Finn Berger
Moderator
Ja, det var jeg som surra med tallene. Ikke første gangen - men jeg tok jo forbehold.Mulig det er fordi jeg bruker mobilen, men den der var ikke enkel å forstå seg på Får prøve å åpne den på pc'en kanskje.
Jeg vet ikke hvor mange faktorer Brewfather bruker i sine kalkuleringer, den har jo andre ting enn bare pH, men om den bruker de vet jeg ikke.
Vis vedlegget 52578
Skal få skaffet meg fosforsyre, men ser den må bestilles, hvilken konsentrasjon bruker du? Ser den kommer i 75, 85 og 10%. Og som et lite tilleggsspørsmål, hva smaker melkesyre?
pH-meteret er tilnærmet nytt og har vel egentlig vært sånn siden starten, jeg har behandlet det forsvarlig, men jeg er ikke imponert selv om mange skryter av det. Får kanskje ta det med til sjappa jeg kjøpte det å få de til å teste det for meg.
Og ja jeg skulle gjerne fått brukt det mer, men når jeg ikke kan stole på målingene er det jo tilnærmet ubrukelig
Jeg tviler på at det er astringens, men det det kan være er "carbonic bite", for jeg opplever sjeldent den skarpe bitterheten når jeg smaker på FG prøven, men sånn 3-4 uker på fat så kan det plutselig dukke opp. Det hele er bare blitt et mysterium for meg, jeg merker ikke 50 IBU som for mye i havrestouten, men 30 kan bli kjipt i en lys ale.
Spørsmålet er vanskelig for det kan være mange grunner til det, det kan være at smak og aroma har avtatt noe og dermed kommer bitterheten mer frem, kanskje er det carbonic bite, eller kanskje den mørke malten faktisk får dratt ned pH til noe akseptabelt.
Jeg syns også det kan forandre seg fra dag til dag, hva jeg har spist den dagen osv. Og når jeg ikke engang får til å bruke et pH-meter så skjønner jeg at dette muligens bare forblir et mysterium
Hvor skal jeg sjekke tallene?
Edit: Tallene stemmer de.
58/7,13= 8,1346423562412
4,1/4,33= 0,9468822170900
8,1346423562412+0,9468822170900
=9,0815245733312. Så 9°dH er helt korrekt.
Mjølkesyre gir den syrlige smaken du finner i syrna mjølkeprodukter.
Dette er den fosforsyra jeg bruker: https://petit-agentur.no/products/fosforsyre-75fg-1-liter Jeg kjøpte 2 liter for flere år sida, og jeg har bortimot halvparten igjen. Men jeg bruker mjølkesyre, også. (Det var en artig opplevelse å løfte ei sånn flaske første gangen da jeg fikk den. Stoffet har rimelig mye høyere egenvekt enn vann!)
Jeg søkte litt på carbonic bite, og blei ikke veldig klok. Men om du lar et glass stå i kjølskapet ei stund, så ølet blir flatt, skal det være borte dersom det er cb du opplever.
Om du er spesielt følsom for denne spesielle karakteren på bitterheta, skulle du vel kjenne den i annet øl, også?