Kloakk
Norbrygg-medlem
Jeg bruker mellom 3 og 4% Syremalt og 3ml 80% Lactol på en batch(26 liter), er det for mye, syrlig er jo mange av ølene mine da jeg ofte bruker Cascade, Citra, Centennial osv så mye mulig det har gått meg hus forbi.Ja, det var jeg som surra med tallene. Ikke første gangen - men jeg tok jo forbehold.
Mjølkesyre gir den syrlige smaken du finner i syrna mjølkeprodukter.
Dette er den fosforsyra jeg bruker: https://petit-agentur.no/products/fosforsyre-75fg-1-liter Jeg kjøpte 2 liter for flere år sida, og jeg har bortimot halvparten igjen. Men jeg bruker mjølkesyre, også. (Det var en artig opplevelse å løfte ei sånn flaske første gangen da jeg fikk den. Stoffet har rimelig mye høyere egenvekt enn vann!)
Jeg søkte litt på carbonic bite, og blei ikke veldig klok. Men om du lar et glass stå i kjølskapet ei stund, så ølet blir flatt, skal det være borte dersom det er cb du opplever.
Om du er spesielt følsom for denne spesielle karakteren på bitterheta, skulle du vel kjenne den i annet øl, også?
Takk for link, da kjører jeg bare samme som deg så jeg vet at den fungerer som den skal
Jeg syns bitterheten gir seg når ølet blir litt varmere og mindre kullsyre, men drikker jo underveis så har bare tatt det som at jeg blir vandt til bitterheten. Skal teste en slurk og la stå en stund i kjøleskapet, takk for tips.
Ja jeg burde jo det, altså kjenne det i andre øl og ofte gjør jeg det og noen ganger ikke.
Sist redigert: