"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Mulig det er fordi jeg bruker mobilen, men den der var ikke enkel å forstå seg på o_O Får prøve å åpne den på pc'en kanskje.


Jeg vet ikke hvor mange faktorer Brewfather bruker i sine kalkuleringer, den har jo andre ting enn bare pH, men om den bruker de vet jeg ikke.
Vis vedlegget 52578

Skal få skaffet meg fosforsyre, men ser den må bestilles, hvilken konsentrasjon bruker du? Ser den kommer i 75, 85 og 10%. Og som et lite tilleggsspørsmål, hva smaker melkesyre?

pH-meteret er tilnærmet nytt og har vel egentlig vært sånn siden starten, jeg har behandlet det forsvarlig, men jeg er ikke imponert selv om mange skryter av det. Får kanskje ta det med til sjappa jeg kjøpte det å få de til å teste det for meg.

Og ja jeg skulle gjerne fått brukt det mer, men når jeg ikke kan stole på målingene er det jo tilnærmet ubrukelig :confused:

Jeg tviler på at det er astringens, men det det kan være er "carbonic bite", for jeg opplever sjeldent den skarpe bitterheten når jeg smaker på FG prøven, men sånn 3-4 uker på fat så kan det plutselig dukke opp. Det hele er bare blitt et mysterium for meg, jeg merker ikke 50 IBU som for mye i havrestouten, men 30 kan bli kjipt i en lys ale.

Spørsmålet er vanskelig for det kan være mange grunner til det, det kan være at smak og aroma har avtatt noe og dermed kommer bitterheten mer frem, kanskje er det carbonic bite, eller kanskje den mørke malten faktisk får dratt ned pH til noe akseptabelt.

Jeg syns også det kan forandre seg fra dag til dag, hva jeg har spist den dagen osv. Og når jeg ikke engang får til å bruke et pH-meter så skjønner jeg at dette muligens bare forblir et mysterium:p

Hvor skal jeg sjekke tallene?

Edit: Tallene stemmer de.

58/7,13= 8,1346423562412
4,1/4,33= 0,9468822170900

8,1346423562412+0,9468822170900
=9,0815245733312. Så 9°dH er helt korrekt.
Ja, det var jeg som surra med tallene. Ikke første gangen:( - men jeg tok jo forbehold:).

Mjølkesyre gir den syrlige smaken du finner i syrna mjølkeprodukter.

Dette er den fosforsyra jeg bruker: https://petit-agentur.no/products/fosforsyre-75fg-1-liter Jeg kjøpte 2 liter for flere år sida, og jeg har bortimot halvparten igjen. Men jeg bruker mjølkesyre, også. (Det var en artig opplevelse å løfte ei sånn flaske første gangen da jeg fikk den. Stoffet har rimelig mye høyere egenvekt enn vann:p!)

Jeg søkte litt på carbonic bite, og blei ikke veldig klok. Men om du lar et glass stå i kjølskapet ei stund, så ølet blir flatt, skal det være borte dersom det er cb du opplever.

Om du er spesielt følsom for denne spesielle karakteren på bitterheta, skulle du vel kjenne den i annet øl, også?
 
Ja, det var jeg som surra med tallene. Ikke første gangen:( - men jeg tok jo forbehold:).

Mjølkesyre gir den syrlige smaken du finner i syrna mjølkeprodukter.

Dette er den fosforsyra jeg bruker: https://petit-agentur.no/products/fosforsyre-75fg-1-liter Jeg kjøpte 2 liter for flere år sida, og jeg har bortimot halvparten igjen. Men jeg bruker mjølkesyre, også. (Det var en artig opplevelse å løfte ei sånn flaske første gangen da jeg fikk den. Stoffet har rimelig mye høyere egenvekt enn vann:p!)

Jeg søkte litt på carbonic bite, og blei ikke veldig klok. Men om du lar et glass stå i kjølskapet ei stund, så ølet blir flatt, skal det være borte dersom det er cb du opplever.

Om du er spesielt følsom for denne spesielle karakteren på bitterheta, skulle du vel kjenne den i annet øl, også?
Jeg bruker mellom 3 og 4% Syremalt og 3ml 80% Lactol på en batch(26 liter), er det for mye, syrlig er jo mange av ølene mine da jeg ofte bruker Cascade, Citra, Centennial osv så mye mulig det har gått meg hus forbi.

Takk for link, da kjører jeg bare samme som deg så jeg vet at den fungerer som den skal :)

Jeg syns bitterheten gir seg når ølet blir litt varmere og mindre kullsyre, men drikker jo underveis så har bare tatt det som at jeg blir vandt til bitterheten. Skal teste en slurk og la stå en stund i kjøleskapet, takk for tips.

Ja jeg burde jo det, altså kjenne det i andre øl og ofte gjør jeg det og noen ganger ikke.
 
Sist redigert:
Jeg bruker mellom 3 og 4% Syremalt og 3ml 80% Lactol på en batch(26 liter), er det for mye, syrlig er jo mange av ølene mine da jeg ofte bruker Cascade, Citra, Centennial osv så mye mulig det har gått meg hus forbi.

Takk for link, da kjører jeg bare samme som deg så jeg vet at den fungerer som den skal :)

Jeg syns bitterheten gir seg når ølet blir litt varmere og mindre kullsyre, men drikker jo underveis så har bare tatt det som at jeg blir vandt til bitterheten. Skal teste en slurk og la stå en stund i kjøleskapet, takk for tips.

Ja jeg burde jo det, altså kjenne det i andre øl og ofte gjør jeg det og noen ganger ikke.
Du er nok i grenseland med den mengden syremalt og Lactol, men antakelig er du innafor. Folk har visstnok litt ulik evne til å reagere på mjølkesyra, og jeg trur det der er nok til at de mest følsomme vil kunne kjenne det. Men de er nok få. Jeg bruker vel fort vekk omtrent like mye som du har der, og har bikka godt over, også. Jeg har hatt øl - særlig lyse, naturlig nok - som jeg har syntes har vært i overkant syrlige. Så jeg har blitt mer forsiktig med Lactol'en - uten at jeg skal si at jeg veit at den syrligheta skyldes mjølkesyra. Det kan være at jeg rett og slett har nedjustert pH for mye til gjæring.

Jeg lot helst være å bruke fosforsyra ei god stund fordi jeg kjøpte argumentet om at det ikke var så bra på grunn av at den tok ut kalsium. (Det dannes kalsiumfosfat, som felles ut, og dermed mister du jo noe kalsium.) Men det spiller visst heller mindre rolle, i følge Martin Brungard, som er av dem jeg har kommet til at jeg vil stole på:). Så nå bruker jeg fremdeles Lactol, men ikke så mye at jeg kommer i nærheten av grensa, og så kombinerer jeg med fosforsyre. Jeg ser jo at om jeg skulle brukt bare Lactol, ville det helt klart blitt for mye i de lyse ølene. Vannet mitt har ei hardhet som varierer mellom 4,5 (sommer) og 5,5 (vinter), med derav følgende alkalinitet over det som er normalt i Norge, så jeg trenger å bruke mye syre for å nå pH-målene mine. Og du har jo enda høyere alkalinitet.
 
Jeg har nettopp laget en IPA som ble fruktig og god,men for bitter.Kan noen her se hvor det evt ble for mye humle i bryggingen?
27 liter før kok,koketid 60 min :

40 g Simcoe 60 min.
40 g Rakau 20 " .
40 g Rakau hopstand.
100 g Wai-iti tørrhumling 4 dager.
 
Jeg har nettopp laget en IPA som ble fruktig og god,men for bitter.Kan noen her se hvor det evt ble for mye humle i bryggingen?
Trenger OG og FG for å finne BU:GU og opplevd bitterhet. Men det ser jo ikke veldig bittert ut det der. Er det flasker eller fat du smaker fra? Hvis fat, kan det være sedimenter fra humla som blir med over i glasset?
 
Jeg har nettopp laget en IPA som ble fruktig og god,men for bitter.Kan noen her se hvor det evt ble for mye humle i bryggingen?
27 liter før kok,koketid 60 min :

40 g Simcoe 60 min.
40 g Rakau 20 " .
40 g Rakau hopstand.
100 g Wai-iti tørrhumling 4 dager.
Du har nok 60-70 IBU fra de 2 første tilsetningene + litt ekstra for de to siste. Ganske normalt for en IPA. Jeg ville nok også syntes det var i overkant. IPA er ikke min favorittstil.
 
Trenger OG og FG for å finne BU:GU og opplevd bitterhet. Men det ser jo ikke veldig bittert ut det der. Er det flasker eller fat du smaker fra? Hvis fat, kan det være sedimenter fra humla som blir med over i glasset?
OG : 1.070 FG : 1.014

Jeg smaker fra flasker.
 
Hei – jeg skal snart brygge en APA og tviller lit på valg av malt.
Hva tror dere er en bedre opsjon?

Opsjon A:
90% Pale Ale BestMalz
16% Vienna Malt
4% Extra Light Crystal 100 Crisp

Opsjon B:
45% Pale Ale BestMalz
45% Pilsen Malt BestMaltz
16% Vienna Malt
4% Extra Light Crystal 100 Crisp

I fjor fikk jeg en tipp at i norge American Pale Ale Malt er erstattet med 50/50 European Pale Ale og Pilsen Malt.

Hva tror dere? Takker for innspil.

Nics
 
Hei – jeg skal snart brygge en APA og tviller lit på valg av malt.
Hva tror dere er en bedre opsjon?

Opsjon A:
90% Pale Ale BestMalz
16% Vienna Malt
4% Extra Light Crystal 100 Crisp

Opsjon B:
45% Pale Ale BestMalz
45% Pilsen Malt BestMaltz
16% Vienna Malt
4% Extra Light Crystal 100 Crisp

I fjor fikk jeg en tipp at i norge American Pale Ale Malt er erstattet med 50/50 European Pale Ale og Pilsen Malt.

Hva tror dere? Takker for innspil.

Nics
Jeg gjør vel som det @loebrygg foreslår. Men det er jo egentlig et spørsmål om hva slags smak du vil ha. MO har mer av rista brød-karakter enn pale malt, og dessuten kan du jo styre gjennom å endre blandingsforholdet.
 
Hei – jeg skal snart brygge en APA og tviller lit på valg av malt.
Hva tror dere er en bedre opsjon?

Opsjon A:
90% Pale Ale BestMalz
16% Vienna Malt
4% Extra Light Crystal 100 Crisp

Opsjon B:
45% Pale Ale BestMalz
45% Pilsen Malt BestMaltz
16% Vienna Malt
4% Extra Light Crystal 100 Crisp

I fjor fikk jeg en tipp at i norge American Pale Ale Malt er erstattet med 50/50 European Pale Ale og Pilsen Malt.

Hva tror dere? Takker for innspil.

Nics
Hva er hensikten med denne erstatningen? Er det å få nøyaktig samme farge på ølen som du ville fått med en lysere amerikansk pale malt? Eller tenker du at det er smaksforskjeller her du vil finne ut av? De andre rådene om MO, som er veldig godt, går jo i en litt annen retning. Hvis du virkelig vil kjøre norsk, kan du jo evt. prøve "Hopshiner Pale" bra Bonsak gårdsmalteri, som skal være 4 EBC. Har ikke prøvd den, men har prøvd noen andre derfra som funket bra.

Hvis dette er din første APA, ville jeg anbefalt å holde malt-delen enkel. Da kan du kanskje lære mer om hva du liker best. Og forskjellen på smak mellom opsjon A og opsjon B kommer ikke til å være stor.
 
Hei – jeg skal snart brygge en APA og tviller lit på valg av malt.
Hva tror dere er en bedre opsjon?

Opsjon A:
90% Pale Ale BestMalz
16% Vienna Malt
4% Extra Light Crystal 100 Crisp

Opsjon B:
45% Pale Ale BestMalz
45% Pilsen Malt BestMaltz
16% Vienna Malt
4% Extra Light Crystal 100 Crisp

I fjor fikk jeg en tipp at i norge American Pale Ale Malt er erstattet med 50/50 European Pale Ale og Pilsen Malt.

Hva tror dere? Takker for innspil.

Nics
Hvorfor beregner du 110%?
Tror ikke jeg ville hatt så mye annen malt i amerikansk pale ale
 
JP, det var en test :cool:
Det er 80% / 2x40%.
Bruker du kun Pilsner + Crisp MO, som Finn og Loebrygg gjør?
Nics.
Jeg mente ikke å si at jeg bruker bare de to, sjøl om det funker fint. Jeg har i og for seg ingen fast oppskrift på APA, som det begynner å bli ei stund sida jeg har brygga nå. Men jeg synes det er en grei løsning å bruke ei blanding av MO og pils som base. Jeg veit ikke om jeg ville brukt noe krystallmalt; i så fall bare en mindre mengde omkring 30 EBC. Antakelig ville jeg heller brukt en del Simpsons Imperial 45 EBC, som er et lyst røsta malt (biscuit-type) som faktisk kan brukes som basemalt fordi det har enzymene i behold.

Mulighetene er mange. Du kan for den sakens skyld bruke 100% pale malt. Som @Dag Hovland skriver over her, så er ikke forskjellene så store. Prøv å forestille deg hvordan ølet ditt skal være; farge, lukt og smak. Og så gjør du noen valg basert på det. Øltypen gir rom for ganske store variasjoner. Kanskje det viktigste er å vite om du vil ha et merkbart innslag av krystallmalt eller ikke. De 4 prosentene du har der, er nok til at du vil merke det, uten at det blir veldig framtredende.
 
Hei!

Har tuklet litt med denne oppskriften:
Pale malt 62,5%
Flaket hvete 12,5%
Flaket havre 12,5%
Biscuit 7,5%
Roasted barley 5%
60 min á 67grader

Fuggle 30 gr 60 min
Fuggle 25 gr 15 min
200 gr kakao nibs 10 dager
50 gr appelsinskall 5 min


OG 1.075
FG 1.019

Er ute etter en stout med god fylde. Usikker på å ha appelsinskall i, er tenkt å ha opp mot jul. Alternativt kjøre en "ren" chocolate stout med mindre basemalt og noe chocolate malt.

Tanker om denne? :)
 
Begynner å bli på tide å prøve seg på en Czech Pils
Ser dette greit ut for en 18 liters batch?
Tenkte å gjære med White Labs - Czech Budejovice Lager Yeast WLP802

Screenshot 2021-09-02 at 14.54.40.png
 
Sist redigert:
Schwarzbier. Spekulerer litt på gristen. Relativ enkel med munich, pils og carafa. Vil feks litt caramunich og sjokomalt bli helt feil? Eller vil det gi et lite dytt mot mer fylde?
Det kommer vel an på hva slags schwarzbier du vl ha, Køstritzer, eller den mer "gammaldagse", som har mer fylde. Den er på vei over mot mørk tsjekkisk lager - og jeg liker den mye bedre. Men det kommer an på hva du liker:).
 
Tilbake
Topp