Finn Berger
Moderator
Jeg har ikke stussa noe særlig over det jeg får ut av Brewersfriends fargekalkulator. Du kan jo legge inn maltet ditt i den og se om du får samme resultat.Prøvde meg på en Vienna Lager som står til lagring nå etter følgende oppskrift:
Vis vedlegget 52374
Det som overrasket meg veldig var hvor mørk den endte opp med å bli i forhold til beregnet EBC. Det er brukt litt Chocolate Malt for å få en antatt fin brunfarge. Skjønner at det ikke er noe super-eksakt vitenskap og at det avhenger av datagrunnlaget, men dette har skjedd andre ganger også der jeg prøver å sikte på en EBC men bommer.
Jeg har ikke eget maltlager, men bestiller alltid hos Brewshop. Jeg er aldri sikker på hvor nøyaktig de er med mengdene, og har ingen uniddelbar grunn til å mistenke at det blir noe feil, men der er det slik at man bestiller i 100g og må spesifisere mengder dersom det er avvik.
Spørsmålet mitt er om hva som er erfaringer på hvor korrekt beregningene på EBC faktisk er i realiteten (bruker Brewfather) og om det er vanlig med avvik.
21 EBC ligger et sted mellom lyst ravfarget til middels ravfarget etter den amerikanske skalaen. Hos Norbrygg går ravfarget fra 15 til 25 EBC. Jeg veit ikke hvordan det stemmer med hvordan du opplever fargen på ølet? ("Ravfarget" er jo ikke noe eksakt begrep, jeg er klar over det. Det kan sikkert variere mye hvor mørkt vi vil si at et øl som blir beskrevet som ravfarget, er.)
Denne wieneroppskrifta mi er beregna til 22 EBC av Brewersfriends kalkulator:
Malt til 34 liter før tapping
5,1 kg wienermalt
0,6 kg lyst münchener
0,6 kg mørkt münchener
0,6 kg mørkt hvetemalt (17 EBC)
0,1 kg Carafa Special 2
0,1 kg syremalt