"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Janea

Norbrygg-medlem
Trenger OG og FG for å finne BU:GU og opplevd bitterhet. Men det ser jo ikke veldig bittert ut det der. Er det flasker eller fat du smaker fra? Hvis fat, kan det være sedimenter fra humla som blir med over i glasset?
OG : 1.070 FG : 1.014

Jeg smaker fra flasker.

dojonieu

Norbrygg-medlem
Hei – jeg skal snart brygge en APA og tviller lit på valg av malt.
Hva tror dere er en bedre opsjon?

Opsjon A:
90% Pale Ale BestMalz
16% Vienna Malt
4% Extra Light Crystal 100 Crisp

Opsjon B:
45% Pale Ale BestMalz
45% Pilsen Malt BestMaltz
16% Vienna Malt

I fjor fikk jeg en tipp at i norge American Pale Ale Malt er erstattet med 50/50 European Pale Ale og Pilsen Malt.

Hva tror dere? Takker for innspil.

Nics

Finn Berger

Moderator

Opsjon A:
90% Pale Ale BestMalz
16% Vienna Malt

Opsjon B:
45% Pale Ale BestMalz
16% Vienna Malt

I fjor fikk jeg en tipp at i norge American Pale Ale Malt er erstattet med 50/50 European Pale Ale og Pilsen Malt.

Nics
Jeg gjør vel som det @loebrygg foreslår. Men det er jo egentlig et spørsmål om hva slags smak du vil ha. MO har mer av rista brød-karakter enn pale malt, og dessuten kan du jo styre gjennom å endre blandingsforholdet.

Dag Hovland

Norbrygg-medlem

Opsjon A:
90% Pale Ale BestMalz
16% Vienna Malt

Opsjon B:
45% Pale Ale BestMalz
16% Vienna Malt

Nics
Hva er hensikten med denne erstatningen? Er det å få nøyaktig samme farge på ølen som du ville fått med en lysere amerikansk pale malt? Eller tenker du at det er smaksforskjeller her du vil finne ut av? De andre rådene om MO, som er veldig godt, går jo i en litt annen retning. Hvis du virkelig vil kjøre norsk, kan du jo evt. prøve "Hopshiner Pale" bra Bonsak gårdsmalteri, som skal være 4 EBC. Har ikke prøvd den, men har prøvd noen andre derfra som funket bra.

Hvis dette er din første APA, ville jeg anbefalt å holde malt-delen enkel. Da kan du kanskje lære mer om hva du liker best. Og forskjellen på smak mellom opsjon A og opsjon B kommer ikke til å være stor.

john petter

Fylkesstyre

Opsjon A:
90% Pale Ale BestMalz
16% Vienna Malt

Opsjon B:
45% Pale Ale BestMalz
16% Vienna Malt

Nics
Hvorfor beregner du 110%?
Tror ikke jeg ville hatt så mye annen malt i amerikansk pale ale

Finn Berger

Moderator
JP, det var en test :cool:
Det er 80% / 2x40%.
Bruker du kun Pilsner + Crisp MO, som Finn og Loebrygg gjør?
Nics.
Jeg mente ikke å si at jeg bruker bare de to, sjøl om det funker fint. Jeg har i og for seg ingen fast oppskrift på APA, som det begynner å bli ei stund sida jeg har brygga nå. Men jeg synes det er en grei løsning å bruke ei blanding av MO og pils som base. Jeg veit ikke om jeg ville brukt noe krystallmalt; i så fall bare en mindre mengde omkring 30 EBC. Antakelig ville jeg heller brukt en del Simpsons Imperial 45 EBC, som er et lyst røsta malt (biscuit-type) som faktisk kan brukes som basemalt fordi det har enzymene i behold.

Mulighetene er mange. Du kan for den sakens skyld bruke 100% pale malt. Som @Dag Hovland skriver over her, så er ikke forskjellene så store. Prøv å forestille deg hvordan ølet ditt skal være; farge, lukt og smak. Og så gjør du noen valg basert på det. Øltypen gir rom for ganske store variasjoner. Kanskje det viktigste er å vite om du vil ha et merkbart innslag av krystallmalt eller ikke. De 4 prosentene du har der, er nok til at du vil merke det, uten at det blir veldig framtredende.

Joacim

Norbrygg-medlem
Hei!

Har tuklet litt med denne oppskriften:
Pale malt 62,5%
Flaket hvete 12,5%
Flaket havre 12,5%
Biscuit 7,5%
Roasted barley 5%
60 min á 67grader

Fuggle 30 gr 60 min
Fuggle 25 gr 15 min
200 gr kakao nibs 10 dager
50 gr appelsinskall 5 min

OG 1.075
FG 1.019

Er ute etter en stout med god fylde. Usikker på å ha appelsinskall i, er tenkt å ha opp mot jul. Alternativt kjøre en "ren" chocolate stout med mindre basemalt og noe chocolate malt.

Tanker om denne? :)

loebrygg

Norbrygg-medlem
Sist redigert:
Topp