser man andre steder at, joda, det er helt klart aroma som sitter igjen, særlig kryddertoner.
Denne artikkelen er jo interessant, men jeg synes det er tungt å holde oversikten over hva som sitter igjen når. Hadde vært fint med en skjematisk oversikt, (hva bør i når jnf "survivability").
Artig at du linker Brewdog sin Challenger IPA. Kjente ikke til den, men har gått med planer om en engelsk IPA med MO&Challenger. Utover mot høsten passer det sikkert fint. Orange Cookies?
En del humler produserer kryddertoner - de fleste av dem er klassiske engelske og kontinentale humler - når de kokes lenge, dvs. minimum 20 minutter. Det som gir deg kryddertonene, er oksidasjonsprodukter av humulene og caryophyllene, og mengden av dem øker med koketida, opp til et visst punkt. Jeg går ut fra at Challenger er en av disse humlene. Samtidig mister du mer av de blomsteraktige og fruktige smakskomponentene jo lenger du koker, hvilket er velkjent. (Kilden min er forsøk som Scott Janish refererer på s. 37-41 i The New IPA.)

Skal du få ut potensialet fra ei humle til å gi både disse kryddertonene og de blomsteraktige/fruktige aromaene, må du bruke både tidlige og seine tilsetninger.

Jeg brygga en engelsk IPA med Fuggles som eneste humle for ikke så lenge sida, med rikelige tilsetninger både tidlig og seint. Den illustrerte dette ganske godt, synes jeg. Jeg fikk kryddertonene, og jeg synes den har en klar ferskenaktig note i aromaen. (Andre ville kanskje kalt det noe annet; det er nå bare hva jeg kommer på å kalle det.)

Janish mener forøvrig - eller antar at mange vil mene - at disse kryddertonene ("kettle aroma") bør unngås i NEIPA, der all vekta ligger på fruktigheten.
 

Petter Mandt

Norbrygg-medlem
En del humler produserer kryddertoner - de fleste av dem er klassiske engelske og kontinentale humler - når de kokes lenge, dvs. minimum 20 minutter. Det som gir deg kryddertonene, er oksidasjonsprodukter av humulene og caryophyllene, og mengden av dem øker med koketida, opp til et visst punkt. Jeg går ut fra at Challenger er en av disse humlene. Samtidig mister du mer av de blomsteraktige og fruktige smakskomponentene jo lenger du koker, hvilket er velkjent. (Kilden min er forsøk som Scott Janish refererer på s. 37-41 i The New IPA.)

Skal du få ut potensialet fra ei humle til å gi både disse kryddertonene og de blomsteraktige/fruktige aromaene, må du bruke både tidlige og seine tilsetninger.

Jeg brygga en engelsk IPA med Fuggles som eneste humle for ikke så lenge sida, med rikelige tilsetninger både tidlig og seint. Den illustrerte dette ganske godt, synes jeg. Jeg fikk kryddertonene, og jeg synes den har en klar ferskenaktig note i aromaen. (Andre ville kanskje kalt det noe annet; det er nå bare hva jeg kommer på å kalle det.)

Janish mener forøvrig - eller antar at mange vil mene - at disse kryddertonene ("kettle aroma") bør unngås i NEIPA, der all vekta ligger på fruktigheten.
Btw, den jeg skal brygge er en IPA, ikke en NEIPA.
Har forresten en del Admiral liggende, som jeg tidligere har brukt som bitterhumle i engelske øl, ("from grandparent Challenger and likely parent, Northdown"). Aroma beskrives slik: .."possesses aggressive but smooth bittering qualities and boasts an orange-citrus and herbal resonance making it perfect for more bitter Pale Ales and ESBs" (Hopslist). Kan sikker også være spennende (sammen med Challenger) i en engelsk IPA :).
 

Finn Berger

Moderator
Btw, den jeg skal brygge er en IPA, ikke en NEIPA.
Har forresten en del Admiral liggende, som jeg tidligere har brukt som bitterhumle i engelske øl, ("from grandparent Challenger and likely parent, Northdown"). Aroma beskrives slik: .."possesses aggressive but smooth bittering qualities and boasts an orange-citrus and herbal resonance making it perfect for more bitter Pale Ales and ESBs" (Hopslist). Kan sikker også være spennende (sammen med Challenger) i en engelsk IPA :).
Sikkert. Men jeg blei ganske fornøyd med Fuggles i den engelske IPAen, så jeg trur jeg skal gjenta det neste gang. Og så bør jeg prøve å begrense humleutvalget mitt:p! Det er gæli nok som det er.
 

Petter Mandt

Norbrygg-medlem
Btw; her er ny, modifisert oppskrift. Lysere, enklere grist, endret humleskjema.
Håper å få tid til å brygge den i morgen. Kom gjerne med innspill.
Ps: Har skjøvet bitterheten ganske høyt, men det er fordi jeg har problemer med å få ut nok bitterhet ved kok, har mistanke om at det er noko snodig med Brewfather beregningene, eller at jeg gjør noe ... feil, (hvor vanskelig kan det være?).
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
Btw; her er ny, modifisert oppskrift. Lysere, enklere grist, endret humleskjema.
Håper å få tid til å brygge den i morgen. Kom gjerne med innspill.
Ps: Har skjøvet bitterheten ganske høyt, men det er fordi jeg har problemer med å få ut nok bitterhet ved kok, har mistanke om at det er noko snodig med Brewfather beregningene, eller at jeg gjør noe ... feil, (hvor vanskelig kan det være?).
Det er neppe Brewfather, jeg har "vanskelig" vann og legger jeg meg på 35 IBU på en Vienna blir det for meget. Så jeg har kommet til den konklusjonen at jeg bare må jobbe rundt vannet jeg bruker.
 

Petter Mandt

Norbrygg-medlem
Det er neppe Brewfather, jeg har "vanskelig" vann og legger jeg meg på 35 IBU på en Vienna blir det for meget. Så jeg har kommet til den konklusjonen at jeg bare må jobbe rundt vannet jeg bruker.
Interessant, hva gjør vannet «vanskelig», og hvilken effekt har det? Jeg har HCO3 på 43 (Skullerud v.a.) har det effekt på bitterhet?
Edit: har justert ned ibu litt i Brewfather ….lettere å justere ibu i ettertid…
 

Finn Berger

Moderator
Btw; her er ny, modifisert oppskrift. Lysere, enklere grist, endret humleskjema.
Håper å få tid til å brygge den i morgen. Kom gjerne med innspill.
Ps: Har skjøvet bitterheten ganske høyt, men det er fordi jeg har problemer med å få ut nok bitterhet ved kok, har mistanke om at det er noko snodig med Brewfather beregningene, eller at jeg gjør noe ... feil, (hvor vanskelig kan det være?).
Du kan jo teste mot andre kalkulatorer, f.eks. Brewersfriend.

Hvor mye bitterhet du får ut i kok, påvirkes av pH'en. Høyere pH (rundt 5,5, som er i overkant høyt) gir mer bitterhet. Lavere (5,2, som jeg vil regne som ideelt, de fleste sier mellom 5,2 og 5,4) gir lavere, men også (visstnok) rundere/behageligere bitterhet.
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
Interessant, hva gjør vannet «vanskelig», og hvilken effekt har det? Jeg har HCO3 på 43 (Skullerud v.a.) har det effekt på bitterhet?
Edit: har justert ned ibu litt i Brewfather ….lettere å justere ibu i ettertid…
PH: 7.9
TDS: 162
Hardhet: 9.1 °dH
Turbiditet: 0.16 FNU
Konduktivitet: 31.0 mS/m (25°C)
Kimtall: 45 cfu/ml (22°C)
Nitrat (NO3-N): 10.0 µg/l
Jern (Fe): 5.4 µg/l
Kalsium (Ca): 58 mg/l
Magnesium (Mg): 4.1 mg/l
Mangan (Mn): 16 µg/l
Natrium (Na): 4.9 µg/l
Fluorid (F): 1.84 mg/l

HCO3: 99

Nøyaktig hva som gjør vannet mitt vanskelig er jeg ikke sikker på, dette er de eneste tallene jeg har. Det jeg vet dog er at jeg må avkalke vannkokeren etter den er brukt 5 ganger, har også måtte legge varmeelement til varmtvannsberederen i et rør så den ikke er i kontakt med vannet for å unngå å bytte element hvert 3. år.

Så det er "noe" som gjør bitterhumlene skarp og ikke avrundet. Kjedelig, men jeg har, i kjent 3 år trassalder-stil, gått i vranglås og nekter å ikke bruke det vannet jeg får inn i huset mitt, og da blir jeg rett å slett nødt til å prøve meg rem hva IBU angår :)
 
Sist redigert:

Finn Berger

Moderator
PH: 7.9
TDS: 162
Hardhet: 9.1 °dH
Turbiditet: 0.16 FNU
Konduktivitet: 31.0 mS/m (25°C)
Kimtall: 45 cfu/ml (22°C)
Nitrat (NO3-N): 10.0 µg/l
Jern (Fe): 5.4 µg/l
Kalsium (Ca): 58 mg/l
Magnesium (Mg): 4.1 mg/l
Mangan (Mn): 16 µg/l
Natrium (Na): 4.9 µg/l
Fluorid (F): 1.84 mg/l

HCO3: 99

Nøyaktig hva som gjør vannet mitt vanskelig er jeg ikke sikker på, dette er de eneste tallene jeg har. Det jeg vet dog er at jeg må avkalke vannkokeren etter den er brukt 5 ganger, har også måtte legge varmeelement til varmtvannsberederen i et rør så den ikke er i kontakt med vannet for å unngå å bytte element hvert 3. år.

Så det er "noe" som gjør bitterhumlene skarp og ikke avrundet. Kjedelig, men jeg har, i kjent 3 år trassalder-stil, gått i vranglås og nekter å ikke bruke det vannet jeg får inn i huset mitt, og da blir jeg rett å slett nødt til å prøve meg rem hva IBU angår :)
Med det vanlige forbeholdet for at det er noe jeg ikke skjønner når vi kommer til meg og tall:):

Jeg får ikke de tallene til å henge sammen. Skulle du ikke hatt mer kalsium når du har så høy hardhet? Noe av hardheta kommer fra magnesiumet, men likevel; hvis du har ei hardhet på 9,1 dH, må du da ikke ha dobbelt så mye kalsium som de 58 mg/l som lista forteller om? Og da skulle karbonattallet også vært tilsvarende mye høyere. Og det samme med TDS.

Det jeg går ut fra, er omregningstabellen i denne Wikpediaartikkelen:https://no.wikipedia.org/wiki/Hardt_vann (Skroll ned bare litt så finner du den).

Symptomene du har på hardt vann med mye kalsium er jo ganske ekstreme, og rimer godt med hardhetstallet på 9,1, synes jeg.

Måler du pH i vørteren under kok? Jeg har også vann som er noe hardere, og derfor også mer alkalint, enn normalt. Hardheta varierer mellom 4,5 og 5,5. Derfor må jeg bruke en god del syre i skyllevannet for å få pH ned på 5,2, som er målet mitt, før jeg starter kokinga. Hvis tallene dine faktisk er feil, og du bruker en kalkulator for å beregne pH, ser jeg for meg at du får for høy pH under kokinga, og det kan forklare den krasse karakteren på bitterheta. Stemmer dette, er det altså ikke innholdet isomerisert alfasyre som er problemet, men opplevelsen av bitterheta.
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
Med det vanlige forbeholdet for at det er noe jeg ikke skjønner når vi kommer til meg og tall:):

Jeg får ikke de tallene til å henge sammen. Skulle du ikke hatt mer kalsium når du har så høy hardhet? Noe av hardheta kommer fra magnesiumet, men likevel; hvis du har ei hardhet på 9,1 dH, må du da ikke ha dobbelt så mye kalsium som de 58 mg/l som lista forteller om? Og da skulle karbonattallet også vært tilsvarende mye høyere. Og det samme med TDS.

Det jeg går ut fra, er omregningstabellen i denne Wikpediaartikkelen:https://no.wikipedia.org/wiki/Hardt_vann (Skroll ned bare litt så finner du den).

Symptomene du har på hardt vann med mye kalsium er jo ganske ekstreme, og rimer godt med hardhetstallet på 9,1, synes jeg.

Måler du pH i vørteren under kok? Jeg har også vann som er noe hardere, og derfor også mer alkalint, enn normalt. Hardheta varierer mellom 4,5 og 5,5. Derfor må jeg bruke en god del syre i skyllevannet for å få pH ned på 5,2, som er målet mitt, før jeg starter kokinga. Hvis tallene dine faktisk er feil, og du bruker en kalkulator for å beregne pH, ser jeg for meg at du får for høy pH under kokinga, og det kan forklare den krasse karakteren på bitterheta. Stemmer dette, er det altså ikke innholdet isomerisert alfasyre som er problemet, men opplevelsen av bitterheta.
De eneste tallene jeg ikke er 100% sikker på er TDS(billig Kina måler, men viser riktig i batterivann) og HCO3 som jeg har brukt en formel til å regne ut.

De andre tallene og verdiene er det Eurofins som har gjort og jeg er rimelig sikker på de kan jobben sin :)

Ja jeg har et Kegland pH-meter, men hvor godt det fungerer vet jeg ikke, det aller merkeligste med det er at det aldri stopper på en gitt verdi, og sakte men sikkert går ned eller opp. Jeg har rett å slett gitt opp å bruke det for verdiene gir ikke mening uansett. Selv om det stemmer rimelig greit i kalibreringsvæskene. Nå bruker jeg kalkulatoren i brewfather og håper på det beste :confused:

Og jeg er helt enig i det du skriver, jeg har opplevd forkalking av vannkoker andre steder jeg har bodd, men ikke på denne måten, og som jeg skrev de kan nok greia si hos Eurofins så hva som faktisk er i vannet mitt aner jeg ikke...

Jeg har dessuten prøvd kommunalt vann og flaskevann og opplever den krasse bitterheten uansett, kanskje er jeg følsom? Uansett så har jeg virkelig prøvd å dykke inn i det problemet, men det endte bare med så stor andel frustrasjon at jeg neste ga opp å brygge.

Så nå, bare prøver jeg meg fram for å løse problemet uten å vite hva problemet egentlig er, ikke den smarte løsningen, men jeg er heller ikke villig til å bruke 10 tusenvis av kroner på analyser, pH-metere osv når det uansett kan resultere i at jeg ikke finner ut av det.

Edit: Brewfather sier at med en pH på 7,9 skal det holde med ca 2ml 80% Lactol til 15ish liter skyllevann, jeg syns ikke det stemmer og har begynt å bruke 3ml, ikke at jeg syns det har gjort den helt store forskjellen, men noe.

Jeg vet du bruker fosforsyre, men om du skulle brukt 80% Lactol, hvor mye måtte du brukt pr. liter?
 
Sist redigert:

Eramik

Norbrygg-medlem
Nå bruker jeg kalkulatoren i brewfather og håper på det beste :confused:
Det er flere klager på pH beregningen til Brewfather i Facebook gruppa. Det jobbes visstnok med. Men konklusjonen virker å være at pr. nå er ikke denne til å stole på.

Bru 'n' Water sitt regneark skal være bra.
 

Finn Berger

Moderator
De eneste tallene jeg ikke er 100% sikker på er TDS(billig Kina måler, men viser riktig i batterivann) og HCO3 som jeg har brukt en formel til å regne ut.

De andre tallene og verdiene er det Eurofins som har gjort og jeg er rimelig sikker på de kan jobben sin :)

Ja jeg har et Kegland pH-meter, men hvor godt det fungerer vet jeg ikke, det aller merkeligste med det er at det aldri stopper på en gitt verdi, og sakte men sikkert går ned eller opp. Jeg har rett å slett gitt opp å bruke det for verdiene gir ikke mening uansett. Selv om det stemmer rimelig greit i kalibreringsvæskene. Nå bruker jeg kalkulatoren i brewfather og håper på det beste :confused:

Og jeg er helt enig i det du skriver, jeg har opplevd forkalking av vannkoker andre steder jeg har bodd, men ikke på denne måten, og som jeg skrev de kan nok greia si hos Eurofins så hva som faktisk er i vannet mitt aner jeg ikke...

Jeg har dessuten prøvd kommunalt vann og flaskevann og opplever den krasse bitterheten uansett, kanskje er jeg følsom? Uansett så har jeg virkelig prøvd å dykke inn i det problemet, men det endte bare med så stor andel frustrasjon at jeg neste ga opp å brygge.

Så nå, bare prøver jeg meg fram for å løse problemet uten å vite hva problemet egentlig er, ikke den smarte løsningen, men jeg er heller ikke villig til å bruke 10 tusenvis av kroner på analyser, pH-metere osv når det uansett kan resultere i at jeg ikke finner ut av det.

Edit: Brewfather sier at med en pH på 7,9 skal det holde med ca 2ml 80% Lactol til 15ish liter skyllevann, jeg syns ikke det stemmer og har begynt å bruke 3ml, ikke at jeg syns det har gjort den helt store forskjellen, men noe.

Jeg vet du bruker fosforsyre, men om du skulle brukt 80% Lactol, hvor mye måtte du brukt pr. liter?
Er det ikke feil å bruke pH som utgangspunkt for beregning av syremengde? Det er jo bufferkapasiteten - altså alkaliniteten - som er interessant.

Den syremengden der er vel omtrent det jeg, med mitt vann, bruker. Du ville kanskje trengt mer, men det er jo grenser for hvor mye syremalt og mjølkesyre du kan bruke, også, før det setter smak. Jeg ville ha skaffa fosforsyre med det vannet du har. Den setter ikke smak, og tar dessuten ut en del av kalsiumet, fordi det dannes kalsiumfosfat, som bunnfelles.

pH-meteret ditt oppfører seg slik mitt gjorde før jeg kasserte elektroden og fikk en ny. Jeg hadde nok ikke stelt den gamle særlig pent, og den var dessuten blitt flere år gammel. Den ga riktig verdi, tror jeg, nesten til det siste, men det var irriterende å måtte vente så lenge på at det skulle bestemme seg.

Du kan prøve å rense elektroden. Bland ut 1 ml 30% saltsyre i en liter batterivann. La elektroden stå i dette 20-30 minutter en gang i måneden. (Trur det var @AndyHagen som anbefalte denne. Men jeg lurer på om han anbefalte kraftiger blanding om elektroden var skikkelig gjengrodd.) Jeg går ut fra at denne oppløsninga er holdbar, sånn at du nok har rensevæske temmelig lenge med den literen:). (Må mekke dette sjøl! Sløving:(!)

Hvis du har prøvd ulike vann, og stadig opplever problemet, kan det stadig være beregningene av pH i kok som er feil, så sånn sett hadde det vært fint om du fikk pH-meteret ditt til å virke igjen. Er det ikke pHen, eller vannet, som er problemet, må det nesten være noe i prosessen din, men jeg ser ikke hva det skulle kunne være.

Det er ikke astringens? Det kunne kanskje forveksles - men dette er sikkert et bomskudd i mørket:).

Men til tallene. Sjekk sjøl om du får hardhetsgraden til å stemme med kalsium- og magnesiuminnholdet. Og gjør du ikke det, ville jeg sendt en mail til vannprøvefirmaet og spurt om de kan forklare uoverensstemmelsen.
 
Sist redigert:

Kloakk

Norbrygg-medlem
Det er flere klager på pH beregningen til Brewfather i Facebook gruppa. Det jobbes visstnok med. Men konklusjonen virker å være at pr. nå er ikke denne til å stole på.

Bru 'n' Water sitt regneark skal være bra.
Mulig det er fordi jeg bruker mobilen, men den der var ikke enkel å forstå seg på o_O Får prøve å åpne den på pc'en kanskje.

Er det ikke feil å bruke pH som utgangspunkt for beregning av syremengde? Det er jo bufferkapasiteten - altså alkaliniteten - som er interessant.

Den syremengden der er vel omtrent det jeg, med mitt vann, bruker. Du ville kanskje trengt mer, men det er jo grenser for hvor mye syremalt og mjølkesyre du kan bruke, også, før det setter smak. Jeg ville ha skaffa fosforsyre med det vannet du har. Den setter ikke smak, og tar dessuten ut en del av kalsiumet, fordi det dannes kalsiumfosfat, som bunnfelles.

pH-meteret ditt oppfører seg slik mitt gjorde før jeg kasserte elektroden og fikk en ny. Jeg hadde nok ikke stelt den gamle særlig pent, og den var dessuten blitt flere år gammel. Den ga riktig verdi, tror jeg, nesten til det siste, men det var irriterende å måtte vente så lenge på at det skulle bestemme seg.

Du kan prøve å rense elektroden. Bland ut 1 ml 30% saltsyre i en liter batterivann. La elektroden stå i dette 20-30 minutter en gang i måneden. (Trur det var @AndyHagen som anbefalte denne. Men jeg lurer på om han anbefalte kraftiger blanding om elektroden var skikkelig gjengrodd.) Jeg går ut fra at denne oppløsninga er holdbar, sånn at du nok har rensevæske temmelig lenge med den literen:). (Må mekke dette sjøl! Sløving:(!)

Hvis du har prøvd ulike vann, og stadig opplever problemet, kan det stadig være beregningene av pH i kok som er feil, så sånn sett hadde det vært fint om du fikk pH-meteret ditt til å virke igjen. Er det ikke pHen, eller vannet, som er problemet, må det nesten være noe i prosessen din, men jeg ser ikke hva det skulle kunne være.

Det er ikke astringens? Det kunne kanskje forveksles - men dette er sikkert et bomskudd i mørket:).

Men til tallene. Sjekk sjøl om du får hardhetsgraden til å stemme med kalsium- og magnesiuminnholdet. Og gjør du ikke det, ville jeg sendt en mail til vannprøvefirmaet og spurt om de kan forklare uoverensstemmelsen.
Jeg vet ikke hvor mange faktorer Brewfather bruker i sine kalkuleringer, den har jo andre ting enn bare pH, men om den bruker de vet jeg ikke.
Screenshot_20210706_125355_com.warpkode.brewfather.jpg

Skal få skaffet meg fosforsyre, men ser den må bestilles, hvilken konsentrasjon bruker du? Ser den kommer i 75, 85 og 10%. Og som et lite tilleggsspørsmål, hva smaker melkesyre?

pH-meteret er tilnærmet nytt og har vel egentlig vært sånn siden starten, jeg har behandlet det forsvarlig, men jeg er ikke imponert selv om mange skryter av det. Får kanskje ta det med til sjappa jeg kjøpte det å få de til å teste det for meg.

Og ja jeg skulle gjerne fått brukt det mer, men når jeg ikke kan stole på målingene er det jo tilnærmet ubrukelig :confused:

Jeg tviler på at det er astringens, men det det kan være er "carbonic bite", for jeg opplever sjeldent den skarpe bitterheten når jeg smaker på FG prøven, men sånn 3-4 uker på fat så kan det plutselig dukke opp. Det hele er bare blitt et mysterium for meg, jeg merker ikke 50 IBU som for mye i havrestouten, men 30 kan bli kjipt i en lys ale.

Spørsmålet er vanskelig for det kan være mange grunner til det, det kan være at smak og aroma har avtatt noe og dermed kommer bitterheten mer frem, kanskje er det carbonic bite, eller kanskje den mørke malten faktisk får dratt ned pH til noe akseptabelt.

Jeg syns også det kan forandre seg fra dag til dag, hva jeg har spist den dagen osv. Og når jeg ikke engang får til å bruke et pH-meter så skjønner jeg at dette muligens bare forblir et mysterium:p

Hvor skal jeg sjekke tallene?

Edit: Tallene stemmer de.

58/7,13= 8,1346423562412
4,1/4,33= 0,9468822170900

8,1346423562412+0,9468822170900
=9,0815245733312. Så 9°dH er helt korrekt.
 
Sist redigert:

Finn Berger

Moderator
Mulig det er fordi jeg bruker mobilen, men den der var ikke enkel å forstå seg på o_O Får prøve å åpne den på pc'en kanskje.


Jeg vet ikke hvor mange faktorer Brewfather bruker i sine kalkuleringer, den har jo andre ting enn bare pH, men om den bruker de vet jeg ikke.
Vis vedlegget 52578

Skal få skaffet meg fosforsyre, men ser den må bestilles, hvilken konsentrasjon bruker du? Ser den kommer i 75, 85 og 10%. Og som et lite tilleggsspørsmål, hva smaker melkesyre?

pH-meteret er tilnærmet nytt og har vel egentlig vært sånn siden starten, jeg har behandlet det forsvarlig, men jeg er ikke imponert selv om mange skryter av det. Får kanskje ta det med til sjappa jeg kjøpte det å få de til å teste det for meg.

Og ja jeg skulle gjerne fått brukt det mer, men når jeg ikke kan stole på målingene er det jo tilnærmet ubrukelig :confused:

Jeg tviler på at det er astringens, men det det kan være er "carbonic bite", for jeg opplever sjeldent den skarpe bitterheten når jeg smaker på FG prøven, men sånn 3-4 uker på fat så kan det plutselig dukke opp. Det hele er bare blitt et mysterium for meg, jeg merker ikke 50 IBU som for mye i havrestouten, men 30 kan bli kjipt i en lys ale.

Spørsmålet er vanskelig for det kan være mange grunner til det, det kan være at smak og aroma har avtatt noe og dermed kommer bitterheten mer frem, kanskje er det carbonic bite, eller kanskje den mørke malten faktisk får dratt ned pH til noe akseptabelt.

Jeg syns også det kan forandre seg fra dag til dag, hva jeg har spist den dagen osv. Og når jeg ikke engang får til å bruke et pH-meter så skjønner jeg at dette muligens bare forblir et mysterium:p

Hvor skal jeg sjekke tallene?

Edit: Tallene stemmer de.

58/7,13= 8,1346423562412
4,1/4,33= 0,9468822170900

8,1346423562412+0,9468822170900
=9,0815245733312. Så 9°dH er helt korrekt.
Ja, det var jeg som surra med tallene. Ikke første gangen:( - men jeg tok jo forbehold:).

Mjølkesyre gir den syrlige smaken du finner i syrna mjølkeprodukter.

Dette er den fosforsyra jeg bruker: https://petit-agentur.no/products/fosforsyre-75fg-1-liter Jeg kjøpte 2 liter for flere år sida, og jeg har bortimot halvparten igjen. Men jeg bruker mjølkesyre, også. (Det var en artig opplevelse å løfte ei sånn flaske første gangen da jeg fikk den. Stoffet har rimelig mye høyere egenvekt enn vann:p!)

Jeg søkte litt på carbonic bite, og blei ikke veldig klok. Men om du lar et glass stå i kjølskapet ei stund, så ølet blir flatt, skal det være borte dersom det er cb du opplever.

Om du er spesielt følsom for denne spesielle karakteren på bitterheta, skulle du vel kjenne den i annet øl, også?
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
Ja, det var jeg som surra med tallene. Ikke første gangen:( - men jeg tok jo forbehold:).

Mjølkesyre gir den syrlige smaken du finner i syrna mjølkeprodukter.

Dette er den fosforsyra jeg bruker: https://petit-agentur.no/products/fosforsyre-75fg-1-liter Jeg kjøpte 2 liter for flere år sida, og jeg har bortimot halvparten igjen. Men jeg bruker mjølkesyre, også. (Det var en artig opplevelse å løfte ei sånn flaske første gangen da jeg fikk den. Stoffet har rimelig mye høyere egenvekt enn vann:p!)

Jeg søkte litt på carbonic bite, og blei ikke veldig klok. Men om du lar et glass stå i kjølskapet ei stund, så ølet blir flatt, skal det være borte dersom det er cb du opplever.

Om du er spesielt følsom for denne spesielle karakteren på bitterheta, skulle du vel kjenne den i annet øl, også?
Jeg bruker mellom 3 og 4% Syremalt og 3ml 80% Lactol på en batch(26 liter), er det for mye, syrlig er jo mange av ølene mine da jeg ofte bruker Cascade, Citra, Centennial osv så mye mulig det har gått meg hus forbi.

Takk for link, da kjører jeg bare samme som deg så jeg vet at den fungerer som den skal :)

Jeg syns bitterheten gir seg når ølet blir litt varmere og mindre kullsyre, men drikker jo underveis så har bare tatt det som at jeg blir vandt til bitterheten. Skal teste en slurk og la stå en stund i kjøleskapet, takk for tips.

Ja jeg burde jo det, altså kjenne det i andre øl og ofte gjør jeg det og noen ganger ikke.
 
Sist redigert:

Finn Berger

Moderator
Jeg bruker mellom 3 og 4% Syremalt og 3ml 80% Lactol på en batch(26 liter), er det for mye, syrlig er jo mange av ølene mine da jeg ofte bruker Cascade, Citra, Centennial osv så mye mulig det har gått meg hus forbi.

Takk for link, da kjører jeg bare samme som deg så jeg vet at den fungerer som den skal :)

Jeg syns bitterheten gir seg når ølet blir litt varmere og mindre kullsyre, men drikker jo underveis så har bare tatt det som at jeg blir vandt til bitterheten. Skal teste en slurk og la stå en stund i kjøleskapet, takk for tips.

Ja jeg burde jo det, altså kjenne det i andre øl og ofte gjør jeg det og noen ganger ikke.
Du er nok i grenseland med den mengden syremalt og Lactol, men antakelig er du innafor. Folk har visstnok litt ulik evne til å reagere på mjølkesyra, og jeg trur det der er nok til at de mest følsomme vil kunne kjenne det. Men de er nok få. Jeg bruker vel fort vekk omtrent like mye som du har der, og har bikka godt over, også. Jeg har hatt øl - særlig lyse, naturlig nok - som jeg har syntes har vært i overkant syrlige. Så jeg har blitt mer forsiktig med Lactol'en - uten at jeg skal si at jeg veit at den syrligheta skyldes mjølkesyra. Det kan være at jeg rett og slett har nedjustert pH for mye til gjæring.

Jeg lot helst være å bruke fosforsyra ei god stund fordi jeg kjøpte argumentet om at det ikke var så bra på grunn av at den tok ut kalsium. (Det dannes kalsiumfosfat, som felles ut, og dermed mister du jo noe kalsium.) Men det spiller visst heller mindre rolle, i følge Martin Brungard, som er av dem jeg har kommet til at jeg vil stole på:). Så nå bruker jeg fremdeles Lactol, men ikke så mye at jeg kommer i nærheten av grensa, og så kombinerer jeg med fosforsyre. Jeg ser jo at om jeg skulle brukt bare Lactol, ville det helt klart blitt for mye i de lyse ølene. Vannet mitt har ei hardhet som varierer mellom 4,5 (sommer) og 5,5 (vinter), med derav følgende alkalinitet over det som er normalt i Norge, så jeg trenger å bruke mye syre for å nå pH-målene mine. Og du har jo enda høyere alkalinitet.
 

Janea

Norbrygg-medlem
Jeg har nettopp laget en IPA som ble fruktig og god,men for bitter.Kan noen her se hvor det evt ble for mye humle i bryggingen?
27 liter før kok,koketid 60 min :

40 g Simcoe 60 min.
40 g Rakau 20 " .
40 g Rakau hopstand.
100 g Wai-iti tørrhumling 4 dager.
 

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Jeg har nettopp laget en IPA som ble fruktig og god,men for bitter.Kan noen her se hvor det evt ble for mye humle i bryggingen?
Trenger OG og FG for å finne BU:GU og opplevd bitterhet. Men det ser jo ikke veldig bittert ut det der. Er det flasker eller fat du smaker fra? Hvis fat, kan det være sedimenter fra humla som blir med over i glasset?
 

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Jeg har nettopp laget en IPA som ble fruktig og god,men for bitter.Kan noen her se hvor det evt ble for mye humle i bryggingen?
27 liter før kok,koketid 60 min :

40 g Simcoe 60 min.
40 g Rakau 20 " .
40 g Rakau hopstand.
100 g Wai-iti tørrhumling 4 dager.
Du har nok 60-70 IBU fra de 2 første tilsetningene + litt ekstra for de to siste. Ganske normalt for en IPA. Jeg ville nok også syntes det var i overkant. IPA er ikke min favorittstil.
 
Topp