Ja har tenkt på det - ser f.eks. at Lallemand Diamond Lager har lavere antatt utgjæring, så da vil FG være høyere og skulle tro det har en viss effekt på smak. Men samtidig leser jeg fler "tester" på nettet som ikke greier å kjenne forskjell på denne og W34/70 som jeg har brukt.Kanskje vurdere en annen gjær
Ja har tenkt på det - ser f.eks. at Lallemand Diamond Lager har lavere antatt utgjæring, så da vil FG være høyere og skulle tro det har en viss effekt på smak. Men samtidig leser jeg fler "tester" på nettet som ikke greier å kjenne forskjell på denne og W34/70 som jeg har brukt.
men W34/70 er vel kjent for å gi et relativt tørt og crisp øl, du har ikke vurdert våtgjær?
Jeg tror ikke det er veldig stor forskjell i utgjæring på de 2. Står ikke mye her enda, men du finner samme info på nettet.Ja har tenkt på det - ser f.eks. at Lallemand Diamond Lager har lavere antatt utgjæring, så da vil FG være høyere og skulle tro det har en viss effekt på smak. Men samtidig leser jeg fler "tester" på nettet som ikke greier å kjenne forskjell på denne og W34/70 som jeg har brukt.

Det spiller ingen fornuftig rolle om du skyller på 72 eller 78 grader. Du kan skylle med kaldtvann uten at det spiller større rolle.Trenger hjelp til oppskrift:
Fant denne i ei bryggebok, men litt tynn i metode og detaljnivået. Får forskjellige svar i ulike programmer . Brewzilla 65L som bryggemaskin
20 l til gjæringskaret og ca 17-18 l ut på flaske, tenker jeg.
Ingrediensene er greie, men velger tørrgjær Safale 04 isteden for wlp002.
Spørsmål:
Mener de meskesteg på 67’C og 72’C med skylling på 78, eller skylle ferdig på 72 etter 15 min?
Koketid: 90min?
Gjærpakker: holder 2 pakker? Får forskjellig svar i ulike programmer( BeerSmith 1,6 pk, mens 4 pk i Brewfather)
Ønsker tanker og forslag.
Vis vedlegget 54160
Med S-04 på 20/21 grader og volum i standard bøtte, så er det kanskje bruk for utblåsingsslange.
Start ikke for høyt er mitt tips.
-Men så har jeg liten erfaring med denne gjæren da![]()
Takk. Så rart at Brewfather dobler gjærmengden på samme oppskrift.Det spiller ingen fornuftig rolle om du skyller på 72 eller 78 grader. Du kan skylle med kaldtvann uten at det spiller større rolle.
To pakker holder nok. Tror ikke jeg hadde giddi bruke mer. Men jeg hadde kanskje rehydrert siden det var så sterkt.
Takk for tips. Glemte å melde at jeg bruker fermzilla med trykkgjæring, og det pleier å kontrollere gjærkraften godt på 0,8-1 bar.Ikke bare kanskje, garantert!![]()
Takk. Så rart at Brewfather dobler gjærmengden på samme oppskrift.
Takk for tips. Glemte å melde at jeg bruker fermzilla med trykkgjæring, og det pleier å kontrollere gjærkraften godt på 0,8-1 bar.