"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Det kommer vel an på hva slags schwarzbier du vl ha, Køstritzer, eller den mer "gammaldagse", som har mer fylde. Den er på vei over mot mørk tsjekkisk lager - og jeg liker den mye bedre. Men det kommer an på hva du liker:).
Sist jeg brygget scwarzbier gikk jeg for en enklere køstritzer-variant. Kanskje en mørk tsjekker hadde vært spennende å prøve ut. Legge til karamell og humletilsetting etter 30 og 15 min feks.
 
Sist jeg brygget scwarzbier gikk jeg for en enklere køstritzer-variant. Kanskje en mørk tsjekker hadde vært spennende å prøve ut. Legge til karamell og humletilsetting etter 30 og 15 min feks.
De er egentlig to ganske ulike øl disse to variantene av scwarzbier. Og jeg mener ikke å si at den ene er bedre enn den andre:). Men til vinterbruk passer kanskje den fyldige bedre? Den er f.eks. slett ikke noe dårlig alternativ som juleøl, synes jeg.
 
Driver og eksperimenterer med litt spenstigere maltbase til lagerene mine med litt varierende hell. Har nettopp karbonert ferdig batch med følgende oppskrift:
1634278076277.png

Det som overrasker meg her er hvor "tørr" og lite oppfattet sødme jeg har fått. Den smaker OK, men syns det ble litt dårlig balansert. Når jeg leser om maltene står det f.eks. "karamell" om CaraMunich I . Men syns det blir for mye brød / ristet brød personlig. Noen som har noen tips?

EDIT: Den gjæret ut til 1.009, hadde en lagergjær med mindre attenuering ha hjulpet?
 
Sist redigert:
Driver og eksperimenterer med litt spenstigere maltbase til lagerene mine med litt varierende hell. Har nettopp karbonert ferdig batch med følgende oppskrift:
Vis vedlegget 53965

Det som overrasker meg her er hvor "tørr" og lite oppfattet sødme jeg har fått. Den smaker OK, men syns det ble litt dårlig balansert. Når jeg leser om maltene står det f.eks. "karamell" om CaraMunich I . Men syns det blir for mye brød / ristet brød personlig. Noen som har noen tips?

EDIT: Den gjæret ut til 1.009, hadde en lagergjær med mindre attenuering ha hjulpet?
Under 50% pilsnermalt gir nok ingen pils:). Jeg bruker gjerne litt lysere karamellmalt, 30-35 EBC. Munich I synes jeg blir drøyt. Men løsningen for deg er nok først og fremst å kutte ned på münchenermaltet og wiener'n, og øke andelen pilsnermalt. Det du har der kan se ut som en slags Wienerøl, uten helt å være det, heller.
 
Under 50% pilsnermalt gir nok ingen pils:). Jeg bruker gjerne litt lysere karamellmalt, 30-35 EBC. Munich I synes jeg blir drøyt. Men løsningen for deg er nok først og fremst å kutte ned på münchenermaltet og wiener'n, og øke andelen pilsnermalt. Det du har der kan se ut som en slags Wienerøl, uten helt å være det, heller.

Glemte å nevne at jeg her har gått for 02C - Märzen i utgangspunktet og ikke nødvendigvis vanlig pils. Eneste målbare parameteret jeg er utenfor er at FG burde vært >= 1.012. Her ville jeg jo gjerne ha mer karamell (type søt karamell) som nevnt i typedefinisjonen

1634280055886.png
Kan jo hende at jeg er typeforvirret her også i forhold til hva de forskjellige typene skal gi av smaksopplevelser :)

Men skal se på det du sier om lysere karamellmalt. Hvor mange % tenker du for at det skal gi mer merkbar sødme?
 
Driver og eksperimenterer med litt spenstigere maltbase til lagerene mine med litt varierende hell. Har nettopp karbonert ferdig batch med følgende oppskrift:
Vis vedlegget 53965

Det som overrasker meg her er hvor "tørr" og lite oppfattet sødme jeg har fått. Den smaker OK, men syns det ble litt dårlig balansert. Når jeg leser om maltene står det f.eks. "karamell" om CaraMunich I . Men syns det blir for mye brød / ristet brød personlig. Noen som har noen tips?

EDIT: Den gjæret ut til 1.009, hadde en lagergjær med mindre attenuering ha hjulpet?
Med både munich, melanodin og karamellmalt i gristen blir det en nok en del brødkorpe. Ville trodd du også kunne forventet et ganske rundt og halvtørt preg. Fikk du virkelig nesten 83 % utgjæring med denne maltbasen og 68 grader i mesken?
 
Med både munich, melanodin og karamellmalt i gristen blir det en nok en del brødkorpe. Ville trodd du også kunne forventet et ganske rundt og halvtørt preg. Fikk du virkelig nesten 83 % utgjæring med denne maltbasen og 68 grader i mesken?
Ja ser sånn ut mtp. utgjæring gitt følgende usikkerheter:
  • Målefeil, men antar maks 0.002 feil her via Hydrometer
  • At alt malt ble målt opp slik som spesifisert - jeg har ikke eget maltlager så bestiller alltid ferdig knust etter oppskrift på Brewshop - vet jo ikke hvor nøyaktig det er etter oppskrift
 
Kanskje vurdere en annen gjær
Ja har tenkt på det - ser f.eks. at Lallemand Diamond Lager har lavere antatt utgjæring, så da vil FG være høyere og skulle tro det har en viss effekt på smak. Men samtidig leser jeg fler "tester" på nettet som ikke greier å kjenne forskjell på denne og W34/70 som jeg har brukt.
 
Ja har tenkt på det - ser f.eks. at Lallemand Diamond Lager har lavere antatt utgjæring, så da vil FG være høyere og skulle tro det har en viss effekt på smak. Men samtidig leser jeg fler "tester" på nettet som ikke greier å kjenne forskjell på denne og W34/70 som jeg har brukt.

men W34/70 er vel kjent for å gi et relativt tørt og crisp øl, du har ikke vurdert våtgjær?
 
men W34/70 er vel kjent for å gi et relativt tørt og crisp øl, du har ikke vurdert våtgjær?

Har vurdert det men vil helst bruke tørrgjær dersom det finnes noen alternativ. Litt av grunnen er at jeg har 0 erfaring + ingen utstyr for startere og jeg innfører da potensielt enda fler usikkerhetsmoment og feilkilder inn i prosessen min.
 
Ja har tenkt på det - ser f.eks. at Lallemand Diamond Lager har lavere antatt utgjæring, så da vil FG være høyere og skulle tro det har en viss effekt på smak. Men samtidig leser jeg fler "tester" på nettet som ikke greier å kjenne forskjell på denne og W34/70 som jeg har brukt.
Jeg tror ikke det er veldig stor forskjell i utgjæring på de 2. Står ikke mye her enda, men du finner samme info på nettet.

Tråd 'Lallemand Diamond Lager' https://forum.norbrygg.no/threads/lallemand-diamond-lager.44346/

Mener jeg har lest at noen har god erfaring med Diamond i litt mørkere øl som Vienna og Märzen.
 
Nå har jeg rota mye rundt med denne oppskriften, men tror jeg har slått meg til ro med no slik
Ser det greit ut? Tenker mest på humlinga
Har 35 g Azacca Cryo jeg gjerne skulle brukt opp og en pose hver (100 g) av Simcoe Cryo og Galaxy

1634985369406.png
 
Sist redigert:
Trenger hjelp til oppskrift:
Fant denne i ei bryggebok, men litt tynn i metode og detaljnivået. Får forskjellige svar i ulike programmer . Brewzilla 65L som bryggemaskin

20 l til gjæringskaret og ca 17-18 l ut på flaske, tenker jeg.
Ingrediensene er greie, men velger tørrgjær Safale 04 isteden for wlp002.
Spørsmål:
Mener de meskesteg på 67’C og 72’C med skylling på 78, eller skylle ferdig på 72 etter 15 min?
Koketid: 90min?
Gjærpakker: holder 2 pakker? Får forskjellig svar i ulike programmer( BeerSmith 1,6 pk, mens 4 pk i Brewfather)

Ønsker tanker og forslag.
CA33FFEC-1E52-4D06-AB66-D1CABD300155.jpeg
 
Trenger hjelp til oppskrift:
Fant denne i ei bryggebok, men litt tynn i metode og detaljnivået. Får forskjellige svar i ulike programmer . Brewzilla 65L som bryggemaskin

20 l til gjæringskaret og ca 17-18 l ut på flaske, tenker jeg.
Ingrediensene er greie, men velger tørrgjær Safale 04 isteden for wlp002.
Spørsmål:
Mener de meskesteg på 67’C og 72’C med skylling på 78, eller skylle ferdig på 72 etter 15 min?
Koketid: 90min?
Gjærpakker: holder 2 pakker? Får forskjellig svar i ulike programmer( BeerSmith 1,6 pk, mens 4 pk i Brewfather)

Ønsker tanker og forslag.
Vis vedlegget 54160
Det spiller ingen fornuftig rolle om du skyller på 72 eller 78 grader. Du kan skylle med kaldtvann uten at det spiller større rolle.
To pakker holder nok. Tror ikke jeg hadde giddi bruke mer. Men jeg hadde kanskje rehydrert siden det var så sterkt.
 
Det Erik skrev
Forøvrig en nydelig porter, utrolig lenge siden jeg har smakt den
Takk for oppskrift :)
 
Sist redigert:
Med S-04 på 20/21 grader og volum i standard bøtte, så er det kanskje bruk for utblåsingsslange.
Start ikke for høyt er mitt tips.
-Men så har jeg liten erfaring med denne gjæren da :)
 
Det spiller ingen fornuftig rolle om du skyller på 72 eller 78 grader. Du kan skylle med kaldtvann uten at det spiller større rolle.
To pakker holder nok. Tror ikke jeg hadde giddi bruke mer. Men jeg hadde kanskje rehydrert siden det var så sterkt.
Takk. Så rart at Brewfather dobler gjærmengden på samme oppskrift.
 
Tilbake
Topp