"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Hei.
Etter mye brygging av lager og flamsk øl, frister det igjen med å sette en IPA/SIPA. Gjerne noe friskt og sommerlig. Middels bitterhet. Vil veldig gjerne prøve Galaxy, (som jeg utrolig nok ikke har prøvd ennå), som jeg har en 250g pose av. Siste fruktige ipa'en jeg forsøkte meg på var ganske mislykket, (etter egen smakspreferanse). Ubalansert humlesammensetning, og jeg forstår ikke helt hvorfor: (25l. Lallemand Verdant, ABV 5.5, EBC: 15, IBU: 67 (som jeg ikke får til å stemme, den manglet bitterhet), BU/GU: 0.98)
Malt: (litt mye forskjellig, bla. fordi noen rester skulle brukes opp). Har vært svært fornøyd med denne gristen før til IPA.
2 kg (31.3%) — Crisp Maris Otter — Grain — 5.5 EBC
2 kg (31.3%) — Chateau Pale Ale — Grain — 6 EBC
1 kg (15.6%) — BestMälz Best Pilsen Malt — Grain — 3.5 EBC
500 g (7.8%) — BestMalz Wheat Malt — Grain — 5 EBC
150 g (2.3%) — BestMalz Caramel Munich I — Grain — 90 EBC
130 g (2%) — BestMalz Acidulated — Grain — 6 EBC
120 g (1.9%) — Weyermann Caramunich III — Grain — 150 EBC
Humle:
30 g (37 IBU) — Magnum 12% — First Wort
25 g (14 IBU) — Columbus (Tomahawk) 16% — Boil — 5 min
33 g
(8 IBU) — Idaho #7 12.4% — Aroma — 20 min hopstand @ 85 °C
25 g
(8 IBU) — Columbus (Tomahawk) 16% — Aroma — 20 min hopstand @ 85 °C
67 g
— Idaho #7 12.4% — Dry Hop — day 2
100 g
— HBC 431 14% — Dry Hop — day 7
50 g
— BRU-1 14% — Dry Hop — day 7
50 g
— Citra 12% — Dry Hop — day 7

Slang oppi 30 g CTZ i keg'en for å prøve balansere ut. Det hjalp litt, men maskerte også fruktsmaken. Kan jo være at jeg rett og slett ikke liker HBC431/BRU-1. Eller at Verdant gir ett preg jeg ikke liker, er litt mistenksom på den. Men jeg brygget også en APA med Verdant som ble dritgod, (og ikke hadde "billigjuice-preget"):
5 g (11 IBU) — Polaris 18.1% — First Wort
20 g (7 IBU) — Challenger 5.1% — Boil — 20 min
20 g
(16 IBU) — Columbus (Tomahawk) 16% — Boil — 10 min
20 g
(7 IBU) — Columbus (Tomahawk) 16% — Boil — 2 min
20 g
(3 IBU) — Idaho #7 12.4% — Aroma — 10 min hopstand @ 85 °C
50 g
— Citra 12% — Dry Hop — 9 days
Nå foretrekker jeg/får til west coast stilen bedre, men vil gjerne også få til en fruktig og frisk IPA, med noe pine/dankness for får den til å stå opp for seg selv.
SÅ; Har noen forslag til hvordan jeg kan endre på humleregimet? Har sans for å bruke idaho7 tidlig (WP/BT). Har også hatt hell med å bruke Nugget+Chinook i BT. Liker veldig godt det CTZ tilfører. Kanskje mer CTZ i WP? Digger Mosaic, så åpen for mer av det. Eller kanskje den trenger mer citrus? (Trodde citra'en ville friske den opp, men følte den mangla zing).

Så jeg spør pent om hjelp. Skulle jeg tura på, ville jeg bytta ut HBC+BRU i DH med Galaxy, men er redd for at jeg ender opp med en IPA som ikke faller i smak. Takknemlig for innspill!
 
Sist redigert:
Hei.
Etter mye brygging av lager og flamsk øl, frister det igjen med å sette en IPA/SIPA. Gjerne noe friskt og sommerlig. Middels bitterhet. Vil veldig gjerne prøve Galaxy, (som jeg utrolig nok ikke har prøvd ennå), som jeg har en 250g pose av. Siste fruktige ipa'en jeg forsøkte meg på var ganske mislykket, (etter egen smakspreferanse). Ubalansert humlesammensetning, og jeg forstår ikke helt hvorfor: (25l. Lallemand Verdant, ABV 5.5, EBC: 15, IBU: 67 (som jeg ikke får til å stemme, den manglet bitterhet), BU/GU: 0.98)
Malt: (litt mye forskjellig, bla. fordi noen rester skulle brukes opp). Har vært svært fornøyd med denne gristen før til IPA.
2 kg (31.3%) — Crisp Maris Otter — Grain — 5.5 EBC
2 kg (31.3%) — Chateau Pale Ale — Grain — 6 EBC
1 kg (15.6%) — BestMälz Best Pilsen Malt — Grain — 3.5 EBC
500 g (7.8%) — BestMalz Wheat Malt — Grain — 5 EBC
150 g (2.3%) — BestMalz Caramel Munich I — Grain — 90 EBC
130 g (2%) — BestMalz Acidulated — Grain — 6 EBC
120 g (1.9%) — Weyermann Caramunich III — Grain — 150 EBC
Humle:
30 g (37 IBU) — Magnum 12% — First Wort
25 g (14 IBU) — Columbus (Tomahawk) 16% — Boil — 5 min
33 g
(8 IBU) — Idaho #7 12.4% — Aroma — 20 min hopstand @ 85 °C
25 g
(8 IBU) — Columbus (Tomahawk) 16% — Aroma — 20 min hopstand @ 85 °C
67 g
— Idaho #7 12.4% — Dry Hop — day 2
100 g
— HBC 431 14% — Dry Hop — day 7
50 g
— BRU-1 14% — Dry Hop — day 7
50 g
— Citra 12% — Dry Hop — day 7

Slang oppi 30 g CTZ i keg'en for å prøve balansere ut. Det hjalp litt, men maskerte også fruktsmaken. Kan jo være at jeg rett og slett ikke liker HBC431/BRU-1. Eller at Verdant gir ett preg jeg ikke liker, er litt mistenksom på den. Men jeg brygget også en APA med Verdant som ble dritgod, (og ikke hadde "billigjuice-preget"):
5 g (11 IBU) — Polaris 18.1% — First Wort
20 g (7 IBU) — Challenger 5.1% — Boil — 20 min
20 g
(16 IBU) — Columbus (Tomahawk) 16% — Boil — 10 min
20 g
(7 IBU) — Columbus (Tomahawk) 16% — Boil — 2 min
20 g
(3 IBU) — Idaho #7 12.4% — Aroma — 10 min hopstand @ 85 °C
50 g
— Citra 12% — Dry Hop — 9 days
Nå foretrekker jeg/får til west coast stilen bedre, men vil gjerne også få til en fruktig og frisk IPA, med noe pine/dankness for får den til å stå opp for seg selv.
SÅ; Har noen forslag til hvordan jeg kan endre på humleregimet? Har sans for å bruke idaho7 tidlig (WP/BT). Har også hatt hell med å bruke Nugget+Chinook i BT. Liker veldig godt det CTZ tilfører. Kanskje mer CTZ i WP? Digger Mosaic, så åpen for mer av det. Eller kanskje den trenger mer citrus? (Trodde citra'en ville friske den opp, men følte den mangla zing).

Så jeg spør pent om hjelp. Skulle jeg tura på, ville jeg bytta ut HBC+BRU i DH med Galaxy, men er redd for at jeg ender opp med en IPA som ikke faller i smak. Takknemlig for innspill!
Litt dumt å komme med innspill egentlig siden jeg ikke har fått til stilen selv :(.
Mitt neste forsøk blir følgende.

Innlegg i tråden 'Brygge NEIPA for første gang, noe spesielt en må gjøre?' https://forum.norbrygg.no/threads/b...ng-noe-spesielt-en-ma-gjore.42278/post-567032

Jeg håper jeg får til denne, og dersom det blir bra har jeg et godt utgangspunkt for utprøving av mye humler med en forholdsvis enkel oppskrift.

Det finnes svært mange varianter av Street-serien til Trillium på HBT, men de er veldig gjenkjennbare. Slik at oppskriften er velprøvd.

Her er utgaven med Mosaic.

Bytt Mosaic med Galaxy så har du Congress Street.
 
Hei.
Etter mye brygging av lager og flamsk øl, frister det igjen med å sette en IPA/SIPA. Gjerne noe friskt og sommerlig. Middels bitterhet. Vil veldig gjerne prøve Galaxy, (som jeg utrolig nok ikke har prøvd ennå), som jeg har en 250g pose av. Siste fruktige ipa'en jeg forsøkte meg på var ganske mislykket, (etter egen smakspreferanse). Ubalansert humlesammensetning, og jeg forstår ikke helt hvorfor: (25l. Lallemand Verdant, ABV 5.5, EBC: 15, IBU: 67 (som jeg ikke får til å stemme, den manglet bitterhet), BU/GU: 0.98)
Malt: (litt mye forskjellig, bla. fordi noen rester skulle brukes opp). Har vært svært fornøyd med denne gristen før til IPA.
2 kg (31.3%) — Crisp Maris Otter — Grain — 5.5 EBC
2 kg (31.3%) — Chateau Pale Ale — Grain — 6 EBC
1 kg (15.6%) — BestMälz Best Pilsen Malt — Grain — 3.5 EBC
500 g (7.8%) — BestMalz Wheat Malt — Grain — 5 EBC
150 g (2.3%) — BestMalz Caramel Munich I — Grain — 90 EBC
130 g (2%) — BestMalz Acidulated — Grain — 6 EBC
120 g (1.9%) — Weyermann Caramunich III — Grain — 150 EBC
Humle:
30 g (37 IBU) — Magnum 12% — First Wort
25 g (14 IBU) — Columbus (Tomahawk) 16% — Boil — 5 min
33 g
(8 IBU) — Idaho #7 12.4% — Aroma — 20 min hopstand @ 85 °C
25 g
(8 IBU) — Columbus (Tomahawk) 16% — Aroma — 20 min hopstand @ 85 °C
67 g
— Idaho #7 12.4% — Dry Hop — day 2
100 g
— HBC 431 14% — Dry Hop — day 7
50 g
— BRU-1 14% — Dry Hop — day 7
50 g
— Citra 12% — Dry Hop — day 7

Slang oppi 30 g CTZ i keg'en for å prøve balansere ut. Det hjalp litt, men maskerte også fruktsmaken. Kan jo være at jeg rett og slett ikke liker HBC431/BRU-1. Eller at Verdant gir ett preg jeg ikke liker, er litt mistenksom på den. Men jeg brygget også en APA med Verdant som ble dritgod, (og ikke hadde "billigjuice-preget"):
5 g (11 IBU) — Polaris 18.1% — First Wort
20 g (7 IBU) — Challenger 5.1% — Boil — 20 min
20 g
(16 IBU) — Columbus (Tomahawk) 16% — Boil — 10 min
20 g
(7 IBU) — Columbus (Tomahawk) 16% — Boil — 2 min
20 g
(3 IBU) — Idaho #7 12.4% — Aroma — 10 min hopstand @ 85 °C
50 g
— Citra 12% — Dry Hop — 9 days
Nå foretrekker jeg/får til west coast stilen bedre, men vil gjerne også få til en fruktig og frisk IPA, med noe pine/dankness for får den til å stå opp for seg selv.
SÅ; Har noen forslag til hvordan jeg kan endre på humleregimet? Har sans for å bruke idaho7 tidlig (WP/BT). Har også hatt hell med å bruke Nugget+Chinook i BT. Liker veldig godt det CTZ tilfører. Kanskje mer CTZ i WP? Digger Mosaic, så åpen for mer av det. Eller kanskje den trenger mer citrus? (Trodde citra'en ville friske den opp, men følte den mangla zing).

Så jeg spør pent om hjelp. Skulle jeg tura på, ville jeg bytta ut HBC+BRU i DH med Galaxy, men er redd for at jeg ender opp med en IPA som ikke faller i smak. Takknemlig for innspill!
Det ser vel greit ut, det der. Det eneste jeg stusser over, er dosen med Challenger i APA'n.
 
Det ser vel greit ut, det der. Det eneste jeg stusser over, er dosen med Challenger i APA'n.
Prøvde å tenke litt utenfor boksen, ikke bare humler fra US/NZ.
Brooklynbrewshop:
«Challenger imparts a fruity flavor and a clean bitterness when added early to the boil.»
«Flavors: Spice, Earth, Orange, Tangerine»
Men nå var denne blant humlene fra APA’en, som var svært vellykket. Inkluderte de fordi jeg bruke disse sammen med Verdant, med hell. Samt at de likner humlene i IPA’en. Det er humlene i første del av posten min, (IPA), som jeg ikke fikk til å funke sammen.
 
Prøvde å tenke litt utenfor boksen, ikke bare humler fra US/NZ.
Brooklynbrewshop:
«Challenger imparts a fruity flavor and a clean bitterness when added early to the boil.»
«Flavors: Spice, Earth, Orange, Tangerine»
Men nå var denne blant humlene fra APA’en, som var svært vellykket. Inkluderte de fordi jeg bruke disse sammen med Verdant, med hell. Samt at de likner humlene i IPA’en. Det er humlene i første del av posten min, (IPA), som jeg ikke fikk til å funke sammen.
Jeg trur du skal ha en relativt godt trena smakssans for å oppfatte de smakene - dvs. appelsin og tangerin - av den humla. De er nok der, men det spørs hvor mye det er. Og det skulle vel stått et komma etter "flavor". Det ville være noe av et under om du fikk en fruktig aroma ut av å tilsette ei humle tidlig:). De stoffene som gir fruktig aroma er flyktige, så jo tidligere du tilsetter humla, jo mindre vil du merke dem. Tilsetter du Challenger ved 20, er det nok fint lite annet enn rein bitterhet igjen.

Her er ei oppskrift fra Brewdog med denne humla aleine i en IPA: https://brewdogrecipes.com/recipes/challenger Hørtes litt artig ut. Men jeg går ut fra at det der blir en engelsk IPA. De bruker temmelig friske mengder i tørrhumlinga - og det må kanskje til?
 
Sist redigert:
Litt dumt å komme med innspill egentlig siden jeg ikke har fått til stilen selv :(.
Mitt neste forsøk blir følgende.

Innlegg i tråden 'Brygge NEIPA for første gang, noe spesielt en må gjøre?' https://
Ja, jeg gikk nok mest for kryddernotene. Som en bakgrunnsdimensjon.
Men det er vanskelig å vite, det er så mye forskjellig man leser. Noen skriver at etter 20-30 min kok er det bare rein bitterhet igjen, og så leser man andre steder at, joda, det er helt klart aroma som sitter igjen, særlig kryddertoner.
Denne artikkelen er jo interessant, men jeg synes det er tungt å holde oversikten over hva som sitter igjen når. Hadde vært fint med en skjematisk oversikt, (hva bør i når jnf "survivability").
Artig at du linker Brewdog sin Challenger IPA. Kjente ikke til den, men har gått med planer om en engelsk IPA med MO&Challenger. Utover mot høsten passer det sikkert fint. Orange Cookies?
 
Ja, jeg gikk nok mest for kryddernotene. Som en bakgrunnsdimensjon.
Men det er vanskelig å vite, det er så mye forskjellig man leser. Noen skriver at etter 20-30 min kok er det bare rein bitterhet igjen, og så leser man andre steder at, joda, det er helt klart aroma som sitter igjen, særlig kryddertoner.
Denne artikkelen er jo interessant, men jeg synes det er tungt å holde oversikten over hva som sitter igjen når. Hadde vært fint med en skjematisk oversikt, (hva bør i når jnf "survivability").
Artig at du linker Brewdog sin Challenger IPA. Kjente ikke til den, men har gått med planer om en engelsk IPA med MO&Challenger. Utover mot høsten passer det sikkert fint. Orange Cookies?
Jeg har brukt Challenger en del som bitterhumle, og den gir både kryddertoner men også fruktighet som du gjenga fra "shoppen over" etter min erfaring.
 
Ja, jeg gikk nok mest for kryddernotene. Som en bakgrunnsdimensjon.
Men det er vanskelig å vite, det er så mye forskjellig man leser. Noen skriver at etter 20-30 min kok er det bare rein bitterhet igjen, og så leser man andre steder at, joda, det er helt klart aroma som sitter igjen, særlig kryddertoner.
Denne artikkelen er jo interessant, men jeg synes det er tungt å holde oversikten over hva som sitter igjen når. Hadde vært fint med en skjematisk oversikt, (hva bør i når jnf "survivability").
Artig at du linker Brewdog sin Challenger IPA. Kjente ikke til den, men har gått med planer om en engelsk IPA med MO&Challenger. Utover mot høsten passer det sikkert fint. Orange Cookies?
En del humler produserer kryddertoner - de fleste av dem er klassiske engelske og kontinentale humler - når de kokes lenge, dvs. minimum 20 minutter. Det som gir deg kryddertonene, er oksidasjonsprodukter av humulene og caryophyllene, og mengden av dem øker med koketida, opp til et visst punkt. Jeg går ut fra at Challenger er en av disse humlene. Samtidig mister du mer av de blomsteraktige og fruktige smakskomponentene jo lenger du koker, hvilket er velkjent. (Kilden min er forsøk som Scott Janish refererer på s. 37-41 i The New IPA.)

Skal du få ut potensialet fra ei humle til å gi både disse kryddertonene og de blomsteraktige/fruktige aromaene, må du bruke både tidlige og seine tilsetninger.

Jeg brygga en engelsk IPA med Fuggles som eneste humle for ikke så lenge sida, med rikelige tilsetninger både tidlig og seint. Den illustrerte dette ganske godt, synes jeg. Jeg fikk kryddertonene, og jeg synes den har en klar ferskenaktig note i aromaen. (Andre ville kanskje kalt det noe annet; det er nå bare hva jeg kommer på å kalle det.)

Janish mener forøvrig - eller antar at mange vil mene - at disse kryddertonene ("kettle aroma") bør unngås i NEIPA, der all vekta ligger på fruktigheten.
 
En del humler produserer kryddertoner - de fleste av dem er klassiske engelske og kontinentale humler - når de kokes lenge, dvs. minimum 20 minutter. Det som gir deg kryddertonene, er oksidasjonsprodukter av humulene og caryophyllene, og mengden av dem øker med koketida, opp til et visst punkt. Jeg går ut fra at Challenger er en av disse humlene. Samtidig mister du mer av de blomsteraktige og fruktige smakskomponentene jo lenger du koker, hvilket er velkjent. (Kilden min er forsøk som Scott Janish refererer på s. 37-41 i The New IPA.)

Skal du få ut potensialet fra ei humle til å gi både disse kryddertonene og de blomsteraktige/fruktige aromaene, må du bruke både tidlige og seine tilsetninger.

Jeg brygga en engelsk IPA med Fuggles som eneste humle for ikke så lenge sida, med rikelige tilsetninger både tidlig og seint. Den illustrerte dette ganske godt, synes jeg. Jeg fikk kryddertonene, og jeg synes den har en klar ferskenaktig note i aromaen. (Andre ville kanskje kalt det noe annet; det er nå bare hva jeg kommer på å kalle det.)

Janish mener forøvrig - eller antar at mange vil mene - at disse kryddertonene ("kettle aroma") bør unngås i NEIPA, der all vekta ligger på fruktigheten.
Btw, den jeg skal brygge er en IPA, ikke en NEIPA.
Har forresten en del Admiral liggende, som jeg tidligere har brukt som bitterhumle i engelske øl, ("from grandparent Challenger and likely parent, Northdown"). Aroma beskrives slik: .."possesses aggressive but smooth bittering qualities and boasts an orange-citrus and herbal resonance making it perfect for more bitter Pale Ales and ESBs" (Hopslist). Kan sikker også være spennende (sammen med Challenger) i en engelsk IPA :).
 
Btw, den jeg skal brygge er en IPA, ikke en NEIPA.
Har forresten en del Admiral liggende, som jeg tidligere har brukt som bitterhumle i engelske øl, ("from grandparent Challenger and likely parent, Northdown"). Aroma beskrives slik: .."possesses aggressive but smooth bittering qualities and boasts an orange-citrus and herbal resonance making it perfect for more bitter Pale Ales and ESBs" (Hopslist). Kan sikker også være spennende (sammen med Challenger) i en engelsk IPA :).
Sikkert. Men jeg blei ganske fornøyd med Fuggles i den engelske IPAen, så jeg trur jeg skal gjenta det neste gang. Og så bør jeg prøve å begrense humleutvalget mitt:p! Det er gæli nok som det er.
 
Btw; her er ny, modifisert oppskrift. Lysere, enklere grist, endret humleskjema.
Håper å få tid til å brygge den i morgen. Kom gjerne med innspill.
Ps: Har skjøvet bitterheten ganske høyt, men det er fordi jeg har problemer med å få ut nok bitterhet ved kok, har mistanke om at det er noko snodig med Brewfather beregningene, eller at jeg gjør noe ... feil, (hvor vanskelig kan det være?).
 
Btw; her er ny, modifisert oppskrift. Lysere, enklere grist, endret humleskjema.
Håper å få tid til å brygge den i morgen. Kom gjerne med innspill.
Ps: Har skjøvet bitterheten ganske høyt, men det er fordi jeg har problemer med å få ut nok bitterhet ved kok, har mistanke om at det er noko snodig med Brewfather beregningene, eller at jeg gjør noe ... feil, (hvor vanskelig kan det være?).
Det er neppe Brewfather, jeg har "vanskelig" vann og legger jeg meg på 35 IBU på en Vienna blir det for meget. Så jeg har kommet til den konklusjonen at jeg bare må jobbe rundt vannet jeg bruker.
 
Det er neppe Brewfather, jeg har "vanskelig" vann og legger jeg meg på 35 IBU på en Vienna blir det for meget. Så jeg har kommet til den konklusjonen at jeg bare må jobbe rundt vannet jeg bruker.
Interessant, hva gjør vannet «vanskelig», og hvilken effekt har det? Jeg har HCO3 på 43 (Skullerud v.a.) har det effekt på bitterhet?
Edit: har justert ned ibu litt i Brewfather ….lettere å justere ibu i ettertid…
 
Btw; her er ny, modifisert oppskrift. Lysere, enklere grist, endret humleskjema.
Håper å få tid til å brygge den i morgen. Kom gjerne med innspill.
Ps: Har skjøvet bitterheten ganske høyt, men det er fordi jeg har problemer med å få ut nok bitterhet ved kok, har mistanke om at det er noko snodig med Brewfather beregningene, eller at jeg gjør noe ... feil, (hvor vanskelig kan det være?).
Du kan jo teste mot andre kalkulatorer, f.eks. Brewersfriend.

Hvor mye bitterhet du får ut i kok, påvirkes av pH'en. Høyere pH (rundt 5,5, som er i overkant høyt) gir mer bitterhet. Lavere (5,2, som jeg vil regne som ideelt, de fleste sier mellom 5,2 og 5,4) gir lavere, men også (visstnok) rundere/behageligere bitterhet.
 
Interessant, hva gjør vannet «vanskelig», og hvilken effekt har det? Jeg har HCO3 på 43 (Skullerud v.a.) har det effekt på bitterhet?
Edit: har justert ned ibu litt i Brewfather ….lettere å justere ibu i ettertid…
PH: 7.9
TDS: 162
Hardhet: 9.1 °dH
Turbiditet: 0.16 FNU
Konduktivitet: 31.0 mS/m (25°C)
Kimtall: 45 cfu/ml (22°C)
Nitrat (NO3-N): 10.0 µg/l
Jern (Fe): 5.4 µg/l
Kalsium (Ca): 58 mg/l
Magnesium (Mg): 4.1 mg/l
Mangan (Mn): 16 µg/l
Natrium (Na): 4.9 µg/l
Fluorid (F): 1.84 mg/l

HCO3: 99

Nøyaktig hva som gjør vannet mitt vanskelig er jeg ikke sikker på, dette er de eneste tallene jeg har. Det jeg vet dog er at jeg må avkalke vannkokeren etter den er brukt 5 ganger, har også måtte legge varmeelement til varmtvannsberederen i et rør så den ikke er i kontakt med vannet for å unngå å bytte element hvert 3. år.

Så det er "noe" som gjør bitterhumlene skarp og ikke avrundet. Kjedelig, men jeg har, i kjent 3 år trassalder-stil, gått i vranglås og nekter å ikke bruke det vannet jeg får inn i huset mitt, og da blir jeg rett å slett nødt til å prøve meg rem hva IBU angår :)
 
Sist redigert:
PH: 7.9
TDS: 162
Hardhet: 9.1 °dH
Turbiditet: 0.16 FNU
Konduktivitet: 31.0 mS/m (25°C)
Kimtall: 45 cfu/ml (22°C)
Nitrat (NO3-N): 10.0 µg/l
Jern (Fe): 5.4 µg/l
Kalsium (Ca): 58 mg/l
Magnesium (Mg): 4.1 mg/l
Mangan (Mn): 16 µg/l
Natrium (Na): 4.9 µg/l
Fluorid (F): 1.84 mg/l

HCO3: 99

Nøyaktig hva som gjør vannet mitt vanskelig er jeg ikke sikker på, dette er de eneste tallene jeg har. Det jeg vet dog er at jeg må avkalke vannkokeren etter den er brukt 5 ganger, har også måtte legge varmeelement til varmtvannsberederen i et rør så den ikke er i kontakt med vannet for å unngå å bytte element hvert 3. år.

Så det er "noe" som gjør bitterhumlene skarp og ikke avrundet. Kjedelig, men jeg har, i kjent 3 år trassalder-stil, gått i vranglås og nekter å ikke bruke det vannet jeg får inn i huset mitt, og da blir jeg rett å slett nødt til å prøve meg rem hva IBU angår :)
Med det vanlige forbeholdet for at det er noe jeg ikke skjønner når vi kommer til meg og tall:):

Jeg får ikke de tallene til å henge sammen. Skulle du ikke hatt mer kalsium når du har så høy hardhet? Noe av hardheta kommer fra magnesiumet, men likevel; hvis du har ei hardhet på 9,1 dH, må du da ikke ha dobbelt så mye kalsium som de 58 mg/l som lista forteller om? Og da skulle karbonattallet også vært tilsvarende mye høyere. Og det samme med TDS.

Det jeg går ut fra, er omregningstabellen i denne Wikpediaartikkelen:https://no.wikipedia.org/wiki/Hardt_vann (Skroll ned bare litt så finner du den).

Symptomene du har på hardt vann med mye kalsium er jo ganske ekstreme, og rimer godt med hardhetstallet på 9,1, synes jeg.

Måler du pH i vørteren under kok? Jeg har også vann som er noe hardere, og derfor også mer alkalint, enn normalt. Hardheta varierer mellom 4,5 og 5,5. Derfor må jeg bruke en god del syre i skyllevannet for å få pH ned på 5,2, som er målet mitt, før jeg starter kokinga. Hvis tallene dine faktisk er feil, og du bruker en kalkulator for å beregne pH, ser jeg for meg at du får for høy pH under kokinga, og det kan forklare den krasse karakteren på bitterheta. Stemmer dette, er det altså ikke innholdet isomerisert alfasyre som er problemet, men opplevelsen av bitterheta.
 
Med det vanlige forbeholdet for at det er noe jeg ikke skjønner når vi kommer til meg og tall:):

Jeg får ikke de tallene til å henge sammen. Skulle du ikke hatt mer kalsium når du har så høy hardhet? Noe av hardheta kommer fra magnesiumet, men likevel; hvis du har ei hardhet på 9,1 dH, må du da ikke ha dobbelt så mye kalsium som de 58 mg/l som lista forteller om? Og da skulle karbonattallet også vært tilsvarende mye høyere. Og det samme med TDS.

Det jeg går ut fra, er omregningstabellen i denne Wikpediaartikkelen:https://no.wikipedia.org/wiki/Hardt_vann (Skroll ned bare litt så finner du den).

Symptomene du har på hardt vann med mye kalsium er jo ganske ekstreme, og rimer godt med hardhetstallet på 9,1, synes jeg.

Måler du pH i vørteren under kok? Jeg har også vann som er noe hardere, og derfor også mer alkalint, enn normalt. Hardheta varierer mellom 4,5 og 5,5. Derfor må jeg bruke en god del syre i skyllevannet for å få pH ned på 5,2, som er målet mitt, før jeg starter kokinga. Hvis tallene dine faktisk er feil, og du bruker en kalkulator for å beregne pH, ser jeg for meg at du får for høy pH under kokinga, og det kan forklare den krasse karakteren på bitterheta. Stemmer dette, er det altså ikke innholdet isomerisert alfasyre som er problemet, men opplevelsen av bitterheta.
De eneste tallene jeg ikke er 100% sikker på er TDS(billig Kina måler, men viser riktig i batterivann) og HCO3 som jeg har brukt en formel til å regne ut.

De andre tallene og verdiene er det Eurofins som har gjort og jeg er rimelig sikker på de kan jobben sin :)

Ja jeg har et Kegland pH-meter, men hvor godt det fungerer vet jeg ikke, det aller merkeligste med det er at det aldri stopper på en gitt verdi, og sakte men sikkert går ned eller opp. Jeg har rett å slett gitt opp å bruke det for verdiene gir ikke mening uansett. Selv om det stemmer rimelig greit i kalibreringsvæskene. Nå bruker jeg kalkulatoren i brewfather og håper på det beste :confused:

Og jeg er helt enig i det du skriver, jeg har opplevd forkalking av vannkoker andre steder jeg har bodd, men ikke på denne måten, og som jeg skrev de kan nok greia si hos Eurofins så hva som faktisk er i vannet mitt aner jeg ikke...

Jeg har dessuten prøvd kommunalt vann og flaskevann og opplever den krasse bitterheten uansett, kanskje er jeg følsom? Uansett så har jeg virkelig prøvd å dykke inn i det problemet, men det endte bare med så stor andel frustrasjon at jeg neste ga opp å brygge.

Så nå, bare prøver jeg meg fram for å løse problemet uten å vite hva problemet egentlig er, ikke den smarte løsningen, men jeg er heller ikke villig til å bruke 10 tusenvis av kroner på analyser, pH-metere osv når det uansett kan resultere i at jeg ikke finner ut av det.

Edit: Brewfather sier at med en pH på 7,9 skal det holde med ca 2ml 80% Lactol til 15ish liter skyllevann, jeg syns ikke det stemmer og har begynt å bruke 3ml, ikke at jeg syns det har gjort den helt store forskjellen, men noe.

Jeg vet du bruker fosforsyre, men om du skulle brukt 80% Lactol, hvor mye måtte du brukt pr. liter?
 
Sist redigert:
Nå bruker jeg kalkulatoren i brewfather og håper på det beste :confused:
Det er flere klager på pH beregningen til Brewfather i Facebook gruppa. Det jobbes visstnok med. Men konklusjonen virker å være at pr. nå er ikke denne til å stole på.

Bru 'n' Water sitt regneark skal være bra.
 
De eneste tallene jeg ikke er 100% sikker på er TDS(billig Kina måler, men viser riktig i batterivann) og HCO3 som jeg har brukt en formel til å regne ut.

De andre tallene og verdiene er det Eurofins som har gjort og jeg er rimelig sikker på de kan jobben sin :)

Ja jeg har et Kegland pH-meter, men hvor godt det fungerer vet jeg ikke, det aller merkeligste med det er at det aldri stopper på en gitt verdi, og sakte men sikkert går ned eller opp. Jeg har rett å slett gitt opp å bruke det for verdiene gir ikke mening uansett. Selv om det stemmer rimelig greit i kalibreringsvæskene. Nå bruker jeg kalkulatoren i brewfather og håper på det beste :confused:

Og jeg er helt enig i det du skriver, jeg har opplevd forkalking av vannkoker andre steder jeg har bodd, men ikke på denne måten, og som jeg skrev de kan nok greia si hos Eurofins så hva som faktisk er i vannet mitt aner jeg ikke...

Jeg har dessuten prøvd kommunalt vann og flaskevann og opplever den krasse bitterheten uansett, kanskje er jeg følsom? Uansett så har jeg virkelig prøvd å dykke inn i det problemet, men det endte bare med så stor andel frustrasjon at jeg neste ga opp å brygge.

Så nå, bare prøver jeg meg fram for å løse problemet uten å vite hva problemet egentlig er, ikke den smarte løsningen, men jeg er heller ikke villig til å bruke 10 tusenvis av kroner på analyser, pH-metere osv når det uansett kan resultere i at jeg ikke finner ut av det.

Edit: Brewfather sier at med en pH på 7,9 skal det holde med ca 2ml 80% Lactol til 15ish liter skyllevann, jeg syns ikke det stemmer og har begynt å bruke 3ml, ikke at jeg syns det har gjort den helt store forskjellen, men noe.

Jeg vet du bruker fosforsyre, men om du skulle brukt 80% Lactol, hvor mye måtte du brukt pr. liter?
Er det ikke feil å bruke pH som utgangspunkt for beregning av syremengde? Det er jo bufferkapasiteten - altså alkaliniteten - som er interessant.

Den syremengden der er vel omtrent det jeg, med mitt vann, bruker. Du ville kanskje trengt mer, men det er jo grenser for hvor mye syremalt og mjølkesyre du kan bruke, også, før det setter smak. Jeg ville ha skaffa fosforsyre med det vannet du har. Den setter ikke smak, og tar dessuten ut en del av kalsiumet, fordi det dannes kalsiumfosfat, som bunnfelles.

pH-meteret ditt oppfører seg slik mitt gjorde før jeg kasserte elektroden og fikk en ny. Jeg hadde nok ikke stelt den gamle særlig pent, og den var dessuten blitt flere år gammel. Den ga riktig verdi, tror jeg, nesten til det siste, men det var irriterende å måtte vente så lenge på at det skulle bestemme seg.

Du kan prøve å rense elektroden. Bland ut 1 ml 30% saltsyre i en liter batterivann. La elektroden stå i dette 20-30 minutter en gang i måneden. (Trur det var @AndyHagen som anbefalte denne. Men jeg lurer på om han anbefalte kraftiger blanding om elektroden var skikkelig gjengrodd.) Jeg går ut fra at denne oppløsninga er holdbar, sånn at du nok har rensevæske temmelig lenge med den literen:). (Må mekke dette sjøl! Sløving:(!)

Hvis du har prøvd ulike vann, og stadig opplever problemet, kan det stadig være beregningene av pH i kok som er feil, så sånn sett hadde det vært fint om du fikk pH-meteret ditt til å virke igjen. Er det ikke pHen, eller vannet, som er problemet, må det nesten være noe i prosessen din, men jeg ser ikke hva det skulle kunne være.

Det er ikke astringens? Det kunne kanskje forveksles - men dette er sikkert et bomskudd i mørket:).

Men til tallene. Sjekk sjøl om du får hardhetsgraden til å stemme med kalsium- og magnesiuminnholdet. Og gjør du ikke det, ville jeg sendt en mail til vannprøvefirmaet og spurt om de kan forklare uoverensstemmelsen.
 
Sist redigert:
Det er flere klager på pH beregningen til Brewfather i Facebook gruppa. Det jobbes visstnok med. Men konklusjonen virker å være at pr. nå er ikke denne til å stole på.

Bru 'n' Water sitt regneark skal være bra.
Mulig det er fordi jeg bruker mobilen, men den der var ikke enkel å forstå seg på o_O Får prøve å åpne den på pc'en kanskje.

Er det ikke feil å bruke pH som utgangspunkt for beregning av syremengde? Det er jo bufferkapasiteten - altså alkaliniteten - som er interessant.

Den syremengden der er vel omtrent det jeg, med mitt vann, bruker. Du ville kanskje trengt mer, men det er jo grenser for hvor mye syremalt og mjølkesyre du kan bruke, også, før det setter smak. Jeg ville ha skaffa fosforsyre med det vannet du har. Den setter ikke smak, og tar dessuten ut en del av kalsiumet, fordi det dannes kalsiumfosfat, som bunnfelles.

pH-meteret ditt oppfører seg slik mitt gjorde før jeg kasserte elektroden og fikk en ny. Jeg hadde nok ikke stelt den gamle særlig pent, og den var dessuten blitt flere år gammel. Den ga riktig verdi, tror jeg, nesten til det siste, men det var irriterende å måtte vente så lenge på at det skulle bestemme seg.

Du kan prøve å rense elektroden. Bland ut 1 ml 30% saltsyre i en liter batterivann. La elektroden stå i dette 20-30 minutter en gang i måneden. (Trur det var @AndyHagen som anbefalte denne. Men jeg lurer på om han anbefalte kraftiger blanding om elektroden var skikkelig gjengrodd.) Jeg går ut fra at denne oppløsninga er holdbar, sånn at du nok har rensevæske temmelig lenge med den literen:). (Må mekke dette sjøl! Sløving:(!)

Hvis du har prøvd ulike vann, og stadig opplever problemet, kan det stadig være beregningene av pH i kok som er feil, så sånn sett hadde det vært fint om du fikk pH-meteret ditt til å virke igjen. Er det ikke pHen, eller vannet, som er problemet, må det nesten være noe i prosessen din, men jeg ser ikke hva det skulle kunne være.

Det er ikke astringens? Det kunne kanskje forveksles - men dette er sikkert et bomskudd i mørket:).

Men til tallene. Sjekk sjøl om du får hardhetsgraden til å stemme med kalsium- og magnesiuminnholdet. Og gjør du ikke det, ville jeg sendt en mail til vannprøvefirmaet og spurt om de kan forklare uoverensstemmelsen.
Jeg vet ikke hvor mange faktorer Brewfather bruker i sine kalkuleringer, den har jo andre ting enn bare pH, men om den bruker de vet jeg ikke.
Screenshot_20210706_125355_com.warpkode.brewfather.jpg

Skal få skaffet meg fosforsyre, men ser den må bestilles, hvilken konsentrasjon bruker du? Ser den kommer i 75, 85 og 10%. Og som et lite tilleggsspørsmål, hva smaker melkesyre?

pH-meteret er tilnærmet nytt og har vel egentlig vært sånn siden starten, jeg har behandlet det forsvarlig, men jeg er ikke imponert selv om mange skryter av det. Får kanskje ta det med til sjappa jeg kjøpte det å få de til å teste det for meg.

Og ja jeg skulle gjerne fått brukt det mer, men når jeg ikke kan stole på målingene er det jo tilnærmet ubrukelig :confused:

Jeg tviler på at det er astringens, men det det kan være er "carbonic bite", for jeg opplever sjeldent den skarpe bitterheten når jeg smaker på FG prøven, men sånn 3-4 uker på fat så kan det plutselig dukke opp. Det hele er bare blitt et mysterium for meg, jeg merker ikke 50 IBU som for mye i havrestouten, men 30 kan bli kjipt i en lys ale.

Spørsmålet er vanskelig for det kan være mange grunner til det, det kan være at smak og aroma har avtatt noe og dermed kommer bitterheten mer frem, kanskje er det carbonic bite, eller kanskje den mørke malten faktisk får dratt ned pH til noe akseptabelt.

Jeg syns også det kan forandre seg fra dag til dag, hva jeg har spist den dagen osv. Og når jeg ikke engang får til å bruke et pH-meter så skjønner jeg at dette muligens bare forblir et mysterium:p

Hvor skal jeg sjekke tallene?

Edit: Tallene stemmer de.

58/7,13= 8,1346423562412
4,1/4,33= 0,9468822170900

8,1346423562412+0,9468822170900
=9,0815245733312. Så 9°dH er helt korrekt.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp